2021-01-28, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Datura.Naturans
Aha, men varför säger du inte från början att du helt enkelt predikar dina trossatser?

De som tror som du är alltså upplysta och lever i frihet, men de som inte tror som du är varken fria eller seriösa. Ok

Har du glömt att du försöker argumentera för att vi inte kan göra någonting åt någonting?
Varför uppfattar jag dig som att du uttrycker att jag aktivt kan göra någonting som att "ta" något?

Jag hade också (dock som ungdom) en religiös övertygelse på omogna kontradiktoriska föreställningar om bl.a 'fri vilja' , 'värdenihilism' och 'ontologisk irrationalism' (som jag snappat upp hos mina dåvarande husgudar Schopenhauer och Emil Cioran), och dessutom hade jag samma problem som dig och många andra med detta att blanda entiteter från olika abstraktionslager i samma kategori ('fri vilja' och 'naturlagar' t.ex) - vilket alltså är ett kategorifel- så jag vet vad du upplever. Det du missar är att vissa av de som du uppfattar ligga bakom dig i sin bildningsprocess uppfattas så därför att de är sjumilakliv framför dig. Att du sen inte uppfattar dina egna fallasier är mest pinsamt för dig, men mest irriterande för oss du diskuterar med.

Du vill hävda att 'fri vilja' inte existerar därför att det inte existerar i det abstraktionslager du hävdar är det fundamentala.
Kan du tänka dig hur jag uppfattar dig om du föreställer dig din egen reaktion på påståendet "atomer existerar inte"?

De olika grundämnena i det periodiska systemet existerar inte!
De är alla samma partiklar i samma universum som följer samma naturlagar!!
Det är bara så att du har en infantil föreställning om att olika kemiska ämnen existerar!!!

Nej, jag hävdar inte att fri vilja inte finns pga abstraktionslager. Sluta med halmgubbarna.

En häst finns bara om man tittar på rätt abstraktionslager. En enhörning finns inte oavsett abstraktionslager.

Lika så med fri vilja, den finns inte oavsett abstraktionslager.
Citera
2021-01-28, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Vad menar du med ett faktiskt fenomen i universum? Är intelligens ett faktiskt fenomen i universum, och kan du i så fall förklara nåt som leder till intelligens?

Eller nåt annat i samma kategori? Typ vänlighet. Kan man göra samma analys på det som du efterfrågar för fri vilja? Eller medlidande, eller etik / moral, eller färg? Hur härleder du färg i universum? Säg att inga ögon fanns, kan du förklara färg som del av universum, vad som leder till färg?

Färg är väl ett bra exempel på ett fenomen som finns i universum. Det är bland det mest uppenbara/självklara vi kan komma i kontakt med.

Eftersom det är så uppenbart att färg existerar, så är det inte lika intressant att förklara hur det kan uppstå? Speciellt inte om frågan handlar just om huruvida färg existerar eller inte.
Citera
2021-01-28, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Färg är väl ett bra exempel på ett fenomen som finns i universum. Det är bland det mest uppenbara/självklara vi kan komma i kontakt med.

Eftersom det är så uppenbart att färg existerar, så är det inte lika intressant att förklara hur det kan uppstå? Speciellt inte om frågan handlar just om huruvida färg existerar eller inte.
Ja men det är ju jättebra att det är uppenbart! Då är det lätt att använda som exempel på vad du menar. Förklara färg på det sätt du vill att fri vilja ska förklaras. Hur det uppstår alltså.

Det var nämligen bara det jag är ute efter, att förstå vad du vill att vi ska säga om fri vilja för att det ska uppfylla dina krav på hur det kan ha uppstått.
Citera
2021-01-28, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Percipio.cogito
Jo, ni religiöst övertygade brukar sky och fräsa åt er egen bevisbörda.

Det kan man faktiskt förstå då det är mycket jobbigare att belägga sina föreställningar än att hävda dem.

Jag har förstått att du är en filosofisk krympling, men visst förstår du väl att WbZV inte har bett dig att bygga några maskiner? Det han har gjort är att föreslå en metod att faktiskt bevisa ditt påstående om att fri vilja omöjliggörs av naturlagarna. Det du behöver göra är att definiera två teoretiska maskiner (en FWM och en QTM) med tillhörande instruktioner för respektive maskins syntaktiska operationer. För att belägga ditt påstående har han uppmanat dig beskriva ett test som kan avgöra om maskiner har fri vilja eller inte - men inte ens det mista kunde du frambringa.

Du har väl också förstått att detta är ett forum för filosofi, och inte religion?

Är ni fortfarande lika övertygade om att problemet med oss som kritiserar er som förnekar den fria viljan är att vi är obildade och oförstående inför era insiktsfulla föreställningar?

Det finns definit bildade människor här, med avancerade verktyg (typ QTM, formell komplexitets- och bevisteori, osv).

Men det finns också en tendens till att om det enda verktyg man har är en hammare, så ser alla problem ut som en spik.
Citera
2021-01-28, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Ja men det är ju jättebra att det är uppenbart! Då är det lätt att använda som exempel på vad du menar. Förklara färg på det sätt du vill att fri vilja ska förklaras. Hur det uppstår alltså.

Det var nämligen bara det jag är ute efter, att förstå vad du vill att vi ska säga om fri vilja för att det ska uppfylla dina krav på hur det kan ha uppstått.

Jag tror du missuppfattar mig. Det är inte relevant att prata om hur färg kan uppstå, för det är helt uppenbart att den har uppstått.

