2021-01-29, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Han flyttade till sin nuvarande bostadsrätt för 2 veckor sedan (den 12 januari 2021). Majk har adress till en lägenhet och särskild adress till Kursgården . Så ser det ut i dagsläget.

Ja, eftersom du tycks ha hälsat på honom i hans lägenhet i Uppsala och sett med egna ögon att han bor där, ensam, och inte ihop med två andra personer, så får jag väl tro dig på ditt ord.
2021-01-29, 16:30
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Och hur vet du att inte någon eller för den delen båda varit på plats ?
Båda är ivf aktade mäklare i Uppsala, har man dessutom varit det under 30-40 år tror jag man kan sina områden runt staden utan minsta problem.

När skulle de varit på plats då menar du? Och har de sett besiktningsprotokollet från Anticimex? Jag bara undrar vad som skiljer deras sätt att gå till väga på som är bättre än de värderingar Ebba låtit göra? De har inte varit på plats. De har inte tillgång till husets skick etc. Du gnäller på Ebbas värderingar som du egentligen inte vet som mycket om samtidigt som du försöker slå i oss att dina polare som inte varit på plats eller vet husets skick, skulle ha gjort särdeles träffsäkra värderingar. Förstår du inte hur det låter?
2021-01-29, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Ja, eftersom du tycks ha hälsat på honom i hans lägenhet i Uppsala och sett med egna ögon att han bor där, ensam, och inte ihop med två andra personer, så får jag väl tro dig på ditt ord.

Trams! Jag går efter folkbokföringen i dag inte i går. Så var det något annat du undrade över?
2021-01-29, 16:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
När skulle de varit på plats då menar du? Och har de sett besiktningsprotokollet från Anticimex? Jag bara undrar vad som skiljer deras sätt att gå till väga på som är bättre än de värderingar Ebba låtit göra? De har inte varit på plats. De har inte tillgång till husets skick etc. Du gnäller på Ebbas värderingar som du egentligen inte vet som mycket om samtidigt som du försöker slå i oss att dina polare som inte varit på plats eller vet husets skick, skulle ha gjort särdeles träffsäkra värderingar. Förstår du inte hur det låter?

Struntar i hur det låter, vet att läget gör denna fastighet till en guldklimp för välbeställd köpare, huset skick är ju av sekunda värde vid dessa försäljningar.
Även du borde förstå att om inte detta vore en guldklimp så hade Ebba inte satt hela sin framtid på spel utan köpt något annat.
2021-01-29, 16:38
Medlem
trngws avatar
Citat:
Det finns fler fall och där har avtalen ogiltigförklarats. En Tingsrättsdom är inte något att ta fasta på.

Fall som du har hittat på tydligen, enligt din egen logik om avsaknad av länkar/referenser.
2021-01-29, 16:40
Medlem
trngws avatar
Citat:
Jaha, är det ett inlägg utan källa ? I så fall kan man strunta i såna uppgifter. Nej han bor i sin lägenhet precis som Majkgård som bor i sin lägenhet. Direkta påhitt kommer man ingenstans med.

Du tar dagens pris i dumhet. Först klagar du på avsaknad av källa sen kommer du med ett precis likadant påstående själv, utan källa.

Du anser alltså att vi ska strunta i ditt inlägg.

Direkta påhitt kommer du ingenstans med.
2021-01-29, 16:43
Medlem
Citat:
Trams! Jag går efter folkbokföringen i dag inte i går. Så var det något annat du undrade över?

Enligt fbf (Ratsit, se länk nedan) så bor Esb tillsammans med två ungdomar (ett par?) på 32 respektive 30 år. Om du klickar på menyn "På adressen" så får du fram alla namnen.

Storleken på lägenheten framgår inte, men den bör nog vara på minst 3 rum för att det ska vara uthärdligt för en gammal man och ett ungt par att bo där tillsammans.

https://www.ratsit.se/19390510-Esbjorn_Alvar_Axel_Dedekind_Bolin_Uppsala/tJ9yPNDQ8guE_9d_28QLjEDtpxYUAv0SRWFqf5UTh_s
2021-01-29, 16:45
Medlem
Citat:
Mäklarsamfundets jurister får ofta frågan hur en mäklare ska hantera situationen då säljaren har demens eller lider av psykisk sjukdom. För att inte riskera att överlåtelsen blir ogiltig är det viktigt att affären genomförs på rätt sätt.
När en säljare drabbats av sjukdom är det inte ovanligt att anhöriga kontaktar en mäklare för att ge mäklaren i uppdrag att förmedla säljarens bostad – t.ex. när säljaren flyttat till ett äldreboende. Om säljarens hälsotillstånd är nedsatt kan det komma att få konsekvenser för affärens giltighet.

