2021-01-27, 18:07
  #9865
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Jag kan inte förstå det här med att diskutera SE. Vad är skillnaden mot CA och CP? Den senare är friad i domstol och ändå hängs han ut. Varför är det så farligt att spekulera kring att SE är skyldig?

Lättkränkta Social Justice Warriors som ser sig som moraliskt överlägsna och känner sig bekräftade när de får visa alla andra här i världen hur de känner...

På ett sätt var det synd att han blev utpekad, för den här tråden kommer vara förstörd för en lång tid framöver. Det kommer helatiden in nya som bemp, sankmark och compani. Just nu är det meningslöst att försöka fokusera på själva sakfrågorna eftersom folk helatiden ska dra upp PU, presskonferensen, hur hemskt utpekandet är, GW's slump, "inte mördartypen", osv, osv... som för oss andra som varit med ett tag är totalt ointressant i sammanhanget.
Citera
2021-01-27, 18:09
  #9866
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Läser man signalementet i den länkade artikeln, jämför med SE och tänker på att ingen kunnat styrka hans närvaro efter mordet så är det för mig mycket märkligt att man bombsäkert kan avskriva honom. Visst var vittnesmålen osäkra, olika osv men ringer det inte en klocka även hos de mest övertygade? Stålbågade glasögon, 180 cm och grå keps stämmer mycket väl in på SE. Lägg till YN och hennes observation av en eventuell handledsväska . Nu "cherrypickar" jag men min poäng är att det finns saker som gör att man åtminstone bör kunna tänka tanken att SE kan vara mördaren. I alla fall när man finner CP,CA, KGB, Sydafrika som högst trovärdiga.

Personligen tycker jag att det inte finns grund för att med 100% säkerhet friskriva SE. Detsamma gäller dock även övriga av de populäraste förslagen på GM, vittnesmålen som finns är helt enkelt för osäkra o spretiga. Av de mest nämnda "ensamma galningarna" är det väl ingen som har vattentätt alibi, närmast kommer väl kanske VG. SEs uppenbara bevisade närhet till platsen vid rätt tid gör ju att han sticker ut, annars är de övriga ovan nämnda troligare alternativ, kanske inte KGB dock.
Citera
2021-01-27, 18:11
  #9867
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Har sagts förr men tål att återupprepas. Varken AB eller IM är förmodligen speciellt bra vittnen, av skilda skäl.

AB är ganska så rejält på picklurven och ser GM en mkt kort tid rakt bakifrån.

IM å sin sida sitter stressad i en felparkerad bil ca 40m bort o väntar otåligt på sina passagerare som tar ut pengar, vilket han då säkert sneglar på.

IM (i likhet med de flesta vittnen) har ingen orsak att vara speciellt fokuserad på något/någon speciellt, förrän det händer något speciellt som drar uppmärksamheten till sig. IM har förmodligen bl.a sett AB o kanske någon mer, men har av naturliga skäl inte haft direkt exakt fokus på människor o rörelser 40m bort på andra sidan Sveavägen.

Först när skotten avlossas, lr möjligen sekunderna innan, blir han mer fokuserad. Han säger iofs sedan att han observerar GM upp till minuten efter skotten, men det rimmar mkt dåligt med vad övriga vittnen säger. Men det är avståndet o tiden på dygnet som i första hand gör att detaljerna i hans vittnesmål känns aningens tveksamma.
Visst, han är berusad. Ett par snapsar, ett par öl och en whisky - typ (vill jag minnas). Dock behöver inte hans vittnesmål helt slås i spillror. Björkman är väl medveten om sin alkoholpåverkan och att den bidrar till fragmentariska minnesbilder. Men när det kommer till mössan finns det inget annat vittne som med så kraftigt eftertryck är så säker på sin sak. Fullkomligt övertygad är han till och med. Andra delar är han osäker på, t.ex. om GMs ytterplagg och att det lika gärna skulle kunna vara Palmes - men INTE när det gäller mössan! Och Palme hade inte sådan mössa på sig, så där kunde det inte skett en förväxling.
Jag har själv varit vittne i mitten av 90- talet till en olycka som kunde slutat mitt. Om du tar det Björkman hade druckit gånger tre (minst) så närmar man sig det jag drack under kvällen. Men när en bil krockade in i en husfasad metrar bakom mig blev jag Sveriges nyktraste på bråkdelen av en sekund och jag kan än i dag i detalj beskriva händelsen och vad jag upplevde. Jag redogjorde då hela händelseförloppet i ett polisförhör dagen efter.
Citera
2021-01-27, 18:15
  #9868
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niqq
Lättkränkta Social Justice Warriors som ser sig som moraliskt överlägsna och känner sig bekräftade när de får visa alla andra här i världen hur de känner...

