2021-01-28, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Grattis!
Du har lika dålig förståelse för hur reglerna gäller som GD på FoHM.

Personer som reser med kollektivtrafik utan platsbiljett rekommenderas att bära munskydd under de tider på vardagar då många människor vanligtvis reser: klockan 07–09 samt 16–18.

Tack! Jag lever inte i ett viruskokande råttbo och behöver inte följa denna rekommendation. Fy fan vilken jävla idioti att sitta med munskydd på en tom buss bara för att klockan slagit 16. Grattis världen!
Citera
2021-01-28, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dooop
Tegnells svävande svar rörande mutationerna var allt annat än förtroendeingivande. Man kan nästan ta på osäkerheten i rösten...hoppas verkligen inte att han har missbedömt och underskattat dem.

Märkligt att han började yra om "klon" helt plötligt...ett muterat virus är väl ungefär allt annat än just en "klon"...
Senast redigerad av B.R.Donut 2021-01-28 kl. 15:24.
Citera
2021-01-28, 15:18
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
OM du tittar på listan istället för på kartan på ourworldindata så får du med alla länder, till och med småpluttar som Seychellerna och Bahrein.

Men det är ändå ohederligt att jämföra Sveriges dagssiffra med andra länders igår, förrgår och förrförrgår-siffror och påstå att Sverige vaccinerar fler.

Ok, går jag strikt på tillgänglig data på OWID så ligger Sverige över snittet för världen (något Europasnitt finns inte). Ska man vara snäll så ligger vi på genomsnittet (skiljer bara 0,01).
Det är bara 53 länder som har data och med din logik så får vi förutsäga att de andra länderna inte kommit igång (äpplen och äpplen). Jag är därför intresserad vad AirOfficer baserade sitt uttalande att vi vaccinerar sämre än genomsnittet på. Men han tycks inte vara intresserad att svara, för det är ju enklare att bara slänga ur sig något utan att behöva stå till svars för det.
Citera
2021-01-28, 15:21
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 96
Nya fall: 4 087

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se

Senaste torsdagssiffror nya avlidna: 137, 350.
Senaste torsdagssiffror nya fall: 4 988, 6 603.
Bra. Det fortsätter minska. Även i stockholm.
Citera
2021-01-28, 15:23
Medlem
qwerty-66s avatar
Artikel i Lancet om Manaus Brasilien. De går igenom 4 möjliga förklaringar till andra vågen.

tredje alternativet är inte så trevligt. Verkar finnas två Brasilianska mutationer. P1 och P2

"Third, SARS-CoV-2 lineages might evade immunity generated in response to previous infection.15 Three recently detected SARS-CoV-2 lineages (B.1.1.7, B.1.351, and P.1), are unusually divergent and each possesses a unique constellation of mutations of potential biological importance.16, 17, 18 Of these, two are circulating in Brazil (B.1.1.7 and P.1) and one (P.1) was detected in Manaus on Jan 12, 2021.16 One case of SARS-CoV-2 reinfection has been associated with the P.1 lineage in Manaus19 that accrued ten unique spike protein mutations, including E484K and N501K.16 Moreover, the newly classified P.2 lineage (sublineage of B.1.128 that independently accrued the spike E484K mutation) has now been detected in several locations in Brazil, including Manaus.20 P.2 variants with the E484K mutation have been detected in two people who have been reinfected with SARS-CoV-2 in Brazil,21, 22 and there is in-vitro evidence that the presence of the E484K mutation reduces neutralisation by polyclonal antibodies in convalescent sera.15"

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)00183-5/fulltext
Citera
2021-01-28, 15:35
Medlem
hur ser det ut för sverige ?

hur många nya fall idag och hur många dödsfall.

kommer arbetsplatser, grundskolor,gymnasie, universitet och högskolor att öppna upp denna vt?
kommer restriktionerna att lyftas och pandemilagen sluta tillämpas?

eller kommer detta fortsätta hela året ut?
Citera
2021-01-28, 15:40
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
hur ser det ut för sverige ?

hur många nya fall idag och hur många dödsfall.

kommer arbetsplatser, grundskolor,gymnasie, universitet och högskolor att öppna upp denna vt?
kommer restriktionerna att lyftas och pandemilagen sluta tillämpas?

eller kommer detta fortsätta hela året ut?
Vad i pandemilagen är det som tillämpas egentligen, jag har ingen koll på det.
Jag trodde inte pandemilagen användes om jag ska vara riktigt ärlig, jo begränsningar i antalet kunder i affärer är väl ett beslut enligt pandemilagen. Är det något mera?

