2021-01-27, 22:03
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Smutskasta i media och hota med att gå till media är två helt olika saker.
https://lawline.se/answers/kan-smutskastning-vara-brottsligt

Dessutom så påstår ju Matz att han har sagt nedan, vilket jag inte ser som hot, men i detta läget är hans ord lika mycket värda som Ebba Buschs.
Esbjörns brorson Matz berättar att han har haft flera samtal med Ebba Busch.
– Jag tycker det hon gjort är helt för jäkligt och det sa jag till henne: ”Med din position, Ebba, så skulle jag ta ett steg tillbaka och avvakta läget”. Då sa hon: ”Ja, det är väldigt synd att du känner så men det får du ta med min advokat”. Jag sa: ”Hur skulle du känna dig om någon lurade dig på något som du skulle ha i framtiden?”.

Sen tänker jag inte sjunka till din imbecilla nivå.

Jasså inte? är det inte din sida som brukar påstå att Ebba hotat Esb när hennes advokat skrev att det kunde bli rättssak av ärendet...
2021-01-27, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Köpekontrakt undertecknas 20/8
Handpenningen utbetalas 25/8
Röjningen med Esbjörn 30/8
Köpet skulle slut regleras 16/9
Ebbas brev att Esbjörn ska ta kontakt 16/9
Jurist skickar brev om samma sak 18/9
Bild på brev i Expressen den 9/10
Intervju av Expressen inne i huset 2/11
Dessa datum är dock oklara, men detta har skett efter att Esbjörn deltog i röjningen 30/8, men före Expressens scoop:
Vilket datum Majkgård var in på banken.
Vilket datum Majkgård kontaktade Sjönära.
Vilka datum Matz ringt och hotat Ebba, att hon ska låta köpet återgå annars blir det smutskastning i media.
Otroligt intressant att få reda på när Matz har haft sina samtal med Ebba Busch. Speciellt när hon sa detta till han "Ja, det är väldigt synd att du känner så men det får du ta med min advokat". Var det redan 4-5/? Långt innan Ebba Busch skickade sitt hotbrev till Esbjörn?

Om ni i Ebba Busch-sekten läser lite så står det inte att Esbjörn var med när dom röjde träd.

När Esbjörn sedan anslöt sig till dem så reagerade han kraftigt, enligt Matz Bolin.
– ”Vad är det som har hänt här? Var har de gjort? De har ju sågat ner en massa grejer”, sa han och började gråta.

Ebba Busch bekräftar att hon röjt lite runt huset - men med klartecken från Esbjörn.
”Vi hade en muntlig överenskommelse om att börja röja sly runt huset, för att möjliggöra en nödvändig dränering för att rädda huset. Det är ju helt igenväxt. Efter att köpekontraktet undertecknats var vi där tillsammans, säljaren och jag, och röjde upp en del. Men frågan om hur dessa mindre träd och buskage ska återställas eller kompenseras är en av flera saker som behöver redas ut”

Kontraktet skrevs under den 20/8, först den 30/8 var dom där och röjde och då var inte Esbjörn med.
Återigen en killgissning av Ebba Busch-sekten som blivit till en trådsanning och förstör innehållet för de som försöker få en klarare bild av vad som skett.
Dessutom borde någon i Ebba Busch-sekten reagerat på att Ebba Busch själv retoriskt ställer sig frågan över hur träd och buskage ska återställas/kompenseras i sitt svar till Expressen.
2021-01-27, 22:12
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Sen tillkommer 150.000-200.000/badrum i fastigheten. Två badrum är standard idag.
För vad ska man med indraget vatten och avlopp om man inte har badrum...?

Så om vi räknar 100' för avlopp, 100' för brunn + 300' får två badrum så är det i runda slängar 500'.
Och då har vi inte ens nämnt att taket måste läggas om, huset isoleras, fönster bytas, golven läggas om, renovering av ytskikt. Köket måste göras om helt osv. I princip talar vi om att inom husets fyra väggar bygga ett nytt hus.

Kan tillägga att jag har gjort en enkel kostnadskalkyl baserad på mina studier ang bostaden mm:
Detta är mer än en månad sen den 20e dec kanske har något nytt framkommit.
Detta är standard och ej någon direkt lyx

