Basketen och Hockeyn är lika på det viset, skillnaden är att Sverige kan ställa upp tre hockeylandslag av hyffsad klass medans vi inte har mer än ett par tre basketspelare av hög klass, tyvärr
Basketen är ju globalt en mycket större sport än ishockey dock, så naturligtvis är ju konkurrensen större. Om Sveriges C-lag håller hög klass internationellt är det kanske mer ett svaghetstecken för hockeyn som helhet än för Svensk basket? Dessutom är det snålt att bara erkänna vad jag antar är Marcus, Jonas och Jeff som högklassiga basketspelare. Åtminstone Tobias Borg, Ludde Håkansson och Chris Czerapovic håller hyfsat hög internationell klass. Simon Birgander och Magarity kanske också. Däremot saknas ju bredden, vilket ju gör landslaget sårbart, men dessa åtta tillsammans med ett par avlastande rollspelare tror jag lätt skulle ta upp Sverige till plats 15-16 i Europa (mot 31 som vi ligger nu). Dock är ju hockey en otroligt mycket större sport i Sverige. Det säger jag inte emot.
Intresset för SBL är inte så högt för tillfället, jag är dålig på att följa matcherna på webben/TV och hitills har jag sett två ligamatcher live. Som läget är just nu tror jag inte att det blir några publikmatcher hemma i KB-hallen den här säsongen, möjligen med femtio personer men det är i princip lika värdelöst som med åtta pers.
Köping Stars verkar ha tappat självförtroendet efter alla förluster, man hänger med alla topplag men tappar i slutet, sen kör man över Fryshuset och Umeå. Tyvärr har man också problem med skador, det tog ju ett tag innan Alexander Larsson kom i gång, men han är bra när väl har spelat. Även Mitch Petersen och Craig Victor dras med skador, vilket gör att man inte kan spela med de bästa spelarna regelbundet. Den här säsongen är lika bra att glömma känner jag.
Hur skulle Sveriges bästa tänkbara landslag se ut idag?
Nedanstående känns självklara för mej.
Ludde
Marcus Ericsson, Löfberg
Jeff, Czerapowicz
Jonas, Magarity
Birgander, Spires
Det här är sjukt mycket bättre än när jag började följa basket för ca 20 år sedan.
Lägg gärna upp en 12-mannatrupp, plus 2 reserver om ni känner för det.
Förbundskapten Hugo Lopez har tagit ut en bruttotrupp på 24 man som ska lösa EM-avancemanget i Turkiet om en månad.
Truppen i spoiler:
Denzel Andersson
Charles Barton Jr
Simon Birgander
Tobias Borg
Chris Czerapowicz
Nathan Dawit
Marcus Eriksson
Viktor Gaddefors
William Gutenius
Ludde Håkanson
David Höök
Alexander Larsson
Niklas Larsson
Alexander Lindqvist
Olle Lundqvist
Johan Löfberg
William Magarity
Thomas Massamba
Melwin Pantzar
Jonathan Person
Adam Ramstedt
Erik Rush
Adam Rönnqvist
Anes Zekovic
Inga större konstigheter, de flesta är med.
Reagerade på två saker:
Nummer 1.
Nick Spires, starting center och bäste returplockare mot Nederländerna är inte med. En snabb Twitter-sökning visar att han brutit högra handen och blir borta februari ut. Tungt avbräck både för Real Betis men inte minst för landslaget i jakten på den sista biljetten till mästerskapet 2022.
Ersätter gör två andra ”spanjorer” Simon Birgander (Joventut Badalona) och William Magarity (Acunsa GBC).
Alla tre är back-up center i högstaligan, som efter NBA är världens bästa liga (EuroLeague exkluderat).
Både Birgander och Magarity var skadade sist och inte med Nederländerna och Kroatien, men är nu fit for fight. Spires ut, Birgander och Magarity in alltså.
Nummer 2.
Marcus Eriksson uttagen! Han verkar ha fått dispans av ALBA Berlin, ett glädjande besked!
Är ju som så att EuroLeague inte har ett avtal med FIBA (likt NBA), så turneringen tar inte uppehåll för kvalet. Därav är det knappt några EuroLeague spelare med i kvaltrupperna.
