Citat:
Ursprungligen postat av
Flammarion
Det låter vettigt.
Vad beträffar intuitionen som jag och FlamRed diskuterade så är det något som sker på en annan nivå.
Det du beskriver är vad som händer under huven så att säga. Intuitionen är väl själva upplevelsen. Den vi inte kan beskriva i ord när vi ska förklara vad fri vilja är.
(Och det som en del här envisas med att kalla definition vilket bevisligen inte leder någonstans.)
Det är sånt "under huven" jag är intresserad av främst. I alla fall vad gäller definitioner, vilket många diskussioner verkar handla om.
Intuition har jag alltid sett som en guidande process, typ som en modell, fast baserad på något annat än det rationella sinnet, känslor bland annat, säkert fler saker, vem vet. Den typen av inuition är nog en ganska outforskad grej vad gäller "under huven" approach.
Upplevelser är mest troligt något annat i mitt system, men det uppfyller absolut "det som inte kan beskrivas med ord." Jämför konceptet / beskrivningen av "brasa" med
upplevelsen av en brasa. Jag har försökt hänvisa till den, upplevelsen som helhet, i några andra inlägg där vi interagerat. Vet inte om jag lyckades beskriva det så du kunde etablera en relevant koppling vid de tillfällena. Iallafall, skulle du säga att om "upplevelsen av en brasa" pekar på en del av en viss upplevelse, så gör "intuition" det också?