2020-03-22, 17:14
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av czar999
Jo, just att bli sämre och få feber först dag 9 känner jag inte igen.
Är du ännu sämre imorgon eller dagarna framåt så skulle jag misstänka corona. Nu har jag sagt mitt.
Bäst vet vi om du får ordentlig influensa, då skulle jag anta corona, det är ju väldigt ovanligt att man blir sämre såpass sent i förloppet.
Citera
2020-03-22, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Om det är corona jag har (vilket jag misstänker starkt) så fick jag feber och svallningar på kvällen dag 12. Jag har haft alla möjliga milda symptom sedan dag två.

Idag dag 14 är mina symptom huvudvärk och lös i magen (behöver inte bero corona)

Jag kan inte minnas någon gång jag varit småsjuk så länge.

Känner igen mig.
Dag 12 med nästäppa, halsont, ont i kroppen och trött.
Idag mer trött än tidigare dagar.
Fortfarande ingen feber även om jag flera ggr tänkt att nu har jag det, men nej.

Hade du feber ett dygn bara? Temp för dig?

Har läst om varierande symtom och ofta milda som förekommer hos positivt testade.
Citera
2020-03-22, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hojstam
Symptomen för Covid19 är hosta, feber och andningssvårigheter. Samtidigt säger de att de flesta får milda och lindriga symptom. Det är väldigt oklart vad som menas med lindriga symptom. För mig är andningssvårigheter och sängliggande i flera dagar inte lindriga symptom. Eller lindriga i förhållande till intensivvård förstås. Vissa verkar inte ha några symptom alls. Det bidrar så klart till att fler tror sig vara smittade med Covid19 och stannar hemma från arbetet medan andra med potentiell smitta går dit.

Det går nog oftast att resonera sig fram till vad som är mest sannolikt. Det intressanta i denna tråd är förstås vilka symptom som de med konstaterad smitta har.

Jag fick exempelvis väldigt ont i halsen 1 mars och vaknade flera gånger under natten. Sedan slem i halsen och bröstet. Hostade (harklade) i två veckor, om än lindrigt men kände hur djupt slemmet satt. Alltså inte torrhosta. Hade aningen högre kroppstemperatur med svettningar och lätt frossa omvartannat. Ingen rinnsnuva utan helt täppt i näsan och hes. Andfådd när jag gick i trappor, huvudvärk emellanåt och allmänt slö och sov mycket första veckorna. Jag känner fortfarande av dessa symptom och flera andra beskriver samma sak i tråden. Hostar lätt och känner fortfarande av trötthet.

Vad som talar emot är förstås att jag smittades lite för tidigt i Sverige för att det ska kunna vara Covid19. Dessutom är det förkylningstider.

Det som talar för Covid19 är att en kollega var i England en vecka, veckan innan och befann sig sedan på arbetet i samma arbetsrum som mig. Kollegan insjuknade i liknande symptom och var borta från arbetet i en vecka. Det som talar emot är förstås att England har samma ungefär samma tidpunkt av bekräftade fall som Sverige.

Det högst troliga är väl ändå att vi flesta insjuknat i influensa eller förkylning och än så länge inte Covid19 även om antalet smittade ökar hela tiden.

Jag ser det som mer sannolikt att coviv19 smittat runt betydligt mer än det som blev känt. Eva Hamilton fick symptom i början av mars efter en resa till Tyrolen.

Detta eftersom man först trodde att covid19 hade så allvarliga symptom. Men eftersom de flesta får milda symptom som inte skiljer sig så mycket från en förkylning har många fall gått under radarn.

I Storbrittanien finns de första personer med smitta i slutet av januari genom en man i Brighton. Man kan ju föreställa sig att en person på ett flygplan eller en flygplats kan smitta hundratals.

Finns en del som säger de inte fått någon snuva/nästäppa alls, vilket i så fall är en stor skillnad från förkylning/influensa. Andra studier visar att nästäppa/snuva förekommer.

