2021-01-29, 15:59
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Personligen kan jag nästan må lite dåligt av att lyssna på deras självgodhet, det är inte ett du bättre än de poliser som i bandupptagning hörs, mer eller mindre, håna Stig Engström - either you are with us or against us- mentalitet. Jag anser mig inte vara en foliehatt enbart för att jag inte stödjer det de har kommit fram till. Vidare är det inget avslut som KP presenterade, TP och MG pratar om sannolika skäl vilket inte var vad KP presenterade.
En sak ska jag däremot ge dem cred för och det är att de i varje fall presenterar SE som GM mer professionellt än KP, vilket ter sig ganska tragiskt. Att de går in och försvarar KP i frågor från Gunnar Wall på ett sätt där KP framställs som en försvarslös kattunge är tragikomiskt.
Fler reflektioner. De säger något i stil med "en sak är i varje fall helt säker, och det är att SE lämnar Skandiahuset i samma stund paret Palme befinns sig just runt skandiahuset. Fast, det har vi fortfarande INGEN aning om, och man bortser helt och hållet från vad HO säger i sitt möte med SE i receptionen. Det finns INGENTING i några förhör som talar emot att SE faktiskt lämnar kl. 23.23. INGENTING, för det kan han faktiskt ha gjort. Stämplat ut 23.19.59. Pratat några minuter med väktarna och vips - kl. är 23.23. Är han då framme 23.24 är det många som befinner sig på platsen.
De talar även om andra tips, t.ex. ang. Walkie-talkie observation, som att folk vill höra av sig, hjälpa till, känna sig viktiga - och visst, så kan det vara men de reflekterar aldrig kring att det var just det som SE faktiskt gjorde han också.
Fantombilden. Varför lyfta fram den? Finns det ens någon som de senaste 30 åren lyft upp den som intressant? Varför kan de istället inte lyfta fram att den samlade bilden av gärningsmannen är att han är mörkhårig med mössa och bemöta det? Inte en glasögonprydd man med ekorrkinder.

Märk väl, de säger "... så kallade foliehattarna". De menar att de som lite föraktfullt kallas för foliehattar ofta är bättre pålästa än professorn.

Edit: Citerade fel inlägg tidigare.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-01-29 kl. 16:21.
Citera
2021-01-29, 16:48
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Märk väl, de säger "... så kallade foliehattarna". De menar att de som lite föraktfullt kallas för foliehattar ofta är bättre pålästa än professorn.

Edit: Citerade fel inlägg tidigare.

Men på Flashback är det inte de som förespråkar SE som GM som är de bättre pålästa. De som kommer med mothuggen har läst om SE med start för åratal sen. Om och om.
Citera
2021-01-29, 16:52
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men på Flashback är det inte de som förespråkar SE som GM som är de bättre pålästa. De som kommer med mothuggen har läst om SE med start för åratal sen. Om och om.
Jo jag ha sett det, några av dem anser t ex att IM:s vittnesmål ger SE alibi.
Citera
2021-01-29, 16:57
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jo jag ha sett det, några av dem anser t ex att IM:s vittnesmål ger SE alibi.

Det beror ju på hur man tolkar IM. Tolka rätt eller fel har inget med påläsningen att göra,och facit finns ej. Jag tolkar det inte så personligen.
Citera
2021-01-29, 19:02
Medlem
carltellin88s avatar
Thomas Pettersson känner jag helt saknar trovärdighet. Han känns som någon vänstervriden journalist som har fantiserat ihop en bild av SE som vapenfixerad moderat, nationalist, rojalist och Palmehatare. https://www.youtube.com/watch?v=3sWTtLm-MyY&t=303s

Tyvärr så saknar han helt någon form av konkreta bevis. Hans huvudargument (samt motargument) för SE verkar vara
- Tidpunkten - Ja SE var uppenbarligen där men det var det många som var
- Vittnesuppgifter - Stämmer väl bara på hälften av vittnesmålen och är väldigt generella signalement
- Att SE sett Lars Jeppson - SE kan lika gärna ha sett LJ från Sveavägen som uppe från krönet
- Att SE är Moderat - betyder inte att man är extremist eller Palmehatare
- Att SE hör av sig till media dagen efter - Ja och han fortsätter att höra av sig även när utredningen släppt honom