På ett sätt var det synd att han blev utpekad, för den här tråden kommer vara förstörd för en lång tid framöver. Det kommer helatiden in nya som bemp, sankmark och compani. Just nu är det meningslöst att försöka fokusera på själva sakfrågorna eftersom folk helatiden ska dra upp PU, presskonferensen, hur hemskt utpekandet är, GW's slump, "inte mördartypen", osv, osv... som för oss andra som varit med ett tag är totalt ointressant i sammanhanget.
Vi får nog ge oss till tåls till den 19 februari då TP:s nya utgåva av boken släpps.
Citera
2021-01-27, 18:42
  #9869
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niqq
Lättkränkta Social Justice Warriors som ser sig som moraliskt överlägsna och känner sig bekräftade när de får visa alla andra här i världen hur de känner...

På ett sätt var det synd att han blev utpekad, för den här tråden kommer vara förstörd för en lång tid framöver. Det kommer helatiden in nya som bemp, sankmark och compani. Just nu är det meningslöst att försöka fokusera på själva sakfrågorna eftersom folk helatiden ska dra upp PU, presskonferensen, hur hemskt utpekandet är, GW's slump, "inte mördartypen", osv, osv... som för oss andra som varit med ett tag är totalt ointressant i sammanhanget.
Men! Kanske är allt mkt enklare än så?!!
Många av oss "ANTI SE" har kanske insett redan för 30talet år sedan, att GM är för gott försvunnen; In i skuggorna på bakgatorna.
Och vi är inte alls så sugna på "trösteförklaringar" om vem som sköt. Överordnat är då kanske, att varken den gode SE eller nån annan (som det oxå bara finns ultrasvaga indicier mot) ska få hängas ut och demoniseras , lite hur faen som helst.
HUR är det då med SE FÖRESPRÅKARNA??? KAN det möjligen vara så , att ni mest drivs av "confirmation bias"?? ATT ni så att säga har gjort till er lilla livsuppgift, att backa upp KP.s slutord från den 10. juni 2020? Om det ligger till så, hur värderar ni i så fall SE.s "rätt till gravfrid"??
Citera
2021-01-27, 18:52
  #9870
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Men! Kanske är allt mkt enklare än så?!!
Många av oss "ANTI SE" har kanske insett redan för 30talet år sedan, att GM är för gott försvunnen; In i skuggorna på bakgatorna.
Och vi är inte alls så sugna på "trösteförklaringar" om vem som sköt. Överordnat är då kanske, att varken den gode SE eller nån annan (som det oxå bara finns ultrasvaga indicier mot) ska få hängas ut och demoniseras , lite hur faen som helst.
HUR är det då med SE FÖRESPRÅKARNA??? KAN det möjligen vara så , att ni mest drivs av "confirmation bias"?? ATT ni så att säga har gjort till er lilla livsuppgift, att backa upp KP.s slutord från den 10. juni 2020? Om det ligger till så, hur värderar ni i så fall SE.s "rätt till gravfrid"??

