2021-01-27, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Fast ditt "förslag" går ju ut på att först måste man förstå allt (Naturlagarna som krävs för att beskriva universum, vilket kvantmekaniken dessutom inte gör)

Sen när man förstått allt, så kan man svara på frågan.

Dels så Deutsch med största sannolikhet fel ute när han antyder att kvantmekanik skulle innehålla svaret på allt i universum. (Vad hände med unified tex?).
Jag utgår naturligtvis bara från naturlagarna som vi känner till idag. Menar du att den fria viljan motsägs av naturlagar som vi inte känner till? Eller vad menar du egentligen?

Citat:
Dels så är det ju ett helt innehållslöst påstående som du gör. Att föreslå att först veta allt, sen svara på frågan. Jag tror inte man kan kalla det för ett seriöst "förslag" om steg ett är: Vet allt.
Notera att bevisbördan ligger på dig att koppla fri vilja till naturlagarna. Att min föreslagna ansats framstår som hopplöst svår kan säkert förklaras med mitt bristande intellekt. Den som är intelligentare än mig skulle säkert kunna hitta en bättre ansats. Ordet är fritt!
Citera
2021-01-27, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Jag menar inte diskussionen om den fria viljan. Jag menar den fria viljan som mentalt verktyg.
Det bygger på att man gör en mental bild av en framtid man vill undvika, och så undviker man den.
Det momentet har inget med fysik att göra. Det är därför vi har den här långa tråden för att de flesta människor är inställda på att hitta den fria viljan i fysiken. Och när de letat där förgäves säger de, den finns inte!
De kanske letade på fel ställe, och den fria viljan var inte det vi trodde att den var.

Exempel:

Herr Cuntwell funderar på att stjäla en bil. Innan han gör det går han igenom scenariot i sitt huvud.
Då kommer han fram till att han riskerar att bli straffad för sitt brott, och beslutar sig för att handla annorlunda. Ser du, han handlade annorlunda! Annorlunda än det scenario som spelades upp i hans huvud. Det är vad som menas med att handla annorlunda. Annorlunda än den mentala simuleringen.

Den ordningsmakt som hotar med straff måste också tro att straffet har verkan, att Herr Cuntwell är straffbar så att säga. Eftersom ordningsmakten tror det, är denna tro en länk i den kausala kedjan i vilken Herr Cuntwell antingen stjäl bilen och blir bestraffad, eller – låter bli för att han hellre vill undvika straff. Vad det än blir, så är det deterministiskt, för det sker i den fysiska verkligheten.

Om han valde att stjäla bilen och ångrar sig efter bestraffningen så kanske han säger; -jag skulle ha handlat annorlunda. (Han kör en simulering i huvudet igen fast bakåt i tiden när han säger det, vilket självklart inte ändrar det som skett, men eventuellt så leder det till att han inte upprepar samma misstag). Ordningsmakten håller med och svarar på liknande sätt; du kunde ha handlat annorlunda. (Återigen, en simulering). Givetvis kunde han inte ha handlat annorlunda än han handlat.

Man begår alltså ett misstag om man tar begrepp från simuleringen ("kunde ha handlat annorlunda") som om det representerade något i den fysiska världen. Att det inte gör det är väl alldeles uppenbart, speciellt med tanke på alla fruktlösa försök här att använda det som definition.

En deterministisk, d.v.s. förutsägbar värld, är dessutom förutsättningen för att en mental simulering ska vara meningsfull.

Dåliga nyheter för alla som tyckte att det fanns en motsättning mellan determinism och den fria viljan alltså.

Den här mänskliga böjelsen att tro att simuleringen är verkligheten går som en röd tråd, inte bara i denna tråd, utan i historien. Evolutionärt?

Det var därför jag tog upp Zenons paradox. Zenon hittade inte den mentala simulering som vi kallar rörelse i fysiken, när han analyserade pilens väg. Hans slutsats blev att rörelse inte existerar.

Känns det igen?

Ja, detta är ju en bra beskrivning på hur fri vilja ej existerar. En bra beskrivning av hur människor trots att de tror de har fri vilja, fungerar precis som de gör ändå, utan fri vilja.

