2021-01-27, 13:01
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Anser mig nog ha läst så pass mycket om detta redan, så jag vet inte vad ytterligare läsning skulle kunna ge mig just nu.

Vi får väl se om EU-komisionen godkänner vaccinet och vilka ev förbehåll de kan tänkas ha. Kommer det exempelvis att rekommenderas till 70+ och övriga riskgrupper som förstahandsalternativ?

Tror det kommer bli livat om man sätter igång att vaccinera ett par-tre miljoner i riskgrupp som sedan sätter igång att leva mer oskyddat och som därefter avlider eller blir svårt sjuk i Covid19, efter det att de genomgått vaccination. Tror nog att man noga bör överväga vad man godkänner och vad man kommunicerar. Det blir ju upp till bevis som sagt.

I Israel har man nu sett en drastisk minskning av inläggningar på sjukhus av äldre personer.
https://www.nytimes.com/2021/01/25/world/middleeast/israels-vaccine-data.html

Det är väldigt lovande, men de har ju å andra sidan inte använt sig av Astras vaccin.

Framtiden lär utvisa vad som fungerar och vad som inte fungerar. Däremot kan man som medborgare kräva fullständig öppenhet kring detta. Den badwill som skulle skapas mot regering och myndigheter om man sätter igång att vaccinera med ett ineffektivt vaccin vågar jag inte ens tänka på. Även Astras varumärke skulle åka ned i källaren. Så bara att hoppas på att de som beslutar fattar kloka beslut. Sanningen lär visa sig.
Hmmm
Är verkligen riskgruppen i Sverige ett par-tre miljoner?
Det har jag svårt att tro! Varifrån har du fått den informationen?

Jag tror inte att det blir aktuellt att vaccinera riskgrupper i Sverige med AZ:s vaccin.

Slutligen!
Konstigt att du använder felaktig information om AZ:s vaccin när du tycker dig veta så mycket.

Edit
Israel har ett avtal med Pfizer BioNTech om att testa deras vaccin i hela landet har jag läst någonstans. Det kan nog vara därför de inte använder AZ:s vaccin.
Senast redigerad av Surtruten 2021-01-27 kl. 13:36.
Citera
2021-01-27, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Både Brasilien och Sydafrika verkar ju hålla ungefär samma smittspridning som Europa.
Märkligt liten skillnad om det ska vara så stor skillnad på värme/kyla och sommar/vinter
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-12-01..latest&country=BRA~ZAF~SouthAmerica~ARG~CHL~CO L~ECU~URY~PRY~PER~Europe~BOL&region=World&casesMet ric=true&interval=smoothed&perCapita=true&smoothin g=7&pickerMetric=total_cases&pickerSort=desc

Om man skall gissa så beror det på hur mycket man vädrar och hur många personer man möter inomhus.

Exempelvis, på sommaren i Sverige så gör vi det mesta utomhus om vädret så tillåter. I varma länder gör man inte det.

Om vi glömmer andra smittosätt än att byta andningsluft med varandra så blir allt ganska logiskt. Det handlar bara om huruvida vi delar luft med andra eller inte. Ju bättre ventilation desto lägre smittorisk. Ju längre avstånd, desto lägre smittorisk. Ju större luftvolym, desto lägre smittorisk. Ju mindre luftflöde man har i utandningen, desto lägre smittorisk (idrott, sång).
Citera
2021-01-27, 13:05
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Brukar inte vara konspiratoriskt lagd, MEN kan Astras påstådda leveransproblem vara ett sätt för såväl myndigheter, EU som Astra själva vara ett sätt att glida ur projektet?

https://www.di.se/live/astra-zeneca-slar-tillbaka-har-inte-dragit-sig-ur-eu-mote-om-vaccinleveranser/

Dvs, utan att säga att vaccinet är ett fiasko, så skyller man på svårigheter att tillverka det.
Då behöver EU och de individuella länderna inte stå där med byxorna neddragna när de till stor del förlitat sig på leveranser av ett vaccin som inte riktigt tycks fungera som man hade hoppats på?

Eller är det bara en slump att dessa leveransproblem dyker upp samtidigt som vaccinets effektivitet ifrågasätts? Man skulle ju kunna tycka att den globala efterfrågan på detta vaccin borde minska om vaccinet är mindre bra. Då borde det vara lättare och inte svårare att kunna tillverka enligt efterfrågan....?
Vad står det egentligen i artikeln du länkar till, har inte tillgång till DI.

