Citat:
Ursprungligen postat av
Pisseman
Det jag beskrev ovan är en del av de teorier som finns (det finns inga definitiva svar). Sedan håller virusen sig flygande längre om det är torrare luft. Torrare luft ger också mer "sår" längs andningsvägarna vilket skulle kunna göra det lättare att ta sig in i kroppen. Och nu har vi täckt alla de tre vanligaste teorierna om varför förkylningar och influensa dör ut på sommaren.
Jag tror absolut inte man ska definiera detta som ett vintervirus. Tycker tyvärr att det görs ofta, inte minst i Sverige. Samtidigt ska vi komma ihåg att detta virus spreds från Wuhan under varmt och fuktigt väder. Stora delar av sydamerika med subtropiskt klimat har drabbats hårt. I USA har stater som Texas, Arizona och Kalifornien varit hårt drabbade. Jag vet inte varifrån uppfattningen har kommit att viruset inte trivs på sommaren. Möjligen har det att göra med att smittan var låg under förra sommaren i Sverige, men det törs jag satsa en bra slant på att det hörde ihop med sommarlovet (naturlig social distansering). Inte klimatet i sig.