2021-01-28, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakedcat
Begreppet demens har ersatts av begreppet kognitiv funktionsnedsättning inom vården.

Lindrig kognitiv funktionsnedsättning motsvarar alltså lindrig demens.

https://viss.nu/kunskapsstod/vardprogram/kognitiv-sjukdom

Citat från länken:
Lindrig: Svårigheter med instrumentella vardagliga aktiviteter som hushållsbestyr och att till exempel hantera ekonomin.

Som jag har förstått det så måste hypotesen "lindrig kognitiv funktionsnedsättning" som satts av en psykolog verifieras med en medicinsk utredning.

Detta gjordes uppenbarligen inte 2010. Psykologen Gunilla Schiölde följde upp Esb 2012, men inte ens då genomfördes någon medicinsk utredning. Nedsättningen torde därför inte varit särskilt allvarlig.

Av utlåtandet från BK går inte att utläsa om/hur resultaten från de tidigare undersökningarna och hans egen skiljer sig åt.

Att oförmåga hos en 81-årig man att "utföra hushållsbestyr" skulle tyda på kognitiv funktionsnedsättning är rent löjeväckande. Då skulle åtskilliga män direkt vara aspiranter på denna diagnos. Jag skulle själv kunna räkna upp ett antal i min egen omgivning som varken vet hur spisen eller tvättmaskinen fungerar eller hur man använder en dammsugare. Min "diagnos" är snarare att det handlar om "bekvämlighet och lathet".

Att människor slösar bort sina pengar är inte heller något ovanligt och behöver inte alls betyda att den som låter pengarna "rinna iväg" har en kognitiv funktionsnedsättning.

Och om det är kursgårdsmadamen som gett BK dessa uppgifter är trovärdigheten låg.
Senast redigerad av Tjelovek 2021-01-28 kl. 11:13.
2021-01-28, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Jag som är en gammal kärring, med minnet i behåll, får vissa associationer till den s.k. Husebyaffären, där fröken Florence Stephens av sin omgivning skinnades på allt hon ägde. Hon blev dessutom omyndigförklarad, något som var möjligt på 1950-talet. Omyndigförklaringen hävdes senare.

Jag säger som flera andra har gjort: Var är Esb? Vaktas han 24/7? Får han inte längre gå ut utan "ledsagare"? Kursgårdsmadamen benämndes "ledsagare" i BKs utlåtande.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Husebyaff%C3%A4ren

Jag håller med, jag börjar tro att Esbjörn helt enkelt är en väldigt snäll person som i sin iver att vara alla till lags har testamenterat, gett bort och sålt samma fastighet till olika personer. Frågan är bara var han finns nu och hur han mår? Förstår han att hans livs besparingar nu används i ett desperat försök att stoppa försäljningen, det enda löfte han inte kan backa ifrån eftersom det inte finns en ångervecka på försäljning av fastigheter.

En eller båda av de personer som nu känner sig ”snuvade” på arv eller gåva driver en absurd process med Esbjörns pengar och jag vill verkligen veta om det är i hans intresse och i enlighet med hans uttryckliga önskan! Har han blivit informerad om vilka risker och konsekvenser som denna strategi innebär.

Det är helt uppenbart att strategin bygger på att skapa så mycket publicitet som möjligt om detta för att pressa EB att backa från kontraktet. När detta nu inte sker så finns ingen plan B. Då rullar ärendet vidare med allt vad det innebär i kostnader och negativ publicitet för samtliga inblandade, även Esbjörn.

Det som nu återstår är att Binninge lämnar in den värdering som enligt honom gör Ebba Busch köp till ocker. Om den värderingen är undertecknad av maken till hans assistent så står vi inför en ren rättsskandal. Då faller hela Esbjörns förvar ihop som ett korthus och han ensam, inte Billinge, inte Majgård och inte Matz, kommer att sitta kvar med en jättelik nota att betala.

