2021-01-29, 15:06
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fghj
Varför skulle den inte uppstå? Igen, jag tror ingen bryr sig om hedgefonderna egentligen. Folk vill bara få en bra avkastning på sin investering.

Och bara för att priset på en aktie går upp, betyder det inte att ett företag skapar mer värde. Så företaget är det samma idag som för en vecka sedan.

Jag ser inte hur aktiekursen och företagets egentliga värde hör samman. Men utbilda mig gärna om jag tänker helt fel. Jag försöker också bara vara djävulens advokat. Jag har inte några positioner i GME. Men skulle jag gå in nu, hade jag helt klart shorta.

Jag har själv ingen starkare uppfattning om hur det borde fungera men ser det etiska problemet att starka aktörer aktivt arbetar för att företag ska gå under för att kunna göra stora pengar på svagare människors artificiella förluster. Men sådan är ju marknaden och som du säger kan liknande uppstå genom att medvetet höja ett "ovärdigt" bolag. Det blir bara inte lika konkret.

I grunden anser jag att man ska ha rätt att agera oetiskt. Framförallt ska det inte vara ett tvång att vara etisk. Det viktiga är väl lika förutsättningar, och det har det väl blivit nu genom någon form av filosofisk rättvisa, beroende på hur allt slutar.
Citera
2021-01-29, 15:06
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Ok, tack! Och den stora skandalen är nu att vissa appar som Tex Robinhood strypt så man inte kan köpa fler av vissa aktier, bara sälja dem? Och det är "Wall Street" som ligger bakom dem?

Efter påtryckningar från citadel så införde dom ett stopp på en fri marknad. Så kallat marknad manipulation. Så dom bedriver alltså sådant som de säger att vi bedriver. Äckligt.
Citera
2021-01-29, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DietCoke
Stämmer inte. Jag la flera ordrar igår på Avanza för AMC som jag avbröt på grund av att priserna ändrades allt för snabbt. Ingen courtage behövde betalas för dessa.

Är du säker på det? Courtage dras på natten, du kanske missat det bara? Det har sagts av flera personer i denna tråd och den andra att courtage dras på lagda ordrar för USA. Det står dessutom på avanzas sida

Citat:
Order i USA och Kanada kan däremot inte ändras. Då behöver du ta bort ordern och lägga en ny, och därmed debiteras ett nytt courtage.

Exempel på när det skapas en ny avräkningsnota vilket innebär att du debiteras ett nytt courtage:

Om du lägger ny order
Längst ner här
https://www.avanza.se/konton-lan-pri...el-utland.html
Citera
2021-01-29, 15:08
Medlem
Vad fan, UEX beslutade precis att blocka GME vilket innebär att skiten blir obetydligt lite värd inom några timmar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MartinDahlinsMamma
Månlandningen för din del är körd. Tyvärr

Övriga kingar mot månen 🚀🚀🚀🚀
har redan 10st köpta på 80 usd så visst är jag med men ska bli mer
Citera
Medlem
Stämmer det att personerna som handlar genom Robinhood endast får köpa fem aktier? har man fen
aktier så får man inte köpa några fler.
Citera
2021-01-29, 15:09
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Jo, exakt så. Det kalla bubbla och är känt sedan långt tidigare. https://varldenshistoria.se/samhalle...-finansbubblan

Nej det har ingenting med en bubbla att göra, det kallas short squeeze.
Som när Volkswagen blev världens dyraste företag.
https://www.reuters.com/article/us-v...49R3I920081028
Citera
2021-01-29, 15:09
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Vad fan, UEX beslutade precis att blocka GME vilket innebär att skiten blir obetydligt lite värd inom några timmar.

Rapporterad för falska rykten. De stämmer icke gott folk.
Citera
2021-01-29, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BamBamFunkhouser
Även om man lyckas knäcka Melvin Capital kommer någon annan hedge fond kamma hem storkovan när väl proppen går. Att aktien med tiden kommer återgå till sitt riktiga värde vet alla, frågan är bara när. Och tyvärr kommer det inte vara småspararna som kommer gå vinnande ur det här.

Oavsett utgång så har man skickat en stark signal om marknadsmekanismen måste rannsakas i det grövsta. Förbjuda High-frequency trading med mera med mera...

Så fort de stora aktörerna tagit sig ur sin short position så kommer aktien att återvända till sitt verkliga värde. Kanske något lite mer än tidigare eftersom man kommer att vara försiktigare med blankning i framtiden.

Vill man vara överdrivet smart så tar man en short position då de som idag har en short position måste köpa aktierna. Så tjänar man pengar på vägen ner också.

Oavsett har hela denna manöver inget med fundamenta att göra. Och det är inte heller en ren Ponzi, eftersom de stora aktörerna måste köpa aktierna oavsett pris.

Det är en förmögenhetsöverföring från stora aktörer till ett ganska stort antal rebeller som var smarta.

Vi får naturligtvis se hur det hela spelar ut. Kanske lyckas de ta sig ur shorten genom att göra det stegvis och köpa sina egna aktier? Eller så lyckas man "övertala" innehavarna att de måste paniksälja i förväg. Eller så kommer nya regler som förändrar hur man får agera. Eller...
Citera
2021-01-29, 15:12
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
NEJ! Vilken jävla DIPP!!!!!!!!

Citat:
Kolla citerade inlägg. Denna tomte försöker bara dra ned aktien för att själv kunna köpa. Genomskinligt
Citera
2021-01-29, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Nej det har ingenting med en bubbla att göra, det kallas short squeeze.
Som när Volkswagen blev världens dyraste företag.
https://www.reuters.com/article/us-v...49R3I920081028

Skillnaden är att bubblor är baserade på en falsk känsla av värde som sen går i kras, här vet alla att GameStop är värdelöst, och många köper inte för vinst utan för att ägandet i sig är av värde, om alla bara säljer av sig "vinner" Melvin, så huvudsyftet hos många av de som handlar är att hålla värdet uppe till squeezen kommer. Såklart finns det många som kommer sälja i hopp om vinst, men stor del gör det så inte.
Citera
2021-01-29, 15:14
Medlem
xmzs avatar
Vad beror den förväntade dippen efter öppningen på? Är det folk som blivit nervösa och säljer sitt innehav vid första bästa tillfälle?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in