2021-01-28, 14:49
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Nej, men jag kräver att Sverige åtminstone presterar som genomsnittet. Det gör vi inte.

Återigen är Sverige sena på bollen. Inte ens vaccinationerna klarar vi av med betryggande tempo.

Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Vad är genomsnittet då? Du verkar ju ha data så dela med dig.

https://www.vg.no/spesial/corona/vaksinering/verden/

Går man på denna statistik och tar in vad Sverige rapporterat (som inte VG uppdaterat) så är det bara Danmark, UK, Rumänien, Spanien och Portugal som gett fler doser i förhållande till invånare än Sverige.
Tar vi hela världen så får vi lägga till USA, Kanada och UAE också.

Men det är säkert sämre än genomsnittet, eller vad tycker du?
Citera
2021-01-28, 14:51
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Att det slängs doser får man nog utgå från. Eftersom det är begränsad hållbarhet när man väl tinat upp och spätt ut vaccinet så lär det finnas tillfällen där man helt enkelt lyckas matcha antalet doser med personer som vill vaccinera sig. Det kommer att bli en del slattar över som behöver kasseras. Däremot så lär det inte röra sig om några speciellt stora mängder.

Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Det är just det jag är ute efter. När jag säger att det inte kasseras doser, menar jag ju såklart inte att det inte slängts en enda dos. Bara att vi inte talar om mängder som är annat än på marginalen
Jag tror även att de som håller på med dessa viktiga vaccinationer är betydligt smartare än de som hävdar att vaccin släng, att ingen vill vaccinera sig och att vaccinet inte hjälper.

Blir det doser över som inte kan sparas så ger de säkert ofta dessa doser till någon som råkar vara i närheten. Dessutom är det inte jättebrådis, både PZ:s och Modernas vaccin kan förvaras i sex timmar i rumstemperatur efter beredning.
Citera
2021-01-28, 14:51
Medlem
Citat:

Är du på riktigt? Hur fan läser du statistik?

Börja med rätt siffror!

Du ligger på karlkulas nivå! Skärp dig!
Senast redigerad av AirOfficer 2021-01-28 kl. 14:53.
Citera
2021-01-28, 14:53
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Är du på riktigt? Hur fan läser du statistik?

Börja med rätt siffror!

Ge mig "rätt" siffror då, du verkar ju uppenbart ha dem? Menar du att VG ljuger?
Citera
2021-01-28, 14:59
Medlem
K.G.Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Så är det absolut.

Det minstallvarliga för smittspridningen är väl att de bryter mot reglerna ett par gånger.

Det riktigt allvarliga är signalerna detta sänder till alla andra.

Efter alla misslyckanden, felbedömningar och bisarra bortförklaringar som t ex att Sverige drabbades hårt i våras på grund av slumpen, så borde Generaldirektör Johan Carlson ha lite vett i skallen och agera föredömligt. Regeringens tyngsta företrädare och MSB:s generaldirektör har redan agerat förkastligt och bedrägligt alldeles nyligen. Vi har omfattande smittspridning, ansträngd sjukvård och hundratalet svenskar som dör om dagen.

I detta läge väljer Johan Carlson att strunta i restriktioner. Jag är mållös.
Citera
2021-01-28, 14:59
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dooop
Tegnells svävande svar rörande mutationerna var allt annat än förtroendeingivande. Man kan nästan ta på osäkerheten i rösten...hoppas verkligen inte att han har missbedömt och underskattat dem.
Tegnells svar har alltid varit fel, missbedömda och/eller underskattade så jag vet inte om det är bra eller dåligt det han säger.

Det blir ju problem med svävande okontrollerbara svar i längden.
I början tyckte jag Tegnell gav bra besked utifrån förutsättningarna, men sedan har ju alt rasat för honom och FoHM.
Citera
2021-01-28, 15:01
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:

Går man på denna statistik och tar in vad Sverige rapporterat (som inte VG uppdaterat) så är det bara Danmark, UK, Rumänien, Spanien och Portugal som gett fler doser i förhållande till invånare än Sverige.
Tar vi hela världen så får vi lägga till USA, Kanada och UAE också.