Efter en titt på ALBAs spelschema kan vi se att ALBA möter Fenerbahce i EuroLeague borta i Istanbul på kvällen 19/2, dagen efter spelar Turkiet - Sverige i samma stad. Eriksson stannar alltså kvar i Turkiet för EM-kvalspel. ALBAs nästa match är 26/2 på hemmaplan mot Panathinaikos, Sveriges sista match 22/2. Rimligt att anta att han är med även mot Nederländerna i avgörandet, för att sedan direkt ta sig tillbaka till Berlin.
Ett väldigt glädjande besked att landslagsstaben lyckats lösa Eriksson! Nu är detta bara en bruttotrupp, men jag utgår från att han är med när den bantas ner till 14 spelare.
Sveriges andra EuroLeague-spelare är Jeffrey Taylor som huserar i Real Madrid. De har en väldigt sen EL-match i Valencia 19/2, så han skulle inte hinna till Turkiet tyvärr.
Vi har haft en tredje svensk i EL-spel i år, Jonas Jerebko. Han är numera klubblös efter att ha brutit kontraktet med ryska Khimki Moskva pga ”personliga skäl”.
Han senaste match var för över en månad sen, 26 december. Sedan han lämnade Khimki i förra veckan så har han hållit till i Onsala, där familjen har hus. Kinna-sonen spelade för grannklubben Borås säsongen 05/06 och säsongen därpå representerade han Plannja (numer BC Luleå) innan det blev Europaäventyr i Italien och sedermera 9 säsonger i NBA. Nog om Jerebkos fantastiska karriär nu, det jag vill komma fram till är att landslagsledningen bör göra allt i sin makt att få honom att hänga på ner till Turkiet (om han inte hinner signa med ny europeisk klubb dvs), med honom i laget kan jag garantera att vi besegrar Nederländerna och kvala in till EM 2022.
Jo men nu till min trupp, det var ju ändå den jag skulle presentera från första början. Den ser ut som följer:
PG
Ludde Håkanson
Thomas Massamba
Charles Barton Jr
SG
Marcus Eriksson
Tobias Borg
Johan Löfberg
SF
Chris Czerapowicz
Erik Rush
Viktor Gaddefors
PF
Alexander Lindqvist
Denzel Andersson
Adam Ramstedt
C
Simon Birgander
William Magarity
Håkanson, Eriksson, Czerapowicz, Lindqvist, Birgander utgör förstafemman. Från bänken har vi stabila pjäser i bland annat Massamba, Borg och Magarity. Reserver på hemmaplan; Rönnqvist, Dawit, Lundqvist, Gutenius.
Nej nu tycker jag att det är dags att runda av denna text, tack för mig!
Truppen har bantats ner till 20 man nu. Ska ner till 14 nästa vecka, som blir de som får åka ner till Istanbul.
Från 24-mannatruppen i spoiler jag nyligen försvinner Gaddefors, Höök, Niklas Larsson, Person, Zekovic. In kommer Jonas Jerebko.
Det vill säga:
Denzel Andersson
Charles Barton Jr
Simon Birgander
Tobias Borg
Chris Czerapowicz
Nathan Dawit
Marcus Eriksson
William Gutenius
Ludde Håkanson
Jonas Jerebko
Alexander Larsson
Alexander Lindqvist
Olle Lundqvist
Johan Löfberg
William Magarity
Thomas Massamba
Melwin Pantzar
Adam Ramstedt
Erik Rush
Adam Rönnqvist
Truppen har bantats ner till 20 man nu. Ska ner till 14 nästa vecka, som blir de som får åka ner till Istanbul.
Från 24-mannatruppen i spoiler jag nyligen försvinner Gaddefors, Höök, Niklas Larsson, Person, Zekovic. In kommer Jonas Jerebko.
Det vill säga:
Denzel Andersson
Charles Barton Jr
Simon Birgander
Tobias Borg
Chris Czerapowicz
Nathan Dawit
Marcus Eriksson
William Gutenius
Ludde Håkanson
Jonas Jerebko
Alexander Larsson
Alexander Lindqvist
Olle Lundqvist
Johan Löfberg
William Magarity
Thomas Massamba
Melwin Pantzar
Adam Ramstedt
Erik Rush
Adam Rönnqvist
Najs med Jerebko, och Eriksson!
Har det plötsligt hänt nåt med Euroleague eftersom dessa är tillgängliga?
