2021-01-29, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Tack för info!

Det som sticker ut här är:
Symtomen är mer uttalade vid hög arbetsbelastning och annan stress.

Frågan är hur Esbjörn upplevde Ebbas uppvaktande?
Han säger själv att hon tjatade.

Jag väljer att tolka det som: "annan stress" o det förklarar hans agerande.

Att Ebba inte ser det eller väljer att inte se det, kan man undra över. I värsta fall blir det en "Livets ord svaghet" hos Esbjörn o då har hon den starkes rätt att bortse från det.

Självklart påverkar yttre press. Jag vill inte i detalj gå in på Esbjörns funktion eftersom bilagan är sekretessbelagd. Däremot verkar det som han haft detta sedan 2010 då om man skall se till vad som nämns i bilagan. Barry Karlsson kommer redogöra för hur det påverkat Esbjörn i form av minnesstörningar och andra nedsättningsfunktioner som Esbjörn har. Man bygger målet från båda parter och nu vill jag även se värderingen komma in. Muntlig förberedelse i mars och förmodligen domstolsförhandling kort efter detta. Det kommer säkerligen att fortsätta till Hovrätt och möjligen HD. Oavsett vilket så kommer KD få svårt att behålla en sån kylig empatilös hagga som sektebba.

Edit: Jag uppfattar det som att Esbjörn även har fått en god man.
Senast redigerad av Browser 2021-01-29 kl. 17:02.
2021-01-29, 17:03
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
100%. En person som går ut såhär hårt i tidningar och på sociala medier för att rentvå sig själv men ändå är väldigt vag med vissa detaljer kring sitt eget agerande gör inte ett superbra jobb.

Jag hade haft en helt annan syn på hennes roll i detta om hon:

1. När hon ville köpa ett hus gick via dom vanliga kanalerna istället för att knacka på hemma hos en främmande gammal farbror.

2. Insisterade på att det skulle vara någon utomstående som hjälpte till med kontraktsskrivningen, inte bara hon och hennes kompis.

3. Inte nekade när expressen ställde frågor om att hon hotat med domstol, utan sagt, "Det är sant, jag har kopplat in advokater för att jag anser mig ha rätt till huset"

4. Inte skrivit en snyftartikel på sin facebook om att media drevar och att hon såklart inte kommer tvinga esbjörn att sälja om han inte vill, för att sex dagar senare lämna in ansökan om lagfart.

5. Inte gått ut i media och börjat prata om mörka krafter inifrån esbjörns familj som har hotat och utpressat henne, utan att lämna in en polisanmälan för att starta en riktig utredning så att man slipper spekulationer och uthängningar av esbjörns familjemedlemmar på exempelvis FB.

EBT är top dog här. Hon har kontakter med jurister, hon har tusentals följare och hon har ekonomin till att ruinera Esbjörn. Åtminstone till att hålla en rättsprocess igång tills gubben ligger i graven.
Då står hon med ett papper som berättar att huset är hennes och två personer som vet hur det gick till när det skrevs på. Ebba och hennes kompis.

Jag tar gärna och frågar dig då det enligt dig är ett måste att:
Citat:
Trots detta fortsätter Ebbasvansen anklaga Esbjörn och hans släktingar för att vara lögnare och giriga monster. Inte ett enda underlag för dessa påståenden har presenteras.

1 Enligt utsagor som kommit fram i Media så har hon inte knackat på hos honom utan en bekant har tagit första kontakten, men ord mot ord eller?
Här är länken!
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Ky3dxM/hela-sanningen-om-ebba-buschs-huskop-ar-inte-berattad

2 Hennes kompis eller väninna i detta fallet har en bror som hjälpte dom med avtalet ej EBs kompis alltså.
Här är länken Tyvärr bakom betalvägg.
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/theo-dietz-hemliga-roll-vid-ebba-buschs-miljonkop/

3 Denna fråga har varit på tal så många gånger kommenterar inte, men tillägger att det tog 2 månader innan det blev inlämnat till tinget, 25/11
Här är länken: tyvärr bakom vägg den med
https://www.dn.se/sverige/ebba-busch-i-tvist-om-huskop-har-lamnat-in-stamningsansokan/

4 Ang lagfartsansökan så finns det 2 anledningar till att göra det i detta fallet 1 förhindra vidare belåning av fastigheten (som hon nu juridiskt äger) samt att det finns en lag om att man måste.
Här är länken:
https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/andra-agare/ansok-om-lagfart-eller-inskrivning-av-tomtrattsinnehav/