Jag tror det är klokt att räknar med att vi kommer att få/tvingas behålla vissa restriktioner tom maj i alla fall.
Citera
2021-01-28, 15:45
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ok, går jag strikt på tillgänglig data på OWID så ligger Sverige över snittet för världen (något Europasnitt finns inte). Ska man vara snäll så ligger vi på genomsnittet (skiljer bara 0,01).
Det är bara 53 länder som har data och med din logik så får vi förutsäga att de andra länderna inte kommit igång (äpplen och äpplen). Jag är därför intresserad vad AirOfficer baserade sitt uttalande att vi vaccinerar sämre än genomsnittet på. Men han tycks inte vara intresserad att svara, för det är ju enklare att bara slänga ur sig något utan att behöva stå till svars för det.
EU finns med, ligger på 2,19 /26/1) mot Sverige 1,91 (25/1).
Men de rullande medelvärdena är också intressanta, och inte så beroende av daglig uppdatering, där ligger Sverige på plats 38 med 0,06 vaccinerade per hundra och vecka. Långt efter Finland på 0,17 t ex.
Citera
2021-01-28, 15:50
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
EU finns med, ligger på 2,19 /26/1) mot Sverige 1,91 (25/1).
Men de rullande medelvärdena är också intressanta, och inte så beroende av daglig uppdatering, där ligger Sverige på plats 38 med 0,06 vaccinerade per hundra och vecka. Långt efter Finland på 0,17 t ex.

Rullande medelvärde är väl rätt ointressant gällande just vaccinationerna. Rullande medelvärde är bra för att motverka variationer i faktorer som kan gå upp eller ner (t.ex. nya fall vecka eller dödsfall). Antal vaccinerade kan ju bara gå upp varför kumulativt är mer intressant. Om Israel slutar vaccinera 1 vecka skulle de hamna sist på rullande medel men fortfarande ha vaccinerat flest i världen. Kan man då säga att Israel är sämst i världen och sen hänvisa till rullande medelvärde?
Citera
2021-01-28, 15:50
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kRpP86/eu-i-vaccinbrak-med-britterna--hotar-med-exportforbud

Detta jag misstänkte redan för länge sedan att tillverkarna för alla vaccin lovar guld o gröna skogar till världen men när vaccinet skall rullas ut finns GIVETVIS länder/personer som betalar fler-dubbelt än länder som Sverige tex dvs EU.

Så nu kommer vaccineringen gå ännu segare.
Citera
2021-01-28, 15:51
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jag kan ju hålla med om att vi vaccinerar i lägre takt än EU-snittet i alla fall.
Senast det fanns data för EU och Sverige i OWiD var den 25 januari.
EU = 2,1 per 100
Sverige = 1,91 per 100

Dessutom
16 länder i Europa (hela) med data hade då (25/1) vaccinerat mera än Sverige.
10 länder i Europa hade vaccinerat mindre än Sverige.

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-01-24..latest&country=DEU~FRA~SWE~DNK~NOR~FIN~Europea nUnion~GRC~Europe~SouthAmerica~NorthAmerica~Asia~A UT~POL~NLD~ BEL~PRT~CHE~HUN~Africa~ESP~ITA~SVK~HRV~BGR~IRL~SVN ~LVA~LUX~EST~CYP~MLT~ISL&region=World&vaccinations Metric=true&interval=total&perCapita=true&smoothin g=0&pickerMetric=total_vaccinations_per_hundred&pi ckerSort=desc
Citera
2021-01-28, 15:57
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kRpP86/eu-i-vaccinbrak-med-britterna--hotar-med-exportforbud

Detta jag misstänkte redan för länge sedan att tillverkarna för alla vaccin lovar guld o gröna skogar till världen men när vaccinet skall rullas ut finns GIVETVIS länder/personer som betalar fler-dubbelt än länder som Sverige tex dvs EU.

Så nu kommer vaccineringen gå ännu segare.
Fast vi vet ju inte hur detta slutar ännu så det går inte att dra några slutsatser om vaccinationstakten. Oroväckande är de, men inte mera ännu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in