Citat:
Hej!
Nu har även jag drabbats av en botjävel och funderar över mina utsikter för att överklaga den.
Jag betalade parkering för 3 timmar, men på grund av krångel inne på en butik där jag och butikspersonalen kämpade med att komma i kontakt med en support av presentkort så blev jag försenad.
Direkt jag kom på att parkeringstiden kanske gått ut försökte jag se hur jag kunde lösa det och hittade en app för att förnya parkeringen och gjorde det direkt.
Dessvärre hade jag redan blivit bötfälld visade det sig när jag kom tillbaka till bilen. Står lapplisor och väntar in bilar där parkeringstiden håller på att gå ut eller något?
Det rör sig inte om lång tid alls.
Det känns förjävligt att punga ut 400kr när jag faktiskt betalat parkeringsavgift (...och förnyat) och försöker göra rätt för mig.
Vad tror ni, har jag chans att lyckas överklaga beslutet eller är det döfött?
Ni som har erfarenhet av att överklaga botar vad brukar ni yrka på?
Det är Europark som utfärdat boten, det står som "kontrollavgift" och invändningar ska föras till Hojab Parkeringsservice.
Nu har även jag drabbats av en botjävel och funderar över mina utsikter för att överklaga den.
Jag betalade parkering för 3 timmar, men på grund av krångel inne på en butik där jag och butikspersonalen kämpade med att komma i kontakt med en support av presentkort så blev jag försenad.
Direkt jag kom på att parkeringstiden kanske gått ut försökte jag se hur jag kunde lösa det och hittade en app för att förnya parkeringen och gjorde det direkt.
Dessvärre hade jag redan blivit bötfälld visade det sig när jag kom tillbaka till bilen. Står lapplisor och väntar in bilar där parkeringstiden håller på att gå ut eller något?
Det rör sig inte om lång tid alls.Det känns förjävligt att punga ut 400kr när jag faktiskt betalat parkeringsavgift (...och förnyat) och försöker göra rätt för mig.
Vad tror ni, har jag chans att lyckas överklaga beslutet eller är det döfött?
Ni som har erfarenhet av att överklaga botar vad brukar ni yrka på?
Det är Europark som utfärdat boten, det står som "kontrollavgift" och invändningar ska föras till Hojab Parkeringsservice.
1. Bestrid ALLTID kontrollavgifter. Går de till tinget och du känner att det är ett givet mål för dem så släpper du bara fordran och betalar fakturan innan du får stämningen. På så sätt har de gjort av med mer pengar än dina 400kr. Strunta i att ens kontakta Hojab. De har inte ens intresset eller kompetensen att prata med dig. Skriv bestrides på fakturan och skicka tillbaka den med vändande post. Alt skriv till Hojab i ett mail, ärendenummer, datum, regnummer och seda BESTRIDES, punkt! Det är upp till Hojab om de vill slösa mer pengar på att stämma dig, för du släpper sedan fordran innan stämningen kommer dig tillhanda.
2. Du kan tyvär inte göra något åt din faktura. Du kan försöka med att hävda att du blev kvarhållen i butiken och således inte kunnat flytta bilen. Det kan gå, men är långsökt i tingsrätten. Kolla skyltarna! Står det vekrligen Avgift på din parkeringsplats? Är skyltkombinationen tydlig? Finns det någon chans att feltolka skyltningen? Finns kontaktuppgifter under skylten? Är skyltningen i tydliga färger? Finns det skyltat tvistade regler, där ena skylten säger A och den andra B? Klassikern: Finns det bara en [P] skylt vid din bil, men [P][Avigft] vid ingången? I stådana fall skall du direkt ta på detta då du har rätt att står där i 24h gratis om det gör. Detta är en total klassiker för Europark då de tenderar att glömma att skylta hela parkeringen.
3. På parkeringar för köpcentrum går det alltid en eller två p-flisor till fots och de har benkoll på bilarna. En del av parkeringarna har automatisk kamerakontroll och sänder sedan ett meddelande till centrumflisan att du har stått över din tid.
Senast redigerad av Methos 2021-01-16 kl. 16:25.
Senast redigerad av Methos 2021-01-16 kl. 16:25.