2021-01-27, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Viruset tar ju sig vidare i kroppen via blodet när det väl fått fäste, det viktigaste skyddet är det initiala. Våra slemhinnor är ju till för att minska riskerna och så länge de inte har skador så utgör de inte så stor risk. Lungorna däremot är ett stort landskap att attackera, särskilt för ett virus som använder sig av receptorer som det är gott om i lungorna.

Sannolikheten för detta virus att smitta via slemhinnorna måste vara rätt liten, möjligen att torr luft på vintern ökar den en aning iom att slemhinnorna i näsa och hals då gärna torkar ut en aning. Men om det är så, då är smitta via mat definitivt en risk också. Och det behövde vi ju inte oroa oss för sade Tegnell för snart ett år sedan.

Utifrån det jag har sett så verkar delad luft vara det riktigt stora riskmomentet. Jag har flera exempel på där det är den enda möjligheten (smitta mellan elever i olika klasser i korridoren är mitt favoritexempel, men jag har fler). Men man skall aldrig säga aldrig.
Om virus sprids i blodet föreligger en viral sepsis. Då är patienten riktigt illa ute.

SARS-CoV-2 binder till ACE-receptorer i slemhinnor. Det är den huvudsakliga eller egentligen den enda, smittvägen.
Citera
2021-01-27, 23:42
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medelkass
Jag besökte centrala Stockholm för första gången på c:a 8 månader under dagen. Tre observationer:

1: Människor på Norrmalm var avsevärt mer aggressiva än hur jag minns dem från innan mitt uppehåll. Totalt hörde jag fem personer tjafsa med eller skrika på andra under loppet av c:a 1,5h. "Håll avstånd!!!" "Gå inte här, jag går här!" Inte så lätt när det var trängsel på många gator och människor vandrade planlöst i ojämn takt.

2: Vissa ickenödvändiga butiker (souveniraffärer, tygaffärer, etc) var närmast smockfulla medan många andra butiker som fortfarande var öppna var helt öde. Jag kan inte erinra mig samma nivå av asymmetri mellan besökare i olika butiker från tidigare.

3: Tour de France-wannabe-cyklisterna var lika aggressiva och otrevliga som vanligt.

Har ni haft liknande erfarenheter?
Lycra-köttbullarna på hjul är ju alltid aggressiva, men i övrigt har jag inte märkt någon större skillnad i de västra förorterna till Stockholm.

Edit
Möjligen är man generellt mindre noga med att hålla avstånd, men flera har mask.
Senast redigerad av Surtruten 2021-01-27 kl. 23:45.
Citera
2021-01-27, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Om virus sprids i blodet föreligger en viral sepsis. Då är patienten riktigt illa ute.

SARS-CoV-2 binder till ACE-receptorer i slemhinnor. Det är den huvudsakliga eller egentligen den enda, smittvägen.
Kan du förklara hur smittan tar sig vidare till andra organ? För det sker ju. Bland annat till nervsystemet.

Man kan ju även detektera virus i blodet. Eller letar man efter fragment av virusens RNA där?
Jag tänker bland annat på denna artikeln:
- https://www.ds.se/jobba-hos-oss/mot-oss/virus-i-blodet-kan-forutspa-allvarlig-covid-19/
Citera
2021-01-27, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Kan du förklara hur smittan tar sig vidare till andra organ? För det sker ju. Bland annat till nervsystemet.

Man kan ju även detektera virus i blodet. Eller letar man efter fragment av virusens RNA där?
Jag tänker bland annat på denna artikeln:
- https://www.ds.se/jobba-hos-oss/mot-oss/virus-i-blodet-kan-forutspa-allvarlig-covid-19/
Ja men det sprids inte via blodet. Det kan gå systemiskt men det är efter en lunginflammation där viruset tar sig ut i bodbanan.

Man kan inte vid obduktioner, påvisa virusinfektion i organ men väl effekter av systemiskt virus och vävnadstrasor i blodomloppet vilket ger problem i dessa organ.