Poängen är ju att den intuitiva fria viljan innebär att personen faktiskt trodde den hade ett val.

Den intuitiva känslan säger dig att du väntande inte bara på ett meddelande från hjärnan huruvida du skall stjäla bilen eller inte, utan du känner att det finns något i medvetandet (jaget, en själ, en agent, osv) som kan påverka utfallet.

Det är den illusionen jag försöker belysa, och problemet med att tro den illusionen är verklig.

Hans val/beslut som spelar upp sig i huvudet är ju bara tankar som råkar formulera sig så. En hjärna som är fri från illusionen av fri vilja skulle spela upp andra tankar.

Givetvis en genomgång av konsekvenser och alternativ, men mer i form att iakta en stock i en fors. Det går inte styra resultatet, men det ska bli intressant att se vilken strand stocken spolas upp på.
Citera
2021-01-27, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Jag utgår naturligtvis bara från naturlagarna som vi känner till idag. Menar du att den fria viljan motsägs av naturlagar som vi inte känner till? Eller vad menar du egentligen?

Notera att bevisbördan ligger på dig att koppla fri vilja till naturlagarna. Att min föreslagna ansats framstår som hopplöst svår kan säkert förklaras med mitt bristande intellekt. Den som är intelligentare än mig skulle säkert kunna hitta en bättre ansats. Ordet är fritt!

Känns inte helt seriöst att föreslå en ansats i form av att först bygga en maskin som kan simulera vad som helst i universum. Vad tillför det till en tråd på Flashback?
Citera
2021-01-27, 20:17
Medlem
Citat:
Känns inte helt seriöst att föreslå en ansats i form av att först bygga en maskin som kan simulera vad som helst i universum. Vad tillför det till en tråd på Flashback?
Det är inget krav att du skall bygga en maskin. Det räcker att definiera en maskin och visa att dess utökade instruktionsuppsättning krävs för att simulera en beslutsprocess som kan kallas fri.

Om du inte har en aning om hur du skall bevisa ditt påstående så undrar jag vad du har för fog för att anse det vara bevisat? Jag har också mängder med favorithypoteser som spekulativt förklarar hur jag tror att världen fungerar, men jag gör mitt bästa för att skilja på vad som är favorithypoteser och vad jag faktiskt kan veta.
Citera
2021-01-27, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Det är inget krav att du skall bygga en maskin. Det räcker att definiera en maskin och visa att dess utökade instruktionsuppsättning krävs för att simulera en beslutsprocess som kan kallas fri.

Så vi behöver bara definiera en maskin som kan simulera fri vilja? Detta är inte en seriös ansats.

Citat:
Om du inte har en aning om hur du skall bevisa ditt påstående så undrar jag vad du har för fog för att anse det vara bevisat? Jag har också mängder med favorithypoteser som spekulativt förklarar hur jag tror att världen fungerar, men jag gör mitt bästa för att skilja på vad som är favorithypoteser och vad jag faktiskt kan veta.

Ja, det kan man ju verkligen undra. Halmgubbe? Var har jag påstått det är bevisat?
Citera
2021-01-27, 20:30
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ja, detta är ju en bra beskrivning på hur fri vilja ej existerar. En bra beskrivning av hur människor trots att de tror de har fri vilja, fungerar precis som de gör ändå, utan fri vilja.

Poängen är ju att den intuitiva fria viljan innebär att personen faktiskt trodde den hade ett val.

Den intuitiva känslan säger dig att du väntande inte bara på ett meddelande från hjärnan huruvida du skall stjäla bilen eller inte, utan du känner att det finns något i medvetandet (jaget, en själ, en agent, osv) som kan påverka utfallet.

Det är den illusionen jag försöker belysa, och problemet med att tro den illusionen är verklig.

Hans val/beslut som spelar upp sig i huvudet är ju bara tankar som råkar formulera sig så. En hjärna som är fri från illusionen av fri vilja skulle spela upp andra tankar.

