2021-01-29, 15:28
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Brighter lär inte vara blankningsbar. Annars så skulle Oasmia kunna vara något.
Om den vore det hade GME-shorten sett liten ut i jämförelse. Haha
Citera
2021-01-29, 17:28
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagadrake
Stocken du har inge gambling tips då innan de stänger ?

Mvh.

Jag håller inte på med trams som gambling.
Citera
2021-01-29, 17:29
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Om den vore det hade GME-shorten sett liten ut i jämförelse. Haha

Brighter ser riktigt bra ut idag. Läst nyheterna? Två kallduschar på samma dag. Vi kan nog yxa av huvudet nu på detta bolag och gå vidare i livet.

Witpo = bagholder
Citera
2021-01-29, 19:36
Medlem
Hej ny på det här med aktier började från 0 i augusti och ligger ca +19% sedan start har idag zaptec och gevo som mina enda aktier plus 3 fonder men har sneglat lite på investor B vad har ni som kan lite om detta att säga om investor är det något och lägga pengar i eller finns det bättre alternativ? Vet att de finns en investor tråd men tyckte inte den direkt gav så mycket måste även tacka för tips om GEVO
Citera
2021-01-29, 20:46
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nobull88
Hej ny på det här med aktier började från 0 i augusti och ligger ca +19% sedan start har idag zaptec och gevo som mina enda aktier plus 3 fonder men har sneglat lite på investor B vad har ni som kan lite om detta att säga om investor är det något och lägga pengar i eller finns det bättre alternativ? Vet att de finns en investor tråd men tyckte inte den direkt gav så mycket måste även tacka för tips om GEVO

No problem!

Investor är en klassiker som är mycket populär. Då det är ett investmenbolag och med tanke på att vi lär nå kulmen av bubblan snart kanske man inte ska stoppa in för mycket där. Då är det enligt mig vettigare att även sprida sina slantar i fonder som nischar sig inom GreenTech, så som hållbar energi m.m.

Dock tar många bolag stryk nu och jag hade väntat med att ta placering tills nästa vecka för att se ur WSB-kaoset artar sig.
Citera
2021-01-29, 21:51
Medlem
DaNeShadys avatar
Citat:
No problem!

Investor är en klassiker som är mycket populär. Då det är ett investmenbolag och med tanke på att vi lär nå kulmen av bubblan snart kanske man inte ska stoppa in för mycket där. Då är det enligt mig vettigare att även sprida sina slantar i fonder som nischar sig inom GreenTech, så som hållbar energi m.m.

Dock tar många bolag stryk nu och jag hade väntat med att ta placering tills nästa vecka för att se ur WSB-kaoset artar sig.

Är det värt att satsa på Gevo nu när det ligger vid 10 sträcket?
Citera
2021-01-29, 21:59
Medlem
Citat:
No problem!

Tack för snabbt svar!
Då fortsätter jag med zaptec och gevo och lägger till någon Greentech fond så länge tills kaoset lugnat ner sig lite.
Citera
2021-01-29, 23:03
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaNeShady
Är det värt att satsa på Gevo nu när det ligger vid 10 sträcket?

Den frågan ska du nog ställa dig dig själv. Gör DD:n själv.
Citera
2021-01-30, 03:22
Medlem
Triremers avatar
Kolla in Brdr. A & O Johansen præf.
Dansk grossist som länge varit undervärderad och som fortfarande är det. På tal om autister som tipsar i forum likt reddit så är det en användare som spammar i tråden på Avanza, vonStrath kommer dagligen med nya analyser och uppdateringar. Bolaget är undervärderat och gubbfan vill inte sälja av bolaget till Ahlsell, Saint Gobain osv. Lär bli en fet budpremie när de väl säljer. Om inte lär vi nå 8-900 snart. Jag har lagt 80 000 på denna aktien.

På tal om danska aktier så går GN Store Nord oerhört bra. Ledande på hörapparater. Dessutom har de lyckats väldigt bra med Jabra som är hörlurar som många använder på jobbet. De lär fortsätta växa inom consumer och etablera sig som varumärke. På hörapparater ser vi stora framsteg. Det kommer inte vara tabu att ha dem. Med mindre och mindre chip görs hörapparaterna mindre. Faktum är att GN Store Nord hade bluethoot i hörapparaterna innan Apple släppte sina eltandborstar. De som hör dåligt kan koppla hörapparaterna direkt till mobilen eller TVn och använda dem som hörlurar. Utifrån audigrammet kan man programmera dem så att de fyller i alla nedsättningar. Ljudet blir därför perfekt för användaren. Marknaden växer med då fler och fler blir äldre och allt fler i världen har råd. 2019 växte GN 15% organiskt med 19% EBITA tillväxt! Vi får se hur 2020 blir. Jag tror de kommer öka eftersom att många efterfrågar lurar när de jobbar hemma och är i Teams/Zoom-möten hela dagarna.
GN delar både ut pengar och återköper aktier. Är bekar och dent med en som jobbar där och de har ett bra team.
Har ca 50 000kr i denna aktien.