Förlorarna kommer att vara Esbjörn och hans legala arvingar, inklusive Matz, som inte ens kommer att få se röken av de pengar som Ebba Busch har betalt för huset. När röken har lagt sig och räkningarna är betalda har pengarna omfördelats till Binninges och hans biträdes bankkonton.
2021-01-28, 11:17
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ja, Esbjörn behöver verkligen skyddas mot alla i detta.

Man för nu själv föreslå god man när man ansöker om det. Hade varit intressant att veta om "Esbjörn" gjorde det och i så fall vem som föreslogs.

Majkgård är ju inte precis en högoddsare skulle jag påstå...

Vi vet inte om någon egen ansökan gjorts i Uppsala, den i Västerås var inte ens aktuell.
Han var redan folkbokförd i Uppsala när den lämnades in och av Binninge dessutom, enligt hans egna utsaga i Expressen.
Expressen hade till och med ringt och kollat med tingsrätten i Västerås, att den fanns där.
Så vi får väl se hur det går med god man.
2021-01-28, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Redan lämnad och mycket väl känd i tråden.
Det är brukligt att läsa tråden och relevanta referenser innan man kommenterar, SÄRSKILT OM MAN REDAN FÅTT DEM PERSONLIGEN i replik, som du!

Du verkar ärligt talat vara en riktigt korkad idiot.

Då kan du förklara att du mörkar att det som finns i tråden om utredningen är att flera delar är just mörkade.

Att dra färdiga slutsatser om vad denna undersökning kommit fram till är fortfarande endast en trådsanning o gissning (som vanligt).
2021-01-28, 11:25
Medlem
Nakedcats avatar
Citat:
Som jag har förstått det så måste hypotesen "lindrig kognitiv funktionsnedsättning" som satts av en psykolog verifieras med en medicinsk utredning.

Detta gjordes uppenbarligen inte 2010. Psykologen Gunilla Schiölde följde upp Esb 2012, men inte ens då genomfördes någon medicinsk utredning. Nedsättningen torde därför inte varit särskilt allvarlig.

Av utlåtandet från BK går inte att utläsa om/hur resultaten från de tidigare undersökningarna och hans egen skiljer sig åt.

Att oförmåga hos en 81-årig man att "utföra hushållsbestyr" skulle tyda på kognitiv funktionsnedsättning är rent löjeväckande. Då skulle åtskilliga män direkt vara aspiranter på denna diagnos. Jag skulle själv kunna räkna upp ett antal i min egen omgivning som varken vet hur spisen eller tvättmaskinen fungerar eller hur man använder en dammsugare. Min "diagnos" är snarare att det handlar om "bekvämlighet och lathet".

Att människor slösar bort sina pengar är inte heller något ovanligt och behöver inte alls betyda att den som låter pengarna "rinna iväg" har en kognitiv funktionsnedsättning.

Och om det är kursgårdsmadamen som gett BK dessa uppgifter är trovärdigheten låg.
Nej, ordet lindrig indikerar väl att det inte är särskilt allvarligt.
Men att man överhuvudtaget inledde en undersökning 2010 måste väl bero på att han själv, eller folk i hans omgivning misstänkte att det kanske inte stod rätt till.
2021-01-28, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag håller med, jag börjar tro att Esbjörn helt enkelt är en väldigt snäll person som i sin iver att vara alla till lags har testamenterat, gett bort och sålt samma fastighet till olika personer. Frågan är bara var han finns nu och hur han mår? Förstår han att hans livs besparingar nu används i ett desperat försök att stoppa försäljningen, det enda löfte han inte kan backa ifrån eftersom det inte finns en ångervecka på försäljning av fastigheter.

En eller båda av de personer som nu känner sig ”snuvade” på arv eller gåva driver en absurd process med Esbjörns pengar och jag vill verkligen veta om det är i hans intresse och i enlighet med hans uttryckliga önskan! Har han blivit informerad om vilka risker och konsekvenser som denna strategi innebär.

Det är helt uppenbart att strategin bygger på att skapa så mycket publicitet som möjligt om detta för att pressa EB att backa från kontraktet. När detta nu inte sker så finns ingen plan B. Då rullar ärendet vidare med allt vad det innebär i kostnader och negativ publicitet för samtliga inblandade, även Esbjörn.

