Citat:
Ursprungligen postat av
StudebakerHog666
Första gången HD var på förhör var den 19/5 -18. Då borde hon rimligen inte ha kunnat ha någon referens för hur ett förhör ”borde” gå till; om folk kommer och går, om mobiler ringer, om det knackar på dörren och nån sticker in näsan. För allt HD visste kunde det vara helt normalt. Så hon borde inte ha reagerat på det.
Sen, efter förhöret och på väg till Folket*rp, huruvida HD och SOA pratar eller inte pratar om vad som händer vid vägen vid Hjärsta, om de vet eller inte vet att LW hittas, om de (HD) berättar eller inte berättar detta för SD, det är ett tema med många variationer.
Nä, inte det heller. Hon kan absolut inte veta något om hur det går till vid förhör.
Jag kan inte se någon som helst rimlighet att hon själv ska kunna lista ut något från förhöret. Jag tar för givet att förhöret är inspelat och man kan kolla om något endaste sas, förutom det som LR rapporterar om; att AM säger att hon lämnar rummet.
Förhöret slutar ju 14:49, och polisen har vid den tidpunkten bara vetat om att kroppen har hittats sedan 14:30 då larmsamtalet kom in. Polisen var på plats 14:38.
Alltså, tidsramen känna väldigt snäv här för att HD skulle kunna ha fått vetskap om att kroppen hade hittats.
Om HD överhört något, då borde hon minnas det. En mycket uppskakande händelse när man sitter på förhör. Dessutom vet hon ju faktiskt inte var, om hon alltså är helt ovetande om mordet vill säga.
Det går nästan inte att kunna på något sätt få ihop det här, att HD inte skulle ha vetat något alls hur jag än funderar.
Angående den 15:e, då MT, HDs chef vittnar om att HD sagt att "pappan" hade ringt och att sonen hade födelsedag, låter väldigt mycket som det som SD skriver till HD 15 maj- 18, kl 11:06:
"N*oa ringde i morse och undrade om jag visste var Lena var. De skulle uppvakta A*ron, men hon var ej hemma.
Nu skrev U*ffe. Hon är fortfarande borta. Ville ha kontaktuppgifter till de hon brukar cacha med."
Det har tidigare spekulerats mycket i tråden runt det här. Jag tänker att även om minnet kan vara tydligt, kan det finnas felaktigheter i minnesbilderna.
Förhöret med MT är 31 okt- 18. Jag vill på en gång säga att jag inte en sekund tror att MT ljuger. Men efter att tiden gått, MT har fått veta om att Lena har hittats och hon har funderat på det här, kanske pratat med anhöriga, kan minnesbilden ändras. MT har fått veta väldigt mycket om HDs liv, och MT är en person som är väldigt inriktad på sociala bitarna på hennes anställda. Hon reagerar starkt på HDs uttalande om att HD hoppas att Lena är död.
Det kan ha blivit en missuppfattning om vilken pappa som avsågs, och trots allt en hopblandning om medicinvagnar och antalet samtal som skett. Medicinvagnen kan ha etsat sig fast då hon såg HD med den på morgonen och blandats ihop med samtalet.
Jag tänker också att det känns väldigt ologiskt att utbrista "Jag hoppas att hon är död" om man skulle ha med mordet att göra, eller vet att SD utfört det, alltså veta att Lena verkligen är död.
A 149/515
" Hanna berättade att Lenas
pappa ringt runt till dem som känner Lena för att fråga om någon visste var hon var då hon
var bo1ia på morgonen. Hon berättade vidare att det fanns barn i huset och att ett av barnen
"fyller år men att Lena inte är hemma". Maria frågade, "vad tror du har hänt?". Hanna sa, "det
är något konstigt, för barnen är allt för henne, att Lena inte skulle vara där när barnet fyller år
är helt otänkbart". Maria uppfattade Hanna som bestört, hon var förvånad och skakade på
huvudet då hon pratade om det. Hon sa även att "de letar efter henne" och "det är så typiskt
att det ska hända nu när vi ska åka utomlands, nu ska väl Stefan sitta och oroa sig för vart hon
är hela resan". Maria och Hanna pratade om att det var konstigt att Lena var förvunnen och
Hanna sa, "någonting måste ha hänt". Hanna hade fått informationen direkt från Lenas pappa
eller via Stefan, Maria minns inte vem av dem som pappan hade ringt till."
Min tanke är att samtalet trots allt kan ha skett efter SDs meddelande till HD, även om MT känner sig säker på sin sak.
Bäst att tillägga att det här är enbart spekulationer.
Ingen vet något med säkerhet och vi alla har lite olika tankar.
Men HD är för mig en gåta, men på något plan tror jag att hon vet betydligt mer än hon vill avslöja.
Kanhända har SD erkänt för HD att han har gjort något riktigt dumt, Lenas fel förstås och för HDs skull. Men det här erkännandet kanske kommer senare? På resan?
Tänker också på de uttalanden som HD gjort till S*illen och T*herese(?) ungefär. Vad har han nu gjort?
Varför skulle hon vilja peka ut SD när hon uppenbarligen verkar vilja återförenas med honom?