2021-01-28, 17:20
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det kan ju tänkas att vid förlikningssamtalet påpekar domaren (jag tror: till Binninge et al) att möjligheterna att vinna ärendet inte är så goda ?

Kan ju vara en variant men tror du inte att lagmannen talar för döva öron, hitintills verkar ju Binninge/E*björn tro att det finns ångerrätt vid fastighetsförsäljning trots att det borde vara glasklart för dem att så inte är fallet.
2021-01-28, 17:26
Medlem
No-n-sences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Att skriva vad man tycker om hur en offentlig person, en politiker, agerar kan aldrig bli förtal enligt svensk rätt. Hade journalisten skrivit att Ebbas fula inre visar sig nu med ett fulare yttre, eller att hon ser härjad ut, då jävlar kan det bli förtal!

Ren och skärt skitsnack. Däremot är tröskeln i praxis något högre för offentliga personer.
2021-01-28, 17:31
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarkat
Det påstår Ebba sen i oktober ja vi väntar otålig på den 2ndra .kanske inte att det är större aktör men att det finns en till enligt Ebba
Har du nån förklaring till varför hon sitter och trycker på den ?
Hm...
Eftersom Ebba är politiker, genomförs granskningar vid större affärer.
Denna granskning har ett fint namn, kommer inte ihåg vad.
Men det är troligt att farbror staten, har värderat fastigheten, detta för att förhindra t.ex. mutor.
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Det är inte hon som initierat den, men den är gjord p.g.a henne så hon har den.
Varför den inte är offentlig är just sekretess, men den hävs vid en rättegång.
2021-01-28, 17:31
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Givetvis har Lisa Stenberg full koll på det hon skriver, dvs att fastighetens riktiga värde ligger runt 6 miljoner, vilket jag även sagt och fått information om från ruta ett.

Ebbas "beställda" värderingar är inte värda ett ruttet lingon.

Vore intressant om Sjönära skulle värdera fastigheten, menar då inte "medbrottslingen" Theo D, utan en oberoende mäklare från Sjönära.

Var det inte du som häromdagen tyckte att fastigheten var värd 6 miljarder? Bjud en miljon över alla andra, så vinner du budgivningen och gör värsta klippet ändå.

Mer allvarligt, det vore mest intressant om alla som tycker att fastigheten är värt sex miljoner, faktiskt på fullaste allvar var beredda att själva pynta upp pengarna och köpa huset. Det är faktiskt inte mer värt än vad en riktig köpare vill betala för det. Allt annat är mer eller mindre kvalificerade spekulationer.

Att sitta på sin kammare och leka med miljoner i monopolpengar, utan att ens ha sett fastigheten med egna ögon, är väldigt lätt att göra. Vet inte hur många lyxkåkar, lyxjachter, privata öar och liknande jag har köpt när jag suttit och fantiserat framför datorn.
2021-01-28, 17:32
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Givetvis har Lisa Stenberg full koll på det hon skriver, dvs att fastighetens riktiga värde ligger runt 6 miljoner, vilket jag även sagt och fått information om från ruta ett.

Ja just det ja. Du har ju lyckats anlita en hobbymäklare som inte varit på plats eller haft tillgång till bilder eller besiktningsprotokoll som värderat fastigheten till 5,5 - 6 miljoner kronor. Undrar hur Lisa Stenberg i så fall gått till väga för att få reda på att fastigheten är värd 6 miljoner kronor? Har du någon teori?

Du har snackat skit hela tiden. Visa varför din hobbymäklares värdering ligger på 5,5 till 6 miljoner. Hur har din mäklare gått till väga?
2021-01-28, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det kan ju tänkas att vid förlikningssamtalet påpekar domaren (jag tror: till Binninge et al) att möjligheterna att vinna ärendet inte är så goda ?

Det är rutin att ha förlikningssamtal för att minska domstolens arbetsbörda. Ett utmärkte tillfälle för Ebba att återkalla sin talan.

Du har uppfattat detta fall fel. Det handlar bara om vad som ska och kan styrkas, och vad som är bevis.

Jag noterar att det är en sak Binnige har koll på, och han vet att muntlig bevisning med ord mot ord, kan vara förödande när man har en person som Ebba som tillvits hög trovärdighet i domstol, oavsett vad hon påstår. Jag noterar att han vet vad som ska styrkas, och vad som är ostridigt.

Den bevisning som kommer avgöra fallet är sakkunniga. Om Esbjörn har ett intyg på kognitiva svårigheter, väger det starkt. Det går inte att motbevisa genom smutskastning av den expert som undersökt Esbjörn.

Värderingsintyg måste innehålla viktiga punkter, där det väsentligaste är vem som beställde och tidpunkten. Innan Ebba klampade in i Esbjörns liv var han ägaren som skulle ha kontaktats av värderingsmännen innan de värderade hans egendom. Om Esbjörn inte hade sett Ebbas värderingar, och värderingsmannen inte varit på plats och haft tillträde till fastigheten är Ebbas värderingsintyg inte mycket att komma med i efterhand.

