2021-01-27, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det du skriver kan vara rätt slutsats om att saken är mer komplicerad än att bli avhandlad över kaffe och hembakta bullar. Det är inget som är till Ebbas försvar. Tvärtom, det får konsekvenser för många människor när man som henne, klampar in i folks liv, med tron att det bara rör sig om en ensam äldre gubbe som man kan prata omkull.

Men det du kallar för förtida arvstvist, håller jag med om, utan att ha samma negativa syn som dig om familjen. Det handlar då om en bättre rätt som borde utredas beträffande ägarhierarkin innan Ebbas talan avhandlas i domstol. Det avtal Matz har, indikerar att han har en dold äganderätt i fastigheten.

Det finns tidigare avtal och transaktioner som är juridiskt bindande för Esbjörn, men inte inskrivna i fastighetsregistret. En sak familjer inte tänker på, om privata angelägenheter inom familjen, innan det som nu visar sig att det finns fräcka personer som kommer och bankar på dörren. Pandemin isolerar många äldre människor från nära och kära, en sak Ebba inte har reflekterat över, men utnyttjat.

Avtal med Matz har inte beaktats när Ebba tog kontakt med Esbjörn. Det är så det kan gå när en äldre människa inte kommer ihåg avtal han skrivit under.
Nu är vi äntligen helt överens. Konflikten bottnar i att det finns människor som tycker att de har dold äganderätt till Esbjörns hus.
2021-01-27, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Nu är vi äntligen helt överens. Konflikten bottnar i att det finns människor som tycker att de har dold äganderätt till Esbjörns hus.

Jag noterar att du lär dig om hur en diskussion ska föras, men det har gått långsamt.
2021-01-27, 17:47
Medlem
Reimers avatar
Mycket bra besked från Ebba Busch, tack Greenspam för länkarna.

Citat:
Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch säger att hon inte tänker backa i den konflikt om ett husköp hon är inblandad i.

– Jag har ju köpt det här huset, säger Ebba Busch.

I somras skrev Ebba Busch ett avtal med en 81-årig man som innebar att Busch skulle få köpa hans hus för knappt fyra miljoner kronor. Det är ett mer än hundra år gammalt trähus med stora renoveringsbehov intill en sjö strax utanför Uppsala.

Men affären har aldrig fullföljts. 81-åringen dök aldrig upp när köpet skulle bekräftas. 81-åringens juridiska ombud – Johann Binninge - säger att mannen ångrat sig och att det ursprungliga kontraktet inte är giltigt. 81-åringen är inte helt klar i huvudet och ombudet menar att han inte förstod vad det var för ett papper han skrev under.

– Han har svårt att minnas, svårt att ta till sig saker. Vi menar att han inte förstår innebörden av vad som står i ett avtal, säger Johann Binninge.
”Andra har ekonomiska intressen”

Ebba Busch däremot, menar att mannen varit fullt införstådd med affären och att det nu är personer i 81-åringens omgivning som agerar.

– Det är uppenbart att det finns andra personer som har ekonomiska intressen i huset och som inte uppskattar att han har valt att sälja huset till mig, säger Ebba Busch.

Det är en version som Johann Binninge inte håller med om.

– Nej det vill jag med emfas bestrida, jag har inte träffat några sådana släktingar. Det här är min huvudmans vilja, säger han.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/busch-backar-inte-fran-huskop

Binninge bekräftar också vad jag har hävdat länge, Matz är uppsnurrad på läktaren sedan lång tid tillbaka, det är Maggan Majkgård som är marionettskötare nu.

Majkgård kan ju knappast räknas till släktingar så för en gång skull så talar Binninge sanning.
2021-01-27, 18:15
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Jag gör ingen uträkning eftersom det är inget jag är intresserad av i detalj.

Det enda jag tycker är intressant är hur en person av Ebbas sort kan gå in och förstöra tillgångar tillhörande människor som för henne är främlingar. Det rör sig om tillgångar som andra människor äger och som inte tillkommer henne. Egendom som det tar generationer att bygga upp, förstörs av en främlings girighet.

