Citat:
Ursprungligen postat av
Makarov.24
Läser man signalementet i den länkade artikeln, jämför med SE och tänker på att ingen kunnat styrka hans närvaro efter mordet så är det för mig mycket märkligt att man bombsäkert kan avskriva honom. Visst var vittnesmålen osäkra, olika osv men ringer det inte en klocka även hos de mest övertygade? Stålbågade glasögon, 180 cm och grå keps stämmer mycket väl in på SE. Lägg till YN och hennes observation av en eventuell handledsväska . Nu "cherrypickar" jag men min poäng är att det finns saker som gör att man åtminstone bör kunna tänka tanken att SE kan vara mördaren. I alla fall när man finner CP,CA, KGB, Sydafrika som högst trovärdiga.
De signalament som är avgörande är mordplatsvittnenas. De stämmer mycket dåligt med Engström. Ingen väska, ingen keps av det slag Engström bär och inga glasögon. Att det är någorlunda samma typ av rock är tveksamt, men möjligt. Kroppsbyggnad, ålder och rörelsemönster stämmer ganska dåligt.
Det som räddar teorin om SE som GM är det motsägelsefulla i vittnesmålen, men det ändrar inte att detta mycket starkt talar mot SE som GM.
Mordet är olöst. De alternativ du tar upp är möjliga, men lika obevisade som SE.
Vad gäller CP finns det åtminstone ett vittnesmål som stämmer helt med honom, Lars Ljungqvists. Barhuvad och med blå täckjacka som går ned en bit på låren. Det är mer än man kan säga om SE. Ingen beskriver en man med handledsväska, keps och glasögon.
Jag kan tänka tanken att SE är mördaren, det är bara i nuläget väldigt osannolikt givet vad vittnena säger, givet vad målsäganden sade, givet omständigheterna kring hur lite tid SE hade att bestämma sig, givet bristen på mordvapen och det osannolika i att Engström hade en revolver med sig, givet vem han var.
Bristen på säker bekräftelse att han befann sig på mordplatsen som vittne, osäkerheten i hans egna uppgifter och YN: s observationer som pekar på en man som skulle kunna vara SE men inte alls måste vara det är mycket långt ifrån att väga upp allt detta.
Det är en spännande teori och om något mer dyker upp får man göra en ny bedömning, men i nuläget är sannolikheten för att SE är GM mycket låg.