2021-01-27, 22:30
Medlem
qwerty-66s avatar
Bättre för ekonomin att köra elimineringsstrategin mot covid19.

https://academictimes.com/south-korean-style-covid-19-response-wouldve-saved-65000-lives-in-uk/
Citera
2021-01-27, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Sex timmar är jättelångt. Jag åker från Stockholm till Köpenhamn på fem timmar.

Sverige har åtta miljoner människor som bor i ett snabbtågnät. Givetvis har ett virus bättre förutsättningar att spridas här än i Norge.

Ja enligt den här sidan tar det 6 Tim 45 min.
https://www.acprail.com/train-tickets/vy/#4c52c33892f41&data1=vy
Det är ganska lång tid. Det håller jag med om. Men tågresor inom Sverige tar också lång tid. Så parallellen håller om man undantar Sydsverige som har tätare befolkningsstruktur.
Citera
2021-01-27, 22:37
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag är också tveksam till det, även om säkert smittan teoretiskt kan överföras även den vägen. Det här är ett luftvägsvirus, inte primärt någon kontaktsmitta. Det är i alla fall min uppfattning.

Men vi slipper iallafall vinterkräksjukan mm pga all handtvätt så nåt positivt är det med den åtgärden.
Citera
2021-01-27, 22:39
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Så USA;s och Sveriges ekonomi har klarat sig avsevärt mycket bättre än Finlands eller Norges?
Vilka kunniga ekonomer. De bara måste vi lyssna på! Precis som med Tegnell- en annan expert!

Mycket bättre än Norges onekligen och vad gäller folkhälsan är naturligtvis Sveriges långsiktiga strategi vinnaren
Citera
2021-01-27, 22:40
Medlem
Citat:
Jag är också tveksam till det, även om säkert smittan teoretiskt kan överföras även den vägen. Det här är ett luftvägsvirus, inte primärt någon kontaktsmitta. Det är i alla fall min uppfattning.
Egentligen är det ett "slemhinnevirus". Det smittar via slemhinnor men bryr sig inte om huruvida det mellanlandar på ett päron eller en diskbänk på sin väg mellan personers slemhinnor.

Sprita händerna!!!
Citera
2021-01-27, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Egentligen är det ett "slemhinnevirus". Det smittar via slemhinnor men bryr sig inte om huruvida det mellanlandar på ett päron eller en diskbänk på sin väg mellan personers slemhinnor.

Sprita händerna!!!

Kan vara bra at Du som nurse reder ut det som tidigare sagts i tråden att man kan inte smittas av mat, för maten hamnar vanligtvis inte i lungorna. Intressant är ju då om man kan smittas på en restaurang när man som sk "hälsolevare" stoppar i sig en sallad som covid+ - kocken just nyst i, och hur man då skulle få denna anrättning ner i magsäckens syrabad utan att passera slemhinnor...

De flesta tycks tro att då viruset är åtminstone delvis luftburet kan man precis som Du skriver strunta i döda ytor - och det tror jag inte på...
Citera
2021-01-27, 23:01
Medlem
Citat:
Tror ni viruset sprids mycket på ytor.
Såg inslag på TV om ett ambulansteam i Libanon. Efter det att de fraktat en coronasmittad i ambulansen sanerade de alla ytor inuti ambulansen.

Om en coronasmittad färdas i en bil, stannar viruset kvar i luften inuti bilen? Kan viruspartiklar lägga sig på säten och golvmattor, innertak, instrumentpanel osv och virvla runt i luften och smitta andra personer som åker i bilen ett dygn senare?

Ambulanspersonal är väldigt försiktiga. Även här i Sverige innan coronan, satte dom sin egen och ambulansens hälsa före min. Dom tog hand om mig också. Och så måste det nog vara. Tar dom inte hand om sig själva i första hand - står ju patienterna utan transport och vård.

Och det kan man ju tänka sig en patient som är så smittsam - är ju nödvändigt eliminera all risk.

