2021-01-28, 15:45
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Ponera nu att Binninge gjort någon sorts skönstaxering av fastigheten (eller "sjön-taxering") och genom att extrapolera från taxeringsvärdet kommit fram till 6 millar eller så (den räkneoperationen har vi sett här, om inte annat.

Sedan informerar han (möjligen via bulvan) Aftonbladet om denna uppgift, och så får den fäste på ledarsidan.

Då skall man tänka på...

Att det är mycket viktigt just nu att hålla Ebba och KD så kort som möjligt.

Ställer Sabuni till regeringstumult (Jöken faller, Annieansen vädrar morgonluft, L KANSKE kan rädda sig om man gör socialdemokratisk avbön) vill såklart Expressen och AB göra det så svårt som möjligt för M-Kd-Sd-trojkan - men av litet olika skäl.

Både Expressen och AB har en agenda i detta, och den är inte att skydda Esbjörn. Anti-Ebba-falangen (hon ÄR politiker, man får tycka i det ärendet) hakar givetvis på, eventuellt utan att förstå vad som händer. (Det tror jag inte)

I skede två, i rätten, kommer det kanske in ett värderingsdokument, som granskas kritiskt. Då ställs ett värderingsintyg, grundat på en noggrann besiktning, mot ett schablonbaserat värderingsintyg.

Då blir Binninges argument ungefär "Men... huset skulle absolut kunna säljas för 6 millar, till någon som är lättsinnig nog att inte göra en överlåtelsebesiktning" - ett argument som inte kommer att flyga väl.

Jag är helt med på ditt resonemang och förstår fuller väl varför Expressen och Aftonbladet agerar som de gör, hela grejen för dem är ju politisk och de skiter fullkomligt i att E*björn sitter i en satans rävsax som förmodligen gör ont som fan.

Jag personligen tycker att det är skamligt av media att utnyttja E*björns trångmål för någon abstrakt djävla politisk vinst.
2021-01-28, 15:49
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja, det börjar ju dra ihop sig till muf den 2/3-2021 ska ju partnerna träffas där i Uppsala Tingsrätt för att om möjligt komma till en förlikning men om det enda som Ebba Busch och ombud får veta är att E*björn har ångrat sig så är ju det mötet helt onödigt, ståndpunkterna är ju klara, Ebba Busch kräver fullföljese av det ingångna avtalet vilket E*björn vägrar så vad är det för mening med en muf i så fall?

I princip träffar domaren båda parter och reder ut vad deras uppfattning är i ärendet, och vad de önskar sig från förhandlingen. Sedan frågar domaren om det finns någon möjlighet för parterna att göra upp i godo, efter att ha sammanfattat rättsläget. Vad som kommer ur ett sådant möte går förstås inte att förutspå.
2021-01-28, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Intressant, jag skakar fram utredningen om Esbjörn från domstolen och postar den i tråden, citerar den korrekt och refererar till den ideligen och ber folk att läsa den, gång på gång på gång.

Ändå beskylls jag för att mörka den!

Vad är det för fel i huvudet på en del? På riktigt alltså!
LN6 måste ju på riktigt ha någon form av allvarlig störning i hjärnan.

Problemet är att du skriver här som om du kunde läsa det svärtade/mörkade i utredningen o mig veterligen är det ingen egenskap människan utvecklat än.

Bra att den finns i tråden. Att tolka den som du gör utan att veta vad som finns i det svärtade, ja, då blir det ännu en gissning.

Det lär finnas anledning till att delar mörkas så vi får se vad denna utredning betyder senare.
2021-01-28, 15:53
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
I princip träffar domaren båda parter och reder ut vad deras uppfattning är i ärendet, och vad de önskar sig från förhandlingen. Sedan frågar domaren om det finns någon möjlighet för parterna att göra upp i godo, efter att ha sammanfattat rättsläget. Vad som kommer ur ett sådant möte går förstås inte att förutspå.

Det är ju redan känt var partnerna står så som jag ser det är det bortkastad tid, Ebba Busch har ju igår gått ut och sagt att hon inte tänker vika ner sig och jag har svårt att se att hon skulle ändra ståndpunkt efter den mediala kölhalning hon fått, skadan politiskt för henne är redan skedd, viker hon ner sig kan hon lika gärna sluta med politik, vem skulle lita på en sådan vindflöjel?
2021-01-28, 16:11
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Det är ju redan känt var partnerna står så som jag ser det är det bortkastad tid, Ebba Busch har ju igår gått ut och sagt att hon inte tänker vika ner sig och jag har svårt att se att hon skulle ändra ståndpunkt efter den mediala kölhalning hon fått, skadan politiskt för henne är redan skedd, viker hon ner sig kan hon lika gärna sluta med politik, vem skulle lita på en sådan vindflöjel?

