2021-01-26, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Jag har försökt överklaga en kontrollavgift där de skrivit fel märke&modell på fordonet men fått regnumret rätt - det var ändå bara att betala...

Var du uppe i domstol och fick fel där? Annars är ju P-bolagen ganska glada i att hävda att de har rätt ett par vändor innan de drar saken tilldomstol eller avskriver ärendet (givetvis av "ren godhet" för de avskriver ju inget för att de "hade fel").
Citera
2021-01-26, 16:48
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Var du uppe i domstol och fick fel där? Annars är ju P-bolagen ganska glada i att hävda att de har rätt ett par vändor innan de drar saken tilldomstol eller avskriver ärendet (givetvis av "ren godhet" för de avskriver ju inget för att de "hade fel").

Nej så långt orkade jag inte driva det.
Citera
2021-01-26, 18:58
Medlem
Du tjänar bra med pengar säger du, men du kan inte bestrida en faktura?

Leta sedan fel på skyltarna, såsom färg på dem, tydlighet, skicket på reflexytan, är de satta korrekt, med korrekt höjd? Är skyltkombinationen korrekt? osv. Där brukar privata bolag göra fel.
'
Citera
2021-01-26, 19:22
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRC
vi här ett solklart formellt fel i utställandet av kontrollavgiften vilket gör den ogiltig

Nej. Så funkar det inte med kontrollavgifter. Det fungerar så med t.ex. polisrapporter där alla viktiga uppgifter måste vara formellt korrekt på basisen att "Är en uppgift felaktig, vad mer är felaktigt ifyllt? - och vissa uppgifter korsrefereras med varandra".

När det gäller kontrollavgifter krävdes förut en korrekt modellbeteckning, korrekt adress, korrekt färg m.m. för att garantera att man inte skrivit av regnumret fel, och kunde man bevisa att man stått på en annan plats än den som stod i boten, så var boten ogiltig också, på basis på samma sak - att man kunde ha tagit fel fordon helt enkelt. Dvs man kontrollerade inte uppgifterna mot bilregistret förrens boten kom in till kontoret, och om uppgifterna inte stämde, då var boten ogiltig.

Numera kontrolleras alla uppgifter mot bilregistret vid utfärdandet, och man tar oftast ett foto av överträdelsen. När ett foto tas, så sparas både GPS-position, datum och klockslag i EXIF-informationen. På fotot syns korrekt regnummer, bilen, samt överträdelsen, samt att man även kan korsreferera bilden (t.ex. närliggande butiker/byggnader, men även potthål, förslitningar i asfalten m.m. som syns på bilden) mot den riktiga platsen.

Det betyder att uppgifterna på själva boten INTE behöver vara formellt korrekta, huvudsaken är att ingen förväxlingsrisk har uppstått. Alla uppgifter sparas i handdatorn och även i fotot som Exif-information, så där finns redan vattentäta bevis på att det är korrekt. Även t.ex. uppgift om fel överträdelse, om man t.ex. prickat i "Saknat giltig biljett" istället för "Parkerat utanför markerad plats" saknar betydelse eftersom fotot säger hela sanningen. (förutsatt att bötersbeloppet är samma för båda överträdelser - annars behöver beloppet korrigeras).
Citera
2021-01-27, 00:16
Medlem
HRCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos

Jodå, det har hänt att jag med framgång bestridit fakturor. Men kontrollavgifter är något annat än en faktura. P-bolagen har absolut makt och du kan visserligen överklaga en gång och hoppas på ett mirakel. Men efter att de behandlat din första överklagan är det stopp och deras beslut gäller. Sverige är inte som USA där man kan stämma allt och alla hursomhelst. Nu har jag inte kollat upp hur jag kan gå vidare eftersom jag förstått att jag inte kan vinna. Att jag anser att lapparna ska vara helt korrekta hjälper inte långt. När jag blir diktator i det här landet så blir en av mina första åtgärder att se till att kontrollavgifter måste vara helt hundraprocentigt korrekt utskrivna för att vara giltiga. Annars blir det omskolningsläger för ansvariga....

Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
När det gäller kontrollavgifter..