Det som nu återstår är att Binninge lämnar in den värdering som enligt honom gör Ebba Busch köp till ocker. Om den värderingen är undertecknad av maken till hans assistent så står vi inför en ren rättsskandal. Då faller hela Esbjörns förvar ihop som ett korthus och han ensam, inte Billinge, inte Majgård och inte Matz, kommer att sitta kvar med en jättelik nota att betala.

Förlorarna kommer att vara Esbjörn och hans legala arvingar, inklusive Matz, som inte ens kommer att få se röken av de pengar som Ebba Busch har betalt för huset. När röken har lagt sig och räkningarna är betalda har pengarna omfördelats till Binninges och hans biträdes bankkonton.

Ja, det är en sannolik teori.

Apropå den värdering som Binninge har påstått finns/ska göras så står det i Aftonbladet att det finns en värdering. Antingen är påståendet osant, eller så har Binninge nu vänt sig till Lina Stenberg på AF och visat värderingen istället för att lämna den till domstolen. LS påstår dessutom att EB har bestritt värderingen och att hon vägrar betala. Det verkar som om AF nu tagit över rättsprocessen både från Expressen och TR.

Citat:
Och såpan fortsätter. För nu har en värdering av huset gjorts som visar att huset kan ha sålts till ett underpris, att säljaren fått två miljoner för lite.

Svaret från Ebba Busch? Hon bestrider värderingen. Hon vägrar betala.
Inget har juridiskt gått fel såhär långt, det är viktigt att påpeka.
2021-01-28, 11:34
Medlem
Citat:

Då kan det vara att han heller inte ville säga nej när Ebba kom med förslag om att köpa. Typiskt en snäll gammal farbror som vill vara vänlig o korrekt.

Utan att riktigt ha tänkt igenom vad det innebär för honom o dess konsekvenser. Alltid lätt att vara efterklok.

Med det sagt ser det illa ut att Ebba inte verkar förstå det utan kör på bara.
2021-01-28, 11:38
Medlem
Reimers avatar
Citat:

Apropå den värdering som Binninge har påstått finns/ska göras så står det i Aftonbladet att det finns en värdering. Antingen är påståendet osant, eller så har Binninge nu vänt sig till Lina Stenberg på AF och visat värderingen istället för att lämna den till domstolen. LS påstår dessutom att EB har bestritt värderingen och att hon vägrar betala. Det verkar som om AF nu tagit över rättsprocessen både från Expressen och TR.

Skulle inte förvåna mig om Binninge vänt sig till Aftonbladet istället för Expressen nu, han har väl utnyttjat Expressen så långt det är möjligt, till och med den tidningen måste väl dra öronen åt sig om lögnerna blir för många och lättkontrollerade, LS är ju ledarskribent och ljugfaktorn är väldigt hög hos en sådan om det går att tvåla dit en politisk meningsmotståndare med enkla tjuvknep.

Värderingen som LS yrar om är väl Binninges egen mellan tummen och pekfingret-värdering, han gjorde väl en sådan i någon intervju som Expressen publicerade, jag tror inte han har fått till någon värdering än, måste vara svårt att hitta någon som vill ta en värdering i ett sådant här infekterat ärende.
2021-01-28, 11:44
Medlem
Citat:

Det är olyckligt att Lina Stenberg får framföra rena lögner och felaktigheter i Aftonbladet utan att ansvarig utgivare reagerar.

Det hon benämner som ett läkarutlåtande som visar att Esbjörn har kognitiva funktionsnedsättningar är en psylologutredning som beskriver Esbjörn så här:

Citat:
Under alla test arbetar han med hög koncentration och med god
uthållighet. Esbjörn är helt orienterad till samtliga kvalitetér: person, plats, tid och situation.
Han talar rätt vidlyftigt men har inga associations- eller tankestörningar: normal vakenhet
och stämningsläge, Han är följsam med god formell och informell social kontakt.