Alltid kul med olika konspirationsteorier, men de passar väl egentligen inte i ett vetenskapligt forum.

Jag tror att AZ sålt vaccin till Storbritannien som egentligen skulle ha levererats inom EU.
Citera
2021-01-27, 13:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Hmmm
Är verkligen riskgruppen i Sverige ett par-tre miljoner?
Det har jag svårt att tro! Varifrån har du fått den informationen?

Jag tror inte att det blir aktuellt att vaccinera riskgrupper i Sverige med AZ:s vaccin.

Slutligen!
Konstigt att du använder felaktig information om AZ:s vaccin när du tycker dig veta så mycket.

Ja, enligt SCB så är bara 70+ i Sverige 1,6 miljoner, men riskgruppen stannar ju inte bara där. Redan efter 55-60 år är risken påtagligt högre att drabbas svårt. Sedan har vi alla med underliggande sjukomar och övriga riskfaktorer såsom övervikt m.m. och det gäller redan från BMI 30 och uppåt och det lider jättemånga av. Jag tror utan större omsvep att riskgruppen i Sverige kan anses utgöra cirka 3 miljoner personer, antagligen fler.
Citera
2021-01-27, 13:08
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Om man skall gissa så beror det på hur mycket man vädrar och hur många personer man möter inomhus.

Exempelvis, på sommaren i Sverige så gör vi det mesta utomhus om vädret så tillåter. I varma länder gör man inte det.

Om vi glömmer andra smittosätt än att byta andningsluft med varandra så blir allt ganska logiskt. Det handlar bara om huruvida vi delar luft med andra eller inte. Ju bättre ventilation desto lägre smittorisk. Ju längre avstånd, desto lägre smittorisk. Ju större luftvolym, desto lägre smittorisk. Ju mindre luftflöde man har i utandningen, desto lägre smittorisk (idrott, sång).
Låter som en bra teori, i alla fall bättre än att viruset skulle gilla vinter mer än sommar.

Samtidigt är väl just vinter/sommar-utbredning utrett vad gäller många virus, men det behöver ju inte gälla coronavirus för det.
Citera
2021-01-27, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det spelar ingen roll. Fortfarande får inte dessa privata läkare ta betalt för bgtvär gratisbiljetter som de själva inte ha betalat ett öre för!

Det är stöld!

Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Om det är så det gått till är det såklart fel.
Jag har väldigt goda kontakter i samhället, och har kollat på möjligheten att ”köpa” en dos.
Som det ser ut just nu i Sverige är detta inte möjligt. Det kommer troligtvis ändras snart när volymerna ökar.

Jag tror bara vi skall vara försiktiga med att måla fan på väggen innan vi vet mer.
Det kan mycket väl vara så som en tidigare postare skrev, att istället för att doser slängs av någon anledning, så ger man vår käre GW en jävel..

Det blev lite galet. Satt på bussen och använde mobilen des (helvetes) autokorrigeringsprogram..

Du förstod säkert att jag menade att dessa privatläkare får inte ta betalt för vaccin som de själva har fått in gratis. Det ska inte vara en gåva från staten till privatlärarnas plånböcker utan en gratis medicin för landets alla medborgare oavsett var man bor och hur plånbok man har.

Det ska gå rättvist till.

Jag pratar inte för min egen del. Jag är sist i kön och det är helt i sin ordning. Men folk ska INTE sidosteppas av stora plånböckerna på Östermal och Djursholm.

Det är så att man tappar helt tron på människans godhet och rättvisekänslan.

Jag har flera gånger i tråden försökt säga just precis att ALLA aktörer tycks vilja göra sig en hacka på detta elände. Läkemedelsbolagen, alla de som säljer olika prylar och skyddsutrustning, läkarna.. you name it.

