2021-01-27, 16:15
Medlem
fiatigerliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Om hon medverkar aktivt till återbetalningen, så får det juridiska konsekvenser. Var någon som gick igenom det här i tråden för ett tag sedan.

Jaha, så då kan vi alltså konstatera att det inte är den gamle mannen som ”stuckit med pengarna” som trådens stolle tjatar om utan att Ebba Busch av juridiska skäl inte vill ha tillbaks handpenningen.

Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Esbjörn påstår att han skickat ett rekommenderat brev, men att Ebba inte löste ut det. Alltså hade Ebba inte en chans att veta att han ångrat sig när hon skickade in handpenningen.

Om hon inte löste ut brevet får man ju undra vad hon vara rädd för dagen efter det att hon fått honom att skriva på, om det var så illa att hon hon redan då visste att han inte ville utan hade skrivit på under hård press och kände sig vilseledd och tvingad till det mot sin vilja? Varför skulle hon se sig nödgad att undvika lösa ut och läsa brev från honom redan innan hon skickade handpenningen och redan innan den dagen hon tänkt komma hämta och dra iväg honom till banken om hon hade rent mjöl i påsen?

Huruvida han har bevis för att han skickat brevet eller ej, och huruvida han har uppenbara kognitiva problem allvarliga nog att få varningsklockor att ringa i normala människor som (till skillnad från hur Ebba Busch framstår verkligen värnar om de äldre), återstår att se. Får erkänna att vad du tycker och gissar i den frågan är rätt ointressant för mig vid det här laget eftersom du verkar totalt och ologiskt låst vid idéen att Busch är ofelbar och den gamle ett svin.
2021-01-27, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Sen tillkommer 150.000-200.000/badrum i fastigheten. Två badrum är standard idag.
För vad ska man med indraget vatten och avlopp om man inte har badrum...?

Så om vi räknar 100' för avlopp, 100' för brunn + 300' får två badrum så är det i runda slängar 500'.
Och då har vi inte ens nämnt att taket måste läggas om, huset isoleras, fönster bytas, golven läggas om, renovering av ytskikt. Köket måste göras om helt osv. I princip talar vi om att inom husets fyra väggar bygga ett nytt hus.

Varför all den prakt som standard? Vad berör det Esbjörn att en uppkomling som Ebba vill ha det bästa och det dyraste?

Man kan inreda ett extra badrum billigt med en våtrumsmatta, och inredning för mycket mindre belopp om man har behov och plats för fler badrum.

Vi ser helt olika på renovering, men det har inte med tvisten att göra, trots att Ebba vill berättiga underpriset genom sådant trams. Det belyser bara hur bloggvärldens besatthet med inredning och banala statussymboler, tar bort fokus från hur man ska leva sitt liv. Det är bestickande när man noterar vilka förebilder folk har.

Det är helt OK för mig, om de betalar för vad de vill ha med egna pengar. Gör rätt för sig, och inte genom att ge ett bedrägligt underpris på en fastighet de "köper".
2021-01-27, 16:29
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiatigerlilja
Jaha, så då kan vi alltså konstatera att det inte är den gamle mannen som ”stuckit med pengarna” som trådens stolle tjatar om utan att Ebba Busch av juridiska skäl inte vill ha tillbaks handpenningen.

Om hon inte löste ut brevet får man ju undra vad hon vara rädd för dagen efter det att hon fått honom att skriva på, om det var så illa att hon hon redan då visste att han inte ville utan hade skrivit på under hård press och kände sig vilseledd och tvingad till det mot sin vilja? Varför skulle hon se sig nödgad att undvika lösa ut och läsa brev från honom redan innan hon skickade handpenningen och redan innan den dagen hon tänkt komma hämta och dra iväg honom till banken om hon hade rent mjöl i påsen?

Huruvida han har bevis för att han skickat brevet eller ej, och huruvida han har uppenbara kognitiva problem allvarliga nog att få varningsklockor att ringa i normala människor som (till skillnad från hur Ebba Busch framstår verkligen värnar om de äldre), återstår att se. Får erkänna att vad du tycker och gissar i den frågan är rätt ointressant för mig vid det här laget eftersom du verkar totalt och ologiskt låst vid idéen att Busch är ofelbar och den gamle ett svin.