Känns jävligt tunt för att gå ut och peka ut SE som TP har gjort.
Citera
2021-01-29, 19:15
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Det finns INGENTING i några förhör som talar emot att SE faktiskt lämnar kl. 23.23. INGENTING, för det kan han faktiskt ha gjort. Stämplat ut 23.19.59. Pratat några minuter med väktarna och vips - kl. är 23.23. Är han då framme 23.24 är det många som befinner sig på platsen.

SE ser LJ inne i gränden, och det kan han bara göra vid ca 23.22.15.
Citera
2021-01-29, 19:48
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carltellin88
Thomas Pettersson känner jag helt saknar trovärdighet. Han känns som någon vänstervriden journalist som har fantiserat ihop en bild av SE som vapenfixerad moderat, nationalist, rojalist och Palmehatare. https://www.youtube.com/watch?v=3sWTtLm-MyY&t=303s

Tyvärr så saknar han helt någon form av konkreta bevis. Hans huvudargument (samt motargument) för SE verkar vara
- Tidpunkten - Ja SE var uppenbarligen där men det var det många som var
- Vittnesuppgifter - Stämmer väl bara på hälften av vittnesmålen och är väldigt generella signalement
- Att SE sett Lars Jeppson - SE kan lika gärna ha sett LJ från Sveavägen som uppe från krönet
- Att SE är Moderat - betyder inte att man är extremist eller Palmehatare
- Att SE hör av sig till media dagen efter - Ja och han fortsätter att höra av sig även när utredningen släppt honom

Känns jävligt tunt för att gå ut och peka ut SE som TP har gjort.

Men ...
https://www.youtube.com/watch?v=BqzgL7Rvydc&t=60s
... i slutet av februari

https://www.smakprov.se/bok/kartonnage/den-osannolika-mordaren-hela-berattelsen-om-skandiamannen-palmemordet-9789185279678/
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-01-29 kl. 19:59.
Citera
2021-01-29, 20:15
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Behöver inte alls vara så. Det kan han hört ngn säga, att ngn stod där. Jag vacklar själv mellan om han kom dit ca. 23.22.15 eller minuten senare.
Citera
2021-01-29, 20:27
Medlem
Anders Björkmans skiss på hur han uppfattade gärningsmannens huvudbonad.

https://drive.google.com/file/d/1IYLthjTWXP2K2NOTpFcZnMu9OsKYOt4j/view

Anders Björkman 870325
Citera
2021-01-29, 21:13
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Men ...
https://www.youtube.com/watch?v=BqzgL7Rvydc&t=60s
... i slutet av februari

https://www.smakprov.se/bok/kartonnage/den-osannolika-mordaren-hela-berattelsen-om-skandiamannen-palmemordet-9789185279678/

Nja, finns det verkliga rykten om det? Eller kommer det från BHJS? Brukar ju inte hålla.
Citera
2021-01-29, 21:13
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Så 10 av 13 vittnen säger knälång rock, och merparten säger nån slags huvudbonad. Stämmer inte det in på SE? Och om man tror att mördaren är den som YN ser (mkt sannolikt) så har han en liten väska på 15x20 cm, och det hade SE. Ursäkta ordvalet, men det är BS att SE inte skulle stämma in på signalementet.
Det är nog helt klart så att det var just SE som vittnena såg springa från platsen. Men utifrån det skulle man kanske inte säkert kunna säga att det var han som sköt Palme.
Senast redigerad av Draifos 2021-01-29 kl. 21:29.
Citera
2021-01-29, 21:24
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Visst kan det ha varit så. Men problemet är väl att det inte finns något objektivt stöd för den här idén, om att SE skulle ha sett Lars J inne i gränden.
Senast redigerad av Draifos 2021-01-29 kl. 21:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in