Najs med Jerebko, och Eriksson!
Har det plötsligt hänt nåt med Euroleague eftersom dessa är tillgängliga?
Skrev om det inatt:
"Efter en titt på ALBAs spelschema kan vi se att ALBA möter Fenerbahce i EuroLeague borta i Istanbul på kvällen 19/2, dagen efter spelar Turkiet - Sverige i samma stad. Eriksson stannar alltså kvar i Turkiet för EM-kvalspel. ALBAs nästa match är 26/2 på hemmaplan mot Panathinaikos, Sveriges sista match 22/2. Rimligt att anta att han är med även mot Nederländerna i avgörandet, för att sedan direkt ta sig tillbaka till Berlin.
Sveriges andra EuroLeague-spelare är Jeffrey Taylor som huserar i Real Madrid. De har en väldigt sen EL-match i Valencia 19/2, så han skulle inte hinna till Turkiet tyvärr.
Vi har haft en tredje svensk i EL-spel i år, Jonas Jerebko. Han är numera klubblös efter att ha brutit kontraktet med ryska Khimki Moskva pga ”personliga skäl”."
"Efter en titt på ALBAs spelschema kan vi se att ALBA möter Fenerbahce i EuroLeague borta i Istanbul på kvällen 19/2, dagen efter spelar Turkiet - Sverige i samma stad. Eriksson stannar alltså kvar i Turkiet för EM-kvalspel. ALBAs nästa match är 26/2 på hemmaplan mot Panathinaikos, Sveriges sista match 22/2. Rimligt att anta att han är med även mot Nederländerna i avgörandet, för att sedan direkt ta sig tillbaka till Berlin.
Vi har haft en tredje svensk i EL-spel i år, Jonas Jerebko. Han är numera klubblös efter att ha brutit kontraktet med ryska Khimki Moskva pga ”personliga skäl”."
Det vill säga:
Denzel Andersson
Charles Barton Jr
Simon Birgander
Tobias Borg
Chris Czerapowicz
Nathan Dawit
Marcus Eriksson
William Gutenius
Ludde Håkanson
Jonas Jerebko
Alexander Larsson
Alexander Lindqvist
Olle Lundqvist
Johan Löfberg
William Magarity
Thomas Massamba
Melwin Pantzar
Adam Ramstedt
Erik Rush
Adam Rönnqvist
Okej!
Det här låter ju bättre än jag vågade hoppas. Birgander, Marcus och Jonas? Ja tack, please!
Jag begriper att det inte är helt spikat, men jag får nästan lust att skicka ett stort tack till Khimki. (Hoppas ni åker ur ligan era klantskallar!;-) Hoppas på att Jonas väntar in ett bra kontrakt-erbjudande närmare slutspelen.
Tråkigt att Viktor försvunnit från listan, jag har alltid sett ”Gaddeforsarnas” attityd och energi som en tillgång i landslaget.
Lite oroande att Ludde inte lirat på ett tag. Någon som vet varför?
Citat:
Ursprungligen postat av jimmie7997
Jo men nu till min trupp, det var ju ändå den jag skulle presentera från första början. Den ser ut som följer:
PG
Ludde Håkanson
Thomas Massamba
Charles Barton Jr
SG
Marcus Eriksson
Tobias Borg
Johan Löfberg
SF
Chris Czerapowicz
Erik Rush
Viktor Gaddefors
PF
Alexander Lindqvist
Denzel Andersson
Adam Ramstedt
C
Simon Birgander
William Magarity
Håkanson, Eriksson, Czerapowicz, Lindqvist, Birgander utgör förstafemman. Från bänken har vi stabila pjäser i bland annat Massamba, Borg och Magarity. Reserver på hemmaplan; Rönnqvist, Dawit, Lundqvist, Gutenius.
Låter bra. Självklart tar Jonas en av platserna under PF.
Lite oroande att Ludde inte lirat på ett tag. Någon som vet varför?
"Frågetecken finns just nu dock för point guard Ludde Håkanson som är skadad. Tyvärr missar centern Nicholas Spires matcherna på grund av en skada.
– Det är ett stort avbräck eftersom Nick har varit fantastisk i landslaget, vi behöver varenda gubbe vi kan få för att hävda oss på denna nivå, så är det, avslutar Joulamo."