Det vi lär oss, är att det finns folk som Ebba, utan någonting annat i bagaget än en stor käft, som kan få en månadslön på 140.000 kr i månaden för ingenting. Ebba är fartblind, och det förstår jag, eftersom det ska inte vara så enkelt att bli rik på ingenting.

Jag tycker Ebba belyser varför jag och många andra medborgare inte har någon större framtidstro om Sverige, när det är personer som Ebba som ska vara lösningen på problem.

Utbildningsnivån och kraven på politiker är noll i Sverige. Det är bottenskrapet som bestämmer över eliten och hårt arbetande människor. Gränsen har passerats ytterligare när äldre medborgares rätt till liv och hälsa, reduceras till tom retorik och valfläsk, från Ebba Busch när hon agerar på detta sätt, under en Pandemi. Attack mot en äldre medborgare som har olyckan att äga det hon vill ha till underpris.

Ebba ger mig både Putin och Trump vibbar. Hon har samma syn på sanningen när hon har sina populistiska utfall. Jag tänkte på Ebba när Putin ljög om sitt nya slott likt Ebba ljuger om sin koja när hon gör utfästelse om att Esbjörn behöver inte sälja, om han verkligen inte vill. Dagen efter inkommer Ebba med en stämning till tingsrätten om bättre rätt. Trots att Esbjörn visat med all tydlighet att han inte vill sälja.

Det ska bli intressant att följa om Sverige skyddar sina politiker, likt Trump skyddas i U.S.A av republikanerna, oavsett hur de agerar i en demokrati. Ebbas agerande tyder på att hon tror på att domstolarna kommer ge henne rätt, därför att hon som gris är trovärdigare än andra grisar oavsett lagarna i landet. Det är det som skrämmer mig angående folk som Ebba.

Jag kan skriva under på det om vissa politiker då Daniel Eliasson har verkligen inte varit duktig på sina sista 4 jobb och nu har han fått ett ännubättre jobb. Ingen närvaroplikt inga krav och omöjlig att avsätta samt bibehållen lön.
2021-01-27, 18:21
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiatigerlilja
Du har själv citerat källor på att försök att återbetala handpenningen har gjorts så om Ebba Busch känner sig lurad på den summan så kan hon ju alltid låta den återbetalas genom att meddela var hon vill att pengarna ska sättas in.

Dessutom kan man ju inte låta bli att undra hur lurad hon blev på den summan om det är så att hon förde över summan till honom efter det att hon mottagit det rekommenderade brevet som den gamle mannen påstår sig ha skickat dagen efter mötet, brevet där han enligt egen uppgift skrev att han inte ville fullfölja och alltså inte ville sälja.

Med tanke på hur förvirrad åldringen verkar (och med tanke på brevet dagen efter som han visat upp för pressen) så får man ju verkligen hoppas att Busch åtminstone följt normal praxis när det gäller kvitto och att hon har hans underskrift på kvittot som bevis på att han intygade att det stämde att han tog emot en handpenning för fastigheten från henne:
”Om du betalar en handpenning ska ni se till att skriva ett kvitto på den betalningen. Kvittot anger hur mycket som erlagts, för vilken fastighet och ska skrivas under av säljaren som intygar att det stämmer.”

Jag tror det är någon som inte riktigt uppdaterat sig om tidslinjen i fallet.

Affären genomfördes den 20/8
Handpenningen erlades 25/8
Röjningen gjordes den 30/8
Bild på brev daterat 3/9
Bild publicerad 9/10
2021-01-27, 18:22
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Mycket bra besked från Ebba Busch, tack Greenspam för länkarna.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/busch-backar-inte-fran-huskop

Binninge bekräftar också vad jag har hävdat länge, Matz är uppsnurrad på läktaren sedan lång tid tillbaka, det är Maggan Majkgård som är marionettskötare nu.

Majkgård kan ju knappast räknas till släktingar så för en gång skull så talar Binninge sanning.

Men stod inte Binninge inne på Ebbas tomt i intervjun!? Olaga intrång, anser jag.
2021-01-27, 18:31
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Men stod inte Binninge inne på Ebbas tomt i intervjun!? Olaga intrång, anser jag.