Sjuka människor hostar - nyser - spottar - gråter - blöder - kräks - har diarré
Citera
2021-01-27, 23:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Men vi slipper iallafall vinterkräksjukan mm pga all handtvätt så nåt positivt är det med den åtgärden.

Det har du rätt i

Antagligen var det så att FHM bedömde att det var det enda man kunde göra i början av pandemin. Säga åt folket att stanna hemma om de kände sig sjuka, samt att tvätta händerna. Någon beredskap utöver det fanns inte i Sverige. Därav avogheten mot munskydd exempelvis.
Citera
2021-01-27, 23:03
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Den här dippen som vi ser nu är enligt Dr Michael Osterholm bara lugnet före tsunamin.

Såg ett inslag där han går igenom de nya mutationerna och är helt övertygad om att fram emot slutet på februari/början på mars så kommer vi få uppleva den värsta vågen av viruset.

Kom ihåg att spanska sjukans andra våg definierades av en mutation av viruset.

Vi har enligt Michael Osterholm inte haft en andra våg utan enbart en första våg som varierat i intensitet. Storbritannien har dock haft sin andra våg och är för tillfället mitt i den.

Alla länder kommer behöva göra som Storbritannien för att inte kollapsa.

Vill du länka hade det varit schysst.
Citera
2021-01-27, 23:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched

Sprita händerna!!!

Är det farligt att äta viruset? Trodde det dog i magen. Fattar att man kan få sig viruset om en person hostat i händerna, sedan tagit i dörrhandtaget, varefter man själv tar i handtaget och petar sig i näsan. Samtidigt tror jag det är få som blir smittade den vägen. Skulle gissa att 99% av smittöverföringen sker genom att folk andas in viruset.
Citera
2021-01-27, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Ja enligt den här sidan tar det 6 Tim 45 min.
https://www.acprail.com/train-tickets/vy/#4c52c33892f41&data1=vy
Det är ganska lång tid. Det håller jag med om. Men tågresor inom Sverige tar också lång tid. Så parallellen håller om man undantar Sydsverige som har tätare befolkningsstruktur.
Jag håller inte riktigt med om att tåg tar lång tid i Sverige. 8 miljoner svenskar bor inom systemet för X2000, och det innebär att du kan nå omkringliggande tätorter på kanske en halvtimme.

Problemet är inte långresorna, utan alla som åker en eller ett par stationer och arbetar på "nästa" större ort. Det görs 150.000 resor per dag. Om 1 promille av Sverige har covid, så kommer 150 covidsmittade åka X2000 varje dag, och ta med sig viruset till en annan ort.

Såhär skriver happyrail om Norge:

https://www.happyrail.com/sv/tag-i-norge
Mellan större städer går det inte mycket tåg varje dag på grund av de stora avstånden. Till exempel mellan Oslo och Bergen, de två huvudstäderna, finns det bara app. 4-5 tåg per dag.
Det här är faktiskt en punkt där Norge och Finland skiljer ut sig internationellt. De är kanske de enda länderna i Europa som både har relativt stora avstånd mellan sina tätorter, och som också saknar ett system för höghastighetsförbindelser för pendling mellan tätorterna.
Citera
2021-01-27, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jacques13
Kan vara bra at Du som nurse reder ut det som tidigare sagts i tråden att man kan inte smittas av mat, för maten hamnar vanligtvis inte i lungorna. Intressant är ju då om man kan smittas på en restaurang när man som sk "hälsolevare" stoppar i sig en sallad som covid+ - kocken just nyst i, och hur man då skulle få denna anrättning ner i magsäckens syrabad utan att passera slemhinnor...

De flesta tycks tro att då viruset är åtminstone delvis luftburet kan man precis som Du skriver strunta i döda ytor - och det tror jag inte på...
Nej jag tror inte heller på det.

Det smittar via slemhinnor och visst, rör du inte dina slemhinnor med kontaminerade fingrar är det heller inget problem men vi tar oss i näsan eller i ögonen oftare än vi tror.

Upphettad mat är inget problem, eftersom virus inaktiveras vid ganska måttliga temperaturer.

Se till att få köttet well done på krogen och hemma!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in