2021-01-26, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Czaren
Täby är också ett ghetto.
Hela kyrkbyn har varit ett riktigt pundarnäste sen typ mitten av 2000-talet, vissa villaområden är ok, hela området runt Täby Centrum är piss.
Lite samma sak med Åkersberga, men en del är bra som lägenheter vid vattnet, gångavstånd till roslagsbanan, badplatser och skärgård på cykelavstånd och därtill Sveriges lägsta kommunalskatt. Nackdel, dryga halvtimmen till Stockholm Östra.
Citera
2021-01-26, 16:52
Medlem
Jag skulle aldrig bo i områder som ligger för långt från centrum eftersom de områden är nog jättetråkig, men jag tycker att vissa inlägg är väldigt överdriven. Ni får den hela staden att se ut som jävla Iraq lol. Såvida du inte är väldigt långt borta från centrum eller aktivt går in i gängzoner, kommer du att ha det bra.
Citera
2021-01-26, 18:35
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Malmvägen och Edsberg i Sollentuna. Annars är kommunen väldigt fin. Mycket vatten, grönområden och naturreservat. Sollentunavägen som går rätt igenom nästan hela kommunen är rätt trevlig och varierande med butiker, restauranger och villor. Mycket låga trähus och inte höga betonghus.
Landsnora är på "solsidan" av Edsviken. Om kvällssolen är viktig.
Då kan en sådan här vara intressant: https://www.hemnet.se/bostad/villa-7...en-12-17148635
Men det är klart att då kan TS behöva låna.

Norrviken finns också. Men är på fel sida om man vill ha kvällssol. https://www.hemnet.se/bostad/villa-7...n-24c-17224747
På andra sidan där är Vaxmora. Där finns det radhus. Men jag tror det är för mycket vegetation i vägen så dom ser nog inte norrviken vattnet. Kanske inte är så viktigt.

Vill man bo i BR finns ju det lite här och var. T ex nyproduktionen vid väsjön. https://www.sernekebostad.se/vasjon?...=hemnet_vasjon

Lär bli ganska lugnt där. Långt till pendeltåget.
Citera
2021-01-26, 19:24
Medlem
Någonstans kring Hammarbyhöjden - Bagis kanske kan vara värt att kolla in. Lugna områden, nära till Nackareservatet och cykelavstånd till stan. Brist på bra matbutiker där dock.
Bagis har varit jäkligt stökigt under många år, men på senare år har det förändrats mycket.

Sköndal är ett område som verkar segla under radarn även för många infödingar. Tror inte priserna dragit iväg lika mycket där som andra liknande områden än. Nära drevan och 10 minuter från Gullmarsplan.

Många områden i Västerort tycker jag att man undvika. De fina områdena kommer få din prisallergi att gå i taket. Resten av dem är rätt trista eller avlägsna. Vägarna är underdimensionerade om du kör bil. Tranebergsbron är totalt vidrig.

Östberga är trist just nu, men lär kunna öka i värde i samband med exploateringen av Årstafältet.
Citera
2021-01-26, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tilepointroad64
Detta är enkelt. Där det är dyrast är det bäst. Kan rekommendera hus i Djursholm. Undvik områden som ligger i närheten an no go zoner.
Hus i Djursholm? Ja. Vem vill inte bo där? Det gäller dock att vara beredd på att betala
minst 20 000 000 kr för en villa med stor tomt.
Citera
2021-01-26, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Hus i Djursholm? Ja. Vem vill inte bo där? Det gäller dock att vara beredd på att betala
minst 20 000 000 kr för en villa med stor tomt.
Jepp, Djursholm/Danderyd är ett de områden med människor med stil/ hyfs, status och vackra hus/byggnader i Stockholmsområdet, övriga är Kungsholmen, Östermalm, Vasastan, Lidingö, Bromma och Saltsjöbaden, sen finns det väl några få öar som är ok, t ex i Täby och Sollentuna, övriga Stockholm skulle jag aldrig bosätta mig, söderut går tvärbort (grått, trist, fult) och nogozoner som Järvaområdet, malmvägen och Botkyrka skulle jag inte ens åka in i....
Citera
2021-01-26, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnthonyJohnson
Jepp, Djursholm/Danderyd är ett de områden med människor med stil/ hyfs, status och vackra hus/byggnader i Stockholmsområdet, övriga är Kungsholmen, Östermalm, Vasastan, Lidingö, Bromma och Saltsjöbaden, sen finns det väl några få öar som är ok, t ex i Täby och Sollentuna, övriga Stockholm skulle jag aldrig bosätta mig, söderut går tvärbort (grått, trist, fult) och nogozoner som Järvaområdet, malmvägen och Botkyrka skulle jag inte ens åka in i....
Jag känner till Djursholm och har vistats mycket i området kring Ekebysjön. Jag skulle själv gärna bo i det området men har ej möjlighet därtill. Det är grönt, lugnt, med stora ytor och nära innerstan. Dessutom är lilla tåget trevligt. Det äldre bruna tåget var charmigt.
Citera
2021-01-26, 20:03
Medlem
Somatons avatar
Jag tittade på Saltsjöbaden för en tid sedan. Bra kommunikationer och det är närmare än man tror in till stadskanten även om det blir en flaskhals precis vid in- utfart. Området är en cul de sac med högt och lågt, lågt som i medelklass och högt som riktigt jävla högt, med nackdelen att det förekommer en del tröttsamma överklassfasoner där ute (nyrikt och protektionistiskt). Ett visst mått av turism landar både på positivt och negativt. Allt du behöver som inte finns i Saltsjöbaden finns på väg in till stan.

