2021-01-29, 13:43
Medlem
K.G.Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Fast just nu är det förvånansvärt många "turister" i Sverige för att studera och arbeta och samtidigt kunna leva ett som de tycker mera normalt liv.

Är det det? Eller är det några som förmedlat en bild att det är så?

Svensk media har kämpat med näbbar och klor för att sprida bilden om förtryck i länder som tar corona på allvar. I Sverige har vi "frihet" och alla vill komma hit. Tror du på allvar att det är så?
Citera
2021-01-29, 13:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Blir alltid så förvånad över dessa diskussioner om flockimmunitet...jag utgår från att ALLA har flockimmunitet som mål, eller tänkte du att vissa länder planerar att köra någon form av strikt lockdown i all evighet?

En av de största anledningarna till att man vaccinerar är att man vill uppnå flockimmunitet, det är liksom det som är slutmålet.

Vilket är omöjligt . Så det då bara skitanack från deras sida.

1, man kanske bara blir immun någr få månader så om inte alla 8 miljarder människor får sprutan inom x månader är detta helt meningslöst.

Än så länge är det oklart hur länge vaccinet skyddar eller hur bra vaccinen hindrar viruset från att smitta från en person till en annan. Mer kunskap om detta fås när undersökningarna framskrider

https://thl.fi/sv/web/infektionssjukdomar-och-vaccinationer/aktuellt/aktuellt-om-coronaviruset-covid-19/smitta-och-skydd-coronaviruset/vacciner-och-coronaviruset

2. På kort tid har det kommit flertal mutationer. Det kommer garanterat mutera tillslut till något som vaccinet inte biter på = vaccinet är helt meningslöst.
Citera
2021-01-29, 13:44
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Ok, då är jag nyfiken på vilket/vilka länder som du tror kommer att i all evighet jobba med att ha extrema karantänkrav vid inresa, samt redskap att stänga ner när det ändå dyker upp smitta i landet?

Jag är i alla fall mycket skeptisk till att något land har det som slutmål. Det enda vettiga alternativet jag kan se är just flockimmunitet.

Det delas ut vaccin nu?

Så om det fungerar så har vi ju facit i hand på vilka länder som agerade mer korrekt än andra på många plan. Se våra länder i norden nu,? så jämför Sverige med norge, danmark, Finland och Island som helhet.

Jag nämnde Taiwan.
Citera
2021-01-29, 13:45
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Självklart killgissningar.

Det är lättare om du bläddrar dig till runt Juni i denna tråd och läser där ifrån. Många regeringsvurmare som först skrek att det inte var farligt så det inte kom i landet, som sedan ändrade sig och påstod att det är som en vanlig influensa, för att sedan ändra sig igen och påstå att det inte finns någon överdödlighet, för att sedan säga att vi har uppnått flockimmunitet så det var över.

Man skjuter upp målen varenda gång så man inte har fel.

Ganska så tragiskt.

Man ser samma drag hos vänstersympatisörerna på Facebook (Tegnell fan club) och instagram.
Corona/covid är ju inte ens en politisk fråga så jag har svårt att förstå att man skyddar misslyckade beslut.
Citera
2021-01-29, 13:46
Bannlyst
Citat:
Du verkar ha missat länkarna till att många högpresterande 25 - 40 åringar som får långtidscovid och NOVUS undersökning som pekra på att 25 % av de som smittas får långtidscovid.

Jag tycker inte långtidscovid verkar sådär väldigt kul, så jag väljer att vaccinera mig så snart jag får möjlighet.

Gör det! Långtidscovid 25% låter mer som skrämselpropaganda för att folk ska ta vaccinet.

Vet 10 vänner och bekanta som fått Corona i våras . Många av dom har fått det inom vården. Det var alltså 8-9 månader sedan. Ingen har några som helst problem efteråt. ( ja jag hae frågat alla) 2-3 stycken borde ha fått det om det ligger på 25%
Citera
2021-01-29, 13:47
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Vad menar du med att det blir ett evolutionärt tryck på viruset att utvecklas?

