2021-01-28, 17:59
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Väljer ni inte era strider eller vad är det med dessa syskon som är så otroligt upprörande?

Anette Kullenberg försvann från den offentliga scenen för decennier sedan. Och Claes Borgström mattades ju också av i förhållande till när han stod på topp. 30 år sedan.

Vad i sak är så otroligt att ni på ett äckligt sätt uttrycker er såsom ni gör.
Om man inte älskar alla, fine.
Men jag ger fan i dom jag har svårt för och bjuder inte dom på min energi öht.

Detta hat? Ja, då får det ta mig fan finnas något riktigt jävla illa att ta på!

Jag insåg inte att tanten var en helig ko och kulturellt geni som måste vördas med mössan i hand! Men vet du vad mannen - du kan väl spökskriva ett inlägg åt mig där jag hyllar henne som den gigant hon var istället för den konstiga akliskärring som bråkade med grannar som hon verkat vara. Jag tror på dig!

Jag insåg inte ens att det var en strid.
Citera
2021-01-28, 17:59
Bannlyst
Jag kommer ihåg när Kullenberg recenserade tv som ej var sänd, tyvärr fick hon sparken för det. Hon föll in i alkoholism från tiden innan Torbjörn Larsson blev chefsredaktör och städade ut spriten från redaktionen. De unga och vikarierna fick gå till systemet och köpa alkohol, efter några glas kom arbetarklassens soldater i stämning för att krossa kapitalismen. Röken låg tung och skrivmaskinerna smattrade som kulsprutor, vi skapade ett bättre sverige!
Citera
2021-01-28, 18:10
Medlem
2 av3 Borgströms ungar. Gott så men den värsta är kvar, hon som klämde ur sig Stella Fare. Som har en speciell plats i mitt hjärta. Utvecklingen går framåt. Jag håller tummarna.
Citera
2021-01-28, 18:16
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WahlstedtM
Jag kommer ihåg när Kullenberg recenserade tv som ej var sänd, tyvärr fick hon sparken för det. Hon föll in i alkoholism från tiden innan Torbjörn Larsson blev chefsredaktör och städade ut spriten från redaktionen. De unga och vikarierna fick gå till systemet och köpa alkohol, efter några glas kom arbetarklassens soldater i stämning för att krossa kapitalismen. Röken låg tung och skrivmaskinerna smattrade som kulsprutor, vi skapade ett bättre sverige!

Det var väl ändå Kerstin Hallert som gjorde det? Hon var redaktör för Aftonbladets TV-bilaga på den tiden.

https://nt.se/nyheter/kerstin-haller...s-1462858.aspx
Senast redigerad av pestloppan 2021-01-28 kl. 18:21.
Citera
2021-01-28, 19:08
Medlem
Kullenbergs bok om Höök är ett mästerverk. "Överklassen i Sverige" i reportageform gav kunskaper och insikter hos läsaren. Kullenberg var igen vänsterfeminist. Hon var en skicklig författare, redaktör och journalist och som sådan är könet irrelevant. Dessutom hade hon humor, sällsynt bland i alla fall journalister.
Senast redigerad av Lantarbetaren 2021-01-28 kl. 19:20.
Citera
2021-01-28, 19:32
Medlem
Japhys avatar
En cool kvinna är borta. Såna som hon görs inte längre. Ser inte att någon ska kunna fylla hennes klackskor.
Citera
2021-01-28, 19:42
Medlem
Zoologens avatar
Man får naturligtvis tycka vad man vill. Personligen kommer jag inte att sakna den där tanten med sitt orangea hår.
Citera
2021-01-28, 20:48
Medlem
Det var en kvinna som varit ute i vida värden och därför viste en hel del om vad det är att vara människa. Hon visade alltid upp ett ansikte med ett stort leende, trots allt
Citera
2021-01-28, 21:23
Medlem
Japhys avatar
Hon kan vara den enda uttalade feministen som blir allmänt hyllad på Flashback. Fantastisk kvinna. Hoppas hon har det bra i ett hörn av himlen, omgiven av massa dansande och skönsjungande Portugiser, drickandes vin och snacka livets goda med sin säregna röst.
Citera
2021-01-28, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WahlstedtM
Jag kommer ihåg när Kullenberg recenserade tv som ej var sänd, tyvärr fick hon sparken för det. Hon föll in i alkoholism från tiden innan Torbjörn Larsson blev chefsredaktör och städade ut spriten från redaktionen.

En kommentar:

Vi lämnar bevisfrågan, Annette Kullenberg är redan inne på sitt ursprungliga syfte. Att hon skrev sin kolumn av oro, för att hon skräms av unga flickors stigande alkoholkonsumtion och ser prinsessan Madeleine som en viktig förebild.