Jag utgår i från att den som gjort värderingen, är sakkunnig och ska höras i domstol om sin värdering och omständigheter som rör värdringen, där olika frågor om hans roll i denna fastighetsöverlåtelse ska besvaras under ed. Stackars, Theo på Sjönära, säger jag.

När en ny korrekt värdering görs, borde Ebba och hennes ombud tänka på den fastighet Ebba själv hade i bodelning, på samma ort, med inköpspris och de summor som fanns att fördela mellan henne och maken i bodelning. En klar indikation på värdeökningen i området.

Att taxeringsvärdena inte uppdateras, har inget med det rätta marknadsvärdet att göra. Det är ofta mycket låga taxeringsvärden på fastigheter med fint läge, en fördel man som fastighetsägare jobbade på från den tiden vi hade fastighetsskatt.
2021-01-28, 17:44
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Min gissning är att Lina Stenberg gör som alla ledarskribenter ljuger och skarvar som det passar dem själva om det kan nyttja deras sak, jag har beställt aktuellt dagboksblad från Uppsala Tingsrätt för att se om något nytt har inkommit till dem, finns det något nytt bör det i så fall vara den värdering Binninge skulle få den 25/1-2021.
Tja, det var ju en hel del faktafel i den texten.

- Det finns ingen läkarundersökning som visar att Esbjörn har kognitiva funktionsnedsättningar.

- Det finns ingen ny mäklarvärdering som visar att fastigheten sålts två miljoner för billigt.

- Ebba har inte svarat med att bestrida värderingen (eftersom den inte finns) och vägrar betala. Det har ju inte kommit in något krav från Esbjörn att hon ska betala mer.

Och så är det förstås tveksamt om Esbjörn ångrade sig redan dagen efter. Men låt gå för det.
2021-01-28, 17:54
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Tja, det var ju en hel del faktafel i den texten.

- Det finns ingen läkarundersökning som visar att Esbjörn har kognitiva funktionsnedsättningar.

- Det finns ingen ny mäklarvärdering som visar att fastigheten sålts två miljoner för billigt.

- Ebba har inte svarat med att bestrida värderingen (eftersom den inte finns) och vägrar betala. Det har ju inte kommit in något krav från Esbjörn att hon ska betala mer.

Och så är det förstås tveksamt om Esbjörn ångrade sig redan dagen efter. Men låt gå för det.

Många fel blev det och det kanske inte spelar någon roll för ledarskribenten Lina Stenbeck, det viktiga var ju att försöka vinna någon billig poäng gentemot någon som representerar en annan politisk uppfattning än vad Aftonbladet stöder, då är ingenting för lågt och ohederligt, ändamålet får helga medlen.

Aftonbladet med sim höga svansföring gentemot Donald Trump och hans "Fake News" borde hålla sig för goda för att använda hans knep.
2021-01-28, 17:55
Medlem
Citat:

Vore intressant om Sjönära skulle värdera fastigheten, menar då inte "medbrottslingen" Theo D, utan en oberoende mäklare från Sjönära.

Du har rätt om dessa av Ebbas "beställda" värderingar.

Om Sjönära har du fel. Ingen annan på den mäklarbyrån kommer vilja ha beröringspunkter med denna sak. Det är ett mirakel om stackars Theo får behålla jobbet när det blir dags för huvudförhandling. Om han kallas in i domstolen för att höras om sin värdering och inblandning kommer det bli mycket intresse kring honom.
2021-01-28, 18:26
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du har rätt om dessa av Ebbas "beställda" värderingar.

Om Sjönära har du fel. Ingen annan på den mäklarbyrån kommer vilja ha beröringspunkter med denna sak. Det är ett mirakel om stackars Theo får behålla jobbet när det blir dags för huvudförhandling. Om han kallas in i domstolen för att höras om sin värdering och inblandning kommer det bli mycket intresse kring honom.

Theo har gjort ett skrivuppdrag, inte mäklaruppdrag. Har han varit med och värderat fastigheten också?
2021-01-28, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Theo har gjort ett skrivuppdrag, inte mäklaruppdrag. Har han varit med och värderat fastigheten också?
Det kanske är grund för avsked i Vresrosornas land? Där för man inte hålla på med sånt, göra sitt jobb! Fy på sig Tjeo
2021-01-28, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp

Den enda information är den som framkommit i tråden. Om Ebba ska ta in vittnen, sakkunniga m.m. utgår jag ifrån att det är folk som har med saken att göra under den tid som är relevant. Det är de två värderingsmännen hon hänvisar till, samt Theo på Sjönära och väninnan.

Det vore ännu märkligare om hon inte kallade in Mäklaren på Sjönära, och andra som varit till hjälp, än att de kallas att styrka att allt gått rätt till!

Du tror väl inte att Ebba kan själv och på egen hand, vinna i en tingsrätt utan bevisning och utan vittnen som hjälper henne?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in