Det blir ett utrymme mellan de virus som muterar för att fortsätta existera och de virus som inte muterar som annars hade blockerat vägen för det muterade viruset att fortplanta sig. Normalt ser vi den typen av mutationer hela tiden men om mutationen inte får möjlighet att sprida sig vidare för att det var så stor konkurrens av andra viruspartiklar så klarar det sig inte. Israeliska militären säger att de räknar med en israelisk mutation som följd av deras intensiva vaccinationskampanj.
Citera
2021-01-29, 13:48
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Corona/covid är ju inte ens en politisk fråga så jag har svårt att förstå att man skyddar misslyckade beslut.

Med tanke på val av strategi så anser jag att det är det. Tegnell har vägrat munskydd på grund av att det inkräktar på människors frihet till exempel, och miss piggy Hallengren själv bekräftade det som ett par exempel.
Citera
2021-01-29, 13:49
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm

1, man kanske bara blir immun någr få månader så om inte alla 8 miljarder människor får sprutan inom x månader är detta helt meningslöst.

Än så länge är det oklart hur länge vaccinet skyddar eller hur bra vaccinen hindrar viruset från att smitta från en person till en annan. Mer kunskap om detta fås när undersökningarna framskrider

https://thl.fi/sv/web/infektionssjukdomar-och-vaccinationer/aktuellt/aktuellt-om-coronaviruset-covid-19/smitta-och-skydd-coronaviruset/vacciner-och-coronaviruset

2. På kort tid har det kommit flertal mutationer. Det kommer garanterat mutera tillslut till något som vaccinet inte biter på = vaccinet är helt meningslöst.
Vad är din lösning?
Ska alla sitta instängda i all framtid?
Låter jättekul!
Citera
2021-01-29, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm

Aaaa som läget ser ut nu kommer allmänheten få sitt vaccin lagom till höstens förmodade Coronavåg, knappast till midsommar och sen stängs Sverige och Corona går på semester. Då får vi ett vaccin som vi inte ens vet om det skyddar mot dominerande mutationer för de som snurrar runt idag är kanska helt andra i höst och då är hela vaccintåget en flopp....
Citera
2021-01-29, 13:53
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Är det det? Eller är det några som förmedlat en bild att det är så?

Svensk media har kämpat med näbbar och klor för att sprida bilden om förtryck i länder som tar corona på allvar. I Sverige har vi "frihet" och alla vill komma hit. Tror du på allvar att det är så?
När man är på stan i Stockholm hör och ser man förvånansvärt många som talar andra europeiska språk och som inte alls ser ut att vara tiggare eller flyktingar.

Det bevisar ju inget egentligen, men det är förvånande.
Citera
2021-01-29, 13:55
Bannlyst
Citat:
Vad är din lösning?
Ska alla sitta instängda i all framtid?
Låter jättekul!

Min lösning sa jag redan i mars. Hade myndigheterna gjort som jag hade gjort så hade vi haft det som Australien eller Singapore nu.

Och det är endast sunt förnuft. Om det börjar brinna i skogen på 2×2 kvm släcker man det direkt. Man låter inte elden sprida sig över halva landet och sen försöker släcka det.

Min lösning är att alla som tagit dessa idiotiska politiska beslut ska sitta livstid i Sibirien till att börja med.
Citera
2021-01-29, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är jättebra att du är noga, men min invändning har egentligen inte med munskydden att göra, utan att man låter hundratusentals människor pendla mellan tätorter. Det kommer att orsaka utbrott på en massiv skala oavsett om man har munskydd, eftersom det kopplar ihop sjukdomsdrabbade sociala nätverk med smittfria sociala nätverk.

Det är mycket värre att smitta någon i en annan stad eller region, än att smitta en person i ditt lokalområde, eftersom potentialen för vidaresmitta är mycket större. Men de här skillnaderna tar man inte med i beräkningarna när man inför restriktioner. Faktum är att de flesta restriktioner är anpassade för att stoppa lokal smitta mellan invånare på samma ort.

Då bör Tegnell definitivt avråda från utlandsresor nu och framöver. Inga skidresor till alperna. Nu är det ganska krångligt att resa i Europa med en massa krav på tester hit och dit. Men importsmitta just nu är hål i huvudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in