2021-01-27, 12:45
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crowsi
Bollnäs bör man skippa. Lite för mycket bruksort som blivit pundarhåla. Möjligtvis om man brinner för bandy.. Samma med kramfors och timrå. Finns överlag väldigt många småorter där det finns två karriärsval, en stor arbetsgivare eller missbrukare.

Sollefteå är ganska okej om man vill ha liten stad. Arvidsjaur är ok. Jokkmokk är också okej.

Vill man ha större stad så gäller umeå, sundsvall, luleå. Alla är bra på olika sätt. Eller östersund om man vill ha nära till fjällen. Umeå är väl dyrast.

Vad jag hör så är Skellefteå på väg att bli dyrare än Umeå pga Northvolts gigafactory som håller på att byggas. Är huggsexa på varenda boende där när många ska flytta dit.
Citera
2021-01-27, 12:53
Medlem
Prodelins avatar
Har bott i Norrland i 10 år drygt, är 08a i botten men pga jobb flyttade upp och bodde lite överallt.

Överlägset bäst stad och människor var Piteå med omnejd, andra plats Luleå med omnejd.

Bodde ett antal år i Umeå också, den staden vill vara så lik Sthlm så mycket som möjligt, människor ganska inåtvända och släpper inte in nya direkt, vädret ganska likt Sthlm.

Det har alltid varit en konkurrens mellan Luleå och Umeå som Norrlands huvudstad, Umeborna anser sig mer fina i kanten för dom har Universitetssjukhuset och Universitetet men Luleå har Sunderbyn och Tekniska Högskolan, men skillnaden är markant, Luleborna mer gedigna och riktiga då Umeborna dyrkar Sthlm på nåt vänster....

Sundsvall bott i ett år, skulle aldrig flytta dig igen, en riktig industristad.

Säg vad man vill med Norrland, men riktiga Norrland är Norrbotten, till viss del Västerbotten men det är en diskussionsfråga.

Inlandet är fint men väldigt isolerat, jag tror Malmberget har högst självmord pga depression i landet, låter det vara osagt men det var det när jag bodde där uppe.

Flyttar du upp måste du älska naturen, gör du inte det blir det svårt hitta dig hem däruppe för det är hela grejen med Norrland.
Senast redigerad av Prodelin 2021-01-27 kl. 12:57.
Citera
2021-01-27, 12:58
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Har bott i Norrland i 10 år drygt, är 08a i botten men pga jobb flyttade upp och bodde lite överallt.

Överlägset bäst stad och människor var Piteå med omnejd, andra plats Luleå med omnejd.

Bodde ett antal år i Umeå också, den staden vill vara så lik Sthlm så mycket som möjligt, människor ganska inåtvända och släpper inte in nya direkt, vädret ganska likt Sthlm.

Sundsvall bott i ett år, skulle aldrig flytta dig igen, en riktig industristad.

Säg vad man vill med Norrland, men riktiga Norrland är Norrbotten, till viss del Västerbotten men det är en diskussionsfråga.

Inlandet är fint men väldigt isolerat, jag tror Malmberget har högst självmord pga depression i landet, låter det vara osagt men det var det när jag bodde där uppe.

Flyttar du upp måste du älska naturen, gör du inte det blir det svårt hitta dig hem däruppe för det är hela grejen med Norrland.

Luktade det skit i Piteå från pappersbruket som någon påstod i tråden?
Citera
2021-01-27, 13:01
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pedalas
Ingen alls, det suger här, kom INTE hit.

Eftersom jag bott däruppe så kan jag säga det finns inget värre än Sthlm, ändå ska idioter flytta hit.

Men för guds skulle välj inte Umeå, det är Sthlm i miniatyr.
Citera
2021-01-27, 13:02
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Luktade det skit i Piteå från pappersbruket som någon påstod i tråden?

Det beror på hur vinden blåste men vissa dagar luktade det surt, man sa alltid däruppe när det luktade att nu luktar det pengar.
Citera
2021-01-27, 13:04
Medlem
Rotmos1337s avatar
Kiruna är annars mysigt förutom mörkret och gruvan?
Citera
2021-01-27, 14:23
Medlem
Dundersnubbens avatar
Citat:
Det beror på hur vinden blåste men vissa dagar luktade det surt, man sa alltid däruppe när det luktade att nu luktar det pengar.

Det låter mardrömsbetonat. Fyfan för att bo i en sådan stad!
Citera
2021-01-27, 14:40
Medlem
LKKINGENs avatar
I Luleå finns det gott om militanta flator om du gillar sådant. Lagt märke till det när jag varit där en handfull gånger-
Verkar, precis som överallt annars, finnas en hel del problem med folk som inte borde vistas i skidåkande delar av världen..
Citera
2021-01-27, 15:00
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
I Luleå finns det gott om militanta flator om du gillar sådant. Lagt märke till det när jag varit där en handfull gånger-
Verkar, precis som överallt annars, finnas en hel del problem med folk som inte borde vistas i skidåkande delar av världen..

Nu är inte Luleå en skidåkande del av landet så vet inte var du fått det från? har du varit i Luleå trakten överhuvudtaget?

Fjällen ligger rätt långt bort från Luleå även fast det finns enskilda småbackar men fjäll är bara glömma
Citera
2021-01-27, 15:07
Medlem
Andersdamaans avatar
Vill du vara säker på att få ett jobb så är Kiruna ett bra alternativ.
Citera
2021-01-27, 15:45
Medlem
Jethrels avatar
Här har du om det är mer fakta du är ute efter.

https://kommunsiffror.scb.se/

Som exempel: Andel som är födda utomlands är med. 11.4% i Sundsvall och 12.6% i Umeå. Då räknas Finnar in, vilket är i regel den största gruppen invandrare i Norrland. Härnösand är nog högst i Norrland på sin 14,9%. 25,5% i Stockholm...

Edit. Gävle hade över 15% såg ja nu
Senast redigerad av Jethrel 2021-01-27 kl. 15:50.
Citera
2021-01-27, 16:23
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Nu är inte Luleå en skidåkande del av landet så vet inte var du fått det från? har du varit i Luleå trakten överhuvudtaget?

Fjällen ligger rätt långt bort från Luleå även fast det finns enskilda småbackar men fjäll är bara glömma
Hört talas om längdskidor ditt lilla avträde. Känns som att livet i orten inte gjort dig gott å huvudets vägnar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in