2021-01-28, 23:57
Medlem
WhaleMales avatar
Hejsan!

Hur sjutton markerar man flera ord i Mac OS?
När jag körde PC brukade jag klicka ett ord i texten, sedan hålla inne Ctrl-knappen och klicka nästa ord. Detta gjorde jag till alla ord jag ville ha markerade blev markerade.

Sedan kunde jag lätta kopiera över dem till ett annat dokument. Exempelvis kanske jag vill lägga in telefonnummer från 5 personer i ett eget dokument.
Det första dokumentet kanske hade 100 nummer.

Nu kan jag inte göra detta med Mac OS!!!! Jag har inte Word.
Jag kör google doks och där verkar funktionen inte finnas med i Google docs alls.
Jag har även "Pages" och där funkar det inte att hålla Ctrl eller CMD.

Vad sjutton!!

Inte skall man behöva hålla på och markera och kopiera en i taget?

Mycket tacksam!
Citera
2021-01-29, 00:01
Medlem
Command (kringlan), bör det vara. Det är Mac-std, typ.
Men GDocs stöder nog inte multi select, tror jag.
Senast redigerad av A.Selkirk 2021-01-29 kl. 00:08.
Citera
2021-01-29, 01:39
Medlem
WindowsSetups avatar
Vad jag vet så är det en Word-funktion, så vill du markera flera ord i ett textdokument så är det tyvärr Word som gäller. Gäller det filer i Finder eller bilder i ett Pages-dokument så kan du använda Kommando+Klick för att markera flera.

Det finns en kostnadsfri online-variant av Word, om du vill skaffa. Du hittar den på office.com.
Citera
2021-01-29, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Hejsan!

Hur sjutton markerar man flera ord i Mac OS?
När jag körde PC brukade jag klicka ett ord i texten, sedan hålla inne Ctrl-knappen och klicka nästa ord. Detta gjorde jag till alla ord jag ville ha markerade blev markerade.

Sedan kunde jag lätta kopiera över dem till ett annat dokument. Exempelvis kanske jag vill lägga in telefonnummer från 5 personer i ett eget dokument.
Det första dokumentet kanske hade 100 nummer.

Nu kan jag inte göra detta med Mac OS!!!! Jag har inte Word.
Jag kör google doks och där verkar funktionen inte finnas med i Google docs alls.
Jag har även "Pages" och där funkar det inte att hålla Ctrl eller CMD.

Vad sjutton!!

Inte skall man behöva hålla på och markera och kopiera en i taget?

Mycket tacksam!

Busenkelt, och funkar överallt, och har alltid varit så så länge jag kan minnas....

Citat:
Markera objekt på skärmen på datorn

Om du vill flytta, kopiera eller ändra objekt måste du normalt markera dem först.
Gör något av följande på datorn:

•Markera ett objekt: Klicka på objektet. Du kan t.ex. klicka på symbolen för ett dokument, en mapp, en app eller en skiva i Finder.

•Markera flera objekt: Håll ned kommandotangenten och klicka sedan på objekten (de behöver inte ligga intill varandra).

•Markera flera intilliggande objekt: Klicka på det första objektet och tryck sedan på skifttangenten och klicka på det sista objektet. Alla objekt mellan de objekt du klickat på tas med i markeringen.
Du kan också klicka i närheten av det första objektet, hålla ned knappen på styrplattan eller musen och sedan dra över alla objekten. Denna metod är extra användbar i symbolvyn i Finder.

•Markera alla objekt i ett fönster: Klicka på fönstret så att det blir aktivt och tryck sedan på kommando-A.

•Avmarkera ett objekt när flera objekt är markerade: Kommando-klicka på objektet.

Du bör kunna ha nytta av denna sida, bara klicka på ”Innehållsförteckning” eller skriv nåt i sökrutan. Glöm inte att alla blå texter är klickbara.

https://support.apple.com/sv-se/guide/mac-help/welcome/mac

Och här har du en lista på alla kortkommandon du kan göra med tangenterna på en Mac

https://support.apple.com/sv-se/HT201236
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2021-01-29 kl. 07:15.
Citera
2021-01-29, 10:30
Medlem
WhaleMales avatar
[quote=WindowsSetup|74484729]Vad jag vet så är det en Word-funktion, så vill du markera flera ord i ett textdokument så är det tyvärr Word som gäller. Gäller det filer i Finder eller bilder i ett Pages-dokument så kan du använda Kommando+Klick för att markera flera.
Citat:
Ursprungligen postat av WindowsSetup
Det finns en kostnadsfri online-variant av Word, om du vill skaffa. Du hittar den på office.com.

Stort tack!
Men hur kan detta existera ens? Hur tänker Microsoft när de delar ut det gratis samtidigt som man kan köpa det?
Fattas det något i gratisversionen?
Citera
2021-01-29, 10:31
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Selkirk
Command (kringlan), bör det vara. Det är Mac-std, typ.
Men GDocs stöder nog inte multi select, tror jag.

Funkar inte u Pages heller eller någon annan ordbehandlare som jag har på min Mac.
Citera
2021-01-29, 11:16
Medlem
WhaleMales avatar
FUCK!
Det funkar inte i den där onlineversionen av Word heller!
Håller nere command innan första ordet klickas. Funkar inte.
Testar att klicka först och sedan hålla nere, funkar inte.
Funkar inte med Ctrl heller.
Citera
2021-01-29, 13:24
Medlem
Citat:
Funkar inte u Pages heller eller någon annan ordbehandlare som jag har på min Mac.

Citat:
FUCK!

Då undrar jag verkligen vad du pysslar med, för självklart funkar det i Pages etc, har alltid funkat för mig sen 2009 då jag blev med Mac.

Har du kollat på sidan jag citerade/länkade?

Har du koll på att du verkligen trycker på rätt knappar...?
Citera
2021-01-29, 13:55
Moderator
Rassas avatar
Citat:
FUCK!

Det funkar i Libre Office, håll ner Command för att markera flera ord. Ladda ner gratis:

https://www.libreoffice.org
Citera
2021-01-29, 19:03
Medlem
pli99s avatar
Funkar i "vanliga" Word på min Mac (om man använder kringlan). Förmodligen en Word-feature, verker inte funka just någon annanstans...

Cool feature för övrigt, hade ingen aning om att den fanns...
Citera
2021-01-29, 19:10
Medlem
pli99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Då undrar jag verkligen vad du pysslar med, för självklart funkar det i Pages etc, har alltid funkat för mig sen 2009 då jag blev med Mac.

Han vill (vad jag förstår) markera ett ord och sen markera flera andra ord på olika ställen i texten, alltså inte i en sekvens...
Citera
2021-01-29, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pli99
Han vill (vad jag förstår) markera ett ord och sen markera flera andra ord på olika ställen i texten, alltså inte i en sekvens...

Ja, och vad står det i punkt 2 i citatet i mitt förra inlägg....

Citat:
•Markera flera objekt: Håll ned kommandotangenten och klicka sedan på objekten (de behöver inte ligga intill varandra).

Busenkelt.....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in