Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2021-01-29, 19:58
Medlem
pli99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Busenkelt.....

OK...bra...så låt oss säga att du öppnar ett tomt dokument i Pages, och skriver in texten "Detta är en text i Pages".

Om du dubbelklickar på ordet "Detta" i texten så markeras det. Om du sen med Cmd nedtryckt dubbelklickar på ordet "Pages" så avmarkeras (i alla fall för mig) den tidigare markeringen och "Pages" markeras istället.

Men i Word förblir båda orden markerade så att du kan speca dem som exempelvis bold. Funkar din Pages annorlunda?
Citera
2021-01-29, 23:12
Medlem
WindowsSetups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Stort tack!
Men hur kan detta existera ens? Hur tänker Microsoft när de delar ut det gratis samtidigt som man kan köpa det?
Fattas det något i gratisversionen?

Gratisvarianten saknar några funktioner jämfört med programmet, sedan kanske de försöker konkurrera med Google. Bara en gissning.
Citera
2021-01-30, 14:17
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pli99
OK...bra...så låt oss säga att du öppnar ett tomt dokument i Pages, och skriver in texten "Detta är en text i Pages".

Om du dubbelklickar på ordet "Detta" i texten så markeras det. Om du sen med Cmd nedtryckt dubbelklickar på ordet "Pages" så avmarkeras (i alla fall för mig) den tidigare markeringen och "Pages" markeras istället.

Men i Word förblir båda orden markerade så att du kan speca dem som exempelvis bold. Funkar din Pages annorlunda?

Precis! Du har tolkat mig rätt.
Den tidigare markering avmarkeras så det är liksom meningslöst att hålla nere någon knapp.
Hela syftet är ju liksom att kunna markera flera saker och sedan göra kanske en förflyttning av dessa ord eller eller filer eller vad det nu handlar om.
Slippa göra så många operationer.
Använde detta under hela uppväxten typ med PC och windows, men nu funkar det inte.
Citera
2021-01-30, 14:20
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WindowsSetup
Gratisvarianten saknar några funktioner jämfört med programmet, sedan kanske de försöker konkurrera med Google. Bara en gissning.

Vet du vilka funktioner som fattas. Finns det någon lista över det?
Citera
2021-01-30, 14:51
Medlem
WindowsSetups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Vet du vilka funktioner som fattas. Finns det någon lista över det?

Här är ett par hjälpsamma länkar:
https://www.pcworld.com/article/2872...ally-need.html
https://support.microsoft.com/en-gb/...7-5b33c36c55f8
https://tinyurl.com/y2aqtm65
Citera
2025-05-18, 18:41
Medlem
Lånar tråden

När jag bytte Mac från Macbook Pro 2015 till Macbook Pro M1 2021 så gick det inte längre markera flera olika texter i textredigeraren med hjälp av Command-tangenten. Nu har jag bytt till en Macbook Pro M4 2024 och det går inte här heller. Finns andra appar där det inte heller fungerar men där dert har fungerat innan. Kör Sequoia 15.2.
Citera
2025-05-18, 22:37
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ja, och vad står det i punkt 2 i citatet i mitt förra inlägg....

Busenkelt.....

Citat:
Ursprungligen postat av pli99

Gamla inlägg, jag vet.

Testade i senaste versionen av Pages, där går det utmärkt att cmd-markera olika ord. I Textredigerare fungerar det inte. I Safari fungerar det inte, jag testade både på text i FB-inlägg och på text i rutan där inläggen skrivs.
Citera
2025-05-20, 00:47
Medlem
Efter att läst på Apples forum verkar det som att de tog bort den funktionen för X antal år sedan. Då funderar man ju på vem som kom på den idén?

Man har en funktion som är simpel men nödvändig så tar man bort den samtidigt som man hela tiden jobbar på att förbättra sina produkter.

Hade velat höra motiveringen bakom detta beslut.

Förutom textredigeraren så fungerar det inte i Adobe XD heller. Att kunna markera flera objekt, former och arbetsytor är grundläggande i det programmet. Det är ju en funktion i programmet så borde väl vara Adobe som avgör det?
Citera
2025-10-03, 13:19
Avstängd
funplacess avatar
I macOS styr appen detta.
Funkar: Pages och Word för skrivbordet samt LibreOffice. Håll nere Kommando och klick-dra varje ord eller spann du vill ha.
Funkar inte: Google Docs i webbläsaren, Safaris redigeringsrutor, Textredigerare, Adobe XD-text inuti en textlåda.
Filer och bilder: Kommando-klick för separata objekt, Skift-klick för sammanhängande.
Snabba knep: klistra in i Pages eller Word, eller använd en kodeditor med multi-markör som VS Code eller BBEdit (Cmd+D väljer nästa träff, välj alla träffar, redigera eller kopiera på en gång).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in