2021-01-24, 11:44
Medlem
Myschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Vad är det för avbetalningar?

Varför misslyckas ni spara?
Utan barn borde det inte vara svårt om ni verkligen vill ha hus.

Och rent generellt räknar banken med ett schablonbelopp. Ca 8k per vuxen tror jag. +boendekostnaderna.

Bil, TV, PS5, Mobil.

Sambon har ju lyckats spara ihop över 100k, men det är jag som har problem då jag slösar alldeles för mycket pengar på Tvspel och utemat (har sagt till mig själv att sluta/minska nu dock)
Citera
2021-01-24, 23:52
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysch
Bil, TV, PS5, Mobil.

Sambon har ju lyckats spara ihop över 100k, men det är jag som har problem då jag slösar alldeles för mycket pengar på Tvspel och utemat (har sagt till mig själv att sluta/minska nu dock)

Ja du....
Något hus lär det inte bli om du har nöjen och leksaker på avbetalning....
Citera
2021-01-25, 16:54
Medlem
Citat:
Bil, TV, PS5, Mobil.

Jag tror tyvärr du får lägga husdrömmen på is ett tag.
Jag har svårt att se någon bank ge en person som har lån på PS5, Mobil och Tv ett topplån till kontantinsats och ännu svårare en bank som skulle godkänna det upplägget för bostadslån.

Jag skulle säga att ni nog ska försöka spara ca 600 000 :- innan du köper hus (Nu beror detta såklart vart ni bor).

Ett bättre alternativ är att ni tillsammans köper en lägenhet som sedan kan öka i värde och med hjälp av det köpa huset.
Men det krävs fortfarande några hundratusen i kontantinsats.

Om du har en lön på 35 tusen i månaden och ändå inte kan spara ihop till att betala tv mobil eller ps5 kontant så bör du se över din ekonomi.
Börja göra upp en budget och försök spara minst 10% av det du får ut Netto varje månad.
Citera
2021-01-26, 04:38
Medlem
Lite luddigt vilken nivå TS siktar på, i början skrivs det om 5 mkr, vilken motsvarar ett hus någonstans på landet utanför Gbg, sedan pratas det om torp för typ 2-500 tkr, vilket måste motsvara typ Västmanlands värsta obygder (någon förstad till Avesta säkert).

Annars är det inlägget ovan som har rätt.
Ni verkar suga på att spara stålar. Två löner, som tillsammans är helt ok. En hyra (?), inga barn.
Däremot får jag tyvärr vissa vibbar av lyxfällanbeteende (låna till TV-Spel, vafan!?), vilket säkert gör det svårt att spara om ni ständigt konsumerar era löner. Har ni bil för att ni måste eller är det också en "lyx"?

Ang. kontantinsatsen, har hört historier om att SBAB kunnat låna till resten om du lyckas spara 5% av köpeskillingen själv. Vet ej hur sant detta är. Dvs, kostar huset 5 mkr, krävs kontantinsats 15 %, 750 tkr. Med SBABs upplägg skulle ni då behöva spara 250 tkr, låna 500 tkr blanco (tveksamt med era löner) och resten bottenlån. Är marknaden i en stigande trend, kanske ni sedan kan "baka in" blancolåndelen i bottenlånet efter ett par år?

Tror dock ni får sikta på ett hus i 2-3 mkr klassen max, med er ekonomi. Då kanske det räcker med att ni lägger 10% i insats och kan låna resterande 5 % blanco. Förutsatt att ni har jobb på stället ni då kommer att få flytta till.
Senast redigerad av olofzzon 2021-01-26 kl. 04:43.
Citera
2021-01-26, 07:56
Medlem
TompaOs avatar
Det går att ta lån till kontantinsatsen så dont worry. Banken gör en individuell bedömning om man är kapabel att betala tillbaka*. Men snälla människa, köpa bil och playstation på avbetalning? lär dig prioritera, bli torr bakom öronen, spara, SEN kan du köpa hus. Man vill gärna ha en buffert när man köpt huset så man kan inreda, renovera osv för att man ska trivas. Eller ska du fastna i lånefällan och köpa allt på avbetalning med ockerränta?

*Utom fittorna på Swedbank. Där gör de allt för att du inte ska få låna, och de kommer låna ut ungefär 70% av vad andra banker skulle erbjuda.
Citera
2021-01-26, 07:58
Medlem
Man tar alltså ett lån för att kunna belåna sig. Låter inte klokt.
Citera
2021-01-26, 08:06
Medlem
Citat:
Har inte gjort någon kalkyl förutom den som finns på SBABs hemsida.

Utgifter för sambon är mer eller mindre 1000-2000 kr i månaden (excl halva hyran)
Men för mig är det mer då jag har billån, avbetalningar osv, kanske ligger på 10-15 k i månaden inkl månadshyran.

Försöker spara mellan 5-10k i månaden, men har inte gått så bra.
Vi har inga barn

Om ni inte kan spara undan pengar med 2 inkomster utan barn i en hyreslägenhet, så bör ni nog ta tag i ert spenderande först. När ni kommit igång med ett sparande och fått ihop en slant kan ni fundera på hus. Framför allt om ni tänkt er att renovera.

Annars kan det bli en brutal uppvakning med kännbara konsekvenser för er om ni inte lär er hantera pengar först.
Citera
2021-01-26, 08:50
Medlem
Citat:
Har inte gjort någon kalkyl förutom den som finns på SBABs hemsida.

Utgifter för sambon är mer eller mindre 1000-2000 kr i månaden (excl halva hyran)
Men för mig är det mer då jag har billån, avbetalningar osv, kanske ligger på 10-15 k i månaden inkl månadshyran.

Försöker spara mellan 5-10k i månaden, men har inte gått så bra.
Vi har inga barn

det ska inte vara några problem alls tycker jag, det är inte så svårt att få huset omvärderat sedan och lägga om lånen.
Citera
2021-01-26, 12:37
Medlem
Myschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Om ni inte kan spara undan pengar med 2 inkomster utan barn i en hyreslägenhet, så bör ni nog ta tag i ert spenderande först. När ni kommit igång med ett sparande och fått ihop en slant kan ni fundera på hus. Framför allt om ni tänkt er att renovera.

Annars kan det bli en brutal uppvakning med kännbara konsekvenser för er om ni inte lär er hantera pengar först.

Nä exakt. Vi (eller rättare sagt jag) ska ta tag i det nu genom att sluta köpa allt jag inte behöver. Jag får nöja mig med det jag har.

Sambon har inga problem med att spara, kruxet där är att hon inte tjänar så bra och inte kan spara undan så mycket i månaden.

Vi bestämde att vi tar något år på oss med att spara, sälja det vi inte behöver. Eventuellt att jag säljer bort bilen och betalar av lånet osv
Citera
2021-01-26, 14:32
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PIGAFCE
det ska inte vara några problem alls tycker jag, det är inte så svårt att få huset omvärderat sedan och lägga om lånen.
Vad skulle det göra för skillnad menar du?
Citera
2021-01-26, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Vad skulle det göra för skillnad menar du?
rent ekonomiskt blir det ju skillnad, det är ju lite annan ränta på topplån och bottenlån.
Speciellt om de nu tänker ta ett kontantlån till kontantinsatsen.
Citera
2021-01-26, 18:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PIGAFCE
rent ekonomiskt blir det ju skillnad, det är ju lite annan ränta på topplån och bottenlån.
Speciellt om de nu tänker ta ett kontantlån till kontantinsatsen.
Äre int 20 olika sms lån de tänker ta till kontantinsatsen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in