2021-01-26, 13:07
Medlem
Någon som har en länk till RPU?
Citera
2021-01-26, 13:38
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mollysmatte
Någon som har en länk till RPU?
Det är trolig att RPU som vanligt är sekretess på, kanske släpps när domen vinner laga kraft men då sekretessmarkerad.
Citera
2021-01-26, 13:49
Medlem
Har läst hela fuppen nu, och det var nog den mest krångligaste/svårt att hänga med fuppen jag läst.
Dels i vanlig ordning så ligger det inte i ordning, man kan börja läsa och då letar dom efter en försvunnen person, så fortsätter man och helt plötsligt så har hon hittats och det handlar om ett mord.

Sen var det svårt att hålla rätt på alla transor och annat löst folk, men det gick bra ändå.
Min slutsats av det hela är att dom har nog rätt GM (delaktig i det iaf) och det är ett klassiskt ekonomiskt motiv, fan killen fick 3500kr av soc varje månad, är en stor pundare. Den summan räcker inte på långa vägar. Han visste att Emilia tjänade bra med pengar, denna killen gjorde allt för pengar syns i konversationer med folk.

Tror inte han kommer frias i hovrätten, men straffet kommer säkert sänkas en del. Och det är tråkigt så klart eftersom dom har rätt person, kan ha fått hjälp därför tycker jag 14 år låter rimligt. Men hoppas utredare inte släpper detta fallet nu utan letar efter en eller fler gärningsmän till som varit med på olika sätt.
Citera
2021-01-26, 14:31
Medlem
Lite OT, men på många ställen i undersökningen står det tex att de har undersökt ett minneskort, men det innehåller inget av intresse för utredningen. Min fundering är om det framkommer andra "olagliga" saker om sex eller knark tex, får dessa tas upp eller hur funkar det? Det är mer en generell fråga egentligen, men detta är ett bra exempel tycker jag.
Citera
2021-01-26, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagvillvetanu
Lite OT, men på många ställen i undersökningen står det tex att de har undersökt ett minneskort, men det innehåller inget av intresse för utredningen. Min fundering är om det framkommer andra "olagliga" saker om sex eller knark tex, får dessa tas upp eller hur funkar det? Det är mer en generell fråga egentligen, men detta är ett bra exempel tycker jag.
I förhöret med han ena som kanske köpte sex va det första polisen sa att det inte skulle bli någon utredning om ev. Sexköp. Så han skulle kunna sjunga ut.
Citera
2021-01-26, 15:53
Medlem
Har läst ett antal förhör med AA och det känns väldigt märkligt hur så långa och många förhör kan innehålla så lite. HAn minns nästan ingenting känns det som. Det är bara en massa kanske, minns inte, vet inte, har ingen aning...... För mig känns det orimligt att kunna minnas så lite. Sen känns det som en väldigt trasig familj och undrar vad pappan till AA döljer?
Citera
2021-01-26, 17:06
Medlem
Knuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Har läst hela fuppen nu, och det var nog den mest krångligaste/svårt att hänga med fuppen jag läst.
Dels i vanlig ordning så ligger det inte i ordning, man kan börja läsa och då letar dom efter en försvunnen person, så fortsätter man och helt plötsligt så har hon hittats och det handlar om ett mord.

Sen var det svårt att hålla rätt på alla transor och annat löst folk, men det gick bra ändå.
Min slutsats av det hela är att dom har nog rätt GM (delaktig i det iaf) och det är ett klassiskt ekonomiskt motiv, fan killen fick 3500kr av soc varje månad, är en stor pundare. Den summan räcker inte på långa vägar. Han visste att Emilia tjänade bra med pengar, denna killen gjorde allt för pengar syns i konversationer med folk.
Jag fortsätter höra att E var förmögen genom sin prostitution men jag kan inte riktigt få ihop det. När man lyssnar på förhör så har hon skulder till höger och vänster. Köper knark med sin peruk som betalning. Kritar kola för 20-30 tusen etc. Jag tycker snarare det låter som att E sällan hade pengar. Och dom kronorna E tjänade gick till att betala skulder.

