2021-01-28, 13:24
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Och tro mig, jag vill jättegärna förstå vad du menar med fri vilja, men du måste knyta det till konkreta ting, så jag vet vad du pratar om.

Läs igen mitt exempel om biltjuven. Det är väldigt konkret.
Den handlar om konkreta ting som brott och straff.
Hur tron på den fria viljan har betydelse för utfallet.
Citera
2021-01-28, 13:27
Medlem
Citat:
Kan du förklara vad den motsatsen är för nåt? Jag antar att du vet vad interna och externa faktorer är. Vad är motsatsen till att vara styrd av dom?

Hur djupt du än gräver i detta så kommer du inte komma fram till något. Det är liksom poängen, att det inte går att definiera på ett meningsfullt sätt.

Jag rekommenderar du gör övningen själv tills du inser det. Vi andra har redan insett det.

(Och jag är ledsen att det saknas flygande renar att ta på, men fantasifoster är fantasifoster oavsett om du behöver konkreta ting att hänga upp dom på)
Senast redigerad av FlamRed 2021-01-28 kl. 13:29.
Citera
2021-01-28, 13:28
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Jag vill veta vilka konkreta ting du menar när du använder meningen. Vad hänvisar meningen till? Jultomten hänvisar till flygande renar och annat som saknar evidens. Vad hänvisar meningen vi pratar om till?

Om du vill veta det borde du inte klippa inlägget efter den första meningen utan istället läsa hela inlägget.
Citera
2021-01-28, 13:30
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Förstår du inte svenska, hur kan den meningen vara besvärlig för dig?

Om universum är deterministiskt har allting en orsak som bestämmer utfallet och då finns det inte utrymme för fri vilja. Det hjälper heller inte om slumpen är med på ett hörn för slumpmässighet är heller inte fri vilja.

Och determinismen är ett krav för att vi ska kunna ha ett koncept som den fria viljan.

Det du missar är att tron på den fria viljan är en länk i kedjan.

Och att "handla annorlunda" är en simulering i huvudet. Det betyder inget i den fysiska världen.
Så sluta leta där.
Citera
2021-01-28, 13:32
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Och determinismen är ett krav för att vi ska kunna ha ett koncept som den fria viljan.

Varför då?

Citat:
Det du missar är att tron på den fria viljan är en länk i kedjan.

Nej det är inget jag missat.

Citat:
Och att "handla annorlunda" är en simulering i huvudet. Det betyder inget i den fysiska världen.
Så sluta leta där.

Jaha det säger du.
Citera
2021-01-28, 13:35
Medlem
Citat:
Läs igen mitt exempel om biltjuven. Det är väldigt konkret.
Den handlar om konkreta ting som brott och straff.
Hur tron på den fria viljan har betydelse för utfallet.
Länka gärna!
Citera
2021-01-28, 13:36
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Detaljer om detta kan diskuteras men ett grundläggande baskrav borde vara att man faktiskt har olika alternativ som är möjliga att välja.

Det har man, men inte på det sätt som du tror att vi har det. Det sättet är en fantasi. Det är anledningen till att vissa vill kalla dig religiös. Du har en föreställning om något övernaturligt när du tänker så. Men det är som sagt mycket mycket vanligt. En majoritet av alla människor går omkring med den typen av föreställningar så du är i gott sällskap i alla fall.

Ateister och bokstavstroende är lika religiösa där de dansar omkring runt en barnslig föreställning.
Citera
2021-01-28, 13:38
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Det har man, men inte på det sätt som du tror att vi har det. Det sättet är en fantasi. Det är anledningen till att vissa vill kalla dig religiös. Du har en föreställning om något övernaturligt när du tänker så.

Varför kör du med halmgubbar, säg vad du tror istället för att komma med påståenden om vad jag tror som baseras på dåliga tolkningar av dig.

Citat:
Men det är som sagt mycket mycket vanligt. En majoritet av alla människor går omkring med den typen av föreställningar så du är i gott sällskap i alla fall.

Ateister och bokstavstroende är lika religiösa där de dansar omkring runt en barnslig föreställning.

