2021-01-27, 21:43
Medlem
IMBILDENs avatar
Tror ni viruset sprids mycket på ytor.
Såg inslag på TV om ett ambulansteam i Libanon. Efter det att de fraktat en coronasmittad i ambulansen sanerade de alla ytor inuti ambulansen.

Om en coronasmittad färdas i en bil, stannar viruset kvar i luften inuti bilen? Kan viruspartiklar lägga sig på säten och golvmattor, innertak, instrumentpanel osv och virvla runt i luften och smitta andra personer som åker i bilen ett dygn senare?
Citera
2021-01-27, 21:44
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Nej inte så oväntat.

Ju mindre man förstår om ekonomi, desto mer vill man ha lockdowns, är min erfarenhet.

Ju mer man förstår om ekonomi ju mer vill man få slut på pandemin så fort det går till nästan vilket pris som helst...
Citera
2021-01-27, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Såg inslag på TV om ett ambulansteam i Libanon. Efter det att de fraktat en coronasmittad i ambulansen sanerade de alla ytor inuti ambulansen.

Om en coronasmittad färdas i en bil, stannar viruset kvar i luften inuti bilen? Kan viruspartiklar lägga sig på säten och golvmattor, innertak, instrumentpanel osv och virvla runt i luften och smitta andra personer som åker i bilen ett dygn senare?
Tänk alla ytor som finns i en skolbyggnad.
Kan även ta sig in i covidsäkra bunkrar.
Citera
2021-01-27, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Den här "totalisoleringen av riskgrupper" som vi gjorde bra i våras måste jag ha missat.
Vad tänker du på då?
Var det inte då personer i riskgrupperna dog som flugor?
Jag tänker såklart på den frivilliga husarresten för 70+.
Äldrevården är en annan femma där man totalt misslyckades framförallt i Stockholm. Men det var för att man misslyckades med gränskontroller och karantän och att testa asymptomatiska fall.
Jag tycker att man borde ha stängda gränser och testa för att isolera bort smitta. Den kontrollen borde man ha innan man bestämmer nivån på restriktionerna ute i samhället.
Citera
2021-01-27, 22:11
Medlem
Citat:

Nej enligt uppgifter i träden är ju handtvätt och handsprit obsolet, så enligt detta sprids inte virus alls på ytor.

Om det verkligen är så är jag däremot tveksam till.
Citera
2021-01-27, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Mycket insiktsfull insändare i SvD angående det ovetenskapliga och samhällsfientliga med lockdowns. Jag kunde skrivit samma sak för ett år sedan

https://www.svd.se/nedstangningar-gor-mer-skada-an-nytta/i/senaste/om/debatt

Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Nej inte så oväntat.

Ju mindre man förstår om ekonomi, desto mer vill man ha lockdowns, är min erfarenhet.

Så USA;s och Sveriges ekonomi har klarat sig avsevärt mycket bättre än Finlands eller Norges?
Vilka kunniga ekonomer. De bara måste vi lyssna på! Precis som med Tegnell- en annan expert!
Citera
2021-01-27, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Så USA;s och Sveriges ekonomi har klarat sig avsevärt mycket bättre än Finlands eller Norges?
Vilka kunniga ekonomer. De bara måste vi lyssna på! Precis som med Tegnell- en annan expert!
Just precis.
Gör som Greta, lyssna på experterna.
Citera
2021-01-27, 22:20
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Den här dippen som vi ser nu är enligt Dr Michael Osterholm bara lugnet före tsunamin.

Såg ett inslag där han går igenom de nya mutationerna och är helt övertygad om att fram emot slutet på februari/början på mars så kommer vi få uppleva den värsta vågen av viruset.

Kom ihåg att spanska sjukans andra våg definierades av en mutation av viruset.

Vi har enligt Michael Osterholm inte haft en andra våg utan enbart en första våg som varierat i intensitet. Storbritannien har dock haft sin andra våg och är för tillfället mitt i den.

Alla länder kommer behöva göra som Storbritannien för att inte kollapsa.
Skärp dig, för fan. Ingenting talar för att vi går mot värre tider; snarare tvärtom. Allt pekar på att eländet snart är över. Vaccinationen är i full gång och vi kanske till och med har viss flockimmunitet. Till det ska också sägas att viruset är harmlöst för minst 99 % av befolkningen, vilket diskvalificerar alla jämförelser med spanska sjukan.

Ständigt detta "snart kommer kollapsen". Den har inte kommit än och kommer högst troligt inte komma inom överskådlig framtid heller.
Citera
2021-01-27, 22:26
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:

Logiskt sett, JA.

Minns ej längre virusets överlevnadstider vid olika temp. Va mycket om det i tråden i våras.
Kommer bara ihåg att det levde minst 28 dygn vid +4 grader.
En bil som står ute på vintern, lär vara optimalt för ett virus.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2863430/

Överlevnadstiden sjunker snabbt om tempen ökar, ...........
Citera
2021-01-27, 22:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej enligt uppgifter i träden är ju handtvätt och handsprit obsolet, så enligt detta sprids inte virus alls på ytor.

Om det verkligen är så är jag däremot tveksam till.

Jag är också tveksam till det, även om säkert smittan teoretiskt kan överföras även den vägen. Det här är ett luftvägsvirus, inte primärt någon kontaktsmitta. Det är i alla fall min uppfattning.
Citera
2021-01-27, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Ja

Hvorfor har Sverige så ikke konsekvent indført munskydd påbud i togtrafikken på et tidligt tidspunkt?

https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Passenger_transport_statistics/da#Togpassagerer
En giltig fråga, men det större problemet är inte smitta på själva tåget, utan den smitta som sker på destinationen.
Citera
2021-01-27, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Skärp dig, för fan. Ingenting talar för att vi går mot värre tider; snarare tvärtom. Allt pekar på att eländet snart är över. Vaccinationen är i full gång och vi kanske till och med har viss flockimmunitet. Till det ska också sägas att viruset är harmlöst för minst 99 % av befolkningen, vilket diskvalificerar alla jämförelser med spanska sjukan.

Ständigt detta "snart kommer kollapsen". Den har inte kommit än och kommer högst troligt inte komma inom överskådlig framtid heller.
Om 2 veckor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in