SEB höjde riktkursen på ALMB till 86,4 och just nu ligger den på 68,80

En norsk aktie som är billig är ABG Sundal Collier.

Detta är inte veckans trade utan långsiktiga tips.

Vill man köpa i dippen kan man ta en titt på Boliden.
Senast redigerad av Triremer 2021-01-30 kl. 04:01.
Citera
2021-01-30, 16:51
Medlem
Surenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Kolla in Brdr. A & O Johansen præf.
Dansk grossist som länge varit undervärderad och som fortfarande är det. På tal om autister som tipsar i forum likt reddit så är det en användare som spammar i tråden på Avanza, vonStrath kommer dagligen med nya analyser och uppdateringar. Bolaget är undervärderat och gubbfan vill inte sälja av bolaget till Ahlsell, Saint Gobain osv. Lär bli en fet budpremie när de väl säljer. Om inte lär vi nå 8-900 snart. Jag har lagt 80 000 på denna aktien.

Tack för dina tips. Brdr. A & O Johansen verkar prestera riktigt fint. Varför anser du att ABG Sundal Collier är billig? Ligger nästan lika högt som en topp 2018.
Citera
2021-01-30, 17:47
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surena
Tack för dina tips. Brdr. A & O Johansen verkar prestera riktigt fint. Varför anser du att ABG Sundal Collier är billig? Ligger nästan lika högt som en topp 2018.

Flera skäl:

Kulturen och folket:
Har läst många analyser och varit i kontakt med deras aktieanalytiker/equity anlysts. Deras analyser höll bättre nivå än Goldman, Nordea Markets, Carnegie med flera. Jag har besökt deras kontor och träffat folk på debt capital markets och druckit öl med dem. Överlag har jag ett väldigt gott inryck av ABG Sundal Collier.

Många IPO:er i Norden och ABG Sundal Collier tar en topposition.

Enligt Bloomberg: "ABG Sundal Collier top IPO bank in the Nordics according to Bloomberg:
"Nordic exchanges, including Norway, Sweden, Denmark and Finland, have welcomed more new companies this year than anywhere else in Europe. This deals deluge boosted Carnegie’s market share more than fivefold, while driving up ABG’s to almost 23 times the level in 2019, the data show.""

Bra nyckeltal: PE på 9,55. Direktavkastning på 6,22% osv.

Presterar bra:

" Den norska investmentbanken ABG Sundal Collier, som är noterad på Oslobörsen, redovisar ett nettoresultat för det tredje kvartalet 2020 på 72 miljoner norska kronor, en 90-procentig ökning från 38 miljoner norska kronor under motsvarande kvartal året innan.

De totala intäkterna växte med 34 procent till 363 miljoner norska kronor (271). Det var framförallt inom Corporate Financing som intäkterna steg.

Det tredje kvartalet, som normalt sett är det säsongsmässigt långsammaste kvartalet, blev det starkaste tredje kvartalet sedan 2007 för investmentbanken.

ABG Sundal Collier har samtidigt upplevt hög aktivitet under inledningen av det fjärde kvartalet med en kvartalsstart som bolaget beskriver som "mycket stark".

"Vi förblir vaksamma kring den forsatta covid-19-relaterade osäkerheten som delar av ekonomin möter och den möjliga effekten på finansiella marknader. Det blir dock alltmer uppenbart att vissa av de åtgärder som har genomförts av regeringar och centralbanker för att stimulera ekonomin hittills har fungerat väl", uppger ABG Sundal Colliers vd Jonas Ström i delårsrapporten."
Citera
2021-01-31, 08:43
Medlem
bajssprutans avatar
Kul att du nämner hörapparater.
En vän menade att på lång sikt är det en finfin investering då de flesta kommer att höra dåligt i framtiden pga dessa earbuds som matar musik dygnet runt.
Det tror jag stämmer. Satsar man på rätt häst här finns pengar att hämta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in