Givetvis en genomgång av konsekvenser och alternativ, men mer i form att iakta en stock i en fors. Det går inte styra resultatet, men det ska bli intressant att se vilken strand stocken spolas upp på.
Ditt argument är alltså att din infantila definition av 'fri vilja' ('själar som fritt kan välja bland en mängd alternativa universum vilket de vill leva i') inte refererar till något fysiskt verkligt, därför att vårt "medvetande" eller "själ" inte kan påverka sin omvärld?

Många av oss du misslyckats övertyga om att konvertera till dina icke-falsifierbara metafysiska positioner tror varken på själar eller möjligheten för dessa att vandra fritt mellan alternativa universum. Det förstår du väl?
För inte är det väl så att du vill att vi också skall anamma samma infantila definition av 'fri vilja'?

Angående meningen "En hjärna som är fri från illusionen av fri vilja skulle spela upp andra tankar.":
Menar du nu att de som tror som du ändå har förmågan att tänka andra tankar, eller är det tautologin 'om man är någon annan, då är man någon annan' du vill förmedla med den meningen?

Du inser väl att alla dina svarsinlägg och idiotförklaringar av dina motdebattörer är trådens största halmgubbar?
Om du börjar bita vargarna i skogen så ska du inte bli förvånad om de biter tillbaka...
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-01-27 kl. 20:40.
Citera
2021-01-27, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Datura.Naturans
Ditt argument är alltså att din infantila definition av 'fri vilja' ('själar som fritt kan välja bland en mängd alternativa universum vilket de vill leva i') inte refererar till något fysiskt verkligt, därför att vårt "medvetande" eller "själ" inte kan påverka sin omvärld?

Många av oss du misslyckats övertyga om att konvertera till din icke-falsifierbara metafysiska position tror varken på själar eller möjligheten för dessa att vandra fritt mellan alternativa universum. Det förstår du väl?
För inte är det väl så att du vill att vi också skall anamma samma infantila definition av 'fri vilja'?

Tyvärr ingen aning om vad du menar. Människor tror på medvetande, jaget, själar, agenter, osv, osv. Varför du vill använda detta faktum för att kalla mig infantil vet jag inte.

Citat:
Angående meningen "En hjärna som är fri från illusionen av fri vilja skulle spela upp andra tankar.":
Menar du nu att de som tror som du ändå har förmågan att tänka andra tankar, eller är det tautologin 'om man är någon annan så är man någon annan' du vill förmedla med den meningen?

Poängen är att hjärnan spelar upp tankar/stories som inte alltid är sanna, vilket påverkar hur vi ser på verkligheten. Samt att den kan spela upp andra tankar, med ungefär samma resultat, om vi ser annorlunda på verkligheten.

Du verkar inte vilja diskutera i välvilja, om vi skall fortsätta vill jag be om trevligare ton.
Senast redigerad av FlamRed 2021-01-27 kl. 20:42.
Citera
2021-01-27, 20:43
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Tyvärr ingen aning om vad du menar. Människor tror på medvetande, jaget, själar, agenter, osv, osv. Varför du använda detta faktum för att kalla mig infantil vet jag inte.
Det jag sa var att din definition är infantil.
Men du kanske är gift med dina övertygelser så pass att du ser dem som dig själv?

Att andra tror på själar och har infantila föreställningar om sin identitet har väl ingen bäring på oss som inte tror på själar?

Varför försöker du övertyga oss som inte tror på själar att själar inte existerar?
Varför försöker du förklara för oss som inte tror att medvetandet har en kausal roll i universum att så är fallet?

Bygger du en hemlig armé av halmgubbar?
Eller varför producerar du så många och sedan beskyller oss andra för det?
Citat:
Poängen är att hjärnan spelar upp tankar/stories som inte alltid är sanna, vilket påverkar hur vi ser på verkligheten. Samt att den kan spela upp andra tankar, med ungefär samma resultat, om vi ser annorlunda på verkligheten.
Okej, wow - du revolutionerade verkligen min världsbild nu...