Huset är en sommarbostad alltså saknas det allt som ingår i vinterbonat.
Englasfönster bytas mot treglas isolerfönster pris på detta ca 6000 per fönster efter rot, vet inte hur många fönster men uppskattat 12 kanske 72k
Avlopp stannar nog vid 75-80k
vatten? borra eller brun allt mellan 20-100 om det behövs reningsverk.
El generellt 10 tusen per m2 räknar man så 120k
tak? 200k
isolera väggar innifrån 120K
byta alla stammar och vatten 150k om det är två toaletter vilket nog är standard i dag
Dörrar 25k om man vill ha någorlunda säkra med digitallås.
Isolera vind samt kattvindar 50k
Isolera golv med upptagning av befintliga golv 50k
Värme?
då det är ett utan värmesystem så borra för värme 120k alt luft blir lite billigare.
Element i hela huset ca 80k
kanske nya trappor på utsidan med vidhängande altan 60k
Var är vi då, typ 1 200 000
Kanske vill man ha ett kök lägg till allt från 60k till 100
spis behövs det? ja kyl o frys med 15-20k
kanske vill man ha ett par moderna toaletter
1 gästtoa på 2,5 m2 20k inget våtrum 1 mastertoa på 5 m2 120 om man väljer lite över standard
jag tror man vill ha ett grovkök tvätt o torktumlare våtrumsanpassat 6 m2 80 k

Då har vi gjort av med ca1,5 miljoner då är varken golv tapeter eller målning med ej heller utsidan.
Dränera grunden var ju på tapeten säg hundra till minst
Skorsten ? ej behov men inte gratis om man vill myselda lite.
Vad det gäller trädgård och allt bråte vågar jag knappt gissa men 300-500k

Totalt ca 2 miljoner men lägg på ca 20 % dvs 2,4 miljoner för att hamna på rätt sida av budgeten.

Ni som inte har renoverat något kanske blir rädda men så ser verkligheten ut.

Brygga kanske är aktuellt med det är ju ändå en sjötomt allt från 30K och vad man nu vill.
2021-01-27, 22:14
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Hävdar man att mannen är dement? Och vill ta upp det i rätten? Det torde gå lätt att utreda hur Esbjörn skötte sin ekonomi och bankärenden innan "affären".

Binninge har till rätten lämnat ett utlåtande från en icke läkarlegitimerad psykolog, som sägs bevisa Esbjörns demens.
😂😂😂 Vilken demens?
Den finns med i tingsrätts handlingarna i tråden, läs gärna den och bedöm själv.
2021-01-27, 22:19
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khun-T
1. Snubben som var mäklare, "margaux " brosha elier vem det var!
Han vågade inte stå med på affären utan ville inte stå med på några papper!
Men var med EBBA när det skulle köpas hus!

2. Var FAN tog han vägen! Super skurken dom hjälpte EBBA!
3. Lurade den gamla gubben, fy FAN!

4. Vart. finns ansvaret från mäklar jäveln!
5. Ebba toklurade gubben med hans hjälp!

Ett tips om du vill att folk ska läsa och ta till sig det du skriver, är att faktiskt lägga ner lite tid på att skriva det på ett sätt som inte skrämmer bort läsarna. Ta reda på fakta, använda stor och liten bokstav på rätt sätt osv.

1. Theo var mäklaren som gjorde ett skrivuppdrag och det finns inga belägg för att han var med Ebba vid husköpet. Esbjörn har bara pratat i telefon med honom. Varför skulle hans namn stå med på kontraktet, när det enda han gjort, är att samla in uppgifter från Esbjörn och Ebba?

2. Var Theo är idag, är nog hemma, i sängen och nattar kudden. Han är ingen superskurk, utan en mäklare. Superskurkar brukar göra större saker än att styra upp fastighetsköp i den storleken. Jag är tveksam till att han har hjälp Ebba speciellt mycket utöver skrivuppdraget. Hon har ju anlitat annat kunnigt folk till det och det hade hon inte behövt om Theo hade gjort jobbet.

3. Theo kanske har kommit med ett råd eller två, det vet vi inte något om. Men att han skulle vara med och lura gubben tror jag inte på. Inte för att mäklare är speciellt mycket till förebilder, men deras framtida verksamhet kräver att de är trovärdiga och pålitliga. Annars tappar de kunder till någon annan mäklare.

4. I och med att det var ett skrivuppdrag och inte mäklaruppdrag, så är hans ansvar begränsat. Vad tycker du han skulle ta ansvar för, mer än för att han skrev kontraktet?

5. Blev Esbjörn lurad att sälja eller inte och i så fall av vem? Det är ju det rättegången borde handla om. Men att Theo skulle vara inblandad i något mer än själva slutkontraktet finner jag osannolikt, så att Ebba har haft hjälp av honom får kan vi nog stryka. Hon har tagit hjälp av andra mäklare och kunnigt folk och det tyder på att Theo inte har behövts.

