2021-01-27, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Är det farligt att äta viruset? Trodde det dog i magen. Fattar att man kan få sig viruset om en person hostat i händerna, sedan tagit i dörrhandtaget, varefter man själv tar i handtaget och petar sig i näsan. Samtidigt tror jag det är få som blir smittade den vägen. Skulle gissa att 99% av smittöverföringen sker genom att folk andas in viruset.
Det där är knepigt. Om jag ska tro något så tror jag inte att maten är inkörsporten till virus i magslemhinnan (vilket har visats) utan jag tror att det är en migration av virus från luftvägarnas slemhinnor till mag-tarmkanalens dito,

Men det är alltså vad jag tror.

RDIT>: Med "visats" menar jag att man har visat virus som binder till ACE-receptorer i mag-tarmkanalen.
Senast redigerad av NurseRatched 2021-01-27 kl. 23:15.
Citera
2021-01-27, 23:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Är det farligt att äta viruset? Trodde det dog i magen. Fattar att man kan få sig viruset om en person hostat i händerna, sedan tagit i dörrhandtaget, varefter man själv tar i handtaget och petar sig i näsan. Samtidigt tror jag det är få som blir smittade den vägen. Skulle gissa att 99% av smittöverföringen sker genom att folk andas in viruset.

Kanske en fördel smittas den vägen istället för att andningsvägarna drabbas?

Immun efter lite magsjuka kanske är att föredra?

En del är kanske redan immuna utan att veta eller misstänka att de har haft sjukdomen, yttrade sig som magbesvär?

Är det ens möjligt, vad säger de medicinsk kunniga i tråden?
Citera
2021-01-27, 23:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det där är knepigt. Om jag ska tro något så tror jag inte att maten är inkörsporten till virus i magslemhinnan (vilket har visats) utan jag tror att det är en migration av virus från luftvägarnas slemhinnor till mag-tarmkanalens dito,

Det låter rimligt, men menar du att viruset tar sig in via mag-tarm kanalen? Trodde det vandrade ned via slemhinnor i näsa-hals-lungor.
Citera
2021-01-27, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GodMode
PCR test i Anus.

Kina inför PCR-tester i rektum i stället för svalget, enligt statsägda kanalen CCTV. Enligt kinesisk expertis är anala tester mer tillförlitliga när det gäller att detektera asymtomatiska patienter, då virusresterna stannar kvar längre i tarmen än i svalget. Testmetoden har hittills använts sparsamt på grund av den ansetts icke komfortabel, men ska nu införas mer storskaligt, meddelar kinesiska myndigheter.

Aftonbladet.
Det skulle vara intressant att veta hur storskalig anustestning ska gå till rent praktiskt. Det lämpar sig ju inte särskilt bra för egenprovtagning eller drive-in.
Citera
2021-01-27, 23:19
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Skärp dig, för fan. Ingenting talar för att vi går mot värre tider; snarare tvärtom. Allt pekar på att eländet snart är över. Vaccinationen är i full gång och vi kanske till och med har viss flockimmunitet. Till det ska också sägas att viruset är harmlöst för minst 99 % av befolkningen, vilket diskvalificerar alla jämförelser med spanska sjukan.

Ständigt detta "snart kommer kollapsen". Den har inte kommit än och kommer högst troligt inte komma inom överskådlig framtid heller.
Både UK och Portugal hade börjat gå ner innan det vände uppåt igen, så visst finns risken att vi får ett liknande mönster. Förhoppningsvis har vi i så fall en fördel av att det kommer senare hit.
Citera
2021-01-27, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GodMode
PCR test i Anus.

Kina inför PCR-tester i rektum i stället för svalget, enligt statsägda kanalen CCTV. Enligt kinesisk expertis är anala tester mer tillförlitliga när det gäller att detektera asymtomatiska patienter, då virusresterna stannar kvar längre i tarmen än i svalget. Testmetoden har hittills använts sparsamt på grund av den ansetts icke komfortabel, men ska nu införas mer storskaligt, meddelar kinesiska myndigheter.

Aftonbladet.

Citat:
Nej jag tror inte heller på det.

Det smittar via slemhinnor och visst, rör du inte dina slemhinnor med kontaminerade fingrar är det heller inget problem men vi tar oss i näsan eller i ögonen oftare än vi tror.

Upphettad mat är inget problem, eftersom virus inaktiveras vid ganska måttliga temperaturer.

Se till att få köttet well done på krogen och hemma!

Citat:

RDIT>: Med "visats" menar jag att man har visat virus som binder till ACE-receptorer i mag-tarmkanalen.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kanske en fördel smittas den vägen istället för att andningsvägarna drabbas?

Immun efter lite magsjuka kanske är att föredra?

En del är kanske redan immuna utan att veta eller misstänka att de har haft sjukdomen, yttrade sig som magbesvär?

Är det ens möjligt, vad säger de medicinsk kunniga i tråden?

Citat:
Det låter rimligt, men menar du att viruset tar sig in via mag-tarm kanalen? Trodde det vandrade ned via slemhinnor i näsa-hals-lungor.

Att testa via analöppningen låter bra. Det var väl under förra SARS som man upptäckte att avloppen har väldigt mycket viruspartiklar.
Sen beror det väl på vad PCR testar - Är det själva virusen eller är det kroppens respons på viruset? Det som finns i analen kan ju komma från olika håll i kroppen - (vårt avloppssystem).
Kan testen även påvisa dödade viruspartiklar så antar jag det finns mycket där.
Man har ju hört en del om test som inte visar rätt. Nu kanske det blir bättre ordning?
Citera
2021-01-27, 23:27
Medlem
Citat:
Ja du har rätt i att det etablerar sig i luftvägarnas slemhinnor men det är ju inte en enskild del av kroppens inre slemhinnor utan virus kan krypa via matstrupens slemhinnor ner i mag-tarmkanalens slemhinnor.

