2021-01-29, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Fotar mätarställning som översänds till kontrollanten.

Finns delar som får mig att gapskratta, trots makabert ämne.
Som det här när SD "fladdrar runt" 🤣

PS: Du är ju ute, uppe på nätterna, det, det vittnar ju grannar om ...
MT:Nej.
PS: Du kan ju, dej kan man ju ringa när som helst, och grannarna har ju till och med vittnat
om att du fladdrar runt i. i, i grannkvarteren på nätterna.
MT: Ja.
PS: Ja.
JR: Du kontrollerar ju området.
PS: Du kontrollerar ju allting ...

MT: Ja det (låter full i skratt) det, det...
JR: (Ohörbart)
PS: Du kontrollerar ju allting.
MT: Ni, nej men ni beskriver ju ...
PS: Du kontrollerar ju området...
JR: Ja.
PS: Och definitivt kontrollerar du Lena, så det där har väl aldrig hindrat dej ...
MT: Kontrollerar absolut inte Lena ...

:-) Man kan tycka vad man vill om Peter Springare som person, men han är en mycket bra förhörsledare som inte ger sig i första taget. Synd att han inte fick fortsätta. Mycket synd. Han kunde nog ha klämt åt SD och avslöjat hans lögner och näckat honom som person och till slut fått SD att tappa masken. Han var på god väg.
Citera
2021-01-29, 18:58
Medlem
Citat:
Fotar mätarställning som översänds till kontrollanten.

Finns delar som får mig att gapskratta, trots makabert ämne.
Som det här när SD "fladdrar runt" 🤣

PS: Du är ju ute, uppe på nätterna, det, det vittnar ju grannar om ...
MT:Nej.
PS: Du kan ju, dej kan man ju ringa när som helst, och grannarna har ju till och med vittnat
om att du fladdrar runt i. i, i grannkvarteren på nätterna.
MT: Ja.
PS: Ja.
JR: Du kontrollerar ju området.
PS: Du kontrollerar ju allting ...

MT: Ja det (låter full i skratt) det, det...
JR: (Ohörbart)
PS: Du kontrollerar ju allting.
MT: Ni, nej men ni beskriver ju ...
PS: Du kontrollerar ju området...
JR: Ja.
PS: Och definitivt kontrollerar du Lena, så det där har väl aldrig hindrat dej ...
MT: Kontrollerar absolut inte Lena ...

Och i ett meddelande så berättar HD att hon tagit bilen t/r hennes hem och SD:s men att hon inte skrivit det i körjournalen och det är
väl ok osv. Visst menar han.
Självklart behöver de en plan och rutin för sin gemensamma bil men vad gäller mycket annat så är ”kontrollen” påtaglig ja.
Citera
2021-01-29, 19:03
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Så en rejäl efterhandskonstruktion av JG med andra ord, för jag tolkar hans "jag var övertygad..." åsyftandes tillfället då han först tipsade polisen.
Hans handlingar då och hans ord flera månader efter dessa handlingar går helt emot varandra.

Man ringer inte polisen och tipsar om misstänkta personer (som dessutom är ens vänner) i en utredning om ett oförklarligt försvinnande om man inte är väldigt övertygad/säker på sin sak.

JG vet att SD är mördaren vid det här laget så frågan är varför han fortsätter att skydda mördarwierdot? Vilken hållhake väger tyngre än mord?
Ja, så kan man onekligen tolka det.

Det är överhuvudtaget knepigt att utläsa ur förhöret om det handlar om ”nu” eller ”då”. Om man läser fortsättningen så är det hugget som stucket:
Han har inga misstankar mot dem och tror inte att de har med hennes försvinnande eller död att göra.
Nu eller då?

Det är vanskligt att använda den tekniken när man skriver såna här sammanfattande förhör.

Tillägg: i det ursprungliga inlägget, där jag citerade ur förhöret, var jag smått ironisk i min kommentar om JGs övertygelse.
Senast redigerad av StudebakerHog666 2021-01-29 kl. 19:08.
Citera
2021-01-29, 19:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
:-) Man kan tycka vad man vill om Peter Springare som person, men han är en mycket bra förhörsledare som inte ger sig i första taget. Synd att han inte fick fortsätta. Mycket synd. Han kunde nog ha klämt åt SD och avslöjat hans lögner och näckat honom som person och till slut fått SD att tappa masken. Han var på god väg.
Om de inledande dygnen, som är de mest kritiska i ett spaningsarbete, inte schabblats bort hade de högst troligt haft andra förutsättningar angående att ställa frågor i förhör.

Det samma gäller förundersökningsarbetet inkl avspärrningar.
Citera
2021-01-29, 19:11
Medlem
Citat:
Du är väl i högsta grad insinuant i din myst?

Jag kan inte vara öppen med det material man får reda på genom att lösa mystarnas myst med D5 och T0.

Det innehåller på riktigt känsliga uppgifter. Väljer detta sätt för att några få ska se underlagen så det finns några vittnen om original/ursprungsmaterialet går upp i rök här.

Materialet omkullkastar inte hela fallet utan är mer av karaktär ”det är en liten värld vi lever i”.
Citera
2021-01-29, 19:16
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Äsch, finns inget där som nåt försvar skulle kunna göra nån affär av och så tvivel.

