2021-01-29, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nugge.L
Försöker förstå mig på det här med specificitet och sensitivitet vid tester, tyvärr utan framgång och hoppas någon klok kan bringa klarhet.

Bakgrund:
Åkte på ett sjukdomstillstånd som på alla sätt liknar Covid med de flesta symptom. Gjorde någon dag in i infektionen (troligen för tidigt) ett hemtest för pågående infektion som resulterade i ett negativt svar. Skall inte gnälla över sjukdomsförloppen som i mitt fall kan liknas vid en rätt besvärlig influensa men inte heller värre än så. När jag ca 2,5 vecka senare kände mig såpass mycket bättre och skapligt symptomfri och övervägde att återvända till arbetsplatsen tog jag ytterligare ett hemtest för att vara skapligt trygg över att jag inte smittar andra. Även detta test var, viket var helt förväntat denna gång, negativt.

Ca 10 dagar efter jag kände mig skapligt okej så valde jag att göra ett antikroppstest för att se om det var som jag misstänkte att det trots negativa covidtester ändå handlade om denna mytomspunna sjukdom. Svaret som gavs var - positivt svar på antikropp G (IgG)

Testet utfördes av Apoteksgruppen som använder ett kit från Vaccina. Enligt deras hemsida så anges följande värden för tillförlitlighet; Specificitet: 100%. Sensitivitet: 91%.

Min fråga är vad dessa siffror betyder? Är det 100% säkerhet vid ett positivt utfall eller endast 91%? Eller har jag som vanligt fått allt om bakfoten och det betyder något helt annat?

Sensitivitet borde vara hur säker man kan vara på att utslaget stämmer. Jag har till exempelvis högt Ig G sedan långt innan Corona dök upp och av andra orsaker än coronasmitta. Skulle resultatet bli falskt positivt då? Antagligen eftersom de inte mäter på något annat. än Ig parametrarna, Ig A, G, M o.s.v.

Immunglobulinet borde vara specifikt mot det virus, eller annat, som kroppen producerat det för att motverka det borde därför inte ge skydd mot coronavirus. Ska inte träffa min doktor på flera månader så jag kan inte fråga. Men generellt är det ju högintressant att få svar på.

Annars går ju alla och tror att de har skydd som de inte har.
Senast redigerad av Flatamoderata 2021-01-29 kl. 10:19.
Citera
2021-01-29, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Ganska vanligt faktiskt
Ja, det är ju flera SHL-spelare, handbollsspelare m.fl. som är hemma med likartade problem. Två i samma hushåll bland alla som hänger på flashback är därför inte orimligt.
Citera
2021-01-29, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Du är ju inte skyddad hela arbetsdagen bara för att du har munskydd på vägen dit.

Sant. Det är därför jag har jobbat hemifrån sen i mars. Har munskydd när jag går och handlar, för att inte smitta andra OM jag skulle vara smittad. Kanske bryter någon smittkedja, vem vet.
Citera
2021-01-29, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Den skattade linjen är feldragen. Den borde inte vara rak utan ändra vinkel och kröka neråt från 2008. Dödligheten går ner i en snabbare takt därefter. Från 2008-2019 så ligger endast ett ovanför linjen, medan tre ligger på linjen och sju under.

Det beror på hur man ser det, det är 8 punkter som i stort sett ligger på linjen från 2009 och framåt, resterande 3 kan man betrakta som outliers och stryka, eller vikta lägre.

Tycker nog linjen verkar som en rimlig uppskattning.
Citera
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det kan ju bero på att de här får en möjlighet att komma till tals, lufta sina känslor och dela med sig av sina erfarenheter.
Varför vill du tysta dem?

Du menar att det går omkring en massa tungandade individer i samhället som inte vågar berätta för någon, och att FB är ”fristaden” att lätta sitt hjärta.
Tillåt mig tvivla
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flatamoderata
Sensitivitet borde vara hur säker man kan vara på att utslaget stämmer. Jag har till exempelvis högt Ig G sedan långt innan Corona dök upp och av andra orsaker än coronasmitta. Skulle resultatet bli falskt positivt då? Antagligen eftersom de inte mäter på något annat. än Ig parametrarna, Ig A, G, M o.s.v.
Nej, specificitet 100% betyder att det ej ger utslag för antikroppar av andra orsaker än covid-19. Sensitiviteten är sannolikheten att den ger ett negativt resultat trots att du har antikroppar.
Senast redigerad av crisscross 2021-01-29 kl. 10:17.
Citera
2021-01-29, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gofjant
Sant. Det är därför jag har jobbat hemifrån sen i mars. Har munskydd när jag går och handlar, för att inte smitta andra OM jag skulle vara smittad. Kanske bryter någon smittkedja, vem vet.
Det är jättebra att du är noga, men min invändning har egentligen inte med munskydden att göra, utan att man låter hundratusentals människor pendla mellan tätorter. Det kommer att orsaka utbrott på en massiv skala oavsett om man har munskydd, eftersom det kopplar ihop sjukdomsdrabbade sociala nätverk med smittfria sociala nätverk.

Det är mycket värre att smitta någon i en annan stad eller region, än att smitta en person i ditt lokalområde, eftersom potentialen för vidaresmitta är mycket större. Men de här skillnaderna tar man inte med i beräkningarna när man inför restriktioner. Faktum är att de flesta restriktioner är anpassade för att stoppa lokal smitta mellan invånare på samma ort.
Citera
2021-01-29, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är jättebra att du är noga, men min invändning har egentligen inte med munskydden att göra, utan att man låter hundratusentals människor pendla mellan tätorter. Det kommer att orsaka utbrott på en massiv skala oavsett om man har munskydd, eftersom det kopplar ihop sjukdomsdrabbade sociala nätverk med smittfria sociala nätverk.