AA berättade bland annat i förhör att hon betalat med sin pappas(?) klocka en natt. Dagen efter vaknade han och gav tillbaka den och sa istället att han bjöd på knarket. Han kanske var pengakåt men att mot E så verkade han rätt givmild.

Han kan såklart ha mördat ändå. Jag menar bara att jag tror inte pengar var motivet.
Citera
2021-01-26, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knux
Jag fortsätter höra att E var förmögen genom sin prostitution men jag kan inte riktigt få ihop det. När man lyssnar på förhör så har hon skulder till höger och vänster. Köper knark med sin peruk som betalning. Kritar kola för 20-30 tusen etc. Jag tycker snarare det låter som att E sällan hade pengar. Och dom kronorna E tjänade gick till att betala skulder.

AA berättade bland annat i förhör att hon betalat med sin pappas(?) klocka en natt. Dagen efter vaknade han och gav tillbaka den och sa istället att han bjöd på knarket. Han kanske var pengakåt men att mot E så verkade han rätt givmild.

Han kan såklart ha mördat ändå. Jag menar bara att jag tror inte pengar var motivet.

Jo så sätt ja, men samtidigt låg det ju dryga 10 000 spänn kontant i hennes lägenhet. Tror att hon lånade många gånger trots att hon hade pengar, men såg dom pengarna hon tjänade ihop som en besparing. 600 spänn är mkt pengar för en pundare och kanske en skit peng för en annan
Citera
2021-01-26, 18:20
Medlem
Tragisk historia alltihop.

Hade en del kontakt med Em*lia på tiden då hon fortfarande hette Em*l. Hon var en förvirrad sökare så som jag minns henne. Mycket psykisk ohälsa, en osund relation till sig själv och sin sexualitet och lite lätt missbruk redan i så pass unga år. Men också väldigt öppen och hade lätt att skapa relation till nya människor. Kanske framförallt andra som var lite vilsna i livet.

Minns att vuxenvärlden var extremt orolig över att hon på den tiden hade lite kontakt med NMR. Tror de så här i efterhand var livrädda att de skulle skada henne då Em*lia på den tiden ofta uppfattades som homo.
Citera
2021-01-26, 18:38
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Det har jag aldrig hört talas om? Det är klart att han vill bli frikänd. RPU görs automatiskt efter att den misstänkte anses skyldig i TR för att se om han klarar fängelsestraff eller ska in på rättspsyk. Det är ju inte alla som överklagar då kvarstår ju TR dom att han är skyldig och då ska han ju straffas på något sätt. Det är möjligt att HR kommer till samma slutsats (men jag tvivlar) och det är klart det är viktigt att veta om han är psykiskt störd.

Vad skulle RPU:n spela för roll om han blir frikänd? Har jag verkligen missuppfattat det så grovt? Kan någon mer kunnig komma in här för detta känner jag inte igen även om jag inte påstår att sybel har fel.

Jag refererade till tidningstext eftersom jag tyckte det lät märkligt. Men vad jag förstått senare har reportern nog varit lite för snabb med pennan.
Följande stämmer nog bättre:
Advokaten har vid tidigare tillfälle sagt att straffvärdet borde ligga på sex-sju år så om han inte blir frikänd i HR kommer hon att yrka på sänkning av straffet.
Citera
2021-01-26, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagvillvetanu
Har läst ett antal förhör med AA och det känns väldigt märkligt hur så långa och många förhör kan innehålla så lite. HAn minns nästan ingenting känns det som. Det är bara en massa kanske, minns inte, vet inte, har ingen aning...... För mig känns det orimligt att kunna minnas så lite. Sen känns det som en väldigt trasig familj och undrar vad pappan till AA döljer?

Vad menar du med det fetade?
Tycker annars att det är rätt tydligt att AA minns mer än vad han berättar.
Citera
2021-01-26, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immalegend
Var har du hittat den ljudupptagningen? Jag trodde jag lyssnat igenom alla men jag har inte hört henne. Har jag missat den eller var har du fått tag i den?

Ligger på Youtube. Det länkades ett par sidor bak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in