2021-01-28, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scatiz
Nope där har du fel. När det gäller självtestet så står det tydligt i anvisningarna 2 till 3 cm vilket inte är speciellt långt in i näsan.

Märkligt.
Det jag fick hem stod det klart och tydligt att den ska in tills det tar stopp.
Samma i svalget. Längst bak till ”väggen”
Citera
2021-01-28, 22:02
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Märkligt.

Exakt, även vid hemtest ska den långt in. Otroligt långt in. Ett par centimeter räcker inte.
Citera
2021-01-29, 04:05
Medlem
Jag och tjejen hade corona i november. Vi är 25-30 år och i ok form.
Nu 2-3 månader senare får vi andnöd väldigt likt astma bara vi anstränger oss det minsta lilla.
Det försvinner med tiden eller? Extremt sänkt livskvalité :/
Citera
2021-01-29, 09:40
Medlem
Försöker förstå mig på det här med specificitet och sensitivitet vid tester, tyvärr utan framgång och hoppas någon klok kan bringa klarhet.

Bakgrund:
Åkte på ett sjukdomstillstånd som på alla sätt liknar Covid med de flesta symptom. Gjorde någon dag in i infektionen (troligen för tidigt) ett hemtest för pågående infektion som resulterade i ett negativt svar. Skall inte gnälla över sjukdomsförloppen som i mitt fall kan liknas vid en rätt besvärlig influensa men inte heller värre än så. När jag ca 2,5 vecka senare kände mig såpass mycket bättre och skapligt symptomfri och övervägde att återvända till arbetsplatsen tog jag ytterligare ett hemtest för att vara skapligt trygg över att jag inte smittar andra. Även detta test var, viket var helt förväntat denna gång, negativt.

Ca 10 dagar efter jag kände mig skapligt okej så valde jag att göra ett antikroppstest för att se om det var som jag misstänkte att det trots negativa covidtester ändå handlade om denna mytomspunna sjukdom. Svaret som gavs var - positivt svar på antikropp G (IgG)

Testet utfördes av Apoteksgruppen som använder ett kit från Vaccina. Enligt deras hemsida så anges följande värden för tillförlitlighet; Specificitet: 100%. Sensitivitet: 91%.

Min fråga är vad dessa siffror betyder? Är det 100% säkerhet vid ett positivt utfall eller endast 91%? Eller har jag som vanligt fått allt om bakfoten och det betyder något helt annat?
Citera
2021-01-29, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nugge.L
Försöker förstå mig på det här med specificitet och sensitivitet vid tester, tyvärr utan framgång och hoppas någon klok kan bringa klarhet.

Bakgrund:
Åkte på ett sjukdomstillstånd som på alla sätt liknar Covid med de flesta symptom. Gjorde någon dag in i infektionen (troligen för tidigt) ett hemtest för pågående infektion som resulterade i ett negativt svar. Skall inte gnälla över sjukdomsförloppen som i mitt fall kan liknas vid en rätt besvärlig influensa men inte heller värre än så. När jag ca 2,5 vecka senare kände mig såpass mycket bättre och skapligt symptomfri och övervägde att återvända till arbetsplatsen tog jag ytterligare ett hemtest för att vara skapligt trygg över att jag inte smittar andra. Även detta test var, viket var helt förväntat denna gång, negativt.

Ca 10 dagar efter jag kände mig skapligt okej så valde jag att göra ett antikroppstest för att se om det var som jag misstänkte att det trots negativa covidtester ändå handlade om denna mytomspunna sjukdom. Svaret som gavs var - positivt svar på antikropp G (IgG)

Testet utfördes av Apoteksgruppen som använder ett kit från Vaccina. Enligt deras hemsida så anges följande värden för tillförlitlighet; Specificitet: 100%. Sensitivitet: 91%.

Min fråga är vad dessa siffror betyder? Är det 100% säkerhet vid ett positivt utfall eller endast 91%? Eller har jag som vanligt fått allt om bakfoten och det betyder något helt annat?
Det betyder att du har haft covid med 100% säkerhet. Testet producerar inga false positives.
Citera
2021-01-29, 09:49
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nugge.L

Bakgrund:

Det verkar som att du har haft COVID19 men ska du vara säker bör du också lämna prov som ditt landsting erbjuder. Det är nog det säkraste vad gäller antikroppar då snabbtesterna kan ge falska positiva svar.

