2021-01-28, 13:43
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Exempel:

Herr Cuntwell funderar på att stjäla en bil. Innan han gör det går han igenom scenariot i sitt huvud.
Då kommer han fram till att han riskerar att bli straffad för sitt brott, och beslutar sig för att handla annorlunda. Ser du, han handlade annorlunda! Annorlunda än det scenario som spelades upp i hans huvud. Det är vad som menas med att handla annorlunda. Annorlunda än den mentala simuleringen.

Fel, agerandet är givet utifrån de förutsättningar som gäller, det är en ren konsekvens av tillståndet som råder alltså.
Citera
2021-01-28, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Fri vilja är en illusion som du går och bär på, det är allt.
Nä. Jag har redan förklarat vad fri vilja är för mig. FlamRed har erkänt min definition som verklig och existerande. Med andra ord så har jag fri vilja enligt FlamRed.

Det enda han säger är att han inte tycker jag själv får kalla det för fri vilja. Jag har ännu inte förstått varför.
Citera
2021-01-28, 13:44
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Och determinismen är ett krav för att vi ska kunna ha ett koncept som den fria viljan.

Det du missar är att tron på den fria viljan är en länk i kedjan.

Citat:
Varför då?

Citat:
Nej det är inget jag missat.

Ändå frågar du "varför då?"

För att det är en länk i kedjan. Tar du bort den så ändras utfallet. Eller hur?
Citera
2021-01-28, 13:47
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Nä. Jag har redan förklarat vad fri vilja är för mig. FlamRed har erkänt min definition som verklig och existerande. Med andra ord så har jag fri vilja enligt FlamRed.

Det enda han säger är att han inte tycker jag själv får kalla det för fri vilja. Jag har ännu inte förstått varför.

Din definition är förstås verklig, du har rätt till dina tankar hur vansinniga de än är.

Citat:
Ändå frågar du "varför då?"

För att det är en länk i kedjan. Tar du bort den så ändras utfallet. Eller hur?

Det var inget belägg för detta påstående som du kom med: "determinismen är ett krav för att vi ska kunna ha ett koncept som den fria viljan"
Citera
2021-01-28, 13:48
Medlem
Citat:
Jag läste allt, men du pratade om determinism och slump igen. Jag ser inget verkligt alternativ till determinism eller slump, inga konkreta ting som hänvisas till. Så om fri vilja beror på nåt annat än determinism eller slump måste du förklara vad det är för nåt du hänvisar till, vilka konkreta ting.

Nej, vilket är grunden i det hela. Om du inte ser några alternativ, varför vill du så se alternativ? Ingen annan hävdar heller att det finns alternativ.
Citera
2021-01-28, 13:48
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Aha, jo det håller jag med om. Om man tar det som grund för "kunna välja annorlunda" så är fri vilja återigen väldefinierat och jag förstår alltihop osv osv. Vissa i tråden verkar inte hålla med om att det du beskriver är exempel av att kunna välja annorlunda däremot, och jag har fortfarande inte fått veta vad dom menar med frasen istället. Det var den bristen av förståelse jag pratade om.

Ja, bristen på förståelse beror väl på att de är fångade i föreställningen som är en del av själva konceptet. Abstraktionsfel kort och gott.
Citera
2021-01-28, 13:49
Medlem
Citat:

Du får kalla det vad du vill, men din definition är mer eller mindre exakt det de flesta menar med att vilja inte är fri.
Citera
2021-01-28, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Nej, vilket är grunden i det hela. Om du inte ser några alternativ, varför vill du så se alternativ? Ingen annan hävdar heller att det finns alternativ.
Återigen, om fri vilja förlitar sig enbart på något som inte existerar (inget konkret ting öht) så betyder fri vilja inte någonting.

Om fri vilja betyder någonting så måste det hänvisa till konkreta ting, vilket är varför jag är intresserad av att se något alternativ.

Jag tror inte någon kommer producera ett alternativ, men det hade varit intressant minst sagt.
Citera
2021-01-28, 13:53
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Återigen, om fri vilja förlitar sig enbart på något som inte existerar (inget konkret ting öht) så betyder fri vilja inte någonting.

Om fri vilja betyder någonting så måste det hänvisa till konkreta ting, vilket är varför jag är intresserad av att se något alternativ.

Jag tror inte någon kommer producera ett alternativ, men det hade varit intressant minst sagt.

Så flygande renar betyder inget eftersom det inte finns?
Citera
2021-01-28, 13:53
Medlem
Citat:
Ja, bristen på förståelse beror väl på att de är fångade i föreställningen som är en del av själva konceptet. Abstraktionsfel kort och gott.
Låter som en rimlig hypotes helt klart. Jag skulle kanske kunna beskriva det mer specifikt men jag tror jag låter bli.
Citera
2021-01-28, 13:55
Medlem
Citat:

Hela poängen är ju att det inte går att producera meningsfulla alternativ, välkommen till den insikten.
Citera
2021-01-28, 13:55
Medlem
Citat:
Så flygande renar betyder inget eftersom det inte finns?
Flygande renar betyder renar som flyger, och både "renar" och "flyger" betyder något. Jag väntar mig att flygande renar inte finns, men definitionen är inte tom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in