Hjärnan kan alltså spela upp andra tankar? Hur gör jag om jag vill se annorlunda på verkligheten?
Citat:
Du verkar inte vilja diskutera i välvilja, om vi skall fortsätta vill jag be om trevligare ton.
Som sagt, om du börjar bita vargarna i skogen skall du inte bli förvånad om de biter tillbaka.
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-01-27 kl. 20:51.
Citera
2021-01-27, 20:48
Medlem
Citat:
Det jag sa var att din definition är infantil.
Men du kanske är gift med dina övertygelser så pass att du ser dem som dig själv?

Okej, wow - du revolutionerade verkligen min världsbild nu...

Som sagt, om du börjar bita vargarna i skogen skall du inte bli förvånad om de biter tillbaka.

Jag måste nog ett tjugotal gånger i denna tråd hävdat att det inte finns någon meningsfull definition av fri vilja. När du sedan kallar "min definition" för infantil så gör du en klassisk halmgubbe.

Även fast du är en varg så är det tröttsamt.
Citera
2021-01-27, 20:57
Medlem
Citat:
Att andra tror på själar och har infantila föreställningar om sin identitet har väl ingen bäring på oss som inte tror på själar?

Varför försöker du övertyga oss som inte tror på själar att själar inte existerar?
Varför försöker du förklara för oss som inte tror att medvetandet har en kausal roll i universum att så är fallet?

Bygger du en hemlig armé av halmgubbar?

Det var en illustration av den intuitiva fria vilja. Ta det inte personligt om det inte passar dig.

Du kanske även noterade att jag började inlägget med att säga att "ni" har rätt i beskrivningen som gjordes...
Citera
2021-01-27, 20:59
Medlem
Citat:
Halmgubbe? Var har jag påstått det är bevisat?
Hävdar du att det kan härledas så implicerar det väl ändå att saken är bevisad?
(FB) Fri vilja - samlingstråd

Men för min del kan vi gärna släppa detta nu och gå vidare.
Citera
2021-01-27, 21:09
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Jag måste nog ett tjugotal gånger i denna tråd hävdat att det inte finns någon meningsfull definition av fri vilja. När du sedan kallar "min definition" för infantil så gör du en klassisk halmgubbe.

Även fast du är en varg så är det tröttsamt.
Jag har sett mängder av meningsfulla definitioner av fri vilja, bara här i tråden har jag sett minst en handfull.
Dessutom har jag tidigare (>6mån sedan) diskuterat detta med dig och då presenterat ett flertal både historiska och moderna modeller av 'fri vilja' som jag då hämtade från https://www.informationphilosopher.com/freedom.
Därtill har både BuggaMigInte och WbZV presenterat egna eleganta definitioner och angreppssätt på problemet.

Det är alltså en fallasi av blandingen 'halmgubbe', 'ignoransargument' och 'no true scotsman' du för nu.
"Jag har inte sett någon definition av fri vilja som jag finner meningsfull, därför finns det ingen meningsfull definition av fri vilja"

Det är ingen halmgubbe att påstå att din definition av 'fri vilja' är infantil, det är min faktiska åsikt.

Du kan inte komma och påstå att "FlamRed har ingen definition av 'fri vilja'", därför att du har slängt dig med begreppet massor av gånger och du har menat något med frasen, alltså menar du något när du säger 'fri vilja'. Även om du också menar att 'fri vilja' inte är något som existerar, så måste du väl ha ett hum om vad det är du hävdar inte existerar?

Om du inte refererar till någonting när du skriver 'fri vilja', då kan du väl lika gärna använda ordet 'kakabukkokabu'?

Om du tycker att jag är tröttsam, då kan du ju försöka föreställa dig hur tröttsam du är i andras ögon.
Jag har brandlarm hemma som tillför mer intressanta saker än de inlägg du har producerat i ämnet..
Citat:
Det var en illustration av den intuitiva fria vilja. Ta det inte personligt om det inte passar dig.

Du kanske även noterade att jag började inlägget med att säga att "ni" har rätt i beskrivningen som gjordes...
Aha, varje gång du har förklarat för mig att min 'fria vilja' inte finns så har du alltså gjort en halmgubbe av min position?
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-01-27 kl. 21:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in