Det kan ju tänkas att vid förlikningssamtalet påpekar domaren (jag tror: till Binninge et al) att möjligheterna att vinna ärendet inte är så goda ?
2021-01-28, 16:23
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarkat
Det påstår Ebba sen i oktober ja vi väntar otålig på den 2ndra .kanske inte att det är större aktör men att det finns en till enligt Ebba
Har du nån förklaring till varför hon sitter och trycker på den ?
Hon kanske skiter fullständigt i om några användare på Flashback, väntar otåligt?
Senast redigerad av Knut-Anne 2021-01-28 kl. 16:36.
2021-01-28, 16:32
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Aha, insåg du också det uppenbara när Ebbas bevis ingavs till tingsrätten? 😁

Javisst, lika uppenbart som en elefant i kylskåpet, till och med för en blind
2021-01-28, 16:33
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarkat
Det påstår Ebba sen i oktober ja vi väntar otålig på den 2ndra .kanske inte att det är större aktör men att det finns en till enligt Ebba
Har du nån förklaring till varför hon sitter och trycker på den ?

Självklart har vi en förklaring till det, det har Ebba också, och den har såväl hon som vi redogjort för, massvis med gånger.

Läs tråden!
2021-01-28, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av randomnumbers417
Det rykte som går i trakten är ju att den kvinna som äger Odalgården (ett hotell/värdshus vid samma sjö http://odalgarden.se) där förmodligen den gamle husägaren numera bor har en ganska bra övertalningsförmåga att få gamla män att testamentera över sina hus till henne mot att i gengäld få bo bekvämt de sista åren i livet. Det verkar vara den info som det ryktas om i grannskapet. Hon ska bl.a. fått en gammal man på dödsbädden att testamentera både ett fint hus vid sjön och ett hus i norrland. Säkert 10 liknande affärer ska ha skett. Jag gissar det är detta som är bakgrund till att den gamle mannen som först gillade Ebba och kom väl överens med henne plötsligt backat ur då han pressas av denna kvinna som han är beroende av och bor hos. Om det ligger något i detta så borde det gå att kolla upp.

Jag älskar skvaller. Skvaller är ledtrådar värda att följa upp. Det gjorde Oisín Cantwell på Aftonbladet som fick fram denna roliga story om en tant som är en fastighetshoarder.

Det verkar finnas lokala sedvänjor i det grannskap Ebba redan bor i, och som hon måste bo i till varje pris för att trivas. Sedvänjor av det slag som rubbar Ebbas rättsuppfattning och kogniativa förmåga att uppfatta hur människor utanför denna speciella ort ser på saker som rätt och fel. Lite Knutby vibbar, får jag.

Det du förmedlar är att Ebba bor i ett grannskap, där det finns grannar som tycker sig vara berättigade till fastigheter de har synpunkter på om ägarnas rätt. Har jag uppfattat att Ebba gett sig in på en annan tants revir? Kan Esbjörn som gubbe, när han blev bjuden på bullar av vackra Ebba, trott att han skulle få en yngre kvinna i henne som skulle gulla med honom? Och därför ångrat sig när han insåg att han inte ingick i köpet?

Det som brister i researchen var att gubben inte var döende och hade trots allt släkt och vänner. Man kan inte alltid lita på offentliga uppgifter om att en person inte har fru och barn, och utgå från vad man själv tror om att det är en ensam person. För att lyckas måste man vara bekant och gulla en längre med gubbarna, som tanten med Odalsgården gjorde innan fastigheterna överlåtes med korrekta handlingar.

Detta fall borde inspirera många gamla kvinnor i Sverige, fattigpensionärer och blivande sådana som nu inventerar gubbbeståndet i grannskapet.
Senast redigerad av Vresrosen 2021-01-28 kl. 17:48.
2021-01-28, 17:12
Avslutad
Citat:
Tack för berömmet!

Jag får citera mig själv nu "På västfronten intet nytt" den senaste händelsen som noterats på dagboksbladet är den sekretessade utredningen som trngw har lagt ut i tråden, ingen värdering från Binninge/E*björn har inkommit än till Uppsala Tingsrätt.