Jag vet inte om du känner till de verkligt seriösa och belastande villkoren vid fastighetsaffärer. Om man (det kan ju vara en förklaring) har invaggats i någon sorts säkerhetskokong på grund av distansköpslagen, konsumentköplagen och butikernas ånger- och returrätt kanske man tänker sig att det är varje fastighetssäljares rättighet att ångra sig.

Jag hoppas jag slår in en öppen dörr när jag påpekar att det är det INTE.

Problemet (inte bara för Ebba, vilket vi kommer att få se) är att när Esbjörn inte kommer till möte och ber att få häva affären så finns det ingen anledning för Ebba att ta något initiativ till en hävning. En hävning av en fastighetsaffär kostar pengar för den som genomför hävningen, och det är inte Ebba som vill häva.

Sedan, en ren ordningsfråga: Esbjörn "ångrade sig" först när de som redan paxat huset (uppenbarligen Matz, kanske också Majkgård) förstod att det var sålt.
2021-01-27, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Varför all den prakt som standard? Vad berör det Esbjörn att en uppkomling som Ebba vill ha det bästa och det dyraste?

Man kan inreda ett extra badrum billigt med en våtrumsmatta, och inredning för mycket mindre belopp om man har behov och plats för fler badrum.

Vi ser helt olika på renovering, men det har inte med tvisten att göra, trots att Ebba vill berättiga underpriset genom sådant trams. Det belyser bara hur bloggvärldens besatthet med inredning och banala statussymboler som tar bort fokus från hur man ska leva sitt liv. Det är bestickande när man noterar vilka förebilder folk har.

Det är helt OK för mig, om de betalar för vad de vill ha med egna pengar. Gör rätt för sig, och inte genom att ge ett bedrägligt underpris på en fastighet de "köper".
För att få vill leva som zigenare... Det är inte en statussymbol att kunna skita inomhus, 1890 var det så - men vi skriver 2021 nu. Inte heller kök får längre anses var ”överdådig lyx”. På 1100-talt, absolut men inte 2021.
Det är fruktansvärt dyrt att bygga i sverige idag. 150.000 för ett badrum är närmast standard och på långt när lyx.
2021-01-27, 16:49
Medlem
Citat:

Vi ser helt olika på renovering, men det har inte med tvisten att göra, trots att Ebba vill berättiga underpriset genom sådant trams. Det belyser bara hur bloggvärldens besatthet med inredning och banala statussymboler, tar bort fokus från hur man ska leva sitt liv. Det är bestickande när man noterar vilka förebilder folk har.

Helt rätt! Vem behöver egentligen ett hus när det finns lediga platser på din åretruntcamping med gemensam toalett- och duschbarack. Statussymboler tar verkligen bort fokus på hur man ska leva sitt liv.
2021-01-27, 16:50
Medlem
Citat:

Som en ren ordningsfråga bör påpekas att det var den nödvändiga saneringen av tomten, bortforslingen av bilkyrkogården och tunnorna med okänt innehåll, utrymningen och städningen av förråd o.d. som var anledningen till att priset sattes lägre än värderingen. Detta eftersom sådana åtgärder och kostnader åvilar säljaren. Om köparen tar på sig att ordna och bekosta sådant är det normalt att köpeskillingen sätts ner.

I själva värderingen av fastigheten (4.2, plus/minus ett par hundratusen) ligger dock naturligtvis att det nuvarande huset inte är i beboeligt skick utan kräver omfattande och kostnadskrävande insatser för att nå upp till godtagbar standard för ett permanenthus. Hade "drömkåken" redan stått där hade naturligtvis priset blivet betydligt högre.
2021-01-27, 16:51
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiatigerlilja

Jag är lite mer som CSI, jag går dit bevisen leder mig. Har inga höga tankar om någon rikspolitiker och Esbjörn känner jag till ännu mindre om. Det kunde för mig lika gärna vara anonyma säljare A och köpare B. Fallet som sådant är intressant.