Sluta upp att vara religiöst troende då.
Citera
2021-01-28, 13:39
Medlem
Citat:
Om du vill veta det borde du inte klippa inlägget efter den första meningen utan istället läsa hela inlägget.
Jag läste allt, men du pratade om determinism och slump igen. Jag ser inget verkligt alternativ till determinism eller slump, inga konkreta ting som hänvisas till. Så om fri vilja beror på nåt annat än determinism eller slump måste du förklara vad det är för nåt du hänvisar till, vilka konkreta ting.
Citera
2021-01-28, 13:39
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Länka gärna!

Exempel:

Herr Cuntwell funderar på att stjäla en bil. Innan han gör det går han igenom scenariot i sitt huvud.
Då kommer han fram till att han riskerar att bli straffad för sitt brott, och beslutar sig för att handla annorlunda. Ser du, han handlade annorlunda! Annorlunda än det scenario som spelades upp i hans huvud. Det är vad som menas med att handla annorlunda. Annorlunda än den mentala simuleringen.

Den ordningsmakt som hotar med straff måste också tro att straffet har verkan, att Herr Cuntwell är straffbar så att säga. Eftersom ordningsmakten tror det, är denna tro en länk i den kausala kedjan i vilken Herr Cuntwell antingen stjäl bilen och blir bestraffad, eller – låter bli för att han hellre vill undvika straff. Vad det än blir, så är det deterministiskt, för det sker i den fysiska verkligheten.

Om han valde att stjäla bilen och ångrar sig efter bestraffningen så kanske han säger; -jag skulle ha handlat annorlunda. (Han kör en simulering i huvudet igen fast bakåt i tiden när han säger det, vilket självklart inte ändrar det som skett, men eventuellt så leder det till att han inte upprepar samma misstag). Ordningsmakten håller med och svarar på liknande sätt; du kunde ha handlat annorlunda. (Återigen, en simulering). Givetvis kunde han inte ha handlat annorlunda än han handlat.
Citera
2021-01-28, 13:41
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Jag läste allt, men du pratade om determinism och slump igen. Jag ser inget verkligt alternativ till determinism eller slump, inga konkreta ting som hänvisas till. Så om fri vilja beror på nåt annat än determinism eller slump måste du förklara vad det är för nåt du hänvisar till, vilka konkreta ting.

Fri vilja är en illusion som du går och bär på, det är allt.
Citera
2021-01-28, 13:42
Medlem
Citat:
Exempel:

Herr Cuntwell funderar på att stjäla en bil. Innan han gör det går han igenom scenariot i sitt huvud.
Då kommer han fram till att han riskerar att bli straffad för sitt brott, och beslutar sig för att handla annorlunda. Ser du, han handlade annorlunda! Annorlunda än det scenario som spelades upp i hans huvud. Det är vad som menas med att handla annorlunda. Annorlunda än den mentala simuleringen.

Den ordningsmakt som hotar med straff måste också tro att straffet har verkan, att Herr Cuntwell är straffbar så att säga. Eftersom ordningsmakten tror det, är denna tro en länk i den kausala kedjan i vilken Herr Cuntwell antingen stjäl bilen och blir bestraffad, eller – låter bli för att han hellre vill undvika straff. Vad det än blir, så är det deterministiskt, för det sker i den fysiska verkligheten.

Om han valde att stjäla bilen och ångrar sig efter bestraffningen så kanske han säger; -jag skulle ha handlat annorlunda. (Han kör en simulering i huvudet igen fast bakåt i tiden när han säger det, vilket självklart inte ändrar det som skett, men eventuellt så leder det till att han inte upprepar samma misstag). Ordningsmakten håller med och svarar på liknande sätt; du kunde ha handlat annorlunda. (Återigen, en simulering). Givetvis kunde han inte ha handlat annorlunda än han handlat.
Aha, jo det håller jag med om. Om man tar det som grund för "kunna välja annorlunda" så är fri vilja återigen väldefinierat och jag förstår alltihop osv osv. Vissa i tråden verkar inte hålla med om att det du beskriver är exempel av att kunna välja annorlunda däremot, och jag har fortfarande inte fått veta vad dom menar med frasen istället. Det var den bristen av förståelse jag pratade om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in