Den senaste noteringen är alltså den 25/1-2021 så varifrån Lina Stenberg på Aftonbladet fått sina värderingsuppgifter från är fortfarande höljt i dunkel.

Även om man nu endast är en ledarskribent och skriver politiska krönikor så borde man ju ha lita koll på vad för dynga man producerar speciellt med tanke på den höga svansföring Aftonbladet haft angående Donald Trumps "fake news".

Givetvis har Lisa Stenberg full koll på det hon skriver, dvs att fastighetens riktiga värde ligger runt 6 miljoner, vilket jag även sagt och fått information om från ruta ett.

Ebbas "beställda" värderingar är inte värda ett ruttet lingon.

Vore intressant om Sjönära skulle värdera fastigheten, menar då inte "medbrottslingen" Theo D, utan en oberoende mäklare från Sjönära.
2021-01-28, 17:13
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Då kan det vara att han heller inte ville säga nej när Ebba kom med förslag om att köpa. Typiskt en snäll gammal farbror som vill vara vänlig o korrekt.

Utan att riktigt ha tänkt igenom vad det innebär för honom o dess konsekvenser. Alltid lätt att vara efterklok.

Med det sagt ser det illa ut att Ebba inte verkar förstå det utan kör på bara.

Egentligen så blir nog inte konsekvenserna för Esb. Något negativt.
Han slipper ta hand om ev vite för tomten då vi nu ser att allt annat än detta borde ge vite i närtid.
Han slipper en fastighetsskatt
Han slipper dubbla avgifter på el.
Han får 3.000.000 pengar att spendera på precis vad han vill.

Utöver detta får han ju se sitt föredetta hus bli fint och får nytt liv då skicket var bedrövligt i tv i går förutom det vi sett på bilderna förut.
En väldigt fin ålderdom skulle jag vilja säga.
Han kunde fått komma och fira jul hos EB med

Men tyvärr blir det inte så pga.giriga arvingar mm. Men som sagt lätt att vara efterklok.
2021-01-28, 17:19
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Kan tillägga att jag har gjort en enkel kostnadskalkyl baserad på mina studier ang bostaden mm:
Detta är mer än en månad sen den 20e dec kanske har något nytt framkommit.
Detta är standard och ej någon direkt lyx

Huset är en sommarbostad alltså saknas det allt som ingår i vinterbonat.
Englasfönster bytas mot treglas isolerfönster pris på detta ca 6000 per fönster efter rot, vet inte hur många fönster men uppskattat 12 kanske 72k
Avlopp stannar nog vid 75-80k
vatten? borra eller brun allt mellan 20-100 om det behövs reningsverk.
El generellt 10 tusen per m2 räknar man så 120k
tak? 200k
isolera väggar innifrån 120K
byta alla stammar och vatten 150k om det är två toaletter vilket nog är standard i dag
Dörrar 25k om man vill ha någorlunda säkra med digitallås.
Isolera vind samt kattvindar 50k
Isolera golv med upptagning av befintliga golv 50k
Värme?
då det är ett utan värmesystem så borra för värme 120k alt luft blir lite billigare.
Element i hela huset ca 80k
kanske nya trappor på utsidan med vidhängande altan 60k
Var är vi då, typ 1 200 000
Kanske vill man ha ett kök lägg till allt från 60k till 100
spis behövs det? ja kyl o frys med 15-20k
kanske vill man ha ett par moderna toaletter
1 gästtoa på 2,5 m2 20k inget våtrum 1 mastertoa på 5 m2 120 om man väljer lite över standard
jag tror man vill ha ett grovkök tvätt o torktumlare våtrumsanpassat 6 m2 80 k

Då har vi gjort av med ca1,5 miljoner då är varken golv tapeter eller målning med ej heller utsidan.
Dränera grunden var ju på tapeten säg hundra till minst
Skorsten ? ej behov men inte gratis om man vill myselda lite.
Vad det gäller trädgård och allt bråte vågar jag knappt gissa men 300-500k

Totalt ca 2 miljoner men lägg på ca 20 % dvs 2,4 miljoner för att hamna på rätt sida av budgeten.

Ni som inte har renoverat något kanske blir rädda men så ser verkligheten ut.

Brygga kanske är aktuellt med det är ju ändå en sjötomt allt från 30K och vad man nu vill.
Och så behöver nog verandan rustas upp lite också utöver det

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in