Det är relevant gällande fri vilja dock, eftersom frågan är huruvida fri vilja finns över huvudtaget. Då det är en metod just att försöka se om man tror det ens kan uppstå.

Är du med på skillnaden?
Senast redigerad av FlamRed 2021-01-28 kl. 09:50.
Citera
2021-01-28, 09:45
Medlem
Citat:

Jag har förstått att du är en filosofisk krympling, men visst förstår du väl att WbZV inte har bett dig att bygga några maskiner? Det han har gjort är att föreslå en metod att faktiskt bevisa ditt påstående om att fri vilja omöjliggörs av naturlagarna.

Att föreslå att definiera maskiner som kan simulera universum/kvantmekaniken, är inte en seriös ansats i detta forum. Givetvis.

Och varför är det ett så genomgående mönster att ni som verkar bildade ständigt går på mig med personangrepp...
Citera
2021-01-28, 09:48
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Att föreslå att definiera maskiner som kan simulera universum/kvantmekaniken, är inte en seriös ansats i detta forum. Givetvis.
Okej, vi andra tycker att bevisföring och att åtminstone försöka argumentera för sina icke-falsifierbara påståenden är en seriös sysselsättning som hör hemma i just detta delforum.
Citat:
Och varför är det ett så genomgående mönster att ni som verkar bildade ständigt går på mig med personangrepp...
Jag kan bara tala för mig,
Men det jag gör är att påtala ditt personliga uppförande och på vilket sätt du brister i din argumentation.
Att du uppfattar det som personangrepp är väl inte så konstigt, om en spade tar illa upp av att bli kallad en spade så...

Är vi i filosofi-forumet? Vad går filosofi ut på? Vad skiljer filosofi från teologi/religionsmyterier? Är du i fel delforum?
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-01-28 kl. 09:54.
Citera
2021-01-28, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Datura.Naturans
Okej, vi andra tycker att bevisföring och att åtminstone försöka argumentera för sina icke-falsifierbara påståenden är en seriös sysselsättning som hör hemma i just detta delforum.

Jag ställde dig en fråga i tidigare inlägg, lust att svara på den?
Citera
2021-01-28, 10:26
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Jag tror du missuppfattar mig. Det är inte relevant att prata om hur färg kan uppstå, för det är helt uppenbart att den har uppstått.

Det är relevant gällande fri vilja dock, eftersom frågan är huruvida fri vilja finns över huvudtaget. Då det är en metod just att försöka se om man tror det ens kan uppstå.

Är du med på skillnaden?

Eftersom både färg och fri vilja är fenomen som inte finns på den fysiska nivån, så är det på sin plats att vi behandlar dessa fenomen likvärdigt. Det var nog det Bugga menade också.

Eftersom du letar efter den fria viljan i fysiken så kan du lika gärna leta efter färg i fysiken.
Eftersom du inte kommer att hitta några färgglada elektromagnetiska vågor eller atomer så bör du konsekvent se färg som en illusion som inte existerar.
Senast redigerad av Flammarion 2021-01-28 kl. 10:28.
Citera
2021-01-28, 10:30
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Jo, ni religiöst övertygade brukar sky och fräsa åt er egen bevisbörda.

Vem är det som har bevisbördan, de som påstår att Gud finns eller de som inte tror på det?

Det går sällan att bevisa att något inte existerar, varken Gud, rosa elefanter på månens baksida eller en jultomte som flyger med sina renar på julafton. Man kan inte göra mer än att peka på att det saknas belägg för att dessa saker existerar och att det också strider mot naturlagarna att renar kan flyga t.ex. Fullständiga bevis för att något inte finns går däremot sällan att frambringa hur absurt osannolikt det än är.

Det samma gäller för tron på den fria viljan som påminner mycket om tron på Gud. Beläggen för att det skulle finnas är enbart känslor, folk känner att Gud finns och folk känner att de har fri vilja, mer än så finns inte. Det går heller inte att förklara hur den fria viljan skulle kunnat uppstå, i vilket ögonblick skapades skapades din fria vilja, vad initierade detta, kan det vara en följd av något annat än determinism eller slump?
Senast redigerad av Ohshit.Cuntwell 2021-01-28 kl. 10:35.
Citera
2021-01-28, 10:32
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Eftersom både färg och fri vilja är fenomen som inte finns på den fysiska nivån, så är det på sin plats att vi behandlar dessa fenomen likvärdigt. Det var nog det Bugga menade också.

Eftersom du letar efter den fria viljan i fysiken så kan du lika gärna leta efter färg i fysiken.
Eftersom du inte kommer att hitta några färgglada elektromagnetiska vågor eller atomer så bör du konsekvent se färg som en illusion som inte existerar.

Färg är en våglängd av ljus, din upplevelse av färg är däremot endast din upplevelse.
Citera
2021-01-28, 10:32
Medlem
Citat:

Är du med på skillnaden?
Jag är med på skillnaden. Är du med på vad jag vill ha förklarat? Jag vill se ett exempel på vad du frågar efter, helst för nåt som är likadant som fri vilja i mitt system. Exempelvis färg.

Om du ber mig om nåt som du själv inte ens kan förklara för den mest uppenbara saken som finns i ditt eget system... ja, är du med på varför det är ett bisarrt förslag från dig?

Om du däremot visar hur färg uppstår så kan jag försöka göra detsamma för fri vilja, eftersom båda tillhör samma delmängd i mitt system. Okej? Bidrar du med en sån beskrivning för färg så utlovar jag en liknande för fri vilja, eller ett tappert försök åtminstone.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in