5 mörka krafter här är hans version på det samt hennes. + en extra
Här är läkarna:
Matz Bolins telefonsamtal med Ebba Busch
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/brorsonen-sag-vad-de-gjort-da-borjade-esbjorn-grata/
https://www.expressen.se/dinapengar/ebba-busch-stammer-esbjorn-81/
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGbmAQ/hotade-att-skada-ebba-busch-thor-och-hennes-familj
2021-01-29, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Theo D lär ångra bittert att han lät sin syster övertala honom till detta.
Sjönära är givetvis inte allt för glada över sin medarbetares insats i denna minst smutsiga affär.
Hur länge har Theo D kvar sitt förtroende hos sin arbetsgivare, hur länge har han kvar sitt jobb?
Tror han behöver tala sanning i rätten för att kunna vara kvar på Sjönära, sanningen kan få fatala konsekvenser för lögnerskan Ebba.

Kräket kommer prata om att Ebba handlat i god tro. Och han kommer givetvis göra allt för att framstå som fullständigt ovetande. Hans vittnesmål kommer hänga på vad Binninge gör av det. I mina ögon är han en storskojare. Säpofylletaxi med systern som vi fick betala. Ebbas lögner om att hon höll avstånd på festen. Brodern Dietz som försvann och trodde att ingen kunde se att han hade skrivaruppdraget för fastigheten. Ebbas lögner om sin nya abortmotståndare och lögnerna om pandemin och regionerna. Det finns inget annat än lögner från hennes håll och det har människor genomskådat. Sekter skall inte finnas i riksdagen utan dom får tala i tungor i något kapell och bota sjuka samt prata om den enskildes framgångar oavsett kostnad och om svaghet i köttet. Ekman har drillat de sina innan han försvann.

Ebbas skolning!
https://www.youtube.com/watch?v=uyCDmokGt6w
Kristdemokraterna och Livets Ord
https://www.youtube.com/watch?v=9p7Xhb9Dotg
Senast redigerad av Browser 2021-01-29 kl. 17:13.
2021-01-29, 17:09
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Bevisbördan över går inte till Esbjörn, Esbjörn måste ta fram fakta som får Ebba buschs framlagda bevis att inte framstå som trovärdiga. Om det sen är ett läkarutlåtande, indicier i perioden före avtalet skrevs på eller liknande spelar ingen roll, det är fortfarande och alltid Ebba Busch som måste bevisa sitt påstående. Just nu leder Ebba Busch rent bevismässigt i tvisten, det tror jag alla här inne är överens om.

Hur många gånger har du blivit uppmanad att läsa stämningsansökan nu?
Och sedan kan du reflektera över domstolens agerand.
Och till sist kan du fundera över vad det är du har försökt påstå här i tråden alldeles för många gånger nu.
Om du inte redan har sprungit och satt dig i skämshörnan och dragit en filt över huvudet för att ingen skall se dig. Så korkat som du håller på.
2021-01-29, 17:11
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Tack för info!

Det som sticker ut här är:
Symtomen är mer uttalade vid hög arbetsbelastning och annan stress.

Frågan är hur Esbjörn upplevde Ebbas uppvaktande?
Han säger själv att hon tjatade.

Jag väljer att tolka det som: "annan stress" o det förklarar hans agerande.

Att Ebba inte ser det eller väljer att inte se det, kan man undra över. I värsta fall blir det en "Livets ord svaghet" hos Esbjörn o då har hon den starkes rätt att bortse från det.
Esbjörn minns ju inte ens att han skrivit på avtalet. Hur skulle han då komma ihåg att Ebba "tjatade"?
2021-01-29, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayJayAdams
Är det inte mer logiskt om Esbjörn, Matz och company gör rätt för sig än att fara med osanning, sätta på sig offerkoftan och försöka framstå som en ynklig, förvirrad äldre man med så pass dåligt minne och kognitiv förmåga att han inte vet vad han har gjort.
Esbjörn ljuger uppenbarligen och är säkert pressad av sin släkting Matz och andra personer. Dessutom verkar han minnas det som är till hans fördel och valt att glömma det som är till hans nackdel.

Tror många i tråden är påverkade av att det rör sig om Ebba sen hade Ebba så klart kunnat dra sig ur affären. Kan diskuteras hur bra det är för partiet och henne som politiker men som husköpare anser jag att hon gör rätt i att stå på sig.

Jag tror att många i tråden reagerar främst på hur affären gått till. Sen att den ena parten är en partiledare för Kd som säger att de står på de äldre o svagas sida, gör inte saken bättre.

Hittills i denna tråd är det ju ingen som vet vad som hände mellan Esbjörn o Ebba. Det vi vet är att det finns många lösa trådar o gissningar o kanske det blir i tinget som allt reds ut. Då blir det mesta också offentligt.