Citat:
Coronaobduktioner förbryllar läkare: ”Hittar inga tecken på virusinfektion i organen”

Elisabet Englund jobbar på patologen i lund och arbetar just nu med att obducera personer som avlidit av corona. Här berättar hon för TV4Nyheterna om de förvånande upptäckterna.

https://www.tv4.se/klipp/va/13282477/coronaobduktioner-forbryllar-lakare-hittar-inga-tecken-pa-virusinfektion-i-organen
Citera
2021-01-27, 23:54
Medlem
Surtrutens avatar
I somras bedömde livsmedelsverket det som osannolikt att man skulle smittas genom att äta smittad mat.
Det nya coronaviruset SARS-CoV-2 smittar främst via luftvägarna. Det sker antingen genom
inandning av finfördelade droppar (aerosoler) eller genom att droppar från en smittad person kommer i
kontakt med luftvägarnas slemhinnor. Även om det nya coronaviruset kan finnas i tarmen hos sjuka
personer verkar viruset inte orsaka sjukdom via magtarmkanalen. Det låga pH-värdet i magsäcken
bidrar till att viruset förstörs.
I den mån livsmedel skulle kunna bidra till smittspridning är det som indirekt kontaktsmitta. Det
betyder att en infekterad person har överfört viruset till ett livsmedel, att nästa person tar på samma
livsmedel och sedan infekterar sig själv genom att röra vid sin egen mun, näsa eller ögon. Det har ännu
inte rapporterats om att någon har smittats med SARS-CoV-2 genom att äta mat eller genom indirekt
kontaktsmitta via livsmedel eller livsmedelsförpackningar.
De riktlinjer som finns för vatten och sanitet är tillräckliga för att hantera spridning av SARS-CoV-2.
Spridning via vatten bedöms inte vara av betydelse.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKE widjfSEmb3uAhUN7qQKHRL0DmwQFjABegQIAhAC&url=https% 3A%2F%2Fwww.livsmedelsverket.se%2Fglobalassets%2Fp ublikationsdatabas%2Fpm%2F2020%2Fcoronav irus-i-livsmedel-och-dricksvatten.pdf&usg=AOvVaw26-D4C-Sv-pjzmVzNnOlp5
Citera
2021-01-28, 00:07
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Jag besökte centrala Stockholm för första gången på c:a 8 månader under dagen. Tre observationer:

1: Människor på Norrmalm var avsevärt mer aggressiva än hur jag minns dem från innan mitt uppehåll. Totalt hörde jag fem personer tjafsa med eller skrika på andra under loppet av c:a 1,5h. "Håll avstånd!!!" "Gå inte här, jag går här!" Inte så lätt när det var trängsel på många gator och människor vandrade planlöst i ojämn takt.

2: Vissa ickenödvändiga butiker (souveniraffärer, tygaffärer, etc) var närmast smockfulla medan många andra butiker som fortfarande var öppna var helt öde. Jag kan inte erinra mig samma nivå av asymmetri mellan besökare i olika butiker från tidigare.

3: Tour de France-wannabe-cyklisterna var lika aggressiva och otrevliga som vanligt.

Har ni haft liknande erfarenheter?

Citat:
Intressant, jag har knappt hört några liknande klagomål (och definitivt inget med lika aggressiv ton) tidigare varken i Söderort eller i Kista, ens när det har varit trängsel. Givetvis är befolkningstätheten lägre där, men jag tycker jag borde ha hört något lika aggressivt, beaktat att jag har vistats i offentliga miljöer där ganska ofta.

Är innerstadsbor helt enkelt mer aggressiva än förortsbor i genomsnitt?
Jag både bor och lever i Stockholms innerstad sedan länge och jag känner inte alls igen att människor skulle vara aggressiva på det sätt du beskriver. Inte I någon del av innerstan.
Tycker snarare att det har varit lugnare och mer ödsligt det senaste året än vad det varit någon gång tidigare.
Till och med sommaren var lugn på de ställen där det normalt är smockfullt med turister och semestrande stockholmare.

Jag åker en del i kollektivtrafiken och där tycker jag att folk blev sämre på att hålla avstånd i slutet av sommaren. Numera måste man aktivt markera säten så att ingen sätter sig bredvid en.

Men memilerna är lika trafikfarliga som alltid 😱
Citera
2021-01-28, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag håller inte riktigt med om att tåg tar lång tid i Sverige. 8 miljoner svenskar bor inom systemet för X2000, och det innebär att du kan nå omkringliggande tätorter på kanske en halvtimme.