Sådärja, hårda fakta och raka besked, till stor nackdel för mig! Tack för info. Inser nu att jag är ute i ogjort väder och får bita i det sura gräset. Min allmänna rättsuppfattning och mina marginella kunskaper om juridik och formaliteter är felaktig. Kontrollavgifter behöver inte vara helt korrekta, bara hyfsat okej. Det blir till att slanta upp.
Citera
2021-01-27, 00:24
Medlem
HRCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Eller är det fel här också enligt dig då avstavningen är felaktig och ordet kommun upprepat?

Mig veterligt består områdeskoder enbart av siffror så att du skulle kunna hävda lappen som felaktig p.g.a. att en bokstav från kommunnamnet hamnat i områdesrutan låter inte troligt, men lycka till.

Nej, det är så där det ska se ut, innehållet i varje fält ordentligt separerat. På min lapp hade "gs" i "Helsingborgs" hamnat i områdeskoden. Jag vidhåller att jag inte ska kunna bli lappad för att ha parkerat i en områdeskod som inte existerar. Kalla mig rättshaverist. Men men, det är ju tidens anda. Allt faller samman. Mycket lite görs numera ordentligt eller med känsla för detaljer.
Citera
2021-01-27, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRC
Jodå, det har hänt att jag med framgång bestridit fakturor. Men kontrollavgifter är något annat än en faktura. P-bolagen har absolut makt och du kan visserligen överklaga en gång och hoppas på ett mirakel. Men efter att de behandlat din första överklagan är det stopp och deras beslut gäller. Sverige är inte som USA där man kan stämma allt och alla hursomhelst. Nu har jag inte kollat upp hur jag kan gå vidare eftersom jag förstått att jag inte kan vinna. Att jag anser att lapparna ska vara helt korrekta hjälper inte långt. När jag blir diktator i det här landet så blir en av mina första åtgärder att se till att kontrollavgifter måste vara helt hundraprocentigt korrekt utskrivna för att vara giltiga. Annars blir det omskolningsläger för ansvariga....

Sådärja, hårda fakta och raka besked, till stor nackdel för mig! Tack för info. Inser nu att jag är ute i ogjort väder och får bita i det sura gräset. Min allmänna rättsuppfattning och mina marginella kunskaper om juridik och formaliteter är felaktig. Kontrollavgifter behöver inte vara helt korrekta, bara hyfsat okej. Det blir till att slanta upp.

Kontrollavgift som utfärdas vid olovlig parkering är en civilrättslig sanktionsavgift, men till sin funktion är det en faktura vilken som helst. Detta innebär att vid tvistig fordran kan ärendet avgöras i domstol, då krävs givetvis att parkeringsbolaget lämnar in en stämningsansökan och sedan blir det i första hand tr som avgör.
Citera
2021-01-27, 01:23
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos

Leta sedan fel på skyltarna, såsom färg på dem, tydlighet, skicket på reflexytan, är de satta korrekt, med korrekt höjd? Är skyltkombinationen korrekt? osv. Där brukar privata bolag göra fel.
'

Frågan är om "fel på skyltarna hjälper". Om jag inte missminner mig, har folk åkt fast på översnöade vägmärken till och med. Fast tror detta var i annat sammanhang än parkering.
Möjligen fortkörning. Var på Trafikmagasinet för en massa år sedan.
Citera
2021-01-27, 01:25
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Kontrollavgift som utfärdas vid olovlig parkering är en civilrättslig sanktionsavgift, men till sin funktion är det en faktura vilken som helst. Detta innebär att vid tvistig fordran kan ärendet avgöras i domstol, då krävs givetvis att parkeringsbolaget lämnar in en stämningsansökan och sedan blir det i första hand tr som avgör.

Ja. Räknas detta som "småmål", dvs. kräver enbart förenklat förfarande?
Citera
2021-01-27, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ja. Räknas detta som "småmål", dvs. kräver enbart förenklat förfarande?
Ja. Gäller i stort sett allt om värdet är under ett halvt pbb.
Citera
2021-01-27, 01:29
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ja. Gäller i stort sett allt om värdet är under ett halvt pbb.

Dvs. billigt med andra ord när man troligtvis förlorar.
Citera
2021-01-27, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Dvs. billigt med andra ord när man troligtvis förlorar.

900 i ansökningsavgift (2800 för vanliga mål). Sedan kan vissa andra kostnader tillkomma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in