Citat:
Ursprungligen postat av
WhaleMale
Hejsan!
Hur sjutton markerar man flera ord i Mac OS?
När jag körde PC brukade jag klicka ett ord i texten, sedan hålla inne Ctrl-knappen och klicka nästa ord. Detta gjorde jag till alla ord jag ville ha markerade blev markerade.
Sedan kunde jag lätta kopiera över dem till ett annat dokument. Exempelvis kanske jag vill lägga in telefonnummer från 5 personer i ett eget dokument.
Det första dokumentet kanske hade 100 nummer.
Nu kan jag inte göra detta med Mac OS!!!! Jag har inte Word.
Jag kör google doks och där verkar funktionen inte finnas med i Google docs alls.
Jag har även "Pages" och där funkar det inte att hålla Ctrl eller CMD.
Vad sjutton!!
Inte skall man behöva hålla på och markera och kopiera en i taget?
Mycket tacksam!
Busenkelt, och funkar överallt, och har alltid varit så så länge jag kan minnas....
Citat:
Markera objekt på skärmen på datorn
Om du vill flytta, kopiera eller ändra objekt måste du normalt markera dem först.
Gör något av följande på datorn:
•Markera ett objekt: Klicka på objektet. Du kan t.ex. klicka på symbolen för ett dokument, en mapp, en app eller en skiva i Finder.
•Markera flera objekt: Håll ned kommandotangenten och klicka sedan på objekten (de behöver inte ligga intill varandra).
•Markera flera intilliggande objekt: Klicka på det första objektet och tryck sedan på skifttangenten och klicka på det sista objektet. Alla objekt mellan de objekt du klickat på tas med i markeringen.
Du kan också klicka i närheten av det första objektet, hålla ned knappen på styrplattan eller musen och sedan dra över alla objekten. Denna metod är extra användbar i symbolvyn i Finder.
•Markera alla objekt i ett fönster: Klicka på fönstret så att det blir aktivt och tryck sedan på kommando-A.
•Avmarkera ett objekt när flera objekt är markerade: Kommando-klicka på objektet.
Du bör kunna ha nytta av denna sida, bara klicka på ”Innehållsförteckning” eller skriv nåt i sökrutan. Glöm inte att alla blå texter är klickbara.
https://support.apple.com/sv-se/guide/mac-help/welcome/mac
Och här har du en lista på alla kortkommandon du kan göra med tangenterna på en Mac
https://support.apple.com/sv-se/HT201236