Men det är säkert sämre än genomsnittet, eller vad tycker du?
Israel har vaccinerat överlägset flest, nästan halva befolkningen.
Sen kan det vara så att fler länder än Sverige inte är uppdaterade till idag på den kartan. Man ska jämföra äpplen med äpplen och gårdagens siffror med gårdagens om man ska jämföra länder.
Här är grunddata. https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
Sveriges siffror är från 25, andra länder varierar mellan 24 till 27 januari. Så eftersläpning finns för alla länder, inte bara för Sverige.
Citera
2021-01-28, 15:04
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Rekommendationen gäller när det inte är möjligt att hålla avstånd, men du har kanske källa på att bussen var full?

För övrigt befriande att generaldirektören skiter i munblöja, något han säkert inte ens står bakom.
Grattis!
Du har lika dålig förståelse för hur reglerna gäller som GD på FoHM.

Personer som reser med kollektivtrafik utan platsbiljett rekommenderas att bära munskydd under de tider på vardagar då många människor vanligtvis reser: klockan 07–09 samt 16–18.
Citera
2021-01-28, 15:06
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Israel har vaccinerat överlägset flest, nästan halva befolkningen.
Sen kan det vara så att fler länder än Sverige inte är uppdaterade till idag på den kartan. Man ska jämföra äpplen med äpplen och gårdagens siffror med gårdagens om man ska jämföra länder.
Här är grunddata. https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
Sveriges siffror är från 25, andra länder varierar mellan 24 till 27 januari. Så eftersläpning finns för alla länder, inte bara för Sverige.

Absolut, glömde Israel, de är så små på VG:s karta att jag inte noterade dem.

Visst kan det vara så att fler länder inte är uppdaterade med dagens, men så är ju OurWorldindata hela tiden och ändå har man inga problem att väga in Sveriges eftersläpningar när man gör jämförelser. Ser därför inte varför jag inte skulle kunna ta in vad jag vet.

AirOfficer tycks inte kunna presentera något stöd för att vi vaccinerar sämre än genomsnittet.
Citera
2021-01-28, 15:09
Medlem
Intressanta siffror idag. Antalet smittade sjunker i hela norden. Såg förövrigt att antalet inlagda minskat med 13% på en (!) vecka. Det är nu faktiskt under 2000 inlagda med Covid i Sverige.
Citera
2021-01-28, 15:10
Medlem
Otroligs avatar
Om det nu stämmer att 65+ initialt inte kan vaccineras med AZ pga för lite data:

1. Hur är det möjligt att studien designades så dåligt? Att få ihop tillräckligt mycket data i en brinnande pandemi borde varit lekstuga.
2. Detta borde alltså innebära att Fas 3 sätter igång parallellt med Fas 1 och 2 där yngre riskgrupper och vissa yrken får AZ. Åtminstone tills dess att AZ kan få fram mer högupplöst data från sina pågående studier.
Citera
2021-01-28, 15:12
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Absolut, glömde Israel, de är så små på VG:s karta att jag inte noterade dem.

Visst kan det vara så att fler länder inte är uppdaterade med dagens, men så är ju OurWorldindata hela tiden och ändå har man inga problem att väga in Sveriges eftersläpningar när man gör jämförelser. Ser därför inte varför jag inte skulle kunna ta in vad jag vet.

AirOfficer tycks inte kunna presentera något stöd för att vi vaccinerar sämre än genomsnittet.

OM du tittar på listan istället för på kartan på ourworldindata så får du med alla länder, till och med småpluttar som Seychellerna och Bahrein.

Men det är ändå ohederligt att jämföra Sveriges dagssiffra med andra länders igår, förrgår och förrförrgår-siffror och påstå att Sverige vaccinerar fler.
Edit: Lista sedan på hur löpande medelvärde på hur många som vaccineras hamnar Sverige på plats 38, inte så imponerande takt direkt.
Senast redigerad av Siegfrid 2021-01-28 kl. 15:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in