• 1
  • 2
2021-01-30, 09:48
Medlem
I dagens papperstidning av Sydsvenskan finns en lång artikel av Peter Herkel om att kriminella i Malmö byter förnamn. Enligt en ny lag från 2017 får man numera byta förnamn i Sverige hur många gånger som helst.

Enligt artikeln i papperstidningen av Peter Herkel har minst tolv personer ur Malmös kriminella nätverk bytt förnamn. Så här står det i ingressen till artikeln:

Citat:
Under det senaste året har ett tiotal personer från Malmös kriminella nätverk bytt namn. Deet rör sig i merparten av fallen om personer med utländska namn som har behållit sina efternamn - men ändrat till svenskklingande förnamn.

Jag skulle gärna ge er en länk till artikeln så att ni kan läsa själva. Men det går inte. För artikeln finns inte i Sydsvenskans nätupplaga.

Så varför censurerar Sydsvenskan sin egen artikel? Har ni några tankar om det?

Den andra frågan är varför kriminella byter förnamn från arabiska till "svenska" förnamn. En tanke jag själv har är att detta kommer att göra det lättare för tidningar som t.ex. Aftonbladet att dölja grovt kriminella personers etnicitet.

En av dem som har bytt efternamn är ju B*lal El-Moghrab* (*= i), han som sitter häktad för mordet på Karolin Hakim. Han heter numera Isak i förnamn.

Antag att B*lal blir fälld för mordet på Karolin Hakim. Vad kommer Aftonbladet att skriva? "Isak, 22, döms för mordet på Karolin".

Det blir ju extra bra ifall Aftonbladet väljer att inte visa någon bild på "Isak" och inte heller nämner hans efternamn. Sen kan ett antal PK-människor skriva i sociala medier, "Det var en svensk som mördade Karolin! Han heter ju Isak!"

Tankar om detta? Vad beror det på att kriminella med arabiska namn byter till svenska förnamn? Och hur kommer detta att påverka diskussionen om brottslingars etnicitet?

Till moderatorerna: Jag vet inte om jag postade detta i rätt ämnesforum. Kan ni flytta min trådstart till ett annat ämnesforum ifall det jag valde var fel?
Citera
2021-01-30, 09:54
Medlem
Turist i tidens avatar
Är inte Isak ett hebreiskt namn?
Citera
2021-01-30, 10:00
Medlem
Vadå censurerar? Bara för att den inte ligger på nätet betyder det inte att den är censurerad. Det är vanligt att tidningarna lägger ut saker på nätet både före och efter publicering i papperstidningen. Ibland kommer saker i papperstidningen som aldrig kommer ut på nätet. Men vanligare är förstås tvärtom: att det kommer ut på nätet men inte i papperstidningen eftersom den förra har oändligt utrymme.
Men vänta du ett tag så kommer säkert artikeln ut på nätet.
Citera
2021-01-30, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
Är inte Isak ett hebreiskt namn?
Isak förblev menaneger:-D
Citera
2021-01-30, 10:01
Medlem
Menar du att det är censur för att den inte finns på nätet?
Min lokaltidning som ägs av Stampen har många dagar mellan publicering på papper och på nätet.
Och det är långt ifrån alltid som det är först på nätet.
Citera
2021-01-30, 10:07
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Till BoB.

Aktuella brott och kriminalfall --> Brott och brottsbekämpning
/Moderator
Citera
2021-01-30, 11:00
Medlem
undercover-racists avatar
Ts: Tänk om de blonderar håret och analbleker hela hyn också, då bli dom 99-100% svenskar?!
Kvällspressen kommer med lätthet kunna säga att det var svenskar.
Citera
2021-01-30, 11:02
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undercover-racist
Ts: Tänk om de blonderar håret och analbleker hela hyn också, då bli dom 99-100% svenskar?!
Kvällspressen kommer med lätthet kunna säga att det var svenskar.
Framför allt slipper dom vitpixla.
Citera
2021-01-30, 11:49
Medlem
På mrkoll står alla för och efternamn ändringar. Googlar man det gamla namnet dyker det nya upp, googlar man det nya namnet dyker det gamla upp.
Med andra ord. Man kan aldrig "gömma sig då hela ens liv finns online
Citera
2021-01-30, 11:56
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
På mrkoll står alla för och efternamn ändringar. Googlar man det gamla namnet dyker det nya upp, googlar man det nya namnet dyker det gamla upp.
Med andra ord. Man kan aldrig "gömma sig då hela ens liv finns online
Vad kan då vitsen med att byta förnamn vara?
Citera
2021-01-30, 11:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vad kan då vitsen med att byta förnamn vara?

Det är väl något som berörda personer inte har räknat med.
Citera
2021-01-30, 12:57
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Vi ser ett verksamhetsområde öppna sig för namnkonsulter: "...nja, Isak är inte helt optimalt. Nu när du klokt nog betalat för vår konsulttjänst, så rekommenderar vi dig taga förnamnet Linus."

On topic: Redan spelare förr, visste hur blanda bort korten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in