2021-01-29, 12:52
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Losnut
Men vad är tanken med dodgecoin? Någon sorts pumpa och dumpa där ett fåtal lyckas ta sig ur på toppen medan de andra får ta smällen?

Ja, allt är ett spel, precis som GME.
Det är följa John som gäller.
Citera
2021-01-29, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majkenofdoom
Japp kommer göra det, om jag inte hade behövt skaffa något hade köpt för någon tusenlapp nu skippar jag det och njuter av föreställningen. Hade dock inte en tanke på att tjäna pengar på detta utan hade sett varje krona jag la i som förlorad, var mest tanken att vara en del av att sätta dit finanseliten som lockade.

Haha, jag kom så långt att jag nu sitter med ett nystartat ISK-konto på Avanza
Försöker lista ut om det bara är att klicka på köpknappen när jag bestämmer mig för att köra..

Överväger dock starkt att bara ta en promenad i solen istället.
Citera
2021-01-29, 12:53
Medlem
ministryofdrugss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Varför inte shorta aktien istället för att köpa?

Du blir ju bara dummare och dummare.
Citera
2021-01-29, 12:54
Medlem
kofotskentas avatar
Går det att lägga in en automatisk säljorder när aktien når en viss nivå på Avanza, eller är det bara verktyg som är för de stora pojkarna?

Jag nöjer mig med 5000$, annars följer jag med ner till 0$
Citera
2021-01-29, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ministryofdrugs
Du blir ju bara dummare och dummare.

Inte nödvändigtvis.

Handlar såklart om timing och ett senare skede. När de som blankat idag tvingas köpa aktierna, så ska man sitta i en short position, och ta deras pengar en gång till på vägen ner.
Citera
2021-01-29, 12:56
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fghj
Kan någon förklara sentimentet med att man inte skulle få shorta aktier?
Hela aktiemarknaden är ju endast spekulativ.

1) Varför skulle man bara få lov att spekulera i att en aktie går upp?

Som jag förstod det så har dessa Hedgefunder short positioner på margin, långt större än deras kapital. Och brokerna är rädda för att deras positioner likvideras högre än där de borde, så att det inte finns något kapital att ta av och betala de som är long?

2) Finns det inget system i detta som likviderar positioner på ett fastpris istället för att priset springer iväg och de inte kan betala?

Vore det enbart spekulativt hade det varit lugnt, rent etiskt. Problemet blir när aktörer shortar och sedan försöker få företag att falla. Det finns inget konstruktivt med det i min mening.
Citera
2021-01-29, 13:01
Medlem
Lagerkommandants avatar
Vet ni vad det bästa skulle vara?

Det är om alla 100% longs får det pris de vill ha.
Och resterade 20% shorts (eller vad de kan vara) får köpa av Gamestop till det pris de vill ha så bolaget får in pengar.

Det vore rättvisa och glädje!
Senast redigerad av Lagerkommandant 2021-01-29 kl. 13:06.
Citera
2021-01-29, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Hur ska det kunna regleras om vi fortsatt ska ha en fri marknad? Ska fonderna behöva söka tillstånd hos någon "oberoende" myndighet för att få sälja aktieinnehav de inte tror kommer växa? Ska detsamma gälla om de vill investera i företag?

Ingen aning. Fri marknad kanske inte ska inkludera just blankning per definition, vad vet jag.

Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Som jag förstår det kan bara aktien rusa i höjden tills Citadel köpt tillbaka alla aktier de lånade och sålde. De har ett avtal med de som lånade ut aktierna. Nu har en massa människor köpt aktier och vägrar sälja för 10 dollar/aktie. Så nu måste antingen Citadel begå ett kontraktsbrott eller köpa tillbaka alla aktier och samtidigt konka. Men vid ett tillfälle kommer alla vilja sälja nür aktien når $10K.

Finns ju inte en chans att GME når 10.000 dollar. Fonderna kommer pull the plug långt innan dess.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gofjant
Försöker lista ut om det bara är att klicka på köpknappen när jag bestämmer mig för att köra..

Du måste först godkänna avtal för handel i USA/Kanada innan du kan köpa aktier från dessa två länder.

Sen självklart ha pengar på kontot Går ju att swisha på en minut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Varför inte shorta aktien istället för att köpa?

Ja precis. Aktien är ju helt klart övervärderad så att försöka shorta när den är som högst och kan försvara tills den kommer ner igen måste väl vara det bästa.
Citera
2021-01-29, 13:05
Medlem
Varför vill alla skylla på Vlad Tenev och varför vill man framstå den här kuppen som kriminellt? Det är folket som bestämmer var de vill lägga sin pengar.

Nästa gång kan det bli någon biodling i Philadelphia som får en sådan form av genombrott i aktierna.

Skulle dock tro Toys R Us stå på tur utifall de finns kvar inom börsen
Citera
2021-01-29, 13:06
Medlem
majkenofdooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gofjant

Har du kommit så långt får du allt köpa en aktie eller två! Ha dock inga förväntningar på avkastning, i så fall tror jag solpromenaden är ett säkrare kort. Annars har du ju chansen att vara en del av något (kanske) stort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in