Som sagt.. vad KP har sagt eller vad TP eller någon annan har skrivit eller inte skrivit är helt oviktigt. Jag tar till mig information direkt från källorna och gör egna slutsatser. Skiter fullständigt i gubbrackarns gravfrid, jag vill spekulera fritt utifrån de fakta som finns.
Citera
2021-01-27, 19:40
  #9871
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Visst, han är berusad. Ett par snapsar, ett par öl och en whisky - typ (vill jag minnas). Dock behöver inte hans vittnesmål helt slås i spillror. Björkman är väl medveten om sin alkoholpåverkan och att den bidrar till fragmentariska minnesbilder. Men när det kommer till mössan finns det inget annat vittne som med så kraftigt eftertryck är så säker på sin sak. Fullkomligt övertygad är han till och med. Andra delar är han osäker på, t.ex. om GMs ytterplagg och att det lika gärna skulle kunna vara Palmes - men INTE när det gäller mössan! Och Palme hade inte sådan mössa på sig, så där kunde det inte skett en förväxling.
Jag har själv varit vittne i mitten av 90- talet till en olycka som kunde slutat mitt. Om du tar det Björkman hade druckit gånger tre (minst) så närmar man sig det jag drack under kvällen. Men när en bil krockade in i en husfasad metrar bakom mig blev jag Sveriges nyktraste på bråkdelen av en sekund och jag kan än i dag i detalj beskriva händelsen och vad jag upplevde. Jag redogjorde då hela händelseförloppet i ett polisförhör dagen efter.

Vi kan inte veta hur mycket AB egentligen druckit, inte heller hur mycket han tål eller hur det påverkar honom o hans sinnen.

Det spelar ingen större roll för mig att han påstår att han är säker, han var troligen ganska så påverkad o då litar iaf jag inte på att han har uppfattat GM korrekt. En omtöcknad AB observerar förmodligen tämligen ointresserad att tre personer som ser ut som ett sällskap går några meter framför honom, det smäller till o AB flyr genast in Dekorimas portprång.

Är absolut inte övertygad om mössa ā la Jack Nicholsson I "Gökboet", möjligen att det från vissa vinklar kan ge ett sådant intryck, kanske speciellt om man är packad eller på 40m håll i mörker från en bil. Lutar mer åt något med skärm, men sedan kan det ju tänkas att någon ovanligare kombo kan varit aktuell. Traditionell gubbkeps känns dock också mindre troligt så skulle det varit SE borde han haft en annan kepsmodell än den han visade upp sig I.
__________________
Senast redigerad av Xeitum 2021-01-27 kl. 19:43.
Citera
2021-01-27, 20:33
  #9872
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Vi kan inte veta hur mycket AB egentligen druckit, inte heller hur mycket han tål eller hur det påverkar honom o hans sinnen.

Det spelar ingen större roll för mig att han påstår att han är säker, han var troligen ganska så påverkad o då litar iaf jag inte på att han har uppfattat GM korrekt. En omtöcknad AB observerar förmodligen tämligen ointresserad att tre personer som ser ut som ett sällskap går några meter framför honom, det smäller till o AB flyr genast in Dekorimas portprång.

Är absolut inte övertygad om mössa ā la Jack Nicholsson I "Gökboet", möjligen att det från vissa vinklar kan ge ett sådant intryck, kanske speciellt om man är packad eller på 40m håll i mörker från en bil. Lutar mer åt något med skärm, men sedan kan det ju tänkas att någon ovanligare kombo kan varit aktuell. Traditionell gubbkeps känns dock också mindre troligt så skulle det varit SE borde han haft en annan kepsmodell än den han visade upp sig I.
Fast vi vet vad han har sagt om vad han har sett. Skulle det vara rusdrycksfantasier? Läs förhören igen och försök sedan hitta något annat vittne som är så säker på en specifik detalj - det finns inte. Skulle vara Y.N. och väskan i så fall.
I ett annat scenario skulle jag kunnat ha varit mer tveksam, men precis som jag skrev tidigare - han är medveten om sin berusning och att det på grund av det gjort observationer som INTE kan ha varit riktiga - såsom vem rocken egentligen tillhör. Men på mössan råder det inget tvivel, vare sig om färg eller den uppvikta kanten runt huvudet.
Finns ingen som pratar om keps, förutom Jeppsson - och då rör det sig om en keps helt olik den gubbkeps SE hade.
Citera
2021-01-27, 20:45
  #9873
Medlem
SE hade ju en slags "vinterkeps" med öronlappar som kan fästas upp, jag tänker att detta i mörkret under några sekunder kan misstas för en mössa med mudd eller upprullad kant.