– Det är detta som är det viktiga. Jag har skrivit mycket om kvinnor som dricker, min egen pappa var fullblodsalkoholist liksom andra i min
närmaste omgivning. Sprit är livsfarligt, så är det, och alkoholism vet jag mycket om.
Hon har rest sig från sängen, pratar hela vägen bort till rummets kylskåp, öppnar dörren och plockar fram en pytteflaska whisky. Om vi både ingick i en pjäs skulle man byta scen nu. Borta är den oroade, sorgsna Annette Kullenberg, fram kommer en strålande kvinna som försäkrar att hon bara dricker starksprit som medicin.

– Däremot äter jag aldrig någon mat utan att dricka vin, det skulle inte falla mig in. Och nu ska jag berätta vad jag tycker om för sorter: sherry, vin och champagne.

Hur är ditt eget förhållande till alkohol, om du inte kan äta lunch utan vin?
Hon viftar undan min fråga, stirrar på sin högra pekfingernagel, den som är bruten och ett stort bekymmer, konstaterar sedan att i södra Europa finns denna dryckeskultur. Själv drack hon inte en droppe innan hon fyllt 20 år och har varit full två gånger, som ung i Lund. Skandalerna var så lyckade att hennes barn en gång ville höra dem som sagor: ”Snälla mamma,
berätta när du var full.”

– Men tänk på att jag är en konventionell människa som egentligen inte tycker att kvinnor ska dricka. Det är åtminstone värre med en berusad kvinna än en berusad man. Vad tror du feministerna säger om det? Eller att jag tycker kvinnor ska ha en slank linje och snygga naglar. Mitt förhållande till alkohol är inte intressant, det är inget som jag funderar över. Men bryter jag en nagel, då är jag helt knäckt. Livet rymmer både små och stora problem, det måste vi medge.

https://www.svd.se/alkoholism-vet-jag-mycket-om
Citera
2021-01-29, 00:01
Medlem
Kafka_Gods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Vila ifred Anette, din sågning av Pär Nuders självbiografi, som är bland det roligaste som jag har hört, kommer att leva kvar för alltid!

Hennes sågning av Pär Nuder är på gränsen till mordförsök. Jag tror inte att han valde att avbryta intervjun utan att han låg avsvimmad på golvet och mottog första hjälpen.

https://www.youtube.com/watch?v=5mqIJnTTdp8

Hon var alltid underhållande och väldigt rolig. Tyvärr hade hon fel om EU och mackorna blev inte speciellt mycket bättre.
Citera
2021-01-29, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
En kommentar:

Vi lämnar bevisfrågan, Annette Kullenberg är redan inne på sitt ursprungliga syfte. Att hon skrev sin kolumn av oro, för att hon skräms av unga flickors stigande alkoholkonsumtion och ser prinsessan Madeleine som en viktig förebild.

– Det är detta som är det viktiga. Jag har skrivit mycket om kvinnor som dricker, min egen pappa var fullblodsalkoholist liksom andra i min
närmaste omgivning. Sprit är livsfarligt, så är det, och alkoholism vet jag mycket om.
Hon har rest sig från sängen, pratar hela vägen bort till rummets kylskåp, öppnar dörren och plockar fram en pytteflaska whisky. Om vi både ingick i en pjäs skulle man byta scen nu. Borta är den oroade, sorgsna Annette Kullenberg, fram kommer en strålande kvinna som försäkrar att hon bara dricker starksprit som medicin.

– Däremot äter jag aldrig någon mat utan att dricka vin, det skulle inte falla mig in. Och nu ska jag berätta vad jag tycker om för sorter: sherry, vin och champagne.

Hur är ditt eget förhållande till alkohol, om du inte kan äta lunch utan vin?
Hon viftar undan min fråga, stirrar på sin högra pekfingernagel, den som är bruten och ett stort bekymmer, konstaterar sedan att i södra Europa finns denna dryckeskultur. Själv drack hon inte en droppe innan hon fyllt 20 år och har varit full två gånger, som ung i Lund. Skandalerna var så lyckade att hennes barn en gång ville höra dem som sagor: ”Snälla mamma,
berätta när du var full.”

– Men tänk på att jag är en konventionell människa som egentligen inte tycker att kvinnor ska dricka. Det är åtminstone värre med en berusad kvinna än en berusad man. Vad tror du feministerna säger om det? Eller att jag tycker kvinnor ska ha en slank linje och snygga naglar. Mitt förhållande till alkohol är inte intressant, det är inget som jag funderar över. Men bryter jag en nagel, då är jag helt knäckt. Livet rymmer både små och stora problem, det måste vi medge.

https://www.svd.se/alkoholism-vet-jag-mycket-om
Hur skalll andra meningen tolkas? Är prinsessan Madeleine en förebild för unga flickor med stigande alkoholkonsumtion eller är prinsessan Madeleine Annette Kullenbergs förebild för att motverka detta? Både förklaringarna är möjliga med den skrivningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in