Det är mycket värre att smitta någon i en annan stad eller region, än att smitta en person i ditt lokalområde, eftersom potentialen för vidaresmitta är mycket större. Men de här skillnaderna tar man inte med i beräkningarna när man inför restriktioner. Faktum är att de flesta restriktioner är anpassade för att stoppa lokal smitta mellan invånare på samma ort.

Även Tegnell ifrågasatte detta i somras när han undrade om vi kunde ha samma typ av samhälle efter Covid-19. Han undrade hur vi då skulle kunna hantera nästa, potentiellt ännu värre, pandemi.
Citera
2021-01-29, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Nej, specificitet 100% betyder att det ej ger utslag för antikroppar av andra orsaker än covid-19. Sensitiviteten är sannolikheten att den ger ett negativt resultat trots att du har antikroppar.

Vad är det du säger? Skulle mitt Ig G inte mätas i testet? Den normala Ig G nivån som alla har är 6,7 - 14,5 gram per liter i blod. Egentligen talar vi alltså om förhöjd nivå men någon uppdelning av undertyp har jag aldrig hört talas om.

Förtydligar; självklart finns det specifikt Ig G beroende på vad kroppen vill skydda sig mot. Men man kan inte enligt min tro med enkla test skilja på exakt vilket virus det ska motverka.
Senast redigerad av Flatamoderata 2021-01-29 kl. 10:33.
Citera
2021-01-29, 10:31
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Ja, det är ju flera SHL-spelare, handbollsspelare m.fl. som är hemma med likartade problem. Två i samma hushåll bland alla som hänger på flashback är därför inte orimligt.
Skidor, tex. Charlotte Kalla.
Hon blev sjuk i början av november och kom tillbaks helt nyligen.

Enligt NOVUS senaste undersökning har 25 % av de som smittats (160 000 personer) fortfarande kvarvarande symptom efter 10 veckor.

Varannan som varit sjuk så länge uppger att de haft trötthet. Var tredje, snuva, ont i kroppen och huvudvärk. Var femte uppger torrhosta och ont i halsen.
https://novus.se/coronastatus-0904/

Edit
Vid de specialavdelningar som öppnats för att behandla*långtidssjuka kan*man se att en majoritet av de som söker vård är tidigare högpresterande kvinnor i åldrarna 25-45.
https://sverigesradio.se/artikel/fler-hogpresterande-kvinnor-langtidssjuka-i-covid

Det är inte så konstigt att högpresterande personer vill ha hjälp att åter bli högpresterande, men det visar att relativt unga också drabbas av långvariga symptom efter covid-19.
Senast redigerad av Surtruten 2021-01-29 kl. 11:13.
Citera
2021-01-29, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det minskar i de flesta parametrar nationellt, men en region som står och stampar är en av de hårdast drabbade. Region Jönköping.

IVA och sjukhusinläggningar har nu länge legat fast på en hög nivå. Det ökar inte, men det minskar inte heller. Mellan 80-90 inlagda varav ständigt 16-19 på IVA (man har även tvingats ta hjälp av andra regioner för IVA-vård).

Det visar sig också på att utvecklingen av smittan också är statisk. De senaste 4 veckorna har det sett ut så här:

1/1-6/1 - 1213
7/1-13/1 - 1255
14/1-20/1 - 971
21/1-27/1 - 1025

Den senaste veckan har antal fall ökat i 8 kommuner och minskat i 5 kommuner.

Positivt är dock att antal avlidna minskat lite den senaste tiden.

https://rjl.se/om-oss/pressrum/aktuell-statistik-covid-19-i-jonkopings-lan/

Hur ser det ut i region Stockholm om man gör liknande statistiska jämförelse som du gjort med region Jönköping? Var hittar man den info som du refererar till?
Citera
2021-01-29, 10:35
Medlem
Ytterligare siffror har trillat in:

Överdödlighet 2020 jämfört med 2015-19 1) i absoluta tal och 2) satt i förhållande till folkmängd:

I absoluta tal:

20,96% Polen
18,98% Spanien
16,71% Belgien
14,97% England
14,57% USA
12,43% Nederländerna
12,18% Wales
11,96% Grekland
11,88% Nordirland
11,45% Portugal
11,26% Israel
10,98% Skottland
10,73% Frankrike
8,69% Österrike
8,63% Kanada
7,96% Litauen
7,72% Sverige
5,08% Tyskland
1,02% Finland

I förhållande till folkmängd:
21,02% Polen
17,15% Spanien
14,94% Belgien
13,20% USA
12,95% England
11,53% Portugal
11,52% Grekland
10,94% Wales
10,34% Nederländerna
10,24% Nordirland
9,59% Skottland
9,22% Litauen
8,18% Frankrike
7,39% Österrike
5,48% Kanada
5,31% Israel
4,75% Sverige
4,66% Tyskland
1,77% Finland

Källa: Wikipedia samt i Spaniens fall https://www.epdata.es/datos/mortalid...521/espana/106 i Italiens fall https://www.repubblica.it/cronaca/2020/12/15/news/istat_italia_paese_sempre_piu_vecchio_cinque_anzia ni_ogni_bambino-278418245/ i och i USA:s fall https://eu.usatoday.com/story/news/n...us/4006270001/
Senast redigerad av Krillolero 2021-01-29 kl. 10:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in