AB ritade mössan bakifrån och jag tänkte faktiskt att den likaväl kunde vara öronlapparna som han sett stå ut när de var uppvikta.
Citera
2021-01-27, 20:49
  #9874
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niqq
Lättkränkta Social Justice Warriors som ser sig som moraliskt överlägsna och känner sig bekräftade när de får visa alla andra här i världen hur de känner...

På ett sätt var det synd att han blev utpekad, för den här tråden kommer vara förstörd för en lång tid framöver. Det kommer helatiden in nya som bemp, sankmark och compani. Just nu är det meningslöst att försöka fokusera på själva sakfrågorna eftersom folk helatiden ska dra upp PU, presskonferensen, hur hemskt utpekandet är, GW's slump, "inte mördartypen", osv, osv... som för oss andra som varit med ett tag är totalt ointressant i sammanhanget.

Jag förstår ändå inte varför det är moraliskt mer rättfärdigat att peka ut CA eller CP...
Citera
2021-01-27, 21:09
  #9875
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Men! Kanske är allt mkt enklare än så?!!
Många av oss "ANTI SE" har kanske insett redan för 30talet år sedan, att GM är för gott försvunnen; In i skuggorna på bakgatorna.
Och vi är inte alls så sugna på "trösteförklaringar" om vem som sköt. Överordnat är då kanske, att varken den gode SE eller nån annan (som det oxå bara finns ultrasvaga indicier mot) ska få hängas ut och demoniseras , lite hur faen som helst.
HUR är det då med SE FÖRESPRÅKARNA??? KAN det möjligen vara så , att ni mest drivs av "confirmation bias"?? ATT ni så att säga har gjort till er lilla livsuppgift, att backa upp KP.s slutord från den 10. juni 2020? Om det ligger till så, hur värderar ni i så fall SE.s "rätt till gravfrid"??

Bra inlägg.

Har accepterat sedan länge att det aldrig kommer att klaras upp.

Inte ens med revolvern och ett bekännelsebrev.
För att det kan vara någon ute efter ära och belöning (förfalskat).

Det jag finner förvånande är att man vill låta sig luras.

SE-sekten vill låta sig förledas.

Efter århundradets skandal, för att citera CA, borde ingen svälja PU utpekande, speciellt utan ett endaste bevis.

Är det för att ni tror på PU och TP för att sova bättre om natten?

Få sinnesfrid?

Hat mot Moderater?

Det passar in i er världsbild?

För att svälja ett utpekande av SE utan bevis efter 34 år och det efter försöket med att använda CP som en patsy med hjälp av fabricerade bevis och en riggad konfrontation måste man ha ekonomisk vinning utav det eller vara rejält dum i hela huvudet.

Hur kan man acceptera detta utpekande utan ett enda spår av bevis?

Hjärntvätt?
Sett för mycket på SVT och TV4?

En gåta för mig.

PU la ned tre år.
Ingenting har de.

Utpekandet är politik.
Statliga tjänstemän som går sossepolitrukernas ärenden.

Precis som att PK-eliten försökt hjärntvätta folket att gängskjutningarna och våldtäkterna som ökat lavinartat beror på att Carl och Stefan tröttnat på Svenssonlivet och plötsligt blir kriminella.
Citera
2021-01-27, 21:11
  #9876
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Jag förstår ändå inte varför det är moraliskt mer rättfärdigat att peka ut CA eller CP...

Vem har påstått det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in