Du och jag delar uppenbarligen inte samma typ av logiskt tänkande, du är mer styrd av dina känslor.
2021-01-27, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Vilken är sanningen då?
Finns vittnen till att Esbjörn själv varit där.
Inte bara tittat på utan hjälpt till vid de 3 (tre) olika händelserna på fastigheten.
Sen har även Theo haft kontakter med Esbjörn angående kontraktets utformning.
Reimer uppger att Esbjörn sålde sin fastighet och att det var frid och fröjd tills Majkgård dök upp, det är inget vi vet eller har fått bekräftat. Dvs en trådsanning från Ebba Busch-sekten.
Att Esbjörn vägrat ta kostnader och att Ebba Busch därför har tagit dom är något som Ebba Busch har sagt, dvs Ebba Buschs sanning och något som inte är bekräftat av båda parterna. Detta är alltså en trådsanning som Ebba Busch-sekten gladligen håller vid liv.
Det finns massor med andra incidenter som hålls vid liv av Ebba Busch-sekten, tyvärr spelar det ingen roll om man manar till lugn och inväntar fakta. Spekulera gärna men var tydliga för allas skull att ni gör så.

Citat:
Antyda saker kan man göra, jag också ibland.
Men vi får väl se hur detta slutar.
Jag tycker att du och övriga Ebba busch-sekten killgissar mest hela tiden. Du gör det även i texten här.
Citat:
Det finns ett giltigt köpeavtal mellan Ebba och Esbjörn, fullt rimligt pris, ingen"förmyndare" och avtalet undertecknades av fri vilja.
Återigen, vi vet inte under vilka omständigheter eller hur avtalet faktiskt undertecknades, det enda vi vet är att det finns ett undertecknat avtal.
Citat:
Ebbas jurist har gett in avtalet och hävdar bättre rätt till fastighet, Esbjörns ombud ska nu bevisa att grund för hävning finns.
Absolut och vi är nog alla överens om att det är en rejäl utmaning för Esbjörns sida att lyckas med det.
[quote=nova68|74461131]Vad har han lämnat in som bevis egentligen?
Om inte Binninge lägger ner nu och begär förlikning istället, blir det hårt för honom.
För då men inte förrän då kommer Ebbas ombud lämna hela sin nådiga lunta till rätten.
Citat:
Ebba har torrt på fötterna men vill inte egentligen driva det så långt, hon tänker på Esbjörn hur konstigt det än låter. Hon vill inte fullständigt mosa honom i rätten.
Återigen så killgissar du å det grövsta, spride fake-information här. Du vet precis inget om det här och spekulerar man åt andra hållet så målas det ju inte upp trevlig bild av Ebba Busch från hennes partikollegor som påstår att hon kommer att driva detta i absurdum, det motsätter även din killgissning.
Citat:
Då hon fortfarande inte fått prata med Esbjörn om det här och ännu litar på att han vill sälja, precis som han tidigare själv sagt åt henne.
Enligt henne ja, skulle ju vara politiskt självmord för henne att ens antyda något annat oavsett om det är sanning eller inte.
Citat:
Det är nog inte så enkelt som du tror och tycker Fullblitz, ta en sväng till spegeln igen innan du går och lägger dig
Ehh
2021-01-27, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Smutskastningskampanjen är vidrig, det måste man hålla med om. Om man helt saknar argument så återstår bara att slänga ur sig vidriga ad hominem-argument.
Man kan lätt spekulera i Ebba Buschs empatiska sida utifrån de uttalanden som hennes partikollegor gjort i detta ärende, att Ebba Busch kommer att gå mot halsen på Esbjörn och aldrig ge sig, det oroar KD stort.

Men N.Armstark, du har FB-guld i killgissning. Du och övriga i Ebba Busch-sekten sprider så mycket fake-information och killgissningar i tråden att ni förstör den. Var istället tydliga med att ni spekulerar.