Det finns inga testmässiga observationer på uppmärksamhets- eller impulsproblematik och
Esbjörn arbetar vanligtvis ihärdigt koncentrerad och fokuserad (Jfr Blockmönster, Symbolér,
Kodnihg och RCFT)
Intervjuer och de båda informantbaserade frågeformulären GBS-skalan och CIMP-QUEST
indikerar en förhöjd nivå av kognltlva funktionsnedsättningar.

Den värdering som hon skriver om som visar att Esbjörn har fått två miljoner för lite för fastigheten existerar inte heller i verkligheten.

Detta är fullt tillräckligt för att göra en anmälning om förtal och en anmälning till pressens opinionsnämnd eftersom det är uppenbara lögner som lätt hade kunnat rättas med ett minimum av källkontroll.

Det är synd att Aftonbladet anställer en så uppenbart inkompetent person som krönikör.
2021-01-28, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakedcat
Nej, ordet lindrig indikerar väl att det inte är särskilt allvarligt.
Men att man överhuvudtaget inledde en undersökning 2010 måste väl bero på att han själv, eller folk i hans omgivning misstänkte att det kanske inte stod rätt till.

Nu ska jag våga mig på en rejäl gissning. Det stod i ingressen till BKs utlåtande att Esb hade ett förhållande i 40 år i Västerås, med en kvinna som avled 2012. De hade varsin bostad men han bodde mest hos henne.

Det kan därför ha varit något som inträffade när sambon blev sjuk och dog som medförde att Esb fångades upp av hemtjänsten/hemsjukvården/socialtjänsten och blev utredd. Esb hade troligtvis haft någon som under 40 år skött hushållet och kanske också ekonomin och när hon blev sjuk och dog blev allt honom övermäktigt. Sambon kanske var sjuk ett par år och inte klarade av att sköta det hon tidigare gjort. Det är fullt möjligt att Esb blev ledsen och förvirrad av hela situationen när hans tillvaro föll samman, men inte på något allvarligare sätt eftersom hans problem inte gick vidare till medicinsk utredning.

Sen halades han in av kursgårdsmadamen som övertog den tidigare sambons uppgifter.

OBS! Detta är enbart "kärringgissningar".
2021-01-28, 11:49
Medlem
Citat:
Det är olyckligt att Lina Stenberg får framföra rena lögner och felaktigheter i Aftonbladet utan att ansvarig utgivare reagerar.

Det hon benämner som ett läkarutlåtande som visar att Esbjörn har kognitiva funktionsnedsättningar är en psylologutredning som beskriver Esbjörn så här:

Den värdering som hon skriver om som visar att Esbjörn har fått två miljoner för lite för fastigheten existerar inte heller i verkligheten.

Detta är fullt tillräckligt för att göra en anmälning om förtal och en anmälning till pressens opinionsnämnd eftersom det är uppenbara lögner som lätt hade kunnat rättas med ett minimum av källkontroll.

Det är synd att Aftonbladet anställer en så uppenbart inkompetent person som krönikör.

Ja, man anar en underliggande agenda där lögner och förtal anses vara tillåtna vapen.
2021-01-28, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Då kan det vara att han heller inte ville säga nej när Ebba kom med förslag om att köpa. Typiskt en snäll gammal farbror som vill vara vänlig o korrekt.

Utan att riktigt ha tänkt igenom vad det innebär för honom o dess konsekvenser. Alltid lätt att vara efterklok.

Med det sagt ser det illa ut att Ebba inte verkar förstå det utan kör på bara.
Din invändning hade varit relevant om det fanns en tidslinje och stämmer och något som styrker att han ångrade sig dagen efter. Nu har vi bara utsagor som inte stämmer alls med de fakta som finns att tilllgå.

Han ångrade sig efter påtryckningar, frågan är vilken form dessa påtryckningar tog?

Jag kommer inte känna sinnesro förrän Esbjörn själv stiger fram och uttalar sin vilja offentligt, för jag tror att han hålls borta ifrån detta och att det är andra som agerar mot hans intressen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in