Hon är tydlig med att hon framför det som förefaller tvivelaktigt, att hon vill att fallet ska lösas oavsett vad och vem det än är som är inblandad.
Att det är upp till polis att bedöma om det har nåt värde och leder till nåt.
Hon är osedvanligt balanserad och tar inte parti.

Det verkar snarare vara en person som begripit det grundläggande inom kriminologi och att ha fokus på sanning; att hon tycker delar framstår som krystat, tillrättalagt.

Hon framstår som en frisk fläkt bland alla irrationella höns vilket jag nog tror hovrätten likaväl kan bedöma, dvs det intryck hon ger.

Vad sen H säger om intresse i utredningen har ingen bäring vs varken yrke el kurser.

Det svajar inte till för fem öre.

Håller med dig till 100%. Hon vittnar om sanningen -till sina vänners nackdel. Det borde om något snarare förstärka trovärdigheten.
Citera
2021-01-29, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu kommer jag inte ha tid att klura; middag pg.

Vi vet ju redan en till som är inom utredningen, TM.

Jag hoppas och tror att människor som jobbar hos polisen är i grunden ärliga och att de inte tycker att vänskapsband som inte är lika djupa som blodsband är värda att slösa bort sitt liv, jobb och annat genom att göra "ful"jobb.

Men jag anser att man under en utredning som man varit involverad i, inte kan umgås privat med en misstänkt, mer än på väldigt ytlig nivå (heja). Att flytta badtunna är att gå över den gränsen om det nu var efter mordet.

Så vi so inte löser mysten, kommer inte att få möjlighet att få se vad du rotat fram?
Suck.

Ja jag kommer ge en hint sen så alla har möjlighet att själva ta reda på vad det är.
Citera
2021-01-29, 19:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag kan inte vara öppen med det material man får reda på genom att lösa mystarnas myst med D5 och T0.

Det innehåller på riktigt känsliga uppgifter. Väljer detta sätt för att några få ska se underlagen så det finns några vittnen om original/ursprungsmaterialet går upp i rök här.

Materialet omkullkastar inte hela fallet utan är mer av karaktär ”det är en liten värld vi lever i”.
Jag ifrågasätter det totala kring vittnet om det så berör hennes yrkesroll som du inledde med eller det du insinuerar i ledtrådar.

Har du ett spår av värde är det bara bra. Det ska raka vägen till ÅK.

Det roar mig tyvärr inte att lösa mystar om det i sig kan vara en del i varför Lena dör.
In real life.

Det är tillräckligt makabert som det är med besatta vuxna som tycks jaga obrutna sviter och logga frenetiskt; att brottsplatsen är en plats där hennes cache förstörts och Home Soft Home skulle placeras.
Att hennes cacher loggas om efter hennes död när hon är ute ur leken ordagrant.

Med andra ord - det står mig upp i halsen.
Citera
2021-01-29, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko

SD måste man vara ”on top of” i förhörsrummet och det fattade nog PS och JR ja.
PS hade dock fördelen av att få en hyfsat skakig SD i förhörsrummet. Damerna ärvde honom när han lärt sig lite hur det funkar därinne.

Jag har (såklart) bild på en av utredarna på semester i juni utomlands men semester är ju schemalagd väl så års och det kanske PS också var då på våren där senare delen av maj men timingen var olycklig.
Inte så insatt i övrigt vad de tjafsade om. Han skrev väl nån bok man får läsa nån gång.
Citera
2021-01-29, 19:32
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Jag ifrågasätter det totala kring vittnet om det så berör hennes yrkesroll som du inledde med eller det du insinuerar i ledtrådar.

Har du ett spår av värde är det bara bra. Det ska raka vägen till ÅK.

Det roar mig tyvärr inte att lösa mystar om det i sig kan vara en del i varför Lena dör.
In real life.

Det är tillräckligt makabert som det är med besatta vuxna som tycks jaga obrutna sviter och logga frenetiskt; att brottsplatsen är en plats där hennes cache förstörts och Home Soft Home skulle placeras.
Att hennes cacher loggas om efter hennes död när hon är ute ur leken ordagrant.

Med andra ord - det står mig upp i halsen.

LW:s skrev väl något i stil med att Team Davidsson går över lik för cacher?
HD gjorde det bokstavligen (även om hon inte var medveten om det just då) för LW var död när HD loggade om de cacher LW hade raderat.
Citera
2021-01-29, 19:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
LW:s skrev väl något i stil med att Team Davidsson går över lik för cacher?
HD gjorde det bokstavligen (även om hon inte var medveten om det just då) för LW var död när HD loggade om de cacher LW hade raderat.
Ja, och det är en av de delar som äcklar mig.
Citera
2021-01-29, 19:36
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu kommer jag inte ha tid att klura; middag pg.

Vi vet ju redan en till som är inom utredningen, TM.

Jag hoppas och tror att människor som jobbar hos polisen är i grunden ärliga och att de inte tycker att vänskapsband som inte är lika djupa som blodsband är värda att slösa bort sitt liv, jobb och annat genom att göra "ful"jobb.

Men jag anser att man under en utredning som man varit involverad i, inte kan umgås privat med en misstänkt, mer än på väldigt ytlig nivå (heja). Att flytta badtunna är att gå över den gränsen om det nu var efter mordet.

Så vi so inte löser mysten, kommer inte att få möjlighet att få se vad du rotat fram?
Suck.

Såklart vi får, tror knappast de som löser mysten kommer hålla det för sig själva (tvärtom).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in