2021-01-26, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Jag tror att man är desperat att försöka få ned statistiken över antal döda. Man vet att 75 procent av de som dör är från äldreomsorgen, och då vill man garantera att de 225000 inom äldrevården får sin andra dos i tid. Man är helt enkelt beredd att offra en 70-åring för att rädda två 90-åringar för att det ser bättre ut i statistiken (glöm alla humanitära motiv för FHM och regeringen har inga sådana, allt handlar om att säkra stöd i opinionen, huruvida man ändå gör rätt från ett humanitärt perspektiv är en annan fråga, och det kan vara så att så är fallet).

Det där var ju en konstigt förklaring.

FoHM behöver inte varken ditt eller mitt stöd.

Jag kan förstår om de tänker som så att det är bättre om många får åtminstone en dos istället för att vissa får två doser och andra inga. Men de lär ju knappast vilja rädda 90åringar på bekostnad av 70åringarna, eftersom din förklaring i så fall skulle strida just emot det du sa.

Friska 70åringar är inte prio nr 1. Så de får vänta. Även Leif LW som inte är frisk - men inte tillräckligt sjuk heller för att räknas till den första gruppen - får vänta på sin dos.

Kanske FoHM tycker synd om just DEN gruppen och i mänsklighetens namn försöker skynda på vaccinationsprocessen TROTS att vi inte har fått så många doser som vi har lovade och även kanyler och nålar tycks ha hamnat någon annanstans - trots att vi redan hade betalat för dem.

Kan du och andra aldrig släppa tanken att FoHM:s mål är inte att ta död på så många som möjligt, men att det inte GÅR att styra ens vaccinationsleverenserna som läget ser ut i EU.

Du tycks tro att FoHM är strax ovanför kungen, men kanske lite under Gud-fadern.. när det eller maktfördelningen. De styr och ställer och bestämmer vilka som får fortsätta att leva och vilka de ska "offra" vid olika tillfällen.
Citera
2021-01-26, 14:50
Medlem
Kontakttallet – også kendt som smittetrykket – er steget den seneste uge i Danmark.
Det er nu opgjort til 0,8, oplyser sundhedsminister Magnus Heunicke (S) på Twitter.
Tallet for den mere smitsomme britiske variant – kendt som B117 – er isoleret set 1,07, og den er dermed i vækst. Tallet er en stigning i forhold til sidste uge, hvor kontakttallet for B117 blev beregnet til 0,82. Kontakttallet for B117 er dog udregnet på en ny måde end tidligere og behæftet med stor usikkerhed.

https://politiken.dk/forbrugogliv/sundhedogmotion/art8079395/Kontakttallet-er-steget-til-08
Citera
2021-01-26, 14:51
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Rapporteras fortfarande avlidna från december eller är det avslutat nu?
Verkar vara endast ströfall kvar från december. 9st idag.
Citera
2021-01-26, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag är inte riktigt med här och ser bara en långsam nedgång, det överraskar mig. Jag har i kalkylen att vi når 12000 avlidna med corona den 15 februari med rapportering den 16 februari, tisdagen.

Men är kurvan så lite nedåt kan jag behöva ompröva beslutet till att gälla den 12 februari. Jag är överraskad hur man kan hitta så många avlidna på en såpass låg smittospridning.

Något är fel. Gör om gör rätt.

Det är fördröjning, fram till tjugodag Knut är det kring 80/dag som avlider med Covid. Den stora minskningen sker därefter och vi lär ligga kring 40 avlidna/dag med nuvarande smittspridning (Ungefär halvering?).
Den fortsatta utvecklingen beror kanske främst på när vaccinationerna får effekt. Kanske kan dödligheten minska till 10/dag inom några veckor, även om smittspridningen skulle vara fortsatt hög.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2021-01-26 kl. 15:16.
Citera
2021-01-26, 14:57
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Så nu försöker du säga att en rapport från CDC är en conspirationsteori, och inte
kommer från CDC, till att börja med?

Vänligen förklara det......
Sorry, blandade ihop två dokument.
Senast redigerad av Surtruten 2021-01-26 kl. 15:02.
Citera
2021-01-26, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det där var ju en konstigt förklaring.

FoHM behöver inte varken ditt eller mitt stöd.

Jag kan förstår om de tänker som så att det är bättre om många får åtminstone en dos istället för att vissa får två doser och andra inga. Men de lär ju knappast vilja rädda 90åringar på bekostnad av 70åringarna, eftersom din förklaring i så fall skulle strida just emot det du sa.

Friska 70åringar är inte prio nr 1. Så de får vänta. Även Leif LW som inte är frisk - men inte tillräckligt sjuk heller för att räknas till den första gruppen - får vänta på sin dos.

Kanske FoHM tycker synd om just DEN gruppen och i mänsklighetens namn försöker skynda på vaccinationsprocessen TROTS att vi inte har fått så många doser som vi har lovade och även kanyler och nålar tycks ha hamnat någon annanstans - trots att vi redan hade betalat för dem.

Kan du och andra aldrig släppa tanken att FoHM:s mål är inte att ta död på så många som möjligt, men att det inte GÅR att styra ens vaccinationsleverenserna som läget ser ut i EU.

Du tycks tro att FoHM är strax ovanför kungen, men kanske lite under Gud-fadern.. när det eller maktfördelningen. De styr och ställer och bestämmer vilka som får fortsätta att leva och vilka de ska "offra" vid olika tillfällen.