Men vore det inte konstigt om det fanns två så allvarliga sjukdomar som går samtidigt som orsakar smärta i lungor och hosta/andfåddhet i flera veckor?
Citera
2020-03-22, 19:19
Avstängd
Goda nyheter. Fjärde dagen i rad utan ett nytt fall i Wuhan. Tror att Italien ganska snart kommer att följa deras exempel!
Citera
2020-03-22, 19:37
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vedträ
Hur gick det? Nyfiken
Ja det undrar jag också som haft diarré i 6 dygn och nu sjunde dagen äntligen efter avsutad behandlingskur är på bättringsvägen. Har jag haft en lättare släng av coronat då diarré är ett av de vanliga symtomen efter vad jag läst mig till? Vore ju asbra att veta så jag kanske inte längre behöver sitta i självpåtagen karantän.....eller hur Vedklabbe?

Finns vissa som anser det vara en dumhet att ha en divergerande mening gentemot FHM om vad vi i Sverige bör tillta oss för att stävja virusets framfart och som bevis för det pekar på att drygt 50% av landets invånare håller med AT & Co. Nåja då kontrar jag med att en i stort enig övrig värld inte håller med, men så många dumbommar kan väl ändå inte finnas....eller vad säger t.ex. Frau Merkel om det?
Senast redigerad av nobbens 2020-03-22 kl. 19:43.
Citera
2020-03-22, 19:38
Avslutad
Idag känns min hals och andning bra, detta har pågått nu i en vecka, inga övriga symtom annat än lite lätt förkyld, vaknade i morse med tung andning men under dagen har känslan släppt.
Emellanåt har jag haft panikkänsla i kroppen och ångest sista veckan.
Citera
2020-03-22, 19:39
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Goda nyheter. Fjärde dagen i rad utan ett nytt fall i Wuhan. Tror att Italien ganska snart kommer att följa deras exempel!
bara inte vi följer efter för då får ju AT fel och det gååår ju bara inte
Citera
2020-03-22, 20:17
Medlem
-benito-s avatar
Vilka värktabletter/febernedsättande är det man skall undvika?
Citera
2020-03-22, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -benito-

De som innehåller ibuprofen.
Citera
2020-03-22, 20:31
Medlem
eriklinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -benito-

Jag tycker du ska undvika allt febernedsättande om inte febern blir outhärdlig. Den är en del av din kropps immunförsvar.

Det har kommit rapporter om att Ipren och liknande kan förvärra sjukdomen, och att Alvedon och liknande är ett bättre alternativ.
Citera
2020-03-22, 20:56
Medlem
Rapporterna angående avstå ’Ipren’ kom ifrån Spanien om jag minns rätt, men har sedan dementerats av svenska Läkemedelsverket. samtidigt, efter att ha hört vad experterna/personerna man skickar fram i rampljuset kommit med så.. ta det mycket måttligt isf.

Själv vet jag inte om jag åkt på skiten eller inte. Har varit snuvig/täppt och torrhostig, lätt tryck över bröstet i typ en månad. Ingen feber. Däremot yrsel under korta stunder. Vetefan vad som är på gång. Men det blir säkert inte värre nu iaf.
Citera
2020-03-22, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag ser det som mer sannolikt att coviv19 smittat runt betydligt mer än det som blev känt. Eva Hamilton fick symptom i början av mars efter en resa till Tyrolen.

Detta eftersom man först trodde att covid19 hade så allvarliga symptom. Men eftersom de flesta får milda symptom som inte skiljer sig så mycket från en förkylning har många fall gått under radarn.

I Storbrittanien finns de första personer med smitta i slutet av januari genom en man i Brighton. Man kan ju föreställa sig att en person på ett flygplan eller en flygplats kan smitta hundratals.

Finns en del som säger de inte fått någon snuva/nästäppa alls, vilket i så fall är en stor skillnad från förkylning/influensa. Andra studier visar att nästäppa/snuva förekommer.

Men vore det inte konstigt om det fanns två så allvarliga sjukdomar som går samtidigt som orsakar smärta i lungor och hosta/andfåddhet i flera veckor?

Ja, nog finns en risk att en person smittar flera andra på flygplatser och ett flygplan. I så fall kan smittan ha cirkulerat i England utifrån Brighton i en månad. I mitt fall skulle jag däremot ha smittats ganska omgående med en inkubationstid på två dagar vilket iof inte är omöjligt.

Även om jag inte är smittad så tror jag också att smittan funnits i samhället betydligt längre.
Det vore verkligen bra med någon slags självtest framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in