Men,
2021-01-27, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Kan tillägga att jag har gjort en enkel kostnadskalkyl baserad på mina studier ang bostaden mm:
Detta är mer än en månad sen den 20e dec kanske har något nytt framkommit.
Detta är standard och ej någon direkt lyx

Huset är en sommarbostad alltså saknas det allt som ingår i vinterbonat.
Englasfönster bytas mot treglas isolerfönster pris på detta ca 6000 per fönster efter rot, vet inte hur många fönster men uppskattat 12 kanske 72k
Avlopp stannar nog vid 75-80k
vatten? borra eller brun allt mellan 20-100 om det behövs reningsverk.
El generellt 10 tusen per m2 räknar man så 120k
tak? 200k
isolera väggar innifrån 120K
byta alla stammar och vatten 150k om det är två toaletter vilket nog är standard i dag
Dörrar 25k om man vill ha någorlunda säkra med digitallås.
Isolera vind samt kattvindar 50k
Isolera golv med upptagning av befintliga golv 50k
Värme?
då det är ett utan värmesystem så borra för värme 120k alt luft blir lite billigare.
Element i hela huset ca 80k
kanske nya trappor på utsidan med vidhängande altan 60k
Var är vi då, typ 1 200 000
Kanske vill man ha ett kök lägg till allt från 60k till 100
spis behövs det? ja kyl o frys med 15-20k

kanske vill man ha ett par moderna toaletter
1 gästtoa på 2,5 m2 20k inget våtrum 1 mastertoa på 5 m2 120 om man väljer lite över standard
jag tror man vill ha ett grovkök tvätt o torktumlare våtrumsanpassat 6 m2 80 k

Då har vi gjort av med ca1,5 miljoner då är varken golv tapeter eller målning med ej heller utsidan.
Dränera grunden var ju på tapeten säg hundra till minst
Skorsten ? ej behov men inte gratis om man vill myselda lite.
Vad det gäller trädgård och allt bråte vågar jag knappt gissa men 300-500k

Totalt ca 2 miljoner men lägg på ca 20 % dvs 2,4 miljoner för att hamna på rätt sida av budgeten.

Ni som inte har renoverat något kanske blir rädda men så ser verkligheten ut.

Brygga kanske är aktuellt med det är ju ändå en sjötomt allt från 30K och vad man nu vill.

Jag håller på och renoverar mitt badrum (toalett + dusch). Tror att 120k är lite lågt räknat faktiskt, det täcker nämligen inte ens offerten från entrepenören, sen om det ska inkluderas materialkostnader så hamnar totalen på runt det dubbla.

När jag renoverade mitt kök för några år sedan hamnade det på 200k totalt, då byttes all utrsustning ut också.
Senast redigerad av kaspuh 2021-01-27 kl. 22:42.
2021-01-27, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Märkligt av media att antyda att ärendet skulle stå i konflikt med kds "värna om äldre".

Att se äldre som kapabla människor med egen vilja är att respektera dem. Demens är en sjukdom som är vanligare hos äldre men att som media göra att antyda att en 81-åring inte är kapabel att fatta affärsbeslut är kränkande om något.

Var går gränsen för media? Kan Joe Biden sluta avtal? Kan en 75-årig Bert Karlsson göra det? Vid vilken ålder är det ok att skita i avtal?

Inte alls märkligt. Ebba har haft ”de äldre” som profilfråga. Hennes agerande nu står i bjärt kontrast mot hennes tidigare persona. Förmodligen kommer detta att kosta henne partiledarjobbet.
2021-01-27, 22:34
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Om ni i Ebba Busch-sekten läser lite så står det inte att Esbjörn var med när dom röjde träd.

När Esbjörn sedan anslöt sig till dem så reagerade han kraftigt, enligt Matz Bolin.
– ”Vad är det som har hänt här? Var har de gjort? De har ju sågat ner en massa grejer”, sa han och började gråta.

Ebba Busch bekräftar att hon röjt lite runt huset - men med klartecken från Esbjörn.
”Vi hade en muntlig överenskommelse om att börja röja sly runt huset, för att möjliggöra en nödvändig dränering för att rädda huset. Det är ju helt igenväxt. Efter att köpekontraktet undertecknats var vi där tillsammans, säljaren och jag, och röjde upp en del. Men frågan om hur dessa mindre träd och buskage ska återställas eller kompenseras är en av flera saker som behöver redas ut”

I den artikeln står det inte det, helt korrekt. I en annan artikel pratade en av de som röjde om att Esbjörn var där och skämtade om att Ebba satt på sitt kontor, när hon var inne i huset.

Det behöver inte vara en total motsättning heller. Om Esbjörn har dåligt minne, kanske han glömde bort att de röjde, eller så orkade han inte vara kvar under hela röjningen och att just det slyområdet var nytt för honom. Eller så ljög han och reportern överdrev det hela med att han började gråta.