Problemet är inte långresorna, utan alla som åker en eller ett par stationer och arbetar på "nästa" större ort. Det görs 150.000 resor per dag. Om 1 promille av Sverige har covid, så kommer 150 covidsmittade åka X2000 varje dag, och ta med sig viruset till en annan ort.

Såhär skriver happyrail om Norge:

https://www.happyrail.com/sv/tag-i-norge
Mellan större städer går det inte mycket tåg varje dag på grund av de stora avstånden. Till exempel mellan Oslo och Bergen, de två huvudstäderna, finns det bara app. 4-5 tåg per dag.
Det här är faktiskt en punkt där Norge och Finland skiljer ut sig internationellt. De är kanske de enda länderna i Europa som både har relativt stora avstånd mellan sina tätorter, och som också saknar ett system för höghastighetsförbindelser för pendling mellan tätorterna.

Schweiz är också relativt otympligt för pendling mellan större städer. Men smartare om man rör sig inom kantonerna och språkområdena.

Halva Sverige ligger norr om Sundsvall och där påminner smittspridningen och dödstalen mer om Norge och Finland. I mitt län har det dött bara drygt 100 pers.
Citera
2021-01-28, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej jag tror inte heller på det.

Det smittar via slemhinnor och visst, rör du inte dina slemhinnor med kontaminerade fingrar är det heller inget problem men vi tar oss i näsan eller i ögonen oftare än vi tror.

Upphettad mat är inget problem, eftersom virus inaktiveras vid ganska måttliga temperaturer.

Se till att få köttet well done på krogen och hemma!

Tack för info! Dock, ta mitt fjolliga exempel; En Covid+ - kock nyser i salladen. Jag får den på tallriken. Är det mera farligt att föra det översta salladsbladet under näsan och andas in än att stoppa det i munnen, tugga och svälja...?

Sedan är väl stekt kött som är medium eller blodigt stekt också uppvärmt? Jag har aldrig stött på ens en blodig biff som är kall inuti. Och ytan är ju uppvärmd, så kanske lite osannolikt men i detta pestens år inte omöjligt - att viruset letat sig in mitt i köttet...?

För mig är dock mat som jag inte tillagat själv, även uppvärmd, något jag undviker, då jag ju aldrig vet vad denna mat har utsatts för av t ex virus-duschar efter tillagningen. Och virus-mässigt har jag fått för mig att det är farligare att grovhångla med en covid+ - person än att inandas denna persons andedräkt, även om båda metoderna leder till att man kan bli smittad. Eller...?
Citera
2021-01-28, 02:42
Avslutad
"Till det ska också sägas att viruset är harmlöst för minst 99 % av befolkningen, vilket diskvalificerar alla jämförelser med spanska sjukan."

Folk som tror att "99 %" är någon slags garanti för att det automatiskt slutar med få dödsfall borde också diskas... Det beror helt och hållet på hur många smittade vi pratar om!

33 000 - 38 000 avled i Spanska sjukan, det var runt 5,6 miljoner invånare.

38 000 dödsfall på 5,6 miljoner = 0,68 %.

Så, närmare 99, 3 % av befolkningen överlevde Spanska sjukan. Vem ska diskas nu? Låter som ett oerhört bra argument att nämna att 99 % överlever...

Fast nu är ju det vanliga att man pratar om andelen döda av de som smittas

OM nu 1 % av alla smittade avlider så innebär det:

Om 100 000 smittas så överlever 99 000 (99 %) och 1 000 avlider (1 %)

Om 1 miljon smittas = 10 000 avlider

3 miljoner smittas= 30 000 avlider

OM det dessutom krävs att uppåt 60 % smittas för att ens uppnå flockimmuniet utan vaccin så pratar vi om över 6 miljoner smittade...

Om 6 miljoner smittas och 1 % avlider = 60 000 avlidna och definitivt Spanska sjuka-nivåer... Även om man tar hänsyn till antal invånare.

Nu säger jag inte att det blir så eller att det är 1 % dödlighet, men folk verkar mest bara slänga ur sig dessa % utan att ens förstå vad de betyder i praktiken.