FHMs främsta mål är inte bättre folkhälsa eller att rädda människoliv, utan om att behålla sina positioner, och då måste de vara politikerna till lags. Politikerna i sin tur är beroende av opinionen. Kan FHM behålla sin positioner genom att verka för bättre folkhälsa så gör de det, men om man riskerar att få en resursstark minoritet mot sig så böjer man sig för den. Hur ska man annars förklara munskyddsmotståndet? Det är ju helt irrationellt. Man är helt enkelt rädd att stöta sig med de som tycker att det är jobbigt att bära munskydd.
Citera
2021-01-26, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Västerbotten ca 60%
Skåne kan rimligen inte heller ha mer än 60% då det är för lite virus i de övriga testerna för att de skall kunna köras.
Citera
2021-01-26, 15:09
Medlem
Citat:
FHMs främsta mål är inte bättre folkhälsa eller att rädda människoliv, utan om att behålla sina positioner, och då måste de vara politikerna till lags. Politikerna i sin tur är beroende av opinionen. Kan FHM behålla sin positioner genom att verka för bättre folkhälsa så gör de det, men om man riskerar att få en resursstark minoritet mot sig så böjer man sig för den. Hur ska man annars förklara munskyddsmotståndet? Det är ju helt irrationellt. Man är helt enkelt rädd att stöta sig med de som tycker att det är jobbigt att bära munskydd.

Vilken resursstark minoritet pratar du om?

Kungen och Silvia och deras vänner är väl ganska så resursstarka? Kungaparet gnällde i tv att FoHM INTE gjorde som man önskade även om att man "överallt i Europa" bär munskydd..

Nu har ju Silvias älskade Tyskland kommit fram att munskydd ändå inte hjälper. Nu måste de bära ansiktsmask istället.

FoHM har aldrig förbjudit någon att använda den skyddsutrustningen som individen själv finner nödvändig. Men de kan ju inte fatta sina beslut enligt vad kungaparet tycker.

Som tur är..

P.S. Glömde skriva en grej: "Behålla sin position"... vilken jävla position skulle jag vilja fråga dig och andra? Ingen i hela världen vill heta Tegnell. Tror inte att de som är tvungna att figurera med namn och bild på FoHM:s hemsida är särskilt glada och nöjda och vill absolut klamra sig fast i "sin position". Inte om man inte samtidigt lider av någon sorts självskadebeteende..

Det ju ytterst otacksamt i dagsläget att säga ärligt att man ens jobbar åt den myndigheten helt oavsett om man nu skulle jobba med helt andra frågor.

Ungefär som att jobb för Migrationsverket. Ingen normal människa säger det rakt ut på en middagsbjudning.
Senast redigerad av sno 2021-01-26 kl. 15:14.
Citera
2021-01-26, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Verkar vara endast ströfall kvar från december. 9st idag.
10 från 2020 om man nu skall vara nogräknad.
Citera
2021-01-26, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag är inte riktigt med här och ser bara en långsam nedgång, det överraskar mig. Jag har i kalkylen att vi når 12000 avlidna med corona den 15 februari med rapportering den 16 februari, tisdagen.

Men är kurvan så lite nedåt kan jag behöva ompröva beslutet till att gälla den 12 februari. Jag är överraskad hur man kan hitta så många avlidna på en såpass låg smittospridning.

Något är fel. Gör om gör rätt.

Det beror på eftersläpning i antal avlidna jämfört med antal smittade. Julhelgerna ställer till det. Andelen positivt smittade nådde sin höjdpunkt v. 53 (28dec-3 jan). Dessa blev antagligen smittade i snitt 8 dagar tidigare, dvs vi fick en topp precis innan eller under jul. I snitt tar det 3 v att avlida, så räkna med att antalet avlidna börjar gå ned runt 15 jan, och dessa data har inte rapporterats in i så hög grad än.
Citera
2021-01-26, 15:16
Medlem
K.G.Hammars avatar
Citat:

I våras fick personalen i äldrevården inte använda munskydd och skyddsutrustning pga FHM. Tänk alla äldre och svaga som dog helt i onödan pga Anders Tegnells katastrofala misstag. Asymptomatiska gick in och ut på äldreboendena och smittade ner våra gamla. Erkänner FHM munskyddens effekt så erkänner de sig skyldiga till massdöden som de förorsakat, därav munskyddsmotståndet.
Citera
2021-01-26, 15:17
Medlem
MAX-HIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast även om det var andra faktorer hos Alsing (som övervikt, kanske högt blodtryck och höga kolesterolvärlden, en redan ansträngd cirkulation o.s.v. som är vanligt hos överviktiga) som gjorde att han fick ett dödligt sjukdomsförlopp, så skulle han i alla fall inte ha dött när han gjorde det utan coronan. Han hade antagligen levt i många år till. Så självklart dog han AV corona.

Jag ser det inte så, jag tror att Adam hade varit bland oss om han i övrigt varit frisk.

Först. Coronaviruset skulle jag vilja få bevisat att det existerar i så stor omfattning som massmedia försöker påskina.
Sedan. Utan felaktiga tester (PCR-testet) så tror jag inte på det.
Men anta för argumentationens skull att viruset är hyfsat förekommande, så tror jag att den endast är droppen över bägaren, det som kan få de svagaste att gå bort (generellt). Frågan är nu, är det droppen över bägaren eller vattnet i bägaren som är orsaken till dödsfallen som ständigt skylls på Corona (och med vattnet i bägaren syftar jag på alla underliggande sjukdomar de omkomna har)?

Edit: Sedan har någon skrivit att den egentliga orsaken till Adams död var en stroke i en av hans lungor. Jag vet inte om det stämmer dock, men jag tycker mig märka att media ständigt skyller på Corona för allt, och jag själv tror det är frågan om att (med corona som incitament) kunna införa diktaturlagar. Faktum är att det har redan skett i verkligheten i och med pandemilagen.

Diktatur är ett helsikes elände för folket, fråga ryssarna, det är så mycket lidande och död med kommunism så det går inte att förstå.
Senast redigerad av MAX-HIM 2021-01-26 kl. 16:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in