2021-01-27, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Nu leker du bara med semantik. Du förstår egentligen, precis som resten av tråden, att du fokuserar på irrelevanta saker.

Denna desperation du uppvisar är ett tydligt bevis på att du aldrig kommer sluta greppa efter halmstrån i ditt försvar för den fria viljan.
Jag har ingenting att säga om det, men jag märker att du lät bli att svara på min förra fråga. Varför då?
Citera
2021-01-27, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Jag har ingenting att säga om det, men jag märker att du lät bli att svara på min förra fråga. Varför då?
Därför att du redan har ställt mig den frågan ett tiotal gånger. Du ställer precis samma fråga gång på gång med en lite annorlunda formulering och låtsas att det är en ny fråga.
Citera
2021-01-27, 03:54
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Percipio.cogito
Om du är människa har du omöjligt hunnit läsa de länkarna jag refererade till,
T.ex Harry Frankfurts klassiska papper från 1971.

Om du vill förstå min kritik av din position så förstår du säkert bättre om du i lugn och ro läser Eddy Nahmiams papper än om jag med min frustration och mitt dåliga tålamod skall slåss mot dina halmgubbar.

Nu väljer jag att gå och lägga mig, godnatt.

Tror du andra i tråden ska läsa igenom en massa länkar som du vräker ur dig som kanske inte ens är relevant för topic? Kommer du läsa alla länkar om jag ger dig ett gäng länkar som leder till tusen sidor text?

Jag bad dig att redogöra för hur den fria viljan kan ha uppstått men detta klarar du uppenbarligen inte av. Hade du haft underlag i dina länkar för detta skulle du kunna förklara detta med egna ord eller citera relevanta delar från dina länkar.
Citera
2021-01-27, 10:21
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ursäkta, men jag har inte följt er diskussion. Vad handlar dom artiklarna om?
Fri vilja - alltså typ fyrkantiga trianglar och sådant..

http://stevewatson.info/courses/Introduction%20to%20Philosophy%20(Alternative)/Resources/Frankfurt-FreeWill.pdf
Citat:
Freedom of the Will and the Concept of a Person
Harry G. Frankfurt

The Journal of Philosophy, Vol. 68, No. 1. (Jan. 14, 1971), pp. 5-20.

What philosophers have lately come to accept as analysis of the concept of a person is not actually analysis of that concept at all. Strawson, whose usage represents the current standard, identifies the concept of a person as "the concept of a type of entity such that both predicates ascribing states of consciousness and predicates ascribing corporeal characteristics are equally applicable to a single individual of that single type."
But there are many entities besides persons that have both mental and physical properties. As it happens-though it seems extraordinary that this should be so-there is no common English word for the type of entity Strawson has in mind, a type that includes not only human beings but animals of various lesser species as well. Still, this hardly justifies the misappropriation of a valuable philosophical term.
Whether the members of some animal species are persons is surely not to be settled merely by determining whether it is correct to apply to them, in addition to predicates ascribing corporeal characteristics, predicates that ascribe states of consciousness. It does violence to our language to endorse the application of the term 'person' to those numerous creatures which do have both psychological and material properties but which are manifestly not persons in any normal sense of the word. This misuse of language is doubtless innocent of any theoretical error. But although the offense is "merely verbal," it does significant harm. For it gratuitously diminishes our philosophical vocabulary, and it increases the likelihood that we will overlook the important area of inquiry with which the term
'person' is most naturally associated. It might have been expected that no problem would be of more central and persistent concern to philosophers than that of understanding what we ourselves essentially are. Yet this problem is so generally neglected that it has been possible to make off with its very name almost without being noticed and, evidently, without evoking any widespread feeling of loss.
There is a sense in which the word 'person' is merely the singular form of 'people' and in which both terms connote no more than membership in a certain biological species. In those senses of the word which are of greater philosophical interest, however, the criteria for being a person do not serve primarily to distinguish the members of our own species from the members of other species. Rather, they are designed to capture those attributes which are the subject of our most humane concern with ourselves and the source of what we regard as most important and most problematical in our lives. Now these attributes would be of equal significance to us even if they were not in fact peculiar and common to the members of our own species. What interests us most in the human condition would not interest us less if it were also a feature of the condition of other creatures as well.
Our concept of ourselves as persons is not to be understood, therefore, as a concept of attributes that are necessarily species-specific. It is conceptually possible that members of novel or even of familiar nonhuman species should be persons; and it is also conceptually possible that some members of the human species are not persons. We do in fact assume, on the other hand, that no member of another species is a person. Accordingly, there is a presumption that what is essential to persons is a set of characteristics that we generally suppose-whether rightly or wrongly-to be uniquely
human.
It is my view that one essential difference between persons and other creatures is to be found in the structure of a person's will. Human beings are not alone in having desires and motives, or in making choices. They share these things with the members of certain other species, some of whom even appear to engage in deliberation and to make decisions based upon prior thought. It seems to be peculiarly characteristic of humans, however, that they are able to form what I shall call "second-order desires" or "desires of the second order."