Ett avtal som ingåtts av en person som lider av demenssjukdom, psykisk sjukdom eller liknande förhållande kan vara ogiltigt enligt bestämmelser i avtalslagen och lag (1924:323) om verkan av avtal, som slutits under påverkan av psykisk störning. På samma sätt kan en fullmakt utfärdad av säljaren vara ogiltig.
https://www.maklarsamfundet.se/nyheter/nar-saljaren-har-demens-eller-lider-av-psykisk-sjukdom

Så skrivaruppdraget som Dietz då tillhandahöll har alltså en hel del att önska. Skall han vittna?
2021-01-29, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Den biten är väl ändå ganska enkel. Ebba ska alltså visa att hon har köpt huset. Hon lägger då fram ett underskrivet avtal och hennes ombud kommer att fråga Esbjörn om det är hans namnteckning på kontraktet. Esbjörn svarar antagligen ja på den frågan. Om inte annat så har ju bekräftats att Esbjörn skrivit under avtalet med Ebba i de svar som Binninge kommit in med till tingsrätten.

Finns det ett giltigt avtal går bevisbördan över till Esbjörn/Binninge som i sin tur ska visa att avtalet faktiskt är ogiltigt. T.ex. att Ebba utnyttjat hans lättsinne och fått fastigheten väsentligt billigare än vad den är värd. Då skulle en ny värdering varit på sin plats kanske.
Bevisbördan över går inte till Esbjörn, Esbjörn måste ta fram fakta som får Ebba buschs framlagda bevis att inte framstå som trovärdiga. Om det sen är ett läkarutlåtande, indicier i perioden före avtalet skrevs på eller liknande spelar ingen roll, det är fortfarande och alltid Ebba Busch som måste bevisa sitt påstående. Just nu leder Ebba Busch rent bevismässigt i tvisten, det tror jag alla här inne är överens om.
2021-01-29, 16:47
Medlem
Citat:

Innehållet i detta PM överensstämmer med Socialstyrelsens riktlinjer för vård och omsorg vid demenssjukdom 2017.

https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/geriatrik/minnesstorningar-lindriga-kognitiva-symtom/

Så medicinskt underlag för Esbjörns diagnos. Alltså rena minnesstörningar. Och det var alltså inte 10 år gammalt utlåtande som var aktuellt utan utlåtandet från Barry är dec 2020.
Journal från Region Västmanland sedan tidigare och neuropsykologisk utredning från 2010 och 2012.

Tack för info!

Det som sticker ut här är:
Symtomen är mer uttalade vid hög arbetsbelastning och annan stress.

Frågan är hur Esbjörn upplevde Ebbas uppvaktande?
Han säger själv att hon tjatade.

Jag väljer att tolka det som: "annan stress" o det förklarar hans agerande.

Att Ebba inte ser det eller väljer att inte se det, kan man undra över. I värsta fall blir det en "Livets ord svaghet" hos Esbjörn o då har hon den starkes rätt att bortse från det.
2021-01-29, 16:58
Medlem
JayJayAdamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Snart dax att byta namn från Kristdemokraterna till Krisdemokraterna ?
Det ända vettiga vore för Kd att helt enkelt kasta alla medlemmar från Livets ord, för att åter bli ett riktigt kristet parti. Ett parti som verkligen månar om dom äldre. Alltså På riktigt som dom mer barnsliga uttrycker sig.

Jag hoppas innerligt att Esbjörn & co får rätt här och att den förklädda jävulen får fel.
Ebba bör helt enkelt se sig om efter ett annat hus.

Är det inte mer logiskt om Esbjörn, Matz och company gör rätt för sig än att fara med osanning, sätta på sig offerkoftan och försöka framstå som en ynklig, förvirrad äldre man med så pass dåligt minne och kognitiv förmåga att han inte vet vad han har gjort.
Esbjörn ljuger uppenbarligen och är säkert pressad av sin släkting Matz och andra personer. Dessutom verkar han minnas det som är till hans fördel och valt att glömma det som är till hans nackdel.

Tror många i tråden är påverkade av att det rör sig om Ebba sen hade Ebba så klart kunnat dra sig ur affären. Kan diskuteras hur bra det är för partiet och henne som politiker men som husköpare anser jag att hon gör rätt i att stå på sig.
2021-01-29, 16:59
Medlem
På pappret har nog Ebba på fötter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in