Det är väldigt (väldigt) sorgligt att se.
Citera
2021-01-27, 13:12
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ja, enligt SCB så är bara 70+ i Sverige 1,6 miljoner, men riskgruppen stannar ju inte bara där. Redan efter 55-60 år är risken påtagligt högre att drabbas svårt. Sedan har vi alla med underliggande sjukomar och övriga riskfaktorer såsom övervikt m.m. och det gäller redan från BMI 30 och uppåt och det lider jättemånga av. Jag tror utan större omsvep att riskgruppen i Sverige kan anses utgöra cirka 3 miljoner personer, antagligen fler.
Jo om man räknar på ditt vis håller jag med, men det är ju inte så begreppet riskgrupp normalt används.
Citera
2021-01-27, 13:14
Medlem
Citat:
Låter som en bra teori, i alla fall bättre än att viruset skulle gilla vinter mer än sommar.

Samtidigt är väl just vinter/sommar-utbredning utrett vad gäller många virus, men det behöver ju inte gälla coronavirus för det.
Det jag beskrev ovan är en del av de teorier som finns (det finns inga definitiva svar). Sedan håller virusen sig flygande längre om det är torrare luft. Torrare luft ger också mer "sår" längs andningsvägarna vilket skulle kunna göra det lättare att ta sig in i kroppen. Och nu har vi täckt alla de tre vanligaste teorierna om varför förkylningar och influensa dör ut på sommaren.
Citera
2021-01-27, 13:14
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men det är ju detta: ska de "köpstarka" nu få gå förbi kön dem som inte har råd att betala? Eller de som bor på en ort där det inte existerar sådana här "privatpraktiserande skurkläkare"?

Ska det inte finnas någon rättvisa under dessa tider?

Leif GW tillhör inte den mest prioriterade gruppen. Och vi väntar på doser som läkemedelsföretagen inte har levererat trots motsatta löften - och betalning i förväg..

Skulle inte säga ett smack om det var så att läkaren hade på något sätt kommit över en dos (sjätte dosen i förpackningen?) och valde att kontakta den 76åringa hjärtsjuka Leif. Men att ha mage att erbjuda det MOT BETALNING.. fyi satans helvete.. girigheten har verkligen visat sitt fula tryne..

Yäk!

Allt är inte rättvist här i livet. Det går inte att få millimeter rättvisa av allt i samhället. Vi har ett till stora delar ett fritt samhälle, eller skulle du hellre vilja att vi hade diktatur eller kommunism
Senast redigerad av 57Emma 2021-01-27 kl. 13:22.
Citera
2021-01-27, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Det finns ingen naturlag i detta. Nästan hälften av alla som uppnått 116 års ålder lever ett år till (https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_the_verified_oldest_people). Världens idag äldsta person planerar att bära olympiadelden i Tokyo till sommaren, då hon kommer vara 118 år. Visst hade det varit tråkigt om hon dog i corona innan dess?

Florida is offering to host the 2021 Summer Olympics amid speculation that Tokyo may back out of the Games due to the coronavirus pandemic.

https://thehill.com/homenews/news/535837-florida-makes-bid-for-olympics-if-tokyo-backs-out#535837-player:~:text=Florida%20is%20offerin g%20to%20host%20the,Games%20due%20to%20the%20coron avirus%20pandemic.
Citera
2021-01-27, 13:19
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Nej, spanska sjukan låg på en helt annan magnitud än denna. Sluta fara med osanningar.

Ett helt annat samhälle. Det var världskrig sjukvården var outvecklad & upptagen med sårade soldater, vetenskapen hade inte klassificerat virus. Dom visste inte skillnaden på virus och bakterier Så sluta blanda bort korten. Nu vet man att det var ett vanligt (A)H1N1 virus.

I dag hade det bara varit en snuva.
Citera
2021-01-27, 13:19
Medlem
Vaccinedirektør skyder igen efter hård kritik og aflyser møde med EU

Konflikten mellem AstraZeneca, den svensk-britiske vaccineproducent, og EU optrappes nu yderligere.

Onsdag skulle repræsentanter fra selskabet have deltaget i et møde med embedsfolk fra EU for at forklare, hvorfor producenten ikke kan levere de aftalte vaccinedoser de kommende måneder.

Men ifølge EU-mediet Politico har AstraZeneca nu afvist at deltage i det møde og vil i stedet nøjes med at svare skriftligt.

Det er i så fald en voldsom optrapning af en konflikt, der begyndte, da selskabet i fredags måtte meddele EU, at man de kommende måneder ikke kan levere de aftalte doser.

https://www.berlingske.dk/internationalt/vaccinedirektoer-skyder-igen-efter-haard-kritik-og-aflyser-moede
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in