Hmm, tänkte jag inte ens på, då kan vi addera ännu fler försyndelser till hans konto, Ebba Busch borde göra rättssak av det.
2021-01-27, 18:52
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Ger hon upp nu kan hon flytta över partiledarerollen i samma stund.

Varför köper media gubbens version så lättvindigt?
2021-01-27, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Han står och ljuger. Det finns ett intyg på att Esbjörn inte är så förvirrad som han hävdar. Majgård ligger helt enkelt honom närmare om hjärtat. Klart att han skiter i vems tomt han står på.
2021-01-27, 18:59
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Jag tror det är någon som inte riktigt uppdaterat sig om tidslinjen i fallet.

Affären genomfördes den 20/8
Handpenningen erlades 25/8
Röjningen gjordes den 30/8
Bild på brev daterat 3/9
Bild publicerad 9/10

Ytterligare några datum som kan vara av intresse.

Datum för tillträde till fastigheten. Var det samma datum som när köpebrevet skulle undertecknas på banken?

Datum när Expressen gjorde en intervju med Esbjörn inne i rucklet?

Esbjörn uppger att han ångrade sig dagen efter han hade skrivit på köpekontraktet. I så fall bör det ha varit 21/8.
2021-01-27, 19:05
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Det handlar då om en bättre rätt som borde utredas beträffande ägarhierarkin innan Ebbas talan avhandlas i domstol. Det avtal Matz har, indikerar att han har en dold äganderätt i fastigheten.

Det finns tidigare avtal och transaktioner som är juridiskt bindande för Esbjörn, men inte inskrivna i fastighetsregistret.

Varför driver inte Binninge något av detta?
2021-01-27, 19:07
Medlem
nova68s avatar
[quote=Fullblitz|74467754]Reimer uppger att Esbjörn sålde sin fastighet och att det var frid och fröjd tills Majkgård dök upp, det är inget vi vet eller har fått bekräftat. Dvs en trådsanning från Ebba Busch-sekten.
Att Esbjörn vägrat ta kostnader och att Ebba Busch därför har tagit dom är något som Ebba Busch har sagt, dvs Ebba Buschs sanning och något som inte är bekräftat av båda parterna. Detta är alltså en trådsanning som Ebba Busch-sekten gladligen håller vid liv.
Det finns massor med andra incidenter som hålls vid liv av Ebba Busch-sekten, tyvärr spelar det ingen roll om man manar till lugn och inväntar fakta. Spekulera gärna men var tydliga för allas skull att ni gör så.

Jag tycker att du och övriga Ebba busch-sekten killgissar mest hela tiden. Du gör det även i texten här.

Återigen, vi vet inte under vilka omständigheter eller hur avtalet faktiskt undertecknades, det enda vi vet är att det finns ett undertecknat avtal.

Absolut och vi är nog alla överens om att det är en rejäl utmaning för Esbjörns sida att lyckas med det.
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Vad har han lämnat in som bevis egentligen?
Om inte Binninge lägger ner nu och begär förlikning istället, blir det hårt för honom.
För då men inte förrän då kommer Ebbas ombud lämna hela sin nådiga lunta till rätten.

Återigen så killgissar du å det grövsta, spride fake-information här. Du vet precis inget om det här och spekulerar man åt andra hållet så målas det ju inte upp trevlig bild av Ebba Busch från hennes partikollegor som påstår att hon kommer att driva detta i absurdum, det motsätter även din killgissning.

Enligt henne ja, skulle ju vara politiskt självmord för henne att ens antyda något annat oavsett om det är sanning eller inte.

Ehh

Det är inga killgissningar och jag tillhör ingen Ebba-sekt heller, inte ens svenska kyrkan.
Ateist är vad jag är och dessutom kommunist, ända sedan partiboken fortfarande fanns.
Tror det slutligen kommer visa sig, vilket av våra diskussionsinlägg som stämmer.
Jordabalken är strikt i sina formkrav och tillämpningar, varken ad hominem eller ignoratio elenchi tillåts inom den.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in