Men rent krasst, jag tror att han fick en känslomässig aha-upplevelse över att bollen var i rullning och att inget skulle bli som förut. En ny ägare har oftast andra idéer på hur de vill ha tomt och hus och det kan ju gå stick i stäv med vad man själv tycker. Att då yttra ett "men vad har de gjort?", är bara mänskligt.

När de nya ägarna rev min mormors gamla hus, då var det jobbigt mentalt att se det. Det är något definitivt över det hela. Det är över, slut och passé. Det är historia.
2021-01-27, 22:37
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khun-T
Snubben som var mäklare, "margaux " brosha elier vem det var!
Han vågade inte stå med på affären utan ville inte stå med på några papper!
Men var med EBBA när det skulle köpas hus!

Var FAN tog han vägen! Super skurken dom hjälpte EBBA!
Lurade den gamla gubben, fy FAN!

Vart. finns ansvaret från mäklar jäveln!
Ebba toklurade gubben med hans hjälp!

Han var inte mäklare och har inte varit med vid något tillfälle, men haft telefonkontakt med Esbjörn om vad som skulle stå i köpekontraktet.
Ett enkelt skrivuppdrag om standard köpeavtal ifyllt med fastighets uppgifter, parternas uppgifter, köpesumma och hur dom ville ha det gällande handpenning osv.
Just för att köpet skulle vara formellt riktigt.
Så nej, gå inte på Expressens skandal rubriker.
Läs gärna igenom tråden för information.
2021-01-27, 22:40
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaspuh
Jag håller på och renoverar mitt badrum (toalett + dusch). Tror att 120k är lite lågt räknat faktiskt, det täcker nämligen inte ens offerten från entrepenören, sen om det ska inkluderas materialkostnader så hamnar totalen på runt det dubbla.

När jag renoverade mitt kök för några år sedan hamnade det på 200k totalt, då byttes all utrsustning ut också.

Ok ja där ser man nu bor jag inte i en storstad så priser på arbete är nog bland dom låga men materielpriserna bör ju vara lika.
Jag kan hålla med om att det är i billigaste laget men jag räknade på billigaste möjligt ingen extra lyx såsom helkaklat klinkers mm ytan bara ytskikt i det nödvändigast och sen målat med vattentåligt färg.
Jag ska göra ett badrum och fick ett pris på matta lagd 2* priset tror det var ca 800kr/m2 1600:-
då gör jag allt förarbete såsom fall slip vvs mm.
Det blir 4m2 på vägg i duschen sen kakel däröver 700:- för mattan och jobbet, kaklar själv
summa summarum med vent. el som jag förövrigt gör med hamnar utan inredning ca 3300/m2 tot. 13200:-
Detta är extremt billigt. jag vet då jag har gjort 30 tal badrum.
2021-01-27, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
I den artikeln står det inte det, helt korrekt. I en annan artikel pratade en av de som röjde om att Esbjörn var där och skämtade om att Ebba satt på sitt kontor, när hon var inne i huset.

Det behöver inte vara en total motsättning heller. Om Esbjörn har dåligt minne, kanske han glömde bort att de röjde, eller så orkade han inte vara kvar under hela röjningen och att just det slyområdet var nytt för honom. Eller så ljög han och reportern överdrev det hela med att han började gråta.

Men rent krasst, jag tror att han fick en känslomässig aha-upplevelse över att bollen var i rullning och att inget skulle bli som förut. En ny ägare har oftast andra idéer på hur de vill ha tomt och hus och det kan ju gå stick i stäv med vad man själv tycker. Att då yttra ett "men vad har de gjort?", är bara mänskligt.

När de nya ägarna rev min mormors gamla hus, då var det jobbigt mentalt att se det. Det är något definitivt över det hela. Det är över, slut och passé. Det är historia.
Det kan mycket väl vara så men det är ju en spekulation, vart finns den artikeln du refererar till? Måste ha missat den.
2021-01-27, 22:56
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PomPoms
Inte alls märkligt. Ebba har haft ”de äldre” som profilfråga. Hennes agerande nu står i bjärt kontrast mot hennes tidigare persona. Förmodligen kommer detta att kosta henne partiledarjobbet.
Ja. Hur det än slutar om hon väljer att driva detta så långt det bara går kommer hon förlora på det. Det är ju det som är så märkligt i detta. Nu har hon ju slutligen också fått dom tyngsta medierna mot sig också så nu vet "alla". Kan inte se hur hon ska kunna genomföra en valrörelse nu tex.
Inte mycket har gått hennes väg sen skilsmässan. Och framförallt saker som rimmar illa speciellt just för en KD-ledare.

Sen vet jag att det finns en pojk-höger här FB som har henne som runkobjekt som tycker annat men det skiter jag i.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in