Vi fick aldrig klart för oss hur mycket Fisksätra påverkar eller åt vilket håll miljonområdet är på väg. Risken är att det inte går att åka Saltsjöbanan ordentligt pga ovanstående, annars är det en av få positiva spårvägar i Stockholmsområdet de gånger jag åkt ut. Trevlig natur och sjönära.

Resultatet av efterforskningarna slutade i att det var ett rimligt område att bosätta sig i (med en brasklapp för grannen Fisksätra) även om det inte blev så den gången.
Citera
2021-01-26, 20:52
Medlem
RadhusRolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Ingen motorväg men går ändå undan. Från Hamnplan Vaxholm till E18 Arninge
10 min sommartid och 15 min vintertid.

Det är väl Rindö som är meckigt med färjan.

Ha vem fan pallar att Runka runt på Rindö?

Lägga minst 1 timme på färjan varje dag, blir 365 timmar per år, sinnessjukt.
Citera
2021-01-26, 22:47
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skink
Nej, det är antagligen en av poängerna med att bo där. Ren spekulation från min sida men jag tror det är färre än 100.

Riddarholmen sägs bara ha en boende, vet inte om det stämmer.. rätt trist ö dock.
Tror det är noll nu t.o.m. efter att den enda boende dog för några år sedan. Var en artikel i DNs stockholmsbilaga om det.
Citera
2021-01-27, 00:10
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
Det är ju fint, trevligt, men det händer ju ingenting direkt. Folk åker fram och tillbaka mellan sina mediakontorsjobb, fram å tebax. Att öppna butiker är väl nästan bara att glömma iom. Liljholmens centrum. Misommarkransen är ju lite mer intressant än Aspudden i alla fall. Om du är en rastlös själ kan du ju testa "kransen"🥶?

Några områden jag skulle undvika:
- hela gröna linjen söderut efter Skanstull, med undantag för kring Skogskyrkogården. Men då vill man ju inte bo nära Nynäsvägen i alla fall.
- Årsta (sjukt deppigt)
- Hammarby sjöstad (sjukt deppigt, fast på ett annat sjukt deppigt sätt än Årsta)
- Solna tycker jag man bara kan kasta i papperkorgen. Bara Näckrosen lite mot Sundbyberg skulle vara aktuellt för mig där.

Jag trivs rätt bra att lalla runt i Vårberg. Men jag vet inte om jag skulle vilja flytta dit.

Jag ser egentligen inte något alternativ till att flytta till "innerstan" om du vill hitta något bättre än Aspudden (om du nu inte är fan av Misommarkransen heller?). Men "innerstan" är ju ingen höjdare direkt det heller. Stockholm är ingen höjdare.

Är helt oförstående till kritiken mot Årsta.

Det geografiska läget är hyfsat centralt utan vara beläget mitt i smeten och därtill är Årsta stillsamt och relativt förskonat från mångkulturen.
Citera
2021-01-27, 00:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Djuse
.
Alby , Rinkeby ,Tensta, Fleminsberg , Visättra , Sätra , Vårberg ,Skärholmen , Fisksätra , Masmo , Kista , Gottsunda , Hässelby Strand , Grimsta mfl.

Bero på kräsen man är och vad man har för budget . Gottsund är inte Stockholm utan Uppsala.

Hässelby Strand är helt ok, utan det är Hässelby Gård som är värst.

Vårberg och Skärholmen är inte så trevligt. Man kan säga allt efter Mälarhöjden på Röd linje är no go zone.

Flemingsberg - Dvs Östra och Västra Flemingsberg. ( Visättra inkl ) har väldig billiga m2 priser på BRF . Köper man en sej en bostadsrätt i Visättra . Men man kanske inte skall bilda familj i dessa områden , eftersom skolorna är väldig dåliga.

Har man en bra budget Längs spårvagn 12 ( Bromma ) , Essing öarna, Ekerö , Solna ( Blåkulla har ett ghetto utseende ) , Huddinge Centrala, Stuvsta, Glömsta , Segeltorp osv

Har du bil och kan jobba hemma lite då och då, Rindö i Vaxholm är nice. På gamla KA1 har dom byggt riktig fina bostäder,men är lite långt ifrån Stockholm om man skall pendla varje dag.

Mariefred är inte Stockholm, men är ca 40 min bort med tåg. Också perfekt ort om man har familj och vill att ens barn skall få växa upp vit och tryggt område.
Senast redigerad av Niggers 2021-01-27 kl. 01:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in