2021-01-28, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Hela poängen är ju att det inte går att producera meningsfulla alternativ, välkommen till den insikten.
Olyckligt om din bästa hypotes är att jag inte insett det!
Citera
2021-01-28, 13:57
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Din definition är förstås verklig, du har rätt till dina tankar hur vansinniga de än är.

Det var inget belägg för detta påstående som du kom med: "determinismen är ett krav för att vi ska kunna ha ett koncept som den fria viljan"

Utan determinism inga förutsägelser. Tron på den fria viljan bygger på förutsägelser om en möjlig framtid. T ex, om jag stjäl en bil så kommer jag att åka fast. Utan determinism är en sån tanke meningslös.
Citera
2021-01-28, 13:58
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Okej, vilka kategorifel är det du menar? (Snälla försök undvika halmgubbar när du svarar)
Att bland ihop entiteter från så vitt skilda kategorier som 'fri vilja' och 'naturlagar' i samma abstraktionsnivå är ett kategorifel.

Vill du fortfarande bevisa din blindhet inför fallasier och projicera halmgubbe-produktionen på mig?

Jag förstår faktiskt inte ens varför jag försöker visa dig dina argumentationsfel..
Du är ju uppenbarligen oförmögen att uppfatta dem ändå..
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-01-28 kl. 14:09.
Citera
Medlem
Citat:
Du får kalla det vad du vill, men din definition är mer eller mindre exakt det de flesta menar med att vilja inte är fri.
Som sagt så verkar min definition vara kompatibel med vad folk menar intuitivt. Om jag väljer kaffe eller te, eller om någon trycker ner det i halsen på mig, så utövar jag mer fri vilja i ena fallet än i andra. Dom som använder fri vilja intuitivt kommer med största sannolikhet göra samma bedömning som mig.
Citera
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Flygande renar betyder renar som flyger, och både "renar" och "flyger" betyder något. Jag väntar mig att flygande renar inte finns, men definitionen är inte tom.

Detsamma gäller fri och vilja.
Citera
2021-01-28, 14:00
Medlem
Citat:
Olyckligt om din bästa hypotes är att jag inte insett det!

Att få insikter genom att försöka definiera fri vilja är inte en hypotes, det är en metod.
Citera
2021-01-28, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Detsamma gäller fri och vilja.
Du hävdar det.

Vilka konkreta ting hänvisar "fri" till?
Citera
2021-01-28, 14:02
Medlem
Citat:
Som sagt så verkar min definition vara kompatibel med vad folk menar intuitivt. Om jag väljer kaffe eller te, eller om någon trycker ner det i halsen på mig, så utövar jag mer fri vilja i ena fallet än i andra. Dom som använder fri vilja intuitivt kommer med största sannolikhet göra samma bedömning som mig.

Om du säger "Dina val styrs helt av inre och yttre faktorer", så kommer du nog inte få medhåll av de som tror på den traditionella/intuitiva fria viljan nej.
Citera
2021-01-28, 14:02
Medlem
Citat:
Att få insikter genom att försöka definiera fri vilja är inte en hypotes, det är en metod.
Det jag menade är att det inte är någon ny insikt för mig, så att du välkomnar mig till insikten känns lite märkligt, då jag redan har den.
Citera
2021-01-28, 14:03
Medlem
Citat:
Om du säger "Dina val styrs helt av inre och yttre faktorer", så kommer du nog inte få medhåll av de som tror på den traditionella/intuitiva fria viljan nej.
Menar du att vad någon säger är mer betydande än hur dom beter sig? Min hävd är inte att dom kommer säga samma som mig om min definition av fri vilja. Min hävd är att dom kommer få samma resultat med sin definition som jag får med min.
Citera
2021-01-28, 14:03
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Du hävdar det.

Vilka konkreta ting hänvisar "fri" till?

Du skrev detta:
Citat:
Flygande renar betyder renar som flyger, och både "renar" och "flyger" betyder något. Jag väntar mig att flygande renar inte finns, men definitionen är inte tom.
Om det är relevant så gäller också detta:
Fri vilja betyder en vilja som är fri, och både "vilja" och "fri" betyder något. Jag väntar mig att fri vilja inte finns, men definitionen är inte tom.
Citera
2021-01-28, 14:04
Medlem
Citat:
Det jag menade är att det inte är någon ny insikt för mig, så att du välkomnar mig till insikten känns lite märkligt, då jag redan har den.

Ja, jag vet du har insikten. Så det är så svårt att förstå vad det är du är ute efter... Du gör ju också en sund definition av hur val fungerar, även fast du kallar den något som vedertaget är motsatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in