Att jag tror att det går till på det viset är för att magsäcken har en ganska otrevlig miljö för höljesvirus (lågt pH) men slemhinnan är skyddad i magsäcken genom att det utsöndras bikarbonat vilket höjer pH närmast slemhinnan. Därför kan man tänka sig att virus "kryper" utefter magslemhinnan där pH är högre.
Citera
2021-01-27, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Att testa via analöppningen låter bra. Det var väl under förra SARS som man upptäckte att avloppen har väldigt mycket viruspartiklar.
Sen beror det väl på vad PCR testar - Är det själva virusen eller är det kroppens respons på viruset? Det som finns i analen kan ju komma från olika håll i kroppen - (vårt avloppssystem).
Kan testen även påvisa dödade viruspartiklar så antar jag det finns mycket där.
Man har ju hört en del om test som inte visar rätt. Nu kanske det blir bättre ordning?
Ja PCR ger positivt utslag på inaktivt virus arvsmassa! Det är utifrån det som det spridits en massa felaktigheter om att PCR ger falskt positiva svar.

PCR säger ingenting om den arvsmassa den detekterar är aktiv eller inaktiv, vilket jag tidigt skrev i tråden.
Senast redigerad av NurseRatched 2021-01-27 kl. 23:31. Anledning: Skrivfel
Citera
2021-01-27, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Vill du länka hade det varit schysst.
01/27/2021
Infectious Disease Expert Warns Next 6 To 14 Weeks May Be ‘Darkest’ Of COVID-19 Pandemic

“The very worst of the pandemic is yet before us,” Michael Osterholm said, citing new variants of the coronavirus as a primary concern.

Infectious disease expert Michael Osterholm said Tuesday that he fears the United States is about to enter its “darkest weeks” of the coronavirus pandemic yet.
https://www.huffpost.com/entry/michael-osterholm-warning-coronavirus-pandemic_n_60112bc5c5b6b8719d888159?guccounter=1&g uce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_ referrer_sig=AQAAADKNSqYJhBdfBGjs5Yv7k6M9WOlrZGe1J CX80MLgyNo7ptHtaUlWbIo5R-qvy2FFz1p0N38UzV8HnO A7Pk6U-v2Dbn0_9bYoGSlGleN1SUk9gs9ivYodNdIJB0GdqglqVx7YK9S SeajgpIfS5h6JBEFpCxj6mppoJfA3f3lL1aOq
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2021-01-27 kl. 23:35.
Citera
2021-01-27, 23:33
Medlem
Viruset tar ju sig vidare i kroppen via blodet när det väl fått fäste, det viktigaste skyddet är det initiala. Våra slemhinnor är ju till för att minska riskerna och så länge de inte har skador så utgör de inte så stor risk. Lungorna däremot är ett stort landskap att attackera, särskilt för ett virus som använder sig av receptorer som det är gott om i lungorna.

Sannolikheten för detta virus att smitta via slemhinnorna måste vara rätt liten, möjligen att torr luft på vintern ökar den en aning iom att slemhinnorna i näsa och hals då gärna torkar ut en aning. Men om det är så, då är smitta via mat definitivt en risk också. Och det behövde vi ju inte oroa oss för sade Tegnell för snart ett år sedan.

Utifrån det jag har sett så verkar delad luft vara det riktigt stora riskmomentet. Jag har flera exempel på där det är den enda möjligheten (smitta mellan elever i olika klasser i korridoren är mitt favoritexempel, men jag har fler). Men man skall aldrig säga aldrig.
Citera
2021-01-27, 23:33
Medlem
Medelkasss avatar
Jag besökte centrala Stockholm för första gången på c:a 8 månader under dagen. Tre observationer:

1: Människor på Norrmalm var avsevärt mer aggressiva än hur jag minns dem från innan mitt uppehåll. Totalt hörde jag fem personer tjafsa med eller skrika på andra under loppet av c:a 1,5h. "Håll avstånd!!!" "Gå inte här, jag går här!" Inte så lätt när det var trängsel på många gator och människor vandrade planlöst i ojämn takt.

2: Vissa ickenödvändiga butiker (souveniraffärer, tygaffärer, etc) var närmast smockfulla medan många andra butiker som fortfarande var öppna var helt öde. Jag kan inte erinra mig samma nivå av asymmetri mellan besökare i olika butiker från tidigare.

3: Tour de France-wannabe-cyklisterna var lika aggressiva och otrevliga som vanligt.

Har ni haft liknande erfarenheter?
Citera
2021-01-27, 23:37
Medlem
Surtrutens avatar
National Institutes of Health i USA verkar inte särskilt imponerade av de studier som gjorts på Ivermectin och det är väl ungefär det samma som framkom här i tråden för en tid sedan.

De studier som har gjorts på Ivermectin visar egentligen inga resultat, varken positiva eller negativa.
The COVID-19 Treatment Guidelines Panel’s Statement on the Use of Ivermectin for the Treatment of COVID-19
Last Updated: January 14, 2021

RecommendationThe COVID-19 Treatment Guidelines Panel (the Panel) has determined that currently there are insufficient data to recommend either for or against the use of ivermectin for the treatment of COVID-19. Results from adequately powered, well-designed, and well-conducted clinical trials are needed to provide more specific, evidence-based guidance on the role of ivermectin for the treatment of COVID-19.
https://www.covid19treatmentguidelines.nih.gov/statement-on-ivermectin/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in