Vad betyder killgissa?
påstå något på ett sätt som gör att det verkar som om man vet vad man pratar om fast man egentligen bara gissar
2021-01-27, 17:07
Medlem
Greenspams avatar
SVT: Grannarna: ”Synd att det står och förfaller”
Citat:
Den lilla orten Marielund utanför Uppsala har hamnat i hela landets blickfång efter KD-ledaren Ebba Busch omstridda husköp. Grannarna ser gärna att huset tas om hand istället för att som nu stå och förfalla.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/grannarna-synd-att-det-star-och-forfaller

SVT: Ebba Busch backar inte från husköp
Citat:
Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch säger att hon inte tänker backa i den konflikt om ett husköp hon är inblandad i.

– Jag har ju köpt det här huset, säger Ebba Busch.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/busch-backar-inte-fran-huskop

ANALYS: ”Buschs husfejd med 81-åring kan skada KD”
Citat:
Att Kristdemokraterna har backat i opinionen det senaste året beror inte på Ebba Buschs husaffär.

Men den kan påverka väljarnas förtroende för henne och i förlängningen för hennes parti.

Den infekterade husfejden gör det också svårare att nå ut i sakfrågor vilket är problematiskt för ett parti som samtidigt tappar i väljarstöd.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/husfejden-kan-skada-fortroendet-for-ebba-busch-1
2021-01-27, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Man kan lätt spekulera i Ebba Buschs empatiska sida utifrån de uttalanden som hennes partikollegor gjort i detta ärende, att Ebba Busch kommer att gå mot halsen på Esbjörn och aldrig ge sig, det oroar KD stort.

Men N.Armstark, du har FB-guld i killgissning. Du och övriga i Ebba Busch-sekten sprider så mycket fake-information och killgissningar i tråden att ni förstör den. Var istället tydliga med att ni spekulerar.

Vad betyder killgissa?
påstå något på ett sätt som gör att det verkar som om man vet vad man pratar om fast man egentligen bara gissar
Berätta lite mer detaljerat om ”fake-informationen” och ”killgissningarna”. Nu spekulerar jag men jag gissar att du är lite yvig i dina anklagelser eftersom du saknar något som helst exempel på fakta där du har rätt och jag har fel. Men eftersom det är en killgissning så får du gärna rätta mig med lite fakta och källhänvisningar för dina spekulationer tillför ingenting.
2021-01-27, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Men du...

Antingen får Esbjörn göra vad han vill med sin egendom (vilket han ju, noga taget har gjort). Det har han gjort till ett (bedömt) korrekt pris.

Frågan är ju egentligen bara hur och varför han påstår att han ångrat sig och vilka argument hans medhjälpare använder för att driva igenom den här ångern. .

Nu verkar det snarare som det är två "intressenter" som försöker avhända Esbjörn egendomen, den ena genom att vara hans vän i viken, den andra genom att hävda att huset egentligen är hans, för det har Esbjörn lovat honom.

För en utomstående betraktare liknar det här en förtida arvstvist av det tråkigare slaget.

Det du skriver kan vara rätt slutsats om att saken är mer komplicerad än att bli avhandlad över kaffe och hembakta bullar. Det är inget som är till Ebbas försvar. Tvärtom, det får konsekvenser för många människor när man som henne, klampar in i folks liv, med tron att det bara rör sig om en ensam äldre gubbe som man kan prata omkull.

Men det du kallar för förtida arvstvist, håller jag med om, utan att ha samma negativa syn som dig om familjen. Det handlar då om en bättre rätt som borde utredas beträffande ägarhierarkin innan Ebbas talan avhandlas i domstol. Det avtal Matz har, indikerar att han har en dold äganderätt i fastigheten.

Det finns tidigare avtal och transaktioner som är juridiskt bindande för Esbjörn, men inte inskrivna i fastighetsregistret. En sak familjer inte tänker på, om privata angelägenheter inom familjen, innan det som nu visar sig att det finns fräcka personer som kommer och bankar på dörren. Pandemin isolerar många äldre människor från nära och kära, en sak Ebba inte har reflekterat över, men utnyttjat.

Avtal med Matz har inte beaktats när Ebba tog kontakt med Esbjörn. Det är så det kan gå när en äldre människa inte kommer ihåg avtal han skrivit under.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in