Det kan drabba Ebba mest då jag inte kan se att offentligheten drabbar Esbjörn. Han kan vinna eller förlora pengar o ev även kontrollen över sina pengar.

Vad Ebba har att vinna o förlora är det ingen som vet. Inte ens Ebba kan ana utkomsten av detta oavsett om hon vinner eller förlorar i rätten.

Förmodligen är Kd förlorarna oavsett hur det går.
2021-01-29, 17:16
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Dina analyser är intressanta, när du skriver om Esbjörn. Du undrar om han är styrande eller styrd. Hur kan du veta vad Esbjörn verkligen vill? Känner du honom?

Jag känner till vad och vem Ebba är. Det krävs inte många ledtrådar annat än att betrakta hennes framfart inom politiken och kolla igenom sociala medier. Och lyssna på hennes olika utspel, där svåra saker framstår som enkla. Jag upplever henne som en fasansfull produkt av vår tid, där man kan pricka av punkt för punkt.

Från ingen kunskap alls om det vanligt folk läste i skolan till partiledare. Check.

Ingen normal skolgång. Ingen utbildning alls. Livets ord. Självlärd. Check.

Ytligt liv där hon visar upp sitt liv med det man äger med påvekan från materiella subkulturen i vår tid. Kombinationen jakt, inredning, hus på sjötomt m.m. efter slutet på klassresan. Check.

Ebba har hoppat på en livsstil som uppfyller ytliga nöjen. Inte ens en Pandemi stoppar henne. Check

Ordval som är en parodi på retorik där det talas som i tungor om vad hon minsann kan. Med ord som äldre, svaga, vården, omsorg, tillsammans, värna, krafttag och allt annat dravel som låter bra. Check.

Det värsta är den falska omsorgen om äldre, där Ebba likt sossarna pratar om äldre som ett kollektiv, som politikerna kan styra och ställa med, och ha åsikter om. Den människosynen förklarar hur Esbjörn hanterats, eftersom han redan var avfärdad ideologiskt som en självständig individ. Ebba bortser från de grundläggande mänskliga rättigheter varje enskild individ har till sitt liv och egendom, där integritet ingår, förstås. Check.

Att ens komma på tanken att nedvärdera andra människors ägodelar i syfte att komma över egendomen billigt är ett mycket motbjudande agerande, där det är värt att notera vilka det är som ställer upp och är behjälpliga. Check.

Det som framgått om krafter som styr är att Ebba Usch styrs av krafter som hon inte kan kontrollera. Det var ett överjag om hette duga, vilande på en bräcklig grund. Check.

Det gick för fort. Det är intressant att betrakta som utomstående, hur genvägar blir senvägar, och hur hon spårar ur totalt. Ebbas framfart i svensk politik är som ett höghastighetståg utan bromsar, som nu håller på att krascha. Check.

Min analys är att Ebba har blivit så bortskämd att hon inte ens har den grundläggande självbevarelsedriften folk flest har, när hon tror att en advokat ska hjälpa henne rättsligt igenom detta lilla hinder till lycka hon drabbats av oförskyllt. Check.

Det är som en tragedi av Shakespeare där vi i publiken sitter och ryser för vi vet hur det kommer sluta, där Ebba tvekar likt Hamlet, och kommer med en utfästelse att Esbjörn inte behöver sälja, vi blir lättade, men sen kör hon på ändå därför att de inre krafterna hon inte styr över, tar över.. Check..

Kanske Ebba inte är tåget, hon kanske bara var en fripassagerare i en av vagnarna på ett tåg, son nu spårar ut, och drar ner hela raden av vagnar i den tågkrasch jag upplever att svensk politik har blivit.

Nu när du har Chekat ut så.
Nej jag känner inte honom. men det finns saker som är som matte

1+1 =2
1 Esb ville sälja innan han ångrade sin försäljning, han sa inte att han blev tvingad till att sälja.
1 Hans grannar har sagt att han ej vill att brorsbarnen ska ärva.då dessa ej visat något intresse
Syns ju ganska bra på skicket.
2 = Han ville sälja
2021-01-29, 17:17
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Du har helt rätt i vad du skriver om jordabalken.
Men, denna fastighetsaffären och dessa avtal uppfyller kraven i JB, och det finns inget i den som Esbjörn kan åberopa för att ogiltigförklara avtalet. Utan det är Avtalslagen som Esbjörn hänvisar till, närmare bestämt Avtalslagen § 31 och § 33

Jag skrev ett längre inlägg om det under torsdagskvällen. Det hittas här

(FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81

Ja Esbjörn åberopar avtalslagen.
Men Ebbas stämning om bättre rätt till fastigheten och att lagfart beviljas henne, görs med stöd av jordabalken.
Det går att häva köpet för Esbjörn även om han hänvisar till avtalslagen, men bevisningen bedöms efter de strikta och formella kraven i JB.
Det ska bortom allt rimligt tvivel bevisas.
1 Esbjörn hade redan då svår kognitiv störning.
2 Esbjörn har p.g.a detta sålt till "vrakpris'
3 Ebba har p.g.a 1 fått 2 och vetat om detta.
Finns inte dessa bevis gäller bara:
pacta sunt servanda
Då väntar vi på de ovedersägliga bevisen då.