Besides wanting and choosing and being moved to do this or that, men may also want to have (or not to have) certain desires and motives. he are capable of wanting to be different, in their preferences and purposes, from what they are. Many animals appear to have the capacity for what I shall call "first-order desires" or "desires of the-first order," which are simply desires to do or not to
do one thing or another. No animal other than man, however, appears to have the capacity for reflective self-evaluation that is manifested in the formation of second-order desires.

https://philpapers.org/archive/NAHCCA.pdf
Citat:
Philosophical Studies (2006)  Springer

EDDY NAHMIAS
CLOSE CALLS AND THE CONFIDENT AGENT: FREE WILL, DELIBERATION, AND ALTERNATIVE POSSIBILITIES

ABSTRACT. Two intuitions lie at the heart of our conception of free will. One intuition locates free will in our ability to deliberate effectively and control our actions accordingly: the Deliberation and Control (DC) condition. The other intuition is that free will requires the existence of alternative possibilities for choice: the AP condition. These intuitions seem to conflict when, for instance, we deliberate well to decide what to do, and we do not want it to be possible to act in some other way. I suggest that intuitions about the AP condition arise when we face close calls, situations in which, after deliberating, we still do not know what we really want to do.
Indeed, several incompatibilists suggest such close calls are necessary for free will. I challenge this suggestion by describing a confident agent who, after deliberating, always feels confident about what to do (and can then control her actions accordingly). Because she maximally satisfies the DC condition, she does not face close calls, and the intuition that the AP condition is essential for free will does not seem to apply to her. I conclude that intuitions about the importance of the AP condition rest on our experiences of close calls and arise precisely to the extent that our deliberations fail to arrive at a clear decision. I then raise and respond to several objections to this thought experiment and its relevance to the free will debate.

Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Tror du andra i tråden ska läsa igenom en massa länkar som du vräker ur dig som kanske inte ens är relevant för topic? Kommer du läsa alla länkar om jag ger dig ett gäng länkar som leder till tusen sidor text?

Jag bad dig att redogöra för hur den fria viljan kan ha uppstått men detta klarar du uppenbarligen inte av. Hade du haft underlag i dina länkar för detta skulle du kunna förklara detta med egna ord eller citera relevanta delar från dina länkar.
Nej - eftersom att jag redan förstått att du tillsammans med de största såpbox-predikarna inte alls är ute efter riktigt kunskapsutbyte utan mest bara vill sprida era icke-falsifierbara metafysiska övertygelser, så avstår jag från att spela erat spel. Jag är inte ute efter att få din infantila världsbild nedtryckt i halsen utan samtalar mer gärna med de som förstår att skilja ett påstående från ett argument. Jag är en alldeles för dålig schacklärare att undervisa spelet för duvor. Om Du inte kan redogöra för hur det kommer sig att 'du' är något annat än en död abstraktion bestående av excitationer i kvantfälten helt utan förmåga till rationellt tänkande, och börjar med att förklara hur kvantskummet som utgör rumtiden samt de olika kvantfälten började fluktuera från första början - då bevisar väl det att 'du' tillsammans med hela universum omöjligtvis existerar alls - Visst? Läs på innan du återkommer, så slipper du skämma ut dig inför de läsare som trots allt är rationella varelser.
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-01-27 kl. 10:27.
Citera
2021-01-27, 10:48
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Haha. Ja, kanske det! Eller kanske inte...! Nån annan i tråden har säkert svaret.
Haha! Ja, de som av självaste naturen förlänats metafysiska sanningar kan tänkas ha koll..
Citat:
Kul att du får ut något av det! Ursäkta det sena svaret, råkade missa din notifikation av någon anledning.
Majoriteten av alla inlägg här är ju rent skräp. Jag tänker mig att det är lite som att leta ädelstenar på Grönland.
Mycket sten skall man gå igenom för att hitta ädelstenarna, och så länge det lönar sig ibland hägrar det att fortsätta.
Ibland slår hackan i en riktig åder där man hittar både välpolerade och stora råa safirer och rubiner.
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Är ett sådant universum turingkomplett? Vore en utmaning att simulera agenter med fri vilja om blott de märkliga kausalitetskedjorna kan kombineras till logiska grindar
Ett sådant universum behöver kanske inte skilja sig från vårat så väldigt?
Inte påstod väl jag att det i universumet ifråga enkom återfinnes märkliga kausalitetskedjor?
Det kan kanske tänkas att någon variant av newtonsk mekanik är en fungerande modell på någon skala även där.
Är vårt universum en turingmaskin, och hur vet vi i sådant fall det?
Citera
2021-01-27, 10:50
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Så att du misslyckas med att svara på de frågor du får är mitt fel?
Att du ställer frågor som är meningslösa att svara på är inte mitt fel, men tydligen mitt problem.

