2021-01-28, 14:58
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Något som slog mig: Är det så att ni "i andra lägret" förväntar er mer från ordet "fri" än vad som existerar i verkligheten? I så fall är det förväntningen som är felkalibrerad. Verkligheten har företräde framför förväntningar.

Det är väl de som förväntar sig fri vilja som har fel förväntningar när det inte existerar.
Citera
2021-01-28, 14:58
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
"Lena tror att hon väljer en glass" är ju ett bra exempel på hur man vanligen ser på fri vilja. I verkligheten var det bestämt att Lena skulle välja en glass redan när universum var en 100 triljoner grader varm partikelsoppa.
Kan du belägga det eller är detta igen bara din religiösa övertygelse?
Citera
2021-01-28, 14:59
Medlem
Citat:
Något som slog mig: Är det så att ni "i andra lägret" förväntar er mer från ordet "fri" än vad som existerar i verkligheten? I så fall är det förväntningen som är felkalibrerad. Verkligheten har företräde framför förväntningar.

Det är väl de som tror på den traditionella/intuitiva fria viljan som möjligtvis kan tänkas ha för höga förväntningar.

Inte "vi", på båda sidor om denna debatt, som faktiskt söker verkligheten...
Citera
2021-01-28, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det spelar ingen roll om du anser att instruktionerna är en del av Alpha Zero, den har ändå inte fri vilja utan kan inte göra annat än att följa instruktionerna.
Det spelar väl visst roll? Om instruktionerna är en del av AlphaZero så följer den sina egna instruktioner vilket innebär att den är mer fri än om den hade följt några instruktioner från någon annanstans.
Citera
2021-01-28, 15:03
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Det spelar väl visst roll? Om instruktionerna är en del av AlphaZero så följer den sina egna instruktioner vilket innebär att den är mer fri än om den hade följt några instruktioner från någon annanstans.

Nej när den inte kan göra annat än att följa instruktionerna är den inte fri att göra andra val än de som instruktionerna kräver.
Citera
2021-01-28, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Det är väl de som tror på den traditionella/intuitiva fria viljan som möjligtvis kan tänkas ha för höga förväntningar.
Ja.

Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Inte "vi", på båda sidor om denna debatt, som faktiskt söker verkligheten...
Det verkar åtminstone motsägelsefullt att söka verkligheten genom att definiera saker så att dom inte pekar på verkligheten. Att dessutom förespråka att man bör göra så, och är verklighetsfrånskild om man inte gör det? Ja, då kanske du förstår varför jag är förvirrad kring din användning av termen.
Citera
2021-01-28, 15:08
Medlem
Citat:
Nej när den inte kan göra annat än att följa instruktionerna är den inte fri att göra andra val än de som instruktionerna kräver.
Men instruktionerna är ju en del av AlphaZero. Om den hade haft fri vilja så hade den väl ändå följt sina egna instruktioner hellre än några yttre instruktioner? Med andra ord, att den följer sina egna instruktioner antyder inte att den saknar fri vilja. Det är evidens för att den har fri vilja.
Citera
2021-01-28, 15:08
Medlem
Citat:
Det är väl de som förväntar sig fri vilja som har fel förväntningar när det inte existerar.
Ja absolut. Exempelvis genom att vänta sig att "fri" betyder nåt som inte finns i verkligheten.
Citera
2021-01-28, 15:12
Bannlyst
Citat:
Ja absolut. Exempelvis genom att vänta sig att "fri" betyder nåt som inte finns i verkligheten.

"Det är ännu fri fart på många tyska motorvägar" betyder att man får köra hur fort man vill där. Det är inte alls svårt att förstå. Det gäller bara inte viljan som sådan.
Citera
2021-01-28, 15:12
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Men instruktionerna är ju en del av AlphaZero. Om den hade haft fri vilja så hade den väl ändå följt sina egna instruktioner hellre än några yttre instruktioner? Med andra ord, att den följer sina egna instruktioner antyder inte att den saknar fri vilja. Det är evidens för att den har fri vilja.

Det antyder heller inte att den har fri vilja och kan den bara göra ett enda val i den givna situationen är det egentligen inget val alls, utfallet är bara en konsekvens av den givna situationen.
Citera
2021-01-28, 15:17
Medlem
Citat:
Det antyder heller inte att den har fri vilja och kan den bara göra ett enda val i den givna situationen är det egentligen inget val alls, utfallet är bara en konsekvens av den givna situationen.
Jojo men återigen så finns det ju inget alternativ. Alternativet existerar inte, så vi kan ju inte definiera något så att det pekar på absolut ingenting och sen tro att det betyder någonting.

Om jag säger "fri vilja är något som kräver ett alternativ till determinism och slump" så har jag inte definiera detta något förrän jag har definierat alternativet till determinism och slump.
Citera
2021-01-28, 15:21
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Jojo men återigen så finns det ju inget alternativ. Alternativet existerar inte, så vi kan ju inte definiera något så att det pekar på absolut ingenting och sen tro att det betyder någonting.

Om jag säger "fri vilja är något som kräver ett alternativ till determinism och slump" så har jag inte definiera detta något förrän jag har definierat alternativet till determinism och slump.

Nej så när det inte finns något alternativ finns det heller ingen fri vilja som kan göra val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in