Och utan att se hur relevant det är att förhindra en mer omfattande spridning i miljontal, även med virus där "bara" under 1 % avlider...

Procenten i sig säger dock ingenting om antal dödsfall som det slutar på total sett. 1 % säger endast att 1 av 100 smittade dör. Eller att 10 000 av en miljon smittade dör. Osv.

Citat:
Spanska sjukan var en influensapandemi som slog hårt mot stora delar av världen, däribland Sverige. Under den mer aggressiva influensavågen, från den 1 juli 1918 till den 30 juni 1919, avled ungefär 0,6 % av Sveriges 5,8 miljoner invånare. Det totala antalet dödsoffer på grund av sjukdomen i Sverige var sannolikt drygt 38 000.[1]

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Spanska_sjukan_i_Sverige
Senast redigerad av sjelvefan 2021-01-28 kl. 02:46.
Citera
2021-01-28, 04:56
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Idioterna här inne som envist tror munskydd är lösningen kanske kan förklara varför smittan stiger i som länder som andvänder munskydd, om det nu är så jävla bra😀😀
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är nog snarare tvärt om i många fall, man inför munskydd för att smittspridningen ökar.

Denna oförmåga att skilja på orsak och verkan är ett ständigt återkommande fenomen i den här tråden.

Gång på gång så återkommer argumentet att länder med "lockdown" har hög smittspridning. Detta ses som bevis på att nedstängning inte fungerar. Det är ett idiot-resonemang. Med samma resonemang kan hävda att 10 personer av 10 som tar sömnmedel, lider av sömnproblem, och komma till slutsatsen att man blir vaken av sömnmedel.
Citera
2021-01-28, 06:27
Medlem
arbetets avatar
Smittade efter andradosen. Det kan nog ske då full effekt inte nås förrän en tid efter vaccinering. Frågan är nu om de utvecklar allvarlig sjukdom eller inte:

Tio covidsmittade på vårdboende trots två vaccindoser
/.../Pfizer/Biontechs vaccin ska enligt kliniska studier ge ett 95-procentigt skydd mot mot covid-19-infektion. Skyddseffekten var något högre för yngre deltagare än äldre.

Det tar dock ett tag efter vaccinering innan skyddet är helt utvecklat. Full effekt ger det först någon vecka efter båda doserna, enligt Sveriges nationella vaccinsamordnare Richard Bergström tidigare i januari.

– Vi vet inte riktigt när de här personerna blev smittade, vissa av dem har lindriga symtom. Vi uppmärksammade det någon gång efter helgen, Det smittan kan ha kommit innan vaccinet har börjat skydda, säger Babbs Edberg.
https://www.dn.se/sverige/tio-covidsmittade-pa-vardboende-trots-tva-vaccindoser/
Citera
2021-01-28, 06:34
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Smittade efter andradosen. Det kan nog ske då full effekt inte nås förrän en tid efter vaccinering. Frågan är nu om de utvecklar allvarlig sjukdom eller inte:

Tio covidsmittade på vårdboende trots två vaccindoser
/.../Pfizer/Biontechs vaccin ska enligt kliniska studier ge ett 95-procentigt skydd mot mot covid-19-infektion. Skyddseffekten var något högre för yngre deltagare än äldre.

Det tar dock ett tag efter vaccinering innan skyddet är helt utvecklat. Full effekt ger det först någon vecka efter båda doserna, enligt Sveriges nationella vaccinsamordnare Richard Bergström tidigare i januari.
– Vi vet inte riktigt när de här personerna blev smittade, vissa av dem har lindriga symtom. Vi uppmärksammade det någon gång efter helgen, Det smittan kan ha kommit innan vaccinet har börjat skydda, säger Babbs Edberg.
https://www.dn.se/sverige/tio-covidsmittade-pa-vardboende-trots-tva-vaccindoser/

10 boenden och 5 ur personalen är en förskräcklig massa människor. De släppte väl alla hämningar efter vaccinationen och trodde nu kan vi grisa som vi vill. Snoriga personal kan börja jobba igen inget behov av att tvätta händer anhöriga stormade in för att träffa de gamla etc. etc.
Senast redigerad av Gefundenes F 2021-01-28 kl. 06:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in