Att du inte ens förstår att din fråga är en åt helvete retarderad fallasi är ditt problem.
Citera
2021-01-27, 10:52
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Datura.Naturans
Att du ställer frågor som är meningslösa att svara på är inte mitt fel, men tydligen mitt problem.

Att du inte ens förstår att din fråga är en åt helvete retarderad fallasi är ditt problem.

Så du anser att det är meningslöst att svara på hur en fri vilja har kunnat uppstå, har du ens läst trådstarten?
Citera
2021-01-27, 11:08
Medlem
Citat:
Är vårt universum en turingmaskin, och hur vet vi i sådant fall det?
Nej, vårt universum är inte en turingmaskin men dess fysik är turingkomplett. Vi kan implementera turingmaskiner i vårt universum, men turingmaskiner är ofullständiga genom att de saknar alla instruktioner som krävs för att simulera fysiken i vårt universum.

Fysikern David Deutsch tog sig an problemet genom att definiera att kvantturingmaskin (QTM) som kompletterar turingmaskinens instruktionsmängd med de nödvändiga instruktionerna. Vårt universum är QTM-komplett eftersom det borde gå att implementera en QTM i vårt universum. Denna QTM kommer i sin tur att ha alla instruktioner som krävs för att simulera osaliga själar hårt styrda av naturlagar.

Går det inte att bygga några kvantturingmaskiner snart så kanske David Deutsch har fel och då borde det inte gå att simulera fri vilja styrd av naturlagarna ens i vårt universum.
Citera
2021-01-27, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Därför att du redan har ställt mig den frågan ett tiotal gånger. Du ställer precis samma fråga gång på gång med en lite annorlunda formulering och låtsas att det är en ny fråga.
Jaha, oj då! Kan du visa mig ett av dom inläggen, samt vad du svarade, på vilka konkreta ting som frihet och vilja är bundet till? Jag måste ha glömt bort det hela.
Citera
2021-01-27, 12:29
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Så du anser att det är meningslöst att svara på hur en fri vilja har kunnat uppstå, har du ens läst trådstarten?
Det jag försöker förmedla dig är att frågan är ett argumentationsfel som inte har någon bäring på diskussionen.

Är det falskt att vissa delmängder av universum kan beskrivas som levande varelser för att du inte kan demonstrera hur livet har kunnat uppstå?

Till skillnad från dig har jag läst nästan hela tråden, dessutom besitter jag läsförståelse och vet hur ett argument ser ut.
Därför förstår jag att det inte lönar sig att ens försöka svara på din fråga.
Citera
2021-01-27, 12:40
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Nej, vårt universum är inte en turingmaskin men dess fysik är turingkomplett. Vi kan implementera turingmaskiner i vårt universum, men turingmaskiner är ofullständiga genom att de saknar alla instruktioner som krävs för att simulera fysiken i vårt universum.

Fysikern David Deutsch tog sig an problemet genom att definiera att kvantturingmaskin (QTM) som kompletterar turingmaskinens instruktionsmängd med de nödvändiga instruktionerna. Vårt universum är QTM-komplett eftersom det borde gå att implementera en QTM i vårt universum. Denna QTM kommer i sin tur att ha alla instruktioner som krävs för att simulera osaliga själar hårt styrda av naturlagar.

Går det inte att bygga några kvantturingmaskiner snart så kanske David Deutsch har fel och då borde det inte gå att simulera fri vilja styrd av naturlagarna ens i vårt universum.
Då 'turing completeness' är ett begrepp som appliceras på programspråk som körs av turingmaskiner blev jag litet konfunderad. Tack för ordentligt klargörande av vad du menar!
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-01-27 kl. 12:44.
Citera
2021-01-27, 12:52
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Det jag försöker förmedla dig är att frågan är ett argumentationsfel som inte har någon bäring på diskussionen.

Fel, det är inte ett argumentationsfel och det har tveklöst bäring på diskussionen. Om det inte ens går att komma fram med en hållbar teori om hur en fri vilja skulle kunnat uppstå är det rätt stor uppförsbacke om man ska påstå att det finns fri vilja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in