2021-01-28, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Följande kan visst inte upprepas för ofta

Esbjörn är inte dement. Han har testats 2010, 2012 och nu i december 2020 och av allt att döma samma diagnos vid alla tre tillfällen lindrig kognitiv funktionsnedsättning, ingen demens. Dry är viktigt att notera följande uttalande från den psykolog som testat honom

"Under alla test arbetar han med hög koncentration och med god uthållighet. Esbjörn är helt orienterad till samtliga kvalitetér: person, plats, tid och situation.
Han talar rätt vidlyftigt men har inga associations- eller tankestörningar: normal vakenhet
och stämningsläge, Han är följsam med god formell och informell social kontakt.

Det finns inga testmässiga observationer på uppmärksamhets- eller impulsproblematik och
Esbjörn arbetar vanligtvis ihärdigt koncentrerad och fokuserad."
Källa är brukligt att lämna vid citat.
2021-01-28, 10:27
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Det är fakta att det är ändrat. Du förstår inte att diagnosen är borta.

Det är uppenbarligen du som inte förstår någonting.
Du förstår bevisligen inte ens att jag i klartext säger att Esbjörn inte har någon demens-diagnos. Att det inte finns någon sådan diagnos i sig stärker bara mitt uttalande.
Du får vara bra korkad om du inte förstår det.
Extra mycket korkad framstår du såklart när du först efterfrågar demensdiagnos för att därefter påpeka att det inte finns något sådant.

Jag har många gånger skrivit att Esbjörn är diagnostiserad av psykolog med en lindrig kognitiv funktionsnedsättning.

Är du inte läskunnig?

Att du sedan inte förstår begreppet demens är bara tragiskt.

https://www.demenscentrum.se/Fakta-om-demens/Vad-ar-demens
Senast redigerad av trngw 2021-01-28 kl. 10:40.
2021-01-28, 10:30
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PomPoms
Inte alls märkligt. Ebba har haft ”de äldre” som profilfråga. Hennes agerande nu står i bjärt kontrast mot hennes tidigare persona. Förmodligen kommer detta att kosta henne partiledarjobbet.

Ja, och det är inte omsorg om äldre att omyndigförklara 81-åringar baserat på åldern. Det är fördomsfull åldersdiskriminering.
2021-01-28, 10:33
Medlem
braatthas avatar
Kan det vara så att MZ verkligen tror att han ska kunna få fastigheten enligt deras gamla avtal Det som är ogiltigt?
Han ska ju dela på det enligt arvsrätten om det finns något att ärva. alt om det finns ett testamente eller fler.

Citat från Expr.
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/brorsonen-sag-vad-de-gjort-da-borjade-esbjorn-grata/

Jag sa: ”Hur skulle du känna dig om någon lurade dig på något som du skulle ha i framtiden?”.

Varför är det så att en äldre person ska tas ifrån det han har innan han har hunnit gå bort.
Det finns ju inget krav på att lämna något efter sig eller att någon ska få ärva.
Jag hoppas och tror att mina barn ska tjäna sina egna pengar och inte gå och vänta på att jag ska dö.
Det handlar väl om uppfostran?
2021-01-28, 10:38
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Kan det vara så att MZ verkligen tror att han ska kunna få fastigheten enligt deras gamla avtal Det som är ogiltigt?
Han ska ju dela på det enligt arvsrätten om det finns något att ärva. alt om det finns ett testamente eller fler.

Citat från Expr.
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/brorsonen-sag-vad-de-gjort-da-borjade-esbjorn-grata/

Jag sa: ”Hur skulle du känna dig om någon lurade dig på något som du skulle ha i framtiden?”.

Varför är det så att en äldre person ska tas ifrån det han har innan han har hunnit gå bort.
Det finns ju inget krav på att lämna något efter sig eller att någon ska få ärva.
Jag hoppas och tror att mina barn ska tjäna sina egna pengar och inte gå och vänta på att jag ska dö.
Det handlar väl om uppfostran?

Mz har helt säkert förstått galoppen. Han inser nog att han är helt körd och inte har något att hämta här. Även han vet ju att Esbjörn inte är tappad bakom en vagn och förstår så klar inte bara att Esbjörn medvetet sålt huset utan också varför. Mz är nu helt säkert mer arg på Esbjörn än på Ebba, men är säkert inte främmande för att ta ut sin ilska på Ebba om han får chansen.