Men misstänker Binninge läst detta i JB och allt handlar bara om mer pengar:

"Denna köpeskilling får dock jämkas om det med hänsyn till köpehandlingens innehåll, omständigheterna vid avtalets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt är oskäligt att den köpeskillingen skall vara bindande"
2021-01-29, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Esbjörn minns ju inte ens att han skrivit på avtalet. Hur skulle han då komma ihåg att Ebba "tjatade"?

Han har under en intervju sagt att hon tjatade. Men det kommer du kanske inte ihåg!

Min demens har slagit till i detta fall o jag kommer inte ihåg om den var på Expressen eller Aftonbladet.
2021-01-29, 17:22
Medlem
Citat:
Jag tror att många i tråden reagerar främst på hur affären gått till. Sen att den ena parten är en partiledare för Kd som säger att de står på de äldre o svagas sida, gör inte saken bättre.
Ebba Busch-sekten försöker ju påstå att tillvägagångssättet affären genomdrivits på är det normala sättet att göra fastighetsaffärer. Kanske stämmer i Värmlands inland där din pappa även är din bror men i Uppsala är detta mest troligt en unik affär 2020. 96% av alla privata fastighetsaffärer i Uppsala genomfördes via mäklare offentligt, resterande 4% var arv/gåva/privat uppgörelse samt då Ebba Buschs affär.

Citat:
Hittills i denna tråd är det ju ingen som vet vad som hände mellan Esbjörn o Ebba. Det vi vet är att det finns många lösa trådar o gissningar o kanske det blir i tinget som allt reds ut. Då blir det mesta också offentligt.
Ebba Busch har delgivit lite av sin version och styr i stort sett ensidigt den berättelsen och hälften som skriver här inne har fyllt i luckorna till Ebba Buschs fördel, den andra halvan vill ha mer information för det ser utifrån väldigt märkligt ut.

Citat:
Vad Ebba har att vinna o förlora är det ingen som vet. Inte ens Ebba kan ana utkomsten av detta oavsett om hon vinner eller förlorar i rätten.
Ebba Busch kommer alltid framhäva sig själv som ett offer i det här. Finns en liten chans att hon kan vinna någon röst på det men i det stora hela så tror jag hon är en förlorare, speciellt som denna och de tidigare kriserna under hösten har målat upp en väldigt känslokall lögnare till person i Ebba Busch.

Citat:
Förmodligen är Kd förlorarna oavsett hur det går.
Ett politiskt parti i Sverige 2021 är ett skämt och ett hån mot demokratin, lägg ner skiten så kan hälften av väljarna gå till M och hälften till SD, hade varit mycket bättre för det demokratiska klimatet sen slipper vi dessa abortmotståndare i vårt öppna samhälle.
2021-01-29, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Nu när du har Chekat ut så.
Nej jag känner inte honom. men det finns saker som är som matte

1+1 =2
1 Esb ville sälja innan han ångrade sin försäljning, han sa inte att han blev tvingad till att sälja.
1 Hans grannar har sagt att han ej vill att brorsbarnen ska ärva.då dessa ej visat något intresse
Syns ju ganska bra på skicket.
2 = Han ville sälja
Jag skulle önska underlag till dina påståenden.

Esbjörn har mig veterligen aldrig uttryckt att han ville sälja, vart har det stått/sagts?

Vart har det stått att hans grannar har påstått att han uttryckt att han inte vill att brorsbarnen ska få ärva?
2021-01-29, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Fast L har ju sjunkit som en sten under en lång tid (inte ens lärarna röstar på dom längre) så det går nog inte att jämföra.

Hade Sabuni gjort nått liknande så har det nog varit negativt också med med Ebbas skenhelighet och att KD ska vara ett parti för pensionärer så rimmar det dåligt att kasta ut en pensionär från sitt egna boende.

Lägger inte riktigt nån värdering om det är lagligt rätt eller inte men moraliskt fel är det!
Esbjörn har förmodligen aldrig bott i det huset. I varje fall inte de senaste 20 åren.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in