Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
...
Beträffande Schengens yttre gränser, så är det här någonting som provocerar mig:
Citat från
Deutsche Welle, 23:e januari 2021:
French aid ship rescues hundreds of migrants off Libya
...
More than 350 migrants have been rescued off the Libyan coast over the past two days, a European NGO said on Saturday.
They were picked up by the Ocean Viking aid ship, which is run by France-based SOS Mediterranee.
The organization said “106 people were rescued in international waters 28 nautical miles (52km) from the Libyan coast” on Friday evening.
Det som dessa påstådda "flyktingar" ägnar sig åt är vidrigt. Mitt under pågående epidemi så tränger dom sig in i Europa illegalt. Jag kan inte känna någon sympati för dessa "flyktingar". Jag känner mig äcklad av deras agerande. Dom beter sig så totalt hänsynslöst mot Europas befolkning.
"Räddningsfartygen" och "flyktingarna" borde hindras att angöra europeiska hamnar. För att hålla säkerställa att båtarna hålls borta, så bör europeiska myndigheter använda det våld som krävs. Jag har tidigare varit motståndare till att beskjuta båtarna, men under en epidemi så är det viktigare att skydda Europas befolkning mot sjukdom och död.
I detta fall är organisationen som kör båten fransk (och kanske också båten i sig). Det finns även organisationer med bas i andra länder, t ex Tyskland. Kanske finns det även svenska intressen där.
Många av dessa båtar kör sen flyktingarna till Italien där de ”dumpas”. De placeras på karantänfartyg och smitta bland dem har konstaterats.
Men tänk om varje organisations ”hemvistland” skulle tvingas att ta hand om flyktingarna på just ”sin” båt? Hur skulle det påverka ”aktionerna” och synen på gränsskyddet. Som det är nu slipper man ta ansvar för det förtäckta skyddet man ger dessa båtar.
Mottagandet av dessa flyktingar innebär direkt eller indirekt påverkan på bekämpningen av smittan och vår förmåga att minska riskerna för att den sprids.