Citat:
Ursprungligen postat av
Realtesto
Jag och tjejen hade corona i november. Vi är 25-30 år och i ok form.
Nu 2-3 månader senare får vi andnöd väldigt likt astma bara vi anstränger oss det minsta lilla.
Det försvinner med tiden eller? Extremt sänkt livskvalité :/
En av åtta får "långtidscovid" (ett begrepp som inte är kliniskt definierat ännu men..). Att ni båda fått det är alltså 1/64 så det är otur men absolut inte omöjligt.
Covid orsakar små blodproppar som skadar lugnorna och skapar inflammationer i organen på grund av dålig syresättning och ett överaktivt immunförsvar.
Sök i första hand hjälp av sjukvården om det går. Att prata med någon duktig apotekare kan också vara en idé.
Om jag var i era skor skulle jag lägga upp ett tränings- och kostprogram. Lungkapaciteten går att öka. Inflammationer går att minska. Immunförsvaret går att moderera.
Ang träning, börja på den nivå ni är. Börja med promenader t.ex. Mät resultatet med lämplig app och försök öka. Träna inte varje dag utan vila någon dag emellan.
Kost, sallader, fisk, kyckling, frukt. Plocka bort godis, glass, kakor och liknande. Dra ner på bröd. Plocka bort alkohol. Ät regelbundet. Se till att tarmbakterierna mår bra, köp Proviva eller liknande.
För immunförsvarets del, se till att ni inte har någon vitamin- eller mineralbrist. Lite extra C-vitamin kan man alltid ta oavsett. Det finns test man kan göra för att få reda på blodnivåerna och mycket annat.
Följ forskningen på Internet, för det kommer säkert många studier kring detta.
Nu kan det förstås vara så att skadan redan är skedd men ni är så pass unga så kroppen borde ha goda möjligheter att kunna läka. Lycka till båda två!