Har själv lämnat på apotek med positiv svar men ska iväg till provtagningen i nästa vecka för att få in det i min journal.
Citera
2021-01-29, 10:41
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Jag och tjejen hade corona i november. Vi är 25-30 år och i ok form.
Nu 2-3 månader senare får vi andnöd väldigt likt astma bara vi anstränger oss det minsta lilla.
Det försvinner med tiden eller? Extremt sänkt livskvalité :/

En av åtta får "långtidscovid" (ett begrepp som inte är kliniskt definierat ännu men..). Att ni båda fått det är alltså 1/64 så det är otur men absolut inte omöjligt.

Covid orsakar små blodproppar som skadar lugnorna och skapar inflammationer i organen på grund av dålig syresättning och ett överaktivt immunförsvar.

Sök i första hand hjälp av sjukvården om det går. Att prata med någon duktig apotekare kan också vara en idé.

Om jag var i era skor skulle jag lägga upp ett tränings- och kostprogram. Lungkapaciteten går att öka. Inflammationer går att minska. Immunförsvaret går att moderera.

Ang träning, börja på den nivå ni är. Börja med promenader t.ex. Mät resultatet med lämplig app och försök öka. Träna inte varje dag utan vila någon dag emellan.

Kost, sallader, fisk, kyckling, frukt. Plocka bort godis, glass, kakor och liknande. Dra ner på bröd. Plocka bort alkohol. Ät regelbundet. Se till att tarmbakterierna mår bra, köp Proviva eller liknande.

För immunförsvarets del, se till att ni inte har någon vitamin- eller mineralbrist. Lite extra C-vitamin kan man alltid ta oavsett. Det finns test man kan göra för att få reda på blodnivåerna och mycket annat.

Följ forskningen på Internet, för det kommer säkert många studier kring detta.

Nu kan det förstås vara så att skadan redan är skedd men ni är så pass unga så kroppen borde ha goda möjligheter att kunna läka. Lycka till båda två!
Citera
2021-01-29, 15:55
Medlem
Finns det något bra forum för att diskutera långvariga symtom EFTER Corona?
Citera
2021-01-29, 16:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ginzling
Finns det något bra forum för att diskutera långvariga symtom EFTER Corona?

Tråden: "Långtids covidsjuka"

--> https://www.flashback.org/t3296463

/Mod
Citera
2021-01-29, 17:37
Medlem
Scatizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Vansinnigt att test sig om man inte har några symtom. Det ska man inte göra tar bara resurser från de som verkligen behöver. Däremot okej även vid lätta symptom särskilt om man jobbar med kunder och har mycket personkontakter.

För övrigt vilka ger en testmöjlighet om man inte är sjuk? Självtesterna är om inte värdelösa så osäkra.

Jag testade mig när jag hade symptom. Närstående till mig uppmanades av vården att också testa sig fast dessa inte hade några symptom. Detta var samtidigt som jag testade mig. Jag hade alltså inte fått något provsvar än.
Tur var väl detta eftersom det visade sig att andra i min omgivning också var positiva utan symptom. Hade de inte blivit uppmanade att testa sig så hade de förmodligen smittat ner en hel del folk med tanke på deras arbetssituation.

Alla ska testa sig pga att man kan ha det oavsett symptom eller inte.
Citera
2021-01-29, 17:47
Medlem
Scatizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Märkligt.

2-3 cm tills du känner en svagt motstånd stog det på mitt test. Ja i svalget skulle man långt bak. Där stog det halsmandlarna på mitt.
Citera
2021-01-29, 17:50
Medlem
Scatizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Exakt, även vid hemtest ska den långt in. Otroligt långt in. Ett par centimeter räcker inte.

I anvisningarna på mitt test så stog det att man skulle 2-3 cm in i näsan tills du känner ett svagt motstånd. Sen var det även halsmandlarna och saliv.
Jo uppenbarligen funkade der alldeles utmärkt med tanke på att jag var positiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in