Men det hade ju varit riktigt roligt om Mz trotsat Binninge och gått ut i media och sagt att det visst finns släktingar med intresse i fastigheten. Då hade det kunnat bli liv i luckan. 😆
2021-01-28, 10:39
Medlem
Nakedcats avatar
Citat:

Esbjörn är inte dement. Han har testats 2010, 2012 och nu i december 2020 och av allt att döma samma diagnos vid alla tre tillfällen lindrig kognitiv funktionsnedsättning, ingen demens. Dry är viktigt att notera följande uttalande från den psykolog som testat honom

"Under alla test arbetar han med hög koncentration och med god uthållighet. Esbjörn är helt orienterad till samtliga kvalitetér: person, plats, tid och situation.
Han talar rätt vidlyftigt men har inga associations- eller tankestörningar: normal vakenhet

Det finns inga testmässiga observationer på uppmärksamhets- eller impulsproblematik och
Begreppet demens har ersatts av begreppet kognitiv funktionsnedsättning inom vården.

Lindrig kognitiv funktionsnedsättning motsvarar alltså lindrig demens.

https://viss.nu/kunskapsstod/vardprogram/kognitiv-sjukdom

Citat från länken:
Lindrig: Svårigheter med instrumentella vardagliga aktiviteter som hushållsbestyr och att till exempel hantera ekonomin.
2021-01-28, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Även jag är överens med vår taggige vän ”vresrosen” i detta, att andra anser sig ha dold äganderätt.
Är nu faktiskt bekymrad över Esbjörns sits mellan två stolar här, hurdan är hans nuvarande situation?
Ser några av grannarna till honom ensam ute på byn mer, får han själv köra bil in till stan eller vara in på banken utan sällskap, ska Expressen få träffa honom mer?
Är han alltid påpassad trots att han har full rättshandlings förmåga, ett hel-vete bli gammal, vara nog klar i huvudet och ändå bli vaktad och få sitt liv kringskuret p.g.a att framtida arv ska skyddas.
Han bör få hjälp med detta men inte av trojkan som blandat sig i av egenintresse.
Nej du, om tingsrätten får in en egen begära om god man och godkänner den, bör överförmyndarnämnden utse en helt opartisk god man åt Esbjörn.
För det är överförmyndarnämnden som har sista ordet i vem som blir god man.
Det är inte längre godtagbart att någon av de närmaste eller deras nära vänner blir god man, konflikten mellan att sköta sitt uppdrag enligt viljan hos den det berör och egenintresset är för stort.
Vissa anser Esbjörn ska skyddas från Ebba, vissa att hans intressen ska skyddas från Majkgård och Matz, vissa att han ska skyddas från Binninge och co.
Han måste få någon opartisk att skydda sina egna intressen och sin egen självständighet från alla!

Jag som är en gammal kärring, med minnet i behåll, får vissa associationer till den s.k. Husebyaffären, där fröken Florence Stephens av sin omgivning skinnades på allt hon ägde. Hon blev dessutom omyndigförklarad, något som var möjligt på 1950-talet. Omyndigförklaringen hävdes senare.

Jag säger som flera andra har gjort: Var är Esb? Vaktas han 24/7? Får han inte längre gå ut utan "ledsagare"? Kursgårdsmadamen benämndes "ledsagare" i BKs utlåtande.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Husebyaff%C3%A4ren
2021-01-28, 10:44
Medlem
eternussermos avatar
Citat:

Har du knåpat ihop detta helt själv?
2021-01-28, 10:50
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo

Vilken del av "följande uttalande från den psykolog som testat honom" är det som din lilla dysfunktionella hjärna inte förstår?
2021-01-28, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Det står i en utredning av Esbjörns kognitiva funktioner.gjord av legitimerad psykolog i december på uppdrag av Billinges assistent. Det är inte förbjudet att sätta sig in i vad som står i tråden innan man börjar posta inlägg.
2021-01-28, 10:53
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Det finns inte heller några bevis för dina killgissningar kring Esbjörns uppsåt, jag respekterar ditt och övriga Ebba Busch-sektens detektivarbete men var tydligt med att du spekulerar och framhäv det inte som någon jäkla sanning.

När det gäller Binninge så verkar han vara en rejält skum fisk, bara hoppas att han agerar i Esbjörns intressen och ingen annan.

Håller fullständigg med dig gällande Binninge.
Detektivarbete är bra för att belägga fakta.
Killgissningar och spekulationer är FB, det kommer vi inte ifrån.
Ja även jag killgissar men har även viss fakta som andra missat i denna tråd.
Såsom banklånet som är deponerat på särskilt konto för att kunna slutbetala huset.
Även att en andra professionell värdering finns.
2021-01-28, 10:55
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det står i en utredning av Esbjörns kognitiva funktioner.gjord av legitimerad psykolog i december på uppdrag av Billinges assistent. Det är inte förbjudet att sätta sig in i vad som